\
سرویس :
زمان : ۱۳۹۶/۱۲/۱۹ - ۱۴:۰۱
شناسه خبر : 1002
پاسخ انجمن خودروسازان ایران به گزارش ایسنا
به دنبال انتشار گزارش ایسنا در تاريخ سيزدهم بهمن ماه سال جاري با عنوان "فقط نام خودروساز را یدک می‌کشیم"؛ انجمن خودروسازان ایران جوابیه‌ای در این رابطه تهيه و ارسال کرد.

به دنبال انتشار گزارش ایسنا  در  تاريخ سيزدهم بهمن ماه سال جاري با عنوان "فقط نام خودروساز را یدک می‌کشیم"؛ انجمن خودروسازان ایران جوابیه‌ای در این رابطه تهيه و ارسال کرد.

درضمن به اطلاع مي رسارند ، كه ستون درصد ساخت داخل درجدول تهيه شده توسط انجمن خودرو سازان ايران تقريبي بوده چون هدف اين انجمن از گزارش مزبور دادن هشدار به مسئولين ذيربط دروزارت صمت براي پيشگيري از فاجعه اي است كه درسال 97 اتفاق خواهد افتاد.

 

این جوابیه به شرح زیر است:"

۱- سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) همواره بر تشویق و ترغیب تعمیق میزان ساخت داخل (بخوانید ایجاد اشتغال بیشتر/ ارزش افزوده بیشتر) بوده و هست و برای اجرای این سیاست از ابزار تعرفه استفاده می کند به این ترتیب که هر قدر میزان ساخت داخل یک محصول بیشتر شود، تعرفه پایین تری به آن تعلق می گیرد تا بدین ترتیب خودروسازان و قطعه سازان با ساخت داخل کردن هر چه بیشتر، در جهت سیاست اقتصاد مقاومتی گام بردارند.

 

۲- اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی بدین معنی نیست که صرفه اقتصادی مورد توجه قرار نگیرد و می دانیم که اصل مقیاس اقتصادی تولید یکی از اصول اولیه علم اقتصاد است. داخلی سازی قطعات خودرو باید مقرون به صرفه اقتصادی باشد.

 

۳- حداقل تیراژ تولید برای ساخت یک قطعه، برحسب پیچیدگی فرایند تولید آن، متفاوت است. مثلاً استفاده از باتری، لاستیک و امثالهم که سرمایه گذاری داخلی وسیعی برای آنها شده است حتی در تیراژ  پایین (کمتر از ۱۰ هزار دستگاه) مقرون به صرفه اقتصادی است ولی سرمایه گذاری برای ساخت داخل کردن صندلی های هر نوع خودرو، فقط در تیراژهای بالاتر از ۵۰ تا ۱۰۰ هزار دستگاه مقرون به صرفه  اقتصادی است. به عبارت ساده‌تر هر قدر تیراژ تولید یک محصول بیشتر باشد، میزان ساخت داخل آن نیز بیشتر خواهد بود.

 

-۴شش مدل خودرو به علت تیراژ خیلی پایین (هر کدام کمتر از ۳۰۰۰ دستگاه) دارای ساخت داخل زیر ۲۰ درصد هستند که میزان تعرفه آنها بسیار بالا و در حد CBU است.

 

۲۲ مدل خودرو با تیراژ پایین (هر کدام  حدود ۸۷۰۰ دستگاه) دارای ساخت داخل بین ۲۰ تا ۳۰ درصد هستند.

سه مدل خودروی جدید که به تازگی به بازار آمده‌اند با تیراژ ۳۳ هزار دستگاه، دارای ساخت داخل ۳۰ تا۴۰ درصد هستند.

دو مدل خودروی نسبتاً قدیمی تر با تیراژ ۹۲ هزار دستگاه دارای ساخت داخل ۴۰ تا ۶۰ درصد هستند.

۱۰ مدل خودرو در دو گروه هم خانواده با تیراژ ۹۰۰ هزار دستگاه دارای ساخت داخل بالاتر از ۷۰ درصد هستند.

۵- همانطورکه ملاحظه می شود بین میزان ساخت داخل کردن قطعات با تیراژ تولید سالانه هر محصول و میزان قدمت تولید آن محصول نسبت مستقیم وجود دارد.

۶- امید است وزیر محترم صمت با تخصیص تسهیلات بیشتر برای نوسازی ماشین آلات و تجهیزات که در دهه گذشته به خاطر سرکوب مالی خودروسازان قادر به نوسازی ماشین آلات خود نبوده‌اند و در تولید قطعات خودروهای جدید دچار مشکلات عدیده هستند، قدم مثبتی در جهت تعمیق ساخت داخل خودروهای جدید بردارند".

نظرات
نام :
ایمیل:
متن نظر:
سوال امنیتی * = 5 + 7
ارسال
نمایش نظرات