\
سرویس :
زمان : ۱۳۹۳/۱۰/۱۰ - ۱۰:۴۵
شناسه خبر : 199
درخواست انجمن خودرو سازان ايران از دكتر روحاني :‌
قيمت خودرو درحاشيه بازار تعيين شود
مشاور انجمن خودرو سازان ايران اعلام كرد : یکی از اقدامات غلط دولت قبل انحصاری دانستن فعالیت دو خودروساز بزرگ و واگذاری قیمت گذاری خودرو به شورای رقابت است که باید در دولت یازدهم اصلاح شود.

مشاور انجمن خودرو سازان ايران اعلام كرد : یکی از اقدامات غلط دولت قبل انحصاری دانستن فعالیت دو خودروساز بزرگ و واگذاری قیمت گذاری خودرو به شورای رقابت است که باید در دولت یازدهم اصلاح شود.

داوود میرخانی رشتی در گفت وگو با خبرنگار خبر خودرو افزود : در تمام دنیا صنعت خودرو ، صنعتی است که باید تیراژ تولید آن بالا باشد و اصولا تولید خودرو با تیراژ کم مقرون به صرفه و اقتصادی نیست یعنی خودروسازان داخلی باید حداقل یک میلیون خودرو تولید کنند و در آینده نیز این رقم را به 3 میلیون دستگاه در سال برسانند بنابراین اینکه دو خودروساز بزرگ کشور را به جهت اینکه تیراژ تولید آنها بالای 500 هزار دستگاه است انحصاری دانسته قطعا حرف درستی نیست.

وی با توجه به ویژگی های انحصار گر بر اساس کتب اقتصادی گفت : تغییر قیمت خودرو بر اساس افزایش و کاهش تیراژ تولید و همچنین دامپینگ و کاهش مصنوعی قیمت ها به منظور ممانعت از ورود رقیب به بازار از جمله ویژگی های انحصار گر است که قطعا هیچ کدام از این شرایط در بازار خودرو ایران وجود ندارد.

ميرخاني افزود : هم اکنون بیش از 20 خودروساز همزمان با تیراژ 2 هزار تا 30 هزار دستگاه در صنعت خودرو ایران در حال فعالیت هستند اما اینکه دو شرکت بزرگ خودروساز سهم زیادی از بازار را در اختیار دارند به معنای اینکه که این دو شرکت رفتار انحصاری دارند قطعا نظر درستی نیست.

وی با تاکید بر اینکه نباید خودروسازان را انحصار گر دانسته و قیمت گذاری صورت گیرد ، تصریح کرد : باید مصوبه شورای اقتصاد اصلاح شود قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود چنانچه شورای اقتصاد پیش از این مصوب کرده بود که خودرو باید 3 درصد زیر قیمت حاشیه بازار فروخته شود.

مشاور انجمن خودروسازان در ادامه با توجه به اختلاف شورای رقابت و ایران خودرو بر سر قیمت دنا اظهار داشت: زمانی که میلیاردها تومان برای تغییر غالب بدنه دنا هزینه شده است قطعا باید این هزینه ها در قیمت این خودرو در نظر گرفته شود اینکه خودرویی بر پایه پلت فرم خودرویی دیگر طراحی و تولید شده است نمی تواند دلیل منطقی برای تعیین قیمت پایین آن باشد چرا که هر خودروی جدید هر چند بر پایه پلت فرم مشترکی نیز تولید شود مسلما هزینه های تولید آن با توجه به استانداردها ، آپشن ها و کیفیتی که تولید می شود متفاوت خواهد بود.

وی گفت : هم اکنون خودروهایی که بر روی یک پلت فرم مشترک در دنیا تولید می شوند غالبا قیمت های متفاوتی با توجه به کیفیت و آپشن های ارائه شده در بازار دارند به عنوان مثال خودرویی در بازار کشش قیمتی ندارد ، قیمت آن کاهش یافته و خودرویی کشش قیمتی بیشتری دارد طبعا قیمت آن بالاتر می رود و معمولا این مساله به کیفیت ، میزان آپشن ها و همچنین  تقاضای مشتری بستگی دارد.

وی با اشاره به اینکه قیمت نهایی خودرو باید بر اساس قیمت تمام شده به علاوه سود منطقی تعیین شود تصریح کرد : امروز شورای رقابت یا بر اساس قانون عمل می کند یا نمی کند اگر بر اساس قانون عمل می نماید باید قیمت  خودروها را بر اساس قیمت تمام شده به علاوه سود 15 درصد منطقی و عادلانه محاسبه کند و در صورتی که کمتر تعیین شود باید مطابق تبصره 2 ماده 101 قانون برنامه پنجم توسعه دولت مابه التفاوت آن را بپردازد که متاسفانه این اقدام نیز صورت نمی گیرد.

وی همچنین با انتقاد از سخت گیری دولت نسبت به قیمت تولیدات داخلی در مقایسه با کالاهای وارداتی گفت : چرا باید کالاهای وارداتی با ارز مبادله ای وارد و با ارز آزاد فروخته شوند نقش سازمان های نظارتی در این میان چیست ؟ چرا نظارت و سخت گیری هایی که نسبت به قیمت خودروهای داخلی صورت می گیرد نسبت به خودروهای وارداتی به هیچ وجه وجود ندارد؟


 

نظرات
نام :
ایمیل:
متن نظر:
سوال امنیتی * = 8 + 8
ارسال
نمایش نظرات