\
سرویس :
زمان : ۱۳۹۷/۱۰/۲۴ - ۰۷:۵۸
شناسه خبر : 1039
رشدصعودی زیان انباشته خودروسازان با تعلل در اعلام قیمت های جدید
در شرایطی قرار گرفته ایم که بیشترین آسیب ناشی از تحریم های ظالمانه بر صنعت بزرگ خودروسازی وارد شده، صنعتی که شغل میلیون ها نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم به حیات آن بستگی دارد و این در حالی است که چالش تامین نقدینگی گریبان خودروسازان کشور را گرفته است.

به گزارش خبرخودرو، امروز در شرایطی قرار گرفته ایم که بیشترین آسیب ناشی از تحریم های ظالمانه بر صنعت بزرگ خودروسازی وارد شده، صنعتی که شغل میلیون ها نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم به حیات آن بستگی دارد و این در حالی است که چالش تامین نقدینگی گریبان خودروسازان کشور را گرفته است.

دبیر انجمن خودروسازان در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو، بهترین راه برون رفت خودروسازان از چالش کمبود نقدینگی را آزادسازی قیمت ها دانست و گفت: تامین نقدینگی خودروسازان در گرو آزادسازی قیمت ها است تا بتوانند محصولات خود را با سود معقول در بازار به فروش برسانند تا از این طریق نیاز به نقدینگی آن ها کاهش یافته و منجر به سود دهی این بنگاه های بزرگ صنعتی شود نه زیان روز افزون.

احمد نعمت بخش در ادامه افزود: متاسفانه در حال حاضر با طولانی شدن زمان اعلام قیمت های جدید خودروهای پر تیراژ، خودروسازان مدام در حال ضرر و زیان هستند که این زیان انباشته باعث کاهش نقدینگی این بنگاه های بزرگ اقتصادی شده است.

وی دومین راه تامین نقدینگی خودروسازان را ارائه تسهیلات بیشتر دانست و گفت: دومین راه تامین نقدینگی خودروسازان این است که دولت با افزایش سرمایه بانک ها، امکان ارائه تسهیلات بیشتر به خودروسازان را فراهم آورد.

وی گفت: در حال حاضر به دلیل تحریم های یکجانبه علیه صنعت خودروسازی و بدعهدی شرکای خارجی، پس از خروج ایالات متحده از توافق برجام توان تولید محصولات صادرات محور را نداریم البته صادرات محدودی به کشورهای عراق و سوریه صورت می پذیرد اما باید این مطلب را پذیرفت که لازمه صادرات به کشورهای پیشرفته تر تولید خودرو با تکنولوژی های روز دنیا است.

نعمت بخش اذعان داشت: عدم همکاری کونلون بانک چین مشکل تامین قطعه را دو صد چندان می کند و تیراژ تولیدات خودروسازان را تحت الشعاع قرار خواهد داد در واقع کاهش تیراژی که امروز شاهد آن هستیم نخست به دلیل مشکل شدن تامین قطعات وارداتی است و سپس عدم توان پرداخت مطالبات قطعه سازان که به دلیل کمبود نقدینگی است.

دبیرانجن خودروسازان خاطرنشان کرد: پس از توافق برجام هدفگذاری های مطلوبی برای تولید خودوهای جدید داشتیم که با تغییر شرایط به اهدافمان در این زمینه نرسیدیم همچنین به دلیل عدم تامین نقدینگی توان پرداخت مطالبات قطعه سازان نداریم که همین امر باعث شده قطعه سازان نیز قادر به تولید و تحویل قطعه نباشند لذا شاهد حجم بالایی از خودروهای ناقص دپو شده در انبار خودروسازان هستیم که به دلیل کمبود قطعه امکان عرضه به بازار را ندارند.

وی گفت: فشار اقتصادی ناشی از عدم به روز رسانی قیمت قطعه سازان، متاسفانه بسیاری از آن ها را مجبور به تعدیل نیرو کرده است البته اگر این امکان برای خودروسازان نیز فراهم می بود با توجه به وضعیت نامطلوب اقتصادی کنونی قطعا تجدید نظری در تعداد نیروی انسانی خود می کردند به هر تقدیر امیدواریم ستاد تنظیم بازار و وزیر صنعت، معدن و تجارت هرچه سریعتر قیمت خودروهای پر تیراژی که توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان بررسی و در کمیته خودرو به تصویب رسیده است را ابلاغ کنند تا خودروسازان و قطعه سازان از وضعیت وخیم کنونی رهایی یابند.

