کدخبر : 936
سرویس : اخبار
تاریخ مخابره :    ۱۳۹۵/۵/۳ - ۰۸:۲۸
در چه صورت هزینه تولید خودروسازان کاهش می یابد؟
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است هر گونه تصمیمات دولت در کاهش سود سپرده و تسهیلات بانکی نمی تواند به صورت آنی و کوتاه مدت تاثیراتی را در بخش های اقتصادی و تولیدی به همراه داشته باشد و مسلما تاثیر اجرای این گونه اقدامات زمانبر است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است هر گونه تصمیمات دولت در کاهش سود سپرده و تسهیلات بانکی نمی تواند به صورت آنی و کوتاه مدت تاثیراتی را در بخش های اقتصادی و تولیدی به همراه داشته باشد و مسلما تاثیر اجرای این گونه اقدامات زمانبر است.
به گزارش خبر خودرو ، حمید گرمابی افزود : در حال حاضر که حجم زیادی از تسهیلات با نرخ بهره های قبلی را شرکتهای خودروسازی دریافت کردند طبعا نمی تواند نرخ قعلی به سرعت در جریان تولید تاثیر بگذارد ضمن اینکه نرخی را که بانک مرکزی اعلام می کند بانک ها با روش های خاصی افزایش می دهند.
وی تصریح کرد : متاسفانه آنچه که در ماههای اخیر معمول گردیده اینکه بانک ها بخشی از تسهیلات را به عنوان سپرده نزد خود نگه می دارند به طوری که دریافت کننده ناگزیر است تا بخشی از تسهیلات بانکی را به عنوان سپرده و بدون سود در بانک بگذارد تا تسهیلات به آنان تعلق پیدا کند که با این جریان عملا نرخ واقعی بهره تسهیلات افزایش می یابد.
وی گفت : هر چند بانک مرکزی نرخ بهره تسهیلات را کاهش داده است اما با این شرایط قطعا این نرخ جدید برای وام گیرنده محاسبه نگردیده بلکه با نرخ بالاتری تمام خواهد شد.
وی تاکید کرد : هنگامی که شرکتهای تولیدی بزرگی مانند خودروسازان میزان بالایی بدهی بانکی دارد در صورتی که حجم زیادی تسهیلات نیز با نرخ بهره کمتر را دریافت کنند در کوتاه مدت تاثیر چندانی در اوضاع این شرکتها نخواهد داشت اما چنانچه این روند ادامه یابد قاعدتا می تواند در دراز مدت در بهبود اوضاع بخش های تولیدی و اقتصادی و جهت دهی سپرده ها به حوزه تولید در کشور تاثیر گذار باشد.
نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس دهم با اشاره به فاصله نرخ سود تسهیلات با نرخ کنونی تورم افزود : با وجود کاهش سود سپرده و تسهیلات بانکی همچنان قاصله معنی داری میان بهره های فعلی با نرخ تورم وجود دارد از این رو باید نرخ سود تسهیلات به نرخ تورم نزدیک تر و واقعی تر شود تا شاهد تغییر و تحولاتی در حوزه تولید و اقتصاد کشور باشیم.
گرمابی تصریح کرد : البته اعمال این گونه تغییرات باید با شیب ملایمی صورت گیرد چرا که اجرای یکباره این گونه تصمیمات طبعا تلاطماتی را در بخش های اقتصادی در کشور ایجاد خواهد کرد.
وی همچنین با اشاره به تاثیر کاهش نرخ سود تسهیلات در قیمت تولید پرداخت و اظهار داشت : قطعا کاهش نرخ سود تسهیلات می تواند در کاهش هزینه تولید در بسیاری از بخش ها خصوصا هزینه تولید خودروسازان و نهایتا قیمت خودرو تاثیر بگذارد.
وی با اشاره به جلسه اخیرا اعضای کمیسیون صنایع و معادن با خودروسازان پرداخت و خاطر نشان کرد : در این جلسه موضوع کاهش نرخ سود تسهیلات مطرح گردید و چنانچه مدیران این شرکتها اعلام نمودند که هم اکنون نرخ سود تسهیلات برای خودروسازان نزدیک به 30 درصد تمام می شود که در صورت کاهش آن به 15 و یا کمتر قطعا در کاهش هزینه تولید در این شرکتها تاثیر مناسبی خواهد داشت.

 

پایگاه اینترنتی انجمن خودرو سازان ایران
چاپ خبر