\
سرویس :
زمان : ۱۳۹۷/۱۲/۱۹ - ۱۵:۲۳
شناسه خبر : 1070
بخشی از اصلاح قیمت قطعه سازان به سال آینده موکول شد؛
ارائه راهکار برای پرداخت 844 میلیون یورو تسهیلات ارزی به خودروسازان
در صورتی که بانک مرکزی تسهیلات ارزی که معادل 844 میلیون یورو است را به خودروسازان پرداخت نمی کند راهکار پیشنهادی انجمن قطعه سازان این است که این رقم به صورت ریالی به قطعه سازان پرداخت شود تا هم تولید تثبیت شود و هم پروژه های جدید خودروسازان پیشرفت لازم را داشته باشد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، به رغم نتایج بررسی هایی که ماه گذشته در خصوص تسهیلات اختصاصی به دو شرکت خودروساز داخلی توسط وزارت صمت منتشر شد و این رقم 11 هزار میلیارد تومان عنوان شد این روزها ارقام متفاوت و بالاتری در خصوص نیاز تسهیلاتی این صنعت مطرح می شود روز گذشته گفت وگویی را از دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی منتشر کردیم که مطرح کرده بود "بر اساس جدیدترین محاسبات نیاز نقدینگی قطعه سازان به 14 هزار میلیارد تومان رسیده است." اما این نیاز از سوی یکی دبیر دیگر انجام بسیار بیش از این است به طوری که بر اساس برآورد انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران کل نیاز صنعت خودروساز و قطعه سازی کشور رقمی در حدود 20 هزار میلیارد تومان است.

در همین راستا دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران ضمن تایید رقم 20 هزار میلیارد تومان برای رفع نیاز کل صنعت خودروسازی کشور عنوان می کند: بر آورد ما این است که کل نیاز نقدینگی صنعت قطعه سازی به رقمی حدود 20 هزار میلیارد تومان رسید که به وزارت صمت و سازمان گسترش نیز این رقم اعلام شده است.

مازیار بیگلو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو اظهار داشت: از این مبلغ در حال حاضر تنها 4 هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده و با این شرایط 20 درصد مشکل حل شده اما معتقدیم همین رقم تاثیر مثبتی بر تولید قطعه سازان داشته است و تولید خودروسازان را با افزایش 2 برابری به بالای 2 هزار دستگاه در روز رسانده است که به طور قطع این رشد تولید ناشی از مبالغ دریافتی قطعه سازان و سود انتظاری از اصلاح قراردادها ایجاد شده است.

وی با اشاره به تلاش قطعه سازان برای تامین مواد و افزایش تیراژ تولید و رفع نیاز خودروسازان گفت: هدف قطعه سازان این است که با ادامه رشد تولید در سال آینده حداقل هر خودروسازی روزانه 2500 دستگاه خودرو تولید نماید تا امکان پاسخ گویی به تعهدات مشتریان را داشته و با حرکت در حاشیه بازار قیمت ها را در بازار کنترل نماید.

بیگلو با اشاره به مصوبه اخیر وزارت صمت در خصوص لزوم اختصاص 11 هزار میلیارد تومان به صنعت خودرو تاکید کرد: در صورتی که طی دو سه ماه آتی الباقی رقم 11 هزار میلیارد تومان به این صنعت تزریق شود می توان روند تولید را ثابت نگه داشت ضمن اینکه هم اکنون خودروسازان در حال راه اندازی پروژه های جدیدی هستند تا خودروهای جدیدی را به دست مصرف کنندگان برسانند که با تزریق این نقدینگی امکان ساخت قالب ها و تجهیزات جدید فراهم خواهد شد.

دبیر انجمن قطعه سازان تاکید کرد: در صورتی که بانک مرکزی تسهیلات ارزی که معادل 844 میلیون یورو است را به خودروسازان پرداخت نمی کند راهکار پیشنهادی انجمن این است که این رقم به صورت ریالی به قطعه سازان پرداخت شود تا هم تولید تثبیت شود و هم پروژه های جدید خودروسازان پیشرفت لازم را داشته باشند.

بیگلو همچنین به اصلاح قیمت قطعه سازان پرداخت و گفت: قیمت قطعه سازان از ابتدای مهر ماه در حال اصلاح است و بر اساس توافق صورت گرفته میانگین سبد افزایش قیمت قطعه سازان 70 درصد است البته قطعه سازانی که دستمزدی بوده و یا خدماتی را ارائه می کنند به تبع این عدد کمتر خواهد بود اما در سایر قطعه سازان نیز بر اساس میزان موادبری و ارزبری این افزایش قیمت به 130 درصد هم می رسد.

وی در پایان ادامه روند اصلاح قیمت ها بخشی از قطعه سازان را سال آینده اعلام کرد و افزود: هر چند در برخی از قطعه سازان بزرگ این اصلاح قیمت ها در هفته های اخیر صورت گرفته و توافق قیمتی آنها نیز انجام شده است به طوری که بر اساس توافقی که در یک ماه اخیر با خودروسازان از طریق وزارت صنعت انجام شده روند اصلاح قیمت آغاز شده و برخی از قطعه سازان موفق به اصلاح قیمت شدند و باقی قطعه سازان نیز در حال طی مراحل اصلاح قیمت هستند که پیش بینی می شود این روند در سال آینده ادامه یابد

نظرات
نام :
ایمیل:
متن نظر:
سوال امنیتی * = 10 + 5
ارسال
نمایش نظرات