\
سرویس :
زمان : ۱۳۹۳/۹/۱۶ - ۰۹:۴۳
شناسه خبر : 120
صنعت خودرو، ملی یا فرانسوی؟
سالن همایش‌های برج میلاد تهران در شرایطی میزبان دومین همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران بود که به نظر می‌رسد چشم امید وزارت صنعت، معدن، تجارت و خودروسازان داخلی به آن سوی مرزها و خودروسازان خارجی دوخته شده است.

سالن همایش های برج میلاد تهران در شرایطی میزبان دومین همایش بین المللی صنعت خودروی ایران بود که به نظر می رسدچشم امید وزارت صنعت، معدن، تجارت و خودروسازان داخلی به آن سوی مرزها و خودروسازان خارجی دوخته شده است.
به گزارش عیارآنلاین، سالن همایش های برج میلاد تهران در شرایطی میزبان دومین همایش بین المللی صنعت خودروی ایران بود که به نظر می رسد چشم امید وزارت صنعت، معدن، تجارت و خودروسازان داخلی به آن سوی مرزها و خودروسازان خارجی دوخته شده است. برخی از محورهای اعلام شده این همایش عبارتند از: احیای صنعت خودروی کشور از طریق جذب سرمایه‌گذاری و شرکای خارجی جدید و تعامل بیشتر با آنها، آشنایی بیشتر مدیران کشور با فنآوری های روز دنیا در صنعت خودرو و فعالان خارجی این عرصه، تعامل با طرف های خارجی به منظور رفع موانع موجود بر سر تعاملات مالی و اقتصادی و..
در این باره و با توجه به تحولات و سخنان وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت و مدیران عامل شرکتهای بزرگ خودروسازی کشور در این همایش، چند نکته قابل توجه است:
۱. تجربه ۲۵ ساله همکاری با پژو و رنو اگرچه خالی از دستاورد برای صنعت خودرو، خصوصا در زمینه قطعه سازی نبوده است، ولی نگاه دقیق و موشکافانه به نوع ارتباط با پژو و رنو گویای ناکارآمدی، بدقولی و بدعهدی شریک خارجی، عدم مدیریت انتقال فناوری، عدم استفاده کامل از ظرفیت قراردادها و مواردی از این دست است.
به طور مثال، پس از ۲۴ سال از شروع مونتاژ پژو ۴۰۵ در ایران (از سال ۶۹ تا کنون)، اگر روزی واردات برخی قطعات پژو به ایران قطع شود، خط تولید این خودرو متوقف می شود. چنانچه تجربه سال ۹۱، این موضوع را تایید می کند؛ و یا قرارداد پر از حرف و حدیث L90؛ که اجرای ناقص آن باعث از دست رفتن فرصت های طلایی ورود صنعت خودروی ایران به بازارهای جهانی و همچنین تجربه های گران قیمت طراحی و توسعه محصول شد.
حال، سوال جدی اینجاست که شرایط با قبل چه تغییری کرده است؟ آیا خودروسازان خارجی، خصوصا فرانسوی ها، حاضر شده اند با انتقال فناوری به شرکا و یا به بیان دقیقتر، رقبای ایرانی شان، بازار پرسود ایران را برای میان مدت و دراز مدت از دست بدهند؟ و یا اینکه خودروسازان داخلی زیرساخت های لازم را برای مدیریت انتقال فناوری آموخته اند؟ چه تضمینی وجود دارد پژو و رنو دوباره برخلاف قراردادشان (که تا پایان ۲۰۱۴ اعتبار داشت) به یکباره و حتی قبل از تصویب رسمی قانون تحریم خودروی ایران و با رایزنی های غیررسمی آمریکایی ها، از ایران نروند و صنعت خودرو را با چالشی دوباره مواجه نکنند؟
۲. تاکید عجیب و سوال برانگیز بدنه تصمیم گیر صنعت خودروی کشور، از جمله شخص وزیر صنعت،معدن و تجارت بر ادامه همکاری با خودروسازان فرانسوی علیرغم بدعهدی آنان و عدم تمایل آنها بر انتقال موثر فناوری، شائبه هایی را در اذهان ناظران صنعت خودرو ایجاد کرده است.
محمدرضا نعمت زاده در این همایش تاکید کرد: ما به گسترش روابط با شرکای فرانسوی بسیار علاقه‌مند هستیم و از کشورهای جدید هم برای همکاری مشترک دعوت کرده ایم.
نیم نگاهی به لیست سخنرانان خارجی این همایش یک روزه (سفیر فرانسه در ایران، قائم مقام شرکت رنو، قائم مقام مدیرعامل پژو، ثائم مقام انجمن خودروسازان فرانسه، در کنار سخنرانی قائم مقام FAW چین) هم موید این مطلب است که این همایش، نه همایش بین المللی صنعت خودرو با هدف یافتن بهترین شریک خارجی، بلکه همایش ایجاد پیوند بین پژو و رنو با ایران خودرو و سایپا و یک مانور و نمایش تبلیغاتی برای حضور دوباره فرانسوی ها در ایران بود.
این در حالیست که شرکت های فراوان و صاحب نام تر از فرانسوی ها از جمله خودروسازان ژاپنی، آلمانی و کره ای می توانند به عنوان گزینه های جایگزین و حتی شریک در سایه، مدنظر قرار بگیرند. این نکته زمانی خودنمایی میکند که بدانیم در سال ۲۰۱۳، خودروسازان فرانسوی تنها ۶٫۳ درصد از خودروهای تولیدی در جهان را تولید کرده اند. این در حالیست که سهم ژاپن، آلمان و کره به ترتیب ۲۸درصد ، ۱۵درصد  و ۸٫۳دزصد است.
۳. در نهایت، با توجه به اینکه سرنوشت قراردادهای خارجی و مدل همکاری آنان با صنعت خودروی ایران در هاله ای از ابهام قرار دارد، به نظر می رسد بهتر است رویکرد تکیه بر توان داخلی و حرکت سریع تر به سمت طراحی پلتفرم های داخلی و توسعه محصول با برند ملی، جایگزین انتظار طولانی مدت برای حضور و سرمایه گذاری شرکت های خارجی در ایران شود. انتظاری که پس از اولین همایش بین المللی صنعت خودرو که حدود یکسال پیش برگزار شد، نتیجه مطلوبی را در پی نداشته است. در این صورت است که امیدها برای تحقق برنامه تولید ۱٫۵ میلیون خودرو با برند داخلی در افق ۱۴۰۴ قوت می گیرد.

نظرات
نام :
ایمیل:
متن نظر:
سوال امنیتی * = 4 + 1
ارسال
نمایش نظرات