\
سرویس :
زمان : ۱۳۹۸/۱/۲۵ - ۱۴:۳۹
شناسه خبر : 1077
روزهای طلایی در صنعت خودروسازی کره جنوبی
کشورکره جنوبی یکی از بازیگران کلیدی در عرصه صنایع فولاد، کشتی سازی، نساجی و صنایع الکتریکی است و صنعت خودروسازی در این کشور نسبت به سایر صنایع دیگر نوپاست. اما رشد سریع این صنعت در طول این سالیان، امروزه این کشور را به عنوان یکی از تولید کنندگان مهم خودرو در کنار کشورهای چین، آلمان و آمریکا قرار داده است.

در دهه هاي اخير خودرو به عنوان کالايي با اهميت شناخته شده و جز مهمی از زندگی مردم شده است و از این رو تقاضاي جهاني براي آن افزايش يافته و کشورها تلاش مي کنند با ورود به اين صنعت ضمن تامین بخش نیازهای داخلی، بازارهای صادراتی را هدف قرار دهند.

اما با پیشرفت تکنولوژی و علوم صنعت امروزه کشورها تنها به داشتن صنعت خودرویی و تولید خودروهای مردمی بسنده نکرده اند و گام را فراتر نهاده و به توسعه و ساخت خودروهای هوشمند تا سال 2020 تلاش می کنند. این تصور می رود که این خودروها بتوانند به طور چشمگیری ایمنی جاده ها را افزایش داده و آسودگی و راحتی راننده را بهبود  بخشند و اکثر خودروسازان در این مقوله در رقابت شدید هستند.

 

با صعود چشمگیر خودروسازان کره ای در جمع رقبای اصلی در بازار جهانی خودرو در کمتر از سه دهه،  این سوال مطرح می شود که چطور این تولید کنندگان در این صنعت بالغ به خوبی پیشرفت داشته و چه راهکردهای استراتژیکی را دنبال کرده اند؟ و اینکه چگونه تغییر در جهت پیشی گرفتن از شرکت های تازه تاسیس در زمینه تکنولوژی، طراحی و سایر مهارت های تجاری دیگر، آنها را  تهدیدی برای رقبای نوپای خود کرده است؟

 

از آنجایی که صنعت خودروسازی کره جنوبی بعد از چین، آمریکا، ژاپن ، مکزیک و آلمان به عنوان ششمین خودروساز بزرگ جهان شناخته شده است، صنعت IT در این کشور نیز یکی از نقاط قوت کره در این صنعت محسوب می شود. از این رو همکاری بین این دو صنعت توانسته است منجر به رشد اقتصادی کلان در زمنیه های مختلف خصوصا صنعت خودرو شود. 

یکی از نکات کلیدی که در این کشور به چشم می خورد حمایت بی وقفه دولت و پل های ارتباطی تولید کنندگان کره ای با رقبای بزرگ به منظور ارتقاء تکنولوژی است که قطعاکمک می کند تولید کنندگان از حالت OEM ( تولید کنندگان تجهیزات اصلی) به OBM ( تولید کنندگان با برند اصلی) تغییر وضعیت دهند.

طبق نتایج به دست آمده کره جنوبی با فروش 74.7 میلیارد دلار خودروی سواری به سراسر دنیا  در مقام پنجم صادارت خودروهای سواری در سال 2018 قرار دارد.

با نگاهی به صنعت خودرو در قاره آسیا می توان دید  که ژاپن نخستین کشوری است که از دهه 1930 میلادی وارد این فعالیت شده است و با پیشرفت سریع خود توانسته است بخش مهمی از بازارهای جهانی را به خود اختصاص دهد. پس از آن کره جنوبی است که می توان آن را در زمره موفق ترین اقتصادهای دنیا لحاظ نمود زیرا این کشور در کمتر از 50 سال موفق شده است تا به یکی از صنعتی ترین اقتصادهای جهان تبدل شود.

 

هیوندای موتورز یکی از بزرگترین تولید کننده های بازار داخلی این کشور بعد از ژاپن است که امروزه آمریکا و اروپا و به طرز چشمگیری بازارهای نوظهور هند و چین را جز بازارهای صادارتی خود قرار داده است.

خودروسازان برجسته این کشور این روزها به دنبال اهدا ایمنی و راحتی به رانندگان هستند بطوریکه بدون شک در سال های آینده خدمات متعددی را با طیف گسترده تری روانه بازار خواهند کرد.  این خودروسازان از طریق موسسات آکادمیک و دانش بنیان این روزها با تمرکز به روی ساخت دو نوع خودروی خودران در تلاشند که صنعت خودروی کره جنوبی را به رانندگی بدون حادثه یک گام نزدیکتر کنند.

حمایت های شدید دولت کره جنوبی از سایر صنایع این کشور از ابتدای حرکت به سمت صنعتی شدن منجر شده است تا امروزه بسیاری از شرکت های مهم مانند سامسونگ، ال جی و هیوندای موفق شوند خود را در بین شرکت های بین المللی به ثبت برسانند. بطوری که در سال 2009،  نزدیک 15 شرکت در این کشور در زمره 500 شرکت برتر جهان قرار گرفتند.

