\
سرویس :
زمان : ۱۳۹۳/۱۰/۹ - ۱۲:۵۳
شناسه خبر : 194
پيشنهادانجمن خودرو سازان براي ادغام شركت هاي با تيراژ پايين توليد
دبیرانجمن خودروسازان ایران به وزير صنعت ، معدن و تجارت پيشنهاد داد :‌تا مشوق هایی برای خودروسازان و قطعه سازان با تیراژ کم ارائه شود تا این شرکتها در یکدیگر ادغام و تولید آنها برای ساخت داخل اقتصادی شود.

دبیرانجمن خودروسازان ایران به وزير صنعت ، معدن و تجارت پيشنهاد داد :‌تا مشوق هایی برای خودروسازان و قطعه سازان با تیراژ کم ارائه شود تا این شرکتها در یکدیگر ادغام و تولید آنها برای ساخت داخل اقتصادی شود.

احمدنعمت بخش در گفت وگو با خبرنگار خبر خودرو ، افزود : هم اکنون به جهت تیراژ پایین تولید در برخی از شرکتهای خودروساز ، داخلی سازی اقتصادی نیست به هیمن منظور در صورت ادغام شرکتهای کوچک خودروساز، تیراژ تولید اقتصادی شده و امکان داخلی سازی فراهم خواهد شد.
وی با اشاره به تاکید وزیر صنعت ، معدن و تجارت مبنی بر ادغام شرکتهای کوچک خودروساز ، تصریح کرد : پیرو مباحث دو سه جلسه آخر شورای سیاست گذاری خودرو مبنی بر افزایش ساخت داخل و اقدامات لازم در این راستا، وزیر صنعت ، معدن و تجارت نسبت به فعالیت شرکت هایی که اقدام به واردات خودرو به صورت فول سی کی دی می کنند گلایه  كرده و خواستار اهتمام این شرکتها جهت افزایش داخلی سازی شدند.
نعمت بخش گفت : در جلسه شورای سیاست گذاری خودرو بنده به عنوان دبیر انجمن خودروسازان ایران عنوان کردم که متاسفانه وزارت صنعت ، معدن و تجارت برای تعداد زیادی از کارخانجات با تیراژ پایین 10 هزار تا 50 هزار دستگاه خودرو ، پروانه بهره برداری صادر کرده است در صورتی که اگر در همان ابتدا بر حداقل 40 درصد ساخت داخل تاکید می شد شاید اغلب این گونه سرمایه گذاری با شرط تعیین شده حاضر به شروع فعالیت نمی شدند.
دبیر انجمن خودروسازان ایران  تاکید کرد : در این جلسه توصیه گردید تا شرکتهای خودروساز کوچک با یکدیگر ادغام شوند و اصولا بحثی در خصوص اینکه ایران خودرو و سایپا با یکدیگر ادغام شوند مطرح نگردید چرا که در هر یک از این شرکتها تیراژ تولید ، اغلب بیش از 100 هزار دستگاه خودرو است و ساخت داخل قطعات خودرو در این نوع خودروهااقتصادی است .
نعمت بخش همچنین به توجه به ضرورت ادغام شرکتهای قطعه ساز کوچک گفت  : هم اکنون برای تولید 4 تا 5 هزار خودرو در روز ، شرکتهای خودروساز ناگزیرند برای اغلب قطعات خودرو با حداقل سه تا چهار تولید کننده قطعه کار کرده  تا قطعات مورد نیاز تامین شود چرا که برای بسیاری از قطعات ، یک تولید کننده قطعه نیاز شرکتهای خودروساز را برآورده نمی کند.
نعمت بخش تصریح کرد : قطعا ادغام شرکتهای کوچک قطعه ساز می تواند در قیمت تولیدات آنها تاثیر گذاشته و با کاهش هزینه تولید و سربار، قیمت قطعات تولیدی این شرکتها نیز کاهش خواهد یافت.
وی در ادامه در خصوص تاثیر ادغام شرکتهای کوچک بر جریان رقابت پذیری در صنعت خودرو گفت : قطعا این اقدام تاثیر مثبت در کاهش قیمت تمام شده و رقابت پذیر شدن خودروساز خواهد داشت به طوری که امروز در بسیاری از کشورهای مطرح در صنعت خودرو تنها دو تا سه شرکت بزرگ خودروساز فعالیت دارند و در هیچ کشور دنیا تا این میزان تعدد شرکت های خودروساز مثل ایران وجود ندارد بنابراین ایجاد شرکتهای بزرگ نمی تواند مانع رقابت پذیری و ایجاد انحصار در صنعت خودرو شود.
وی افزود : هم اکنون برای حدود 40 واحد خودروساز پروانه بهره برداری صادر شده است که از این تعداد حدود 28 شرکت عضو انجمن خودروسازان ایران هستند .
وی گفت : البته اخیرا وزارت صنعت ، معدن و تجارت مجوزهایی را که توسط استان ها ارائه می گردید را لغو نموده و به تهران واگذار کرده  بنابراین دیگر به سهولت برای ایجاد شرکت های جدید خودروسازی مجوزی صادر نخواهد شد و صرفا به شرکتهای با تیراژهای حداقل یک صد هزار دستگاه تولید مجوز فعالیت ارائه می شود.
وی تصریح کرد : قطعا فعالیت چند شرکت بزرگ خودروساز مانع رقابت پذیری و ایجاد انحصار در صنعت خودرو نخواهد شد ضمن اینکه هم اکنون واردات خودرو به سهولت صورت می گیرد به همین جهت انحصاری وجود ندارد بلکه با بالا رفتن تیراژ تولید می توان به اهداف ساخت داخل و کاهش وابستگی به خارج دست یافت.
به گفته وی  با افزایش تیراژ ، قیمت خودرو کاهش یافته و ضمن افزایش رقابت پذیری ، موجب موفقیت در صادرات نیز خواهد شد.
وی همچنین به برنامه شرکتها خودروساز نسبت به توسعه محصول اشاره کرد و افزود : البته شرکتهای خودروساز نیز به دنبال عدم رضایت مشتریان از خودروهای قدیمی ، برنامه تنوع در تولید و توسعه محصول را در  اولویت های فعالیت های خود قرار داده اند.

 

نظرات
نام :
ایمیل:
متن نظر:
سوال امنیتی * = 1 + 6
ارسال
نمایش نظرات