به گزارش خبرخودرو، امروز در شرایطی قرار گرفته ایم که بیشترین آسیب ناشی از تحریم های ظالمانه بر صنعت بزرگ خودروسازی وارد شده، صنعتی که شغل میلیون ها نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم به حیات آن بستگی دارد و این در حالی است که چالش تامین نقدینگی گریبان خودروسازان کشور را گرفته است.

دبیر انجمن خودروسازان در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو، بهترین راه برون رفت خودروسازان از چالش کمبود نقدینگی را آزادسازی قیمت ها دانست و گفت: تامین نقدینگی خودروسازان در گرو آزادسازی قیمت ها است تا بتوانند محصولات خود را با سود معقول در بازار به فروش برسانند تا از این طریق نیاز به نقدینگی آن ها کاهش یافته و منجر به سود دهی این بنگاه های بزرگ صنعتی شود نه زیان روز افزون.

احمد نعمت بخش در ادامه افزود: متاسفانه در حال حاضر با طولانی شدن زمان اعلام قیمت های جدید خودروهای پر تیراژ، خودروسازان مدام در حال ضرر و زیان هستند که این زیان انباشته باعث کاهش نقدینگی این بنگاه های بزرگ اقتصادی شده است.

وی دومین راه تامین نقدینگی خودروسازان را ارائه تسهیلات بیشتر دانست و گفت: دومین راه تامین نقدینگی خودروسازان این است که دولت با افزایش سرمایه بانک ها، امکان ارائه تسهیلات بیشتر به خودروسازان را فراهم آورد.

وی گفت: در حال حاضر به دلیل تحریم های یکجانبه علیه صنعت خودروسازی و بدعهدی شرکای خارجی، پس از خروج ایالات متحده از توافق برجام توان تولید محصولات صادرات محور را نداریم البته صادرات محدودی به کشورهای عراق و سوریه صورت می پذیرد اما باید این مطلب را پذیرفت که لازمه صادرات به کشورهای پیشرفته تر تولید خودرو با تکنولوژی های روز دنیا است.

نعمت بخش اذعان داشت: عدم همکاری کونلون بانک چین مشکل تامین قطعه را دو صد چندان می کند و تیراژ تولیدات خودروسازان را تحت الشعاع قرار خواهد داد در واقع کاهش تیراژی که امروز شاهد آن هستیم نخست به دلیل مشکل شدن تامین قطعات وارداتی است و سپس عدم توان پرداخت مطالبات قطعه سازان که به دلیل کمبود نقدینگی است.

دبیرانجن خودروسازان خاطرنشان کرد: پس از توافق برجام هدفگذاری های مطلوبی برای تولید خودوهای جدید داشتیم که با تغییر شرایط به اهدافمان در این زمینه نرسیدیم همچنین به دلیل عدم تامین نقدینگی توان پرداخت مطالبات قطعه سازان نداریم که همین امر باعث شده قطعه سازان نیز قادر به تولید و تحویل قطعه نباشند لذا شاهد حجم بالایی از خودروهای ناقص دپو شده در انبار خودروسازان هستیم که به دلیل کمبود قطعه امکان عرضه به بازار را ندارند.

وی گفت: فشار اقتصادی ناشی از عدم به روز رسانی قیمت قطعه سازان، متاسفانه بسیاری از آن ها را مجبور به تعدیل نیرو کرده است البته اگر این امکان برای خودروسازان نیز فراهم می بود با توجه به وضعیت نامطلوب اقتصادی کنونی قطعا تجدید نظری در تعداد نیروی انسانی خود می کردند به هر تقدیر امیدواریم ستاد تنظیم بازار و وزیر صنعت، معدن و تجارت هرچه سریعتر قیمت خودروهای پر تیراژی که توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان بررسی و در کمیته خودرو به تصویب رسیده است را ابلاغ کنند تا خودروسازان و قطعه سازان از وضعیت وخیم کنونی رهایی یابند.

 

نظرات
نام :
ایمیل:
متن نظر:
سوال امنیتی * = 11 + 6
ارسال
نمایش نظرات