کدخبر : 498
سرویس : واردات
تاریخ مخابره :    ۱۳۹۴/۱/۲۸ - ۱۳:۰۹
تاریخچه صنعت خودرو کشوروواردات
تاریخچه صنعت خودرو وواردات توسط دفتر ماشین سازی و نیرو محرکه وزارت صنعت ، معدن و تجارت منتشرشد

تاریخچه صنعت خودرو  تهیه شده  توسط  دفتر ماشین  سازی  و نیرو محرکه(1381) منتشر شد

1261

  راه اندازی ماشین دودی( قطار)حضرت عبدالعظیم

1279

 مظفرالدین شاه 2دستگاه  با 2شوفر فرانسوی وارد کرد.1دستگاه  در راه انزلی-رشت به تهران با کوه تصادف کرد و لاشه اش را به تهران آوردند و دومی بتهران رسید. اما چون  خیابانی  وجود نداشت راننده هم به بلژیک برگشت و ماشین زمینگیر شد.

محمد علی شاه هم دستور خرید اتومبیل داد

در زمان احمد شاه هنوز همان اتومبیل ها وجود داشتند و کار می کردند

.حاج حسین آقا امین الضرب و سایر  رجال اتومبیل وارد کردند،خیابانها ایجاد شدند.

1308

 در تهران  تعداد 1500 اتومبیل وجودداشت که 1000 دستگاه کرایه بودند

در دوران جنگ بین الملل  دوم علاوه بر خودروهای سواری،کامیونهای زنجیری با لاستیک تو پر  وارد شدند. به وانت بارها هم لوری  می گفتند که 600 ریال قیمت  داشت.

1321

120 دستگاه اتومبیل  آمریکایی- روسی- انگلیسی یکجا وارد شد . ساختن  اتاق  چوبی برای کامیونهای باری و بعدها برای اتوبوسها شروع شد

1324

تعدادخودروها به 10 هزار اتومبیل رسید

1328

مجلس قانون مالیات بر اتومبیل( 5 تومان) را تصویب کرد.

1334

بانک توسعه صنعت و معدن برای جلوگیری از واردات( خروج ارز)  تاسیس شد .توسعه صنایع مصرفی  توسط  بخش خصوصی در دستور کار  قرار گرفت

1335

پارس خودرو تولید جیپ ایران  تا سال  52 و سپس  تولید  آریا و شاهین.GM 45% سهام رامیخرد و نام شرکت  می شود GM ایران.

سال  52 شورولت  ایران. سال 55 شورولت و کادیلاک- سال 60 به تملک سازمان  سازمان گسترش درآمد .

35

شرکت جیپ در سال 46 سواری آریا، شاهین و از 51 سه مدل اپل( شورولت ایران)

36

شرکت مرتب  تولید لندرور را شروع کرد.

38

گروه خاور تولید  انواع کامیونت و کامیون بنز را در سال 47 شروع کرد.

1338

شرکت سهامی خلیج کوکه در 1331 تاسیس شده بود اقدام به مونتاژ موتورسیکلت وسپا  کرد.

 در سال 50 نام مزدا  را به ثبت رساند و تولید  وانت مزدارا شروع کرد. پس از انقلاب  ایران وانت  نام گرفت . در سال 76 به بخش نیمه دولتی  وفروخته شد. گروه بهمن شکل گرفت  و تولید سواری مزدا را هم شروع کرد

1339

مالیات خودرو به 85 هزار تومان  رسید

12/7/41

 ایران ناسیونال با سرمایه ده میلیون تومان تاسیس شد. در سال 42 تولید کامیون و اتوبوس و مینی بوس را شروع کرد و در سال 54 تبدیل  به سهامی عام شد.

42

 افتتاح زامیاد تولید کامیون ولوو- وانت.

43  

 تاسیس ایران کاوه  که در سال  44  تولید کامیون  ماک  را شروع کرد .

8/3/43

لیلاند موتور برای تولید  کامیون و اتوبوس تاسیس شد که بعدها شهاب خودرو نام گرفت.

30/11/45

شرکت ایرانی  تولید خودرو( سایپا) تاسیس شد و از سال 48 تولید ژیان  را شروع و از سال 54 تولید رنو 5  و بعداً پراید.

46

تولید جیپ ویلز

تولید سواری پیکان  (هیلمن هانتر)  در ایران ناسیونال

65

 به دلیل کمبود ارز وارداتCKD تمام خودروها از جمله پیکان غیر ممکن  و تولید خودرو تقریباً متوقف شد.

69

ستاد سیاستگزاری  توسط  نژاد حسینیان  وزیر صنایع سنگین پایه گذاری شد. تدوین قانون خودرو. ایجاد شرکتهای طراحی- مهندسی  ساپکو و سازه گستر که در عمل  تدارکات را بر عهده داشتند. سپس  چرخشگر- موتور سازی ایران- مگاموتور- شاسی ساز ایران- قالبهای بزرگ صنعتی جهت تکمیل زنجیره تولید  ایجاد شدند.