یکی از دلایل موفقیت خودروسازان کره ای از جمله هیوندای و کیا م سرمایه گذاری های سنگین و کلان دولت در زیرساخت ها بویژه در حوزه آموزش است که با داشتن هزینه های بسیار سنگین در زمینه توسعه و تحقیق ، وجود نیروی کار تحصیل کرده و خبره را ضروری و ملزم می دانند.

اقدام های اساسی و به موقع در کنار ارتقاء چمشگیر کیفیت در سه دهه گذشته، به شهرت مثبت هیوندای و کیا به عنوان یک پایگاه های اصلی تولید خودرو در جهان کمک می کند.  

 

وعده جدید کره جنوبی در طرح های نوآورانه خودرویی

.طبق بررسی های شرکت فناوری اطلاعات IHS پیش بینی می شود که این صنعت با سرعت بسیار زیادی به سمت تولید خودروهای سازگار با محیط زیست در حال حرکت است و بزودی شاهد خودروهای الکتریکی، خودروهای هیبریدی و پیل سوختی در جاده ها خواهیم بود .

یکی از اقدامات مهم دولت کره جنوبی اختصاص بودجه 125.9 میلیون دلاری بین سال های 2016 تا 2020 برای کمک به تحقیق و توسعه خودروهای برقی و  اختصاص بودجه برای ساخت بیش از یک میلیون خودروی سبز تا سال 2020 و 1400 جایگاه شارژ خودروهای برقی و 80 جایگاه سوخت هیدروژن در سراسر کشور است.   

بر اساس گزارش ارائه شده توسط سازمان بین المللی تولید کنندگان وسایل نقلیه (OICA) کره جنوبی بالغ بر 8.232.732 میلیون خودرو در سال 2018 تولید کرده است که از این تعداد 1.545.604 به بازار داخلی و 6.687.128 به بازارهای صادراتی و برون مرزی اختصاص دارد که این رقم تولید نسبت به سال قبل 0.4 درصد رشد نشان می دهد.

 

برندهای برتر کره ای درسال 2018

 

هیوندای موتورز

هیوندای بزرگترین شرکت خودروسازی در کره جنوبی و چهارمین خودروساز بزرگ جهان است. این شرکت در سال 1967 در شهر چونگ یو یانگ راه اندازی شد و اولین خودروی خود را در سال 1986 در آمریکا به فروش رساند. اکنون هیوندای به یک نشان کیفیت تبدیل شده است. این شرکت در سال 2018 موفق به تولید 4.586.775 دستگاه خودرو شد که نسبت به سال گذشته در همین زمان 1.8 درصد رشد نشان می دهد، که از این تعداد  721.078 دستگاه روانه بازار داخلی و 3.865.697 دستگاه در بازار های برون مرزی با افزایش فروش 1.3 درصدی نسبت به دوره مشابه در سال قبل دست یافته است.

این شرکت همچنین فروش خود را در سال 2019 حدود  4.68 میلیون دستگاه پیش بینی کرده است.

 

کیا موتورز

این شرکت که یکی از برجسته ترین شرکت های خودروساز کره است در سال 1944 راه اندازی شد و اکنون  از 14 کارخانه در 5 کشور حدود 3 میلیون دستگاه تولید خواهد کرد.

بر این اساس گزارش به دست آمده این خودروساز کره ای در سال 2018 موفق به تولید   2,812,200 دستگاه از انواع محصولات خود شود که از این تعداد 531.700 دستگاه روانه بازار داخلی و 2.280.500 دستگاه به بازارهای برون مرزی وارد شود.

برای سال 2019 کمپانی کیا تحویل 2.92 میلیون خودرو به مشتریان را هدفگذاری کرده، رقمی که در صورت تحقق، آمار فروش این شرکت را به میزان 4 درصد بهبود خواهد بخشید.

 

سخن پایانی

نقطه آغاز واقعي در خودروسازي کره جنوبي در سال 1930  اتفاق افتاد و جایگاه امروز صنعت خودروسازي اين کشور در جهان به خوبي نشان دهنده اين حقيقت است که رشد و پيشرفت به دست آمده، تدريجي و گام به گام بوده و چارچوب ترسيم شده تحت تاثير برنامه هاي موقتي که اهداف و نتايج کوتاه مدت را دنبال مي نمايند، قرار نگرفته است. به بيان ديگر، مسير حرکت صنعت خودروسازي اين کشور از مبدأ تا مقصد به طور مشخص تعيين و تمامی دولت ها با هر تفکر و دیدگاه سیاسی خود را مقید و پایبند به اجرای آن می دانستند.

به طور کلی رشد و توسعه این صنعت در سایه تصویب قانون حمایت از صنعت خودرو، حمایت های تعرفه ای و غیر تعرفه ای با هدف توسعه صنعت خودروسازی، تغییر رویکرد از سیاست جایگزینی واردات به سیاست توسعه صادارت، اتخاذ رویکرد تجاری سازی به جای مونتاژکاری و در آخر بهره گیری از تکنولوژی های برتر وارداتی در چارچوب سرمایه گذاری مشترک و افزایش تولید تا حضور در بازارهای جهانی  به بار نشسته است.

مترجم: طناز غنی زاده

منبع: www.hyundai.com/worldwide/en/company/ir/ir-activities/sales-performance

www.IJARND.com

www.marklines.com/en/statistics/flash_sales/salesfig_korea_2018

نظرات
نام :
ایمیل:
متن نظر:
سوال امنیتی * = 1 + 1
ارسال
نمایش نظرات