\
سرویس :
زمان : ۱۳۹۸/۱/۳۱ - ۱۱:۲۰
شناسه خبر : 1078
چالش های خودروسازان آلمانی با طعم استانداردهای جدید
امروزه صنعت خودرو با چالش های مهمی در سراسر جهان مواجه است و صنعت خودروی آلمان از این قضیه مستثنی نیست. از مهمترین این چالش ها می توان همگام شدن با استانداردهای اروپا در سال 2019، خودروهای هوشمند، خودروهای خودران و تغییر نیازهای مشتریان نام برد .

در یک نگاه اجمالی به نظر می رسد که صنعت خودروسازی آلمان دلیلی برای شکایت ندارد و به عبارتی ساده تر آنها  چب و راست رکورد تولید را شکسته اند. در اوایل ماه جولای، گروه دایملر مستقر در اشتوتگارت اعلام کرد که بیش از 1.18 میلیون دستگاه مرسدس بنز در شش ماهه اول سال فروخته است که رکورد خود را در نیمه اول سال شکسته است.

رقبای آنها در مونیخ نیز همین شرایط را داشتند. بین ژانویه و ژوئن 2018 گروه خودروسازی BMW در حالی جشن بالاترین درآمد شش ماهه خود را در طول تمام دوران برگزار کرد که بیش از 1.24 میلیون از انواع خودروهای تولیدی خود را روانه بازار کرد.

حتی گروه خودروسازی فولکس واگن که در رده بالاترین ها قرار داشت، علیرغم رسوایی انتشار گازهای گلخانه ای که در سپتامبر 2015 در کارنامه خود کرد و شدیدترین انتقاد را به خود معطوف داشت، اما برندهای اصلی فولکس واگن فروش حدود 3.12 میلیون خودرو را در نیمه اول سال 2018 در کارنامه خود ثبت کرد. به نظر می رسد که این رسوایی مانع خرید مشتریان از این شرکت نشده است.

به عبارت دیگر حداقل از نظر میزان فروش، همه چیز بر وفق مراد است. اما به جرات می توان گفت که رکود اقتصادی در سال های اخیر در حال افزایش است. گروه خودروسازی BMW نیز از این رکورد مستثنی نیست، این خودروساز به عنوان بزرگترین صادرکننده خودرو از ایالات متحده- قبل از فورد و جنرال موتورز- خودروهای خود را از کارخانه هایش در ایالات متحده به چین صادر کرد. این شرکت تحت تاثیر افزایش تعرفه های خودروهای تولیدی اسپارتانبورگ کالیفرنیای جنوبی که به چین حمل می شد لطمات بسیار خورد. این شرکت مجبور شد قیمت های خود را در چین افزایش دهد که این خود می تواند تاثیر منفی روی ارقام فروش در بزرگترین بازار خودرو جهان ایجاد کند.

یکی از اصلی ترین چالش های خودروسازان آلمانی، همگام سازی آنها با سیستم جدید اندازه گیری گازهای گلخانه ای در اتحادیه اروپا تا سپتامبر 2019 است. همچنین فرایند تست خودروهای سواری منجر به هزینه های مازاد می شود زیرا اکثر مدل های قدیمی خودروها دوباره باید تایید نهایی شوند. در این بین  فولکس واگن به دلیل طولانی شدن زمان تایید تست نهایی و صدور گواهینامه در  بسیاری از برندهایش مانند پورشه و آئودی از همه ی شرکت های دیگر بیشتر متضرر شد.

اگر خودروسازان و تامین کنندگان قطعات در آلمان از موضوع آینده غافل شوند این موضوع می تواند تاثیر منفی روی اقتصاد آلمان داشته باشد.  صنعت خودروسازی امروزه یکی از مهمترین فاکتورهای اقتصادی است و بی توجهی به آن قطعا ضررهای بیشماری را برای آن کشور در بردارد. اخیرا تولید کنندگان و تامین کنندگان قطعات در آلمان بیش از 820 هزار نفر را استخدام کرده اند و این رقم بجز هزاران شغلی است که به طور مستقیم به آنها وابسته اند مانند تعمیرگاه های خودرو، نمایندگی ها و تقریبا 15 هزار جایگاه بنزین در آلمان.

بر اساس گزارش اداره آمار فدرال آلمان، خودروها و کامیون ها مهمترین محصولات صادراتی این کشور قبل از تولید موتور و محصولات شیمیایی هستند. سهم صنعت خودرو از کل ارزش افزوده ناخالص در آلمان حدود 4.5 درصد است و به گفته بسیاری از کارشناسان، این صنعت در حال تغییرات اساسی است و پیش بینی تغییر در صنعت خودروی آلمان حتمی است و این تغییر در طی 5 تا 10 سال آینده شدیدتر از 50 سال گذشته خواهد بود.

