\
سرویس :
زمان : ۱۳۹۳/۱۰/۱۵ - ۱۷:۰۵
شناسه خبر : 227
از تراكتورهاي فرگوسن تا توليد خودرو درتركيه
صنعت خودرو در تركیه در سال ۱۹۵۰ با تولید تراكتورهای فرگوسن در شهر آنكارا كار خود را آغاز كرد.در سال ۱۹۵۹ نیز كارخانه اوتسان تاسیس شد كه به تولیدات كارخانه فورد آمریكا می پرداخت این كارخانه در ابتدا تنها چهار خودرو در روز تولید می‌كرد.

صنعت خودرو در تركیه در سال ۱۹۵۰ با تولید تراكتورهای فرگوسن در شهر آنكارا كار خود را آغاز كرد.در سال ۱۹۵۹ نیز كارخانه اوتسان تاسیس شد كه به تولیدات كارخانه فورد آمریكا می پرداخت این كارخانه در ابتدا تنها چهار خودرو در روز تولید می‌كرد.
روند تاسیس برخی كارخانه‌های خودروسازی كه تنها به مونتاژ خودرو به صورت صرف می پرداختند تا سال ۱۹۶۳ ادامه یافت تا در این سال اولین قانون خودرو این كشور تدوین شد هدف این قانون افزایش داخلی‌سازی و جلب نظر سرمایه‌گذاران خارجی در این صنعت بود. در این قانون آمده بود غرور ملی ترك‌ها كلید پیشرفت ماست در این سال‌ها جیپ و تعدادی كامیون كرایسلر، فورد و وانت در این كشور تولید می‌شد كه همه آنها از قطعات وارداتی بهره می‌گرفتند .
صنعت خودرو از سال ۱۹۶۰ با تولید تراكتور و برخی ماشین‌های آمریكایی و اتوبوس و كامیون كارش را آغاز كرد. در سال ۱۹۷۱ تولید فیات و رنو در شهر بورسا و در سال ۱۹۹۴ نیز تولید هیوندایی، هوندا و تویوتا آغاز شد. هم‌اكنون تولید خودرو در تركیه تحت لیسانس شركت های خارجی است . در سال ۱۹۷۳ كه سال شروع اصلی صنعت خودرو تركیه نامیده می‌شود شركت رنو اویاك و توفاژ یكی وابسته به رنو و دیگری وابسته به فیات در این كشور راه‌اندازی شد. این روند با افزایش داخلی‌سازی و به‌تبع آن تاسیس كارخانجات قطعه‌سازی وابسته به شركت‌های عمدتا اروپایی در تركیه ادامه یافت تا در سال ۱۹۹۲ كشورهای شرق آسیا نیز توانستند به این بازار دست یابند. هوندا اولین قدم را برای فتح بازار خودرو تركیه برداشت و بعد نیز هیوندایی دومین كشور از شرق آسیا بود و در سال ۱۹۹۴ نیز تویوتا به این قافله پیوست.
به گزارش گسترش صنعت ، شركت توفاژ شركتی بود كه در ابتدا سعی می‌كرد محصولات فیات را با كمی تغییر با نام و برند فورد تولید كند اما از سال ۲۰۰۰ به بعد این روند تغییر كرد و شركت توفاژ با آرم فیات خودرو تولید می‌كند. شركت پژو نیز از سال ۱۹۹۷ كارخانه تولید خودرو كار سبك خود با نام برانتر را در این كشور تاسیس كرد.
هم‌اكنون عنوان می‌شود بیش از ۵۰ درصد سهام شركت‌های فعال در تركیه در اختیار شركت‌های خارجی است و شركت‌های خودروسازی تركیه به هیچ وجه دولتی نیستند. صنعت خودروسازی تركیه گر چه از صنایع پیشرو در تركیه محسوب می شود و در صادرات نیز حرف اول