\
سرویس :
زمان : ۱۳۹۳/۹/۱۶ - ۰۹:۱۷
شناسه خبر : 118
جولان خودروهای چینی در بازار ایران
گویا چینی ها دست بردار پرمصرف ایران نیستند، حالا آنها بازاری پرتقاضاتر و البته پر زرق و برتر را هدف گذاری کرده اند؛ خودرو.

گویا چینی ها دست بردار پرمصرف ایران نیستند، حالا آنها بازاری پرتقاضاتر و البته پر زرق و برتر را هدف گذاری کرده اند؛ خودرو.
به گزارش تهران پرس،در حال حاضر برخی مصرف‌کنندگان به دلیل کاهش تولید خودروهای با کیفیت داخلی و رشد قیمت نمونه با کیفیت خارجی ناگزیر برای رفع نیاز خود به خودروهای چینی روی آورده‌اند.
از سوی دیگر، انحصار سازی خودروسازان وطنی در کنار دیوار پرقدرت تعرفه های واردات کار را برای چینی ها آسانتر هم کرده است. شاید امروزه بتوان چینی‌ها را از مهم‌ترین و شاید خطرناک‌ترین رقبای خودروسازان داخلی دانست؛ زیرا توانسته اند تاکنون به نحو آهسته و محسوسی ترقی و پیشرفت‌ را برای فتح بازارها و نیز دل‌های خریداران درپیش گرفته اند و نام‌هایی همچون چری و جک، جیلی، لیفان و…. بیشتر در خیابان به چشم می خورند.
به زعم کارشناسان صنعت خودرو، تحریم صنعت خودرو پای خودروسازان چینی را به بازار خودرو کشور باز کرده است.
با این حال بسیاری از فعالان صنعت خودرو و البته مصرف کنندگان به دلیل نوپا بودن صنعت خودرو چین از ورود محصولات چینی به بازار دو قطبی و کم تنوع خودرو ایران چندان دل خوشی ندارند.
در حالی که بازار خودرو کشور هر روز رنگ و بوی بیشتری از خودروهای چینی به خود می گیرد، بسیاری از صنعتی ها نسبت به حضور چینی ها هشدار داده اند و بسیار نگران وضع موجود در بازار خودرو هستند.
طی چند روز گذشته مدیران عامل دو شرکت بزرگ خودروساز کشور اظهارات مشترکی در مورد حضور و شراکت با خودروسازان چینی در ایران داشتند؛ به‌طوری‌که روسای این دو شرکت به‌نوعی به نگرانی‌هایی که هم‌اکنون بابت حضور آرام اما فراگیر چینی‌ها در بازار ایران به‌وجود آمده پاسخ داده‌اند.
به طوری که مدیر عامل ایران خودرو در هیجدهمین نمایشگاه خودرو در تبریز عنوان کرد که اگر اتکا صنعت خودرو ما به کشور چین باشد مطمئن باشید صنعت خودرو با شکست روبه رو خواهد شد.
در سال‌های اخیر خودروهای زیادی از جمله خودروهای چینی به صورت سی بی یو وارد کشور شده است. با این حال شنیده می‌شود در طرح مدیریت واردات خودرو که هم‌اکنون در شورای سیاست‌گذاری خودرو در دست بررسی است، مواردی در زمینه‌ی سختگیرانه‌تر شدن استاندارد‌های خودروهای وارداتی پیش‌بینی شده است.
در این طرح پیش‌بینی شده که با سختگیرانه‌ترشدن استاندارد‌ها، از خودروهای وارداتی که دارای حداقل استاندارد‌های کیفی هستند جلوگیری شود. در صورت اجرایی شدن طرح مدیریت واردات خودرو و با تشدید نظارت‌ها بر استاندارد این خودروها ممکن است از واردات برخی از خودروهای چینی به کشور جلوگیری شود.
چندی قبل خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که در چین تنها یک چهارم خریداران خودروهای داخلی را انتخاب می‌کنند. در حال حاضر نزدیک به 10 شرکت فعال و نیمه فعال خودروساز چینی در ایران حضور دارند و محصولات تولیدی آنها نیز شامل چندین مدل سواری، وانت و خودروی سنگین می‌شود.

نظرات
نام :
ایمیل:
متن نظر:
سوال امنیتی * = 1 + 7
ارسال
نمایش نظرات