خودروسازان آلمانی تب و تاب زیادی برای تولید خودروهای جدید الکتریکی دارند. در واقع این تصادفی نیست که مرسدس، بی ام و و آئودی یکی پس از دیگری به دنبال تولید خودروهای برقی هستند. این محصولات با شروع سال جدید به تدریج وارد بازار خواهند شد. فولکس واگن آغاز دهه آینده را به عنوان آغاز نبرد خودروهای برقی تعیین کرده است. خودروسازان آلمانی تا به امروز  حدود30 مدل مختلف خودروی برقی را ارائه داده اند. این شرکت برنامه افزایش تولید این خودرو ها را در سال 2021 به 100 دستگاه اعلام کرده است.

مجموعه دوم چالش ها شامل افزایش شبکه های ارتباطی خودروها از طریق اینترنت و همچنین رانندگی خودران گزارش شده است یعنی جایی که خودرو خودش فرمان را به دست می گیرد. هدف دیگر ساخت خودروهایی است که قادرند نقاط باز را در پارکینگ ها پیدا کنند و حتی خودشان پارک کنند و وظایف یک راننده را در اتوبان ها بر عهده گیرند بطوریکه رانندگان می توانند روی چیزهای دیگر متمرکز شوند.

سومین چالش عمده مربوط به  تغییر نیازهای مشتریان می شود. حداقل در کشورهای پیشرفته، مردم بیشتر علاقمند به رانندگی با خودرو هستند تا داشتن خودرو. امروزه هیچ یک از خودروسازان پیشرو بدون این کلمات کلیدی " اشتراک گذاری خودرو" یا همان سیستم اجاره کوتاه مدت خودروها و " خدمات جابجایی" نمی توانند عمل کنند زیرا آنها به موفقیت این شرکت ها کمک شایانی می کند.

طبق بررسی ها و گزارشات اخیر توسط شرکت الیور ویمن که زیر نظر انجمن خودروسازی آلمان فعالیت می کند اخبار خوب و ناخوشایند در صنعت خودروسازی برای سال 2019 بسیار فراوان به چشم خواهد خورد. از رویکرد مثبت اگر نگاه کنیم رشد تقاضا منجر به افزایش 30 درصد

تولید جهانی حدود 123 میلیون خودرو تا سال 2030  خواهد شد. بدون شک در این میان فرصت های بسیار زیادی برای رشد ایجاد می شود.

 

نوآوری موضوع بقا صنعت خودرو

تا پایان دهه آتی، 25 درصد خودروهای فروخته شده با موتور الکتریکی روانه بازار خواهند شد. امروزه بسته به آن کشور، این سهم بین صفر تا حداکثر دو درصد خواهد بود. علاوه بر این، مسیر ارزشی به سمت آسیا تغییر خواهد کرد زیرا بازارها به اندازه کافی اشباع نشده اند و تقاضای مشتری هنوز بالاست.

آغاز این تحول در صنعت خودروسازی بنیادی تر و اساسی تر از هر زمان دیگری است و این تحول قطعا در هر سه سطوح – در میان مشتریان، فرایند تولید و در خود محصولات – اتفاق می افتد. امروزه صنعت خودروسازی در مواقعی با شرایط بحرانی مقابله می کند و در چنین شرایطی تولید کنندگان و تامین کنندگان آلمانی برای چالش های پیش رو آماده هستند و به طور جدی در زمینه نوآوری ها کار می کنند.

و قطعا این موضوع که در آینده پول بسیار زیادی به صنعت خودرو تزریق خواهد شد، درست است.  طبق ارقام ارائه شده توسط انجمن خودروسازان، تولید کنندگان و تامین کنندگان در حال سرمایه گذاری 40 میلیارد یورویی روی موتورهای جایگزین به ویژه در موتورهای الکتریکی در طول سه سال آینده هستند. 18 میلیارد یورو دیگر برای توسعه و دیجیتالی کردن شبکه های اینترنتی هزینه خواهد شد. به گفته استفان براتزل پروفسور مرکز مدیریت خودروسازی در گلادباخ این یک ضرورت مطلق است. وی با اشاره به این موضوع که تولید محصولات، خدمات و فعالیت های جدید،  بیشتر  از همیشه برای ارتقای شهرت تولید کننده است.

همانند گذشته چالشی که امروزه تولید کنندگان خودرو با آن مواجه هستند، بهینه سازی کیفیت محصولات خودرو همزمان با کاهش هزینه هاست. دقیقا به همین علت است که صنعت پذیرای هرگونه تغییر بوده و نباید وابستگی مردم به خودرو را نادیده گرفت. 

مترجم : طناز غنی زاده

منبع : 

http://www.german-times.com/the-automotive-industry-is-facing-major-challenges-around-the-world-german-carmakers-have-more-to-lose-than-most-and-are-thus-investing-a-great-deal-in-securing-its-future/

 

نظرات
نام :
ایمیل:
متن نظر:
سوال امنیتی * = 7 + 5
ارسال
نمایش نظرات