1372

 ایجاد مرکز تحقیقات و تست خودرو- شروع تدوین  استانداردها-  تاکید شرکت  بازرسی و کنترل کیفیت بر ارتقای  کاهش آلایندگی هوا-خدمات پس از فروش

ایجاد تشکل های تخصصی خودروسازان- قطعه سازان- خدمات پس از فروش

اولین سرمایه  گذاری خارجی  در ایدم تبریز – تولید موتورهای  دیزلی بنز] قبل  از انقلاب انجام شده بود[

دومین سرمایه گذاری  خارجی کرمان موتور با دوو کره به سرانجام نرسید.

76

کیش خودرو به عنوان اولین خودروساز بخش خصوصی پس از انقلاب  در جزیره کیش شروع به کار کرد.

1380

 اهداف و سیاستهای  توسعه صنعت خودرو  تدوین و ابلاغ شد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

قیمت گذاری

  • در دهه 60 با ارز 7 تومانی ، سازمان  حمایت از مصرف کنندگان  قیمت فروش ( قیمت تمام شده +15% سود) را تعیین  می گردد که به علت  تقاضای زیاد  و(تولید کم) با قیمت  بازار اختلاف فاحشی  داشت. فروش  از طریق پیش فروش  و قرعه کشی  انجام می شد  که تا 3 سال  مردم در صف انتظار بودند.
  • در سال 69 ارز تخصیصی  به خودرو  با نرخ ارز  رقابتی 174 تومان  محاسبه شد .و قرار بود  قیمت  فروش  تابع ضوابط  قیمت گذاری  نباشد. اما اختلاف  قیمت بازار  با قیمت کارخانه کماکان وجودداشت.
  • در سال 73 شورای اقتصاد، فروش به قیمت  بازار را تصویب کرد . مابه التفاوت  قیمت بازار  با قیمت کارخانه ( با محاسبات  سازمان حمایت) به سازمان حمایت  تخصیص می یافت.
  • از سال 78 شورای اقتصاد به دلیل کاهش مبلغ مابه التفاوت ، تصویب کرد 10%  بهای فروش  به سازمان حمایت  اختصاص یابد.
  • از سال 81 روش فوق حذف ، و قیمت گذاری  در حاشیه بازار  به کمیته خودرو( وزارت صنایع ) واگذار شد.
  • تعداد 124 جواز تاسیس برای واحد های خدمات مهندسی خودرو صادر شد.

کیفیت

  • از سال 77 شرکت بازرسی کیفیت طرح آدیت محصولات را شروع کرد که تا سال 81  مراحل تکمیلی طرح( آدیت AوBوC و.. رد و پذیرش، ارزیابی  خدمات پس از فروش و...)به پایان رسید و نتایج ارزیابی ها  در رسانه ها منتشر شدند.
  • از1380  استاندارد های  تولید/ ایمنی/ آلایندگی موسوم به  55 دیرکتیو  اتحادیه اروپا* ویرایش 1998 یورو 2 برای خودروهای جدید اجباری شدند. به خودروهای قدیمی تا پایان  سال برنامه چهارم توسعه  اجازه تداوم تولید  به  شرطی داده شد  که بتوانند آن تعداد  از آزمونهای 55 گانه دیرکتیو  که در زمان طراحی آنها رواج داشته ، را رعایت کنند.در اتحادیه اروپا این استانداردها از سال 1970 به بعد به تدریج  تدوین  و اجباری شده بودند.
  •  در این سال همچنین  اجرای  تاییدیه نوعTA   وانطباق  تولید COP به تصویب رسید
  • از سال 1381  رعایت استانداردهای آلایندگی و مصرف یورو 2 اروپا  برای  تمام  سوخت جاری شدند.

صادرات

  •  در سال 61= 6/1 میلیون دلار  که به 59 میلیون  دلار  در سال 80 رسید.

خدمات پس از فروش

  • درآمد فروش خودرو 1500 میلیارد تومان
  • خدمات پس از فروش 1650 میلیارد تومان
  • 166000 واحد خدمات در کشور داریم .شامل  131000 تعمیرگاه+ 25000 فروشگاه لوازم+ 1100 تعمیرگاه مجاز

    مشکلات

  1.  عدم  سرمایه گذاری  در تحقیقات
  2. بدلیل بالابودن  ریسک سرمایه گذاری( رتبه 4)  ، ابهام  در قوانین،جذب سرمایه گذاری خارجی مشکل است.
  3. از انقلاب تا کنون دراین صنعت، 4 میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است.
  4. کمبود حجم تسهیلات بانکی- نرخ بهره بسیار بالا( تا 31 درصد)
  5. عدم رشد رشته های جانبی مرتبط با صنعت خودرو متناسب با رشد خودروسازان
  6. نبود رقابت بدلیل دولتی بودن اکثر شرکتهای خودروساز

             راه حلها

  • تعامل با خودروسازان جهانی
  • تبدیل بازار فروشنده به  بازار خرید
  • جذب سرمایه گذاری خارجی

 

 

پایگاه اینترنتی انجمن خودرو سازان ایران
چاپ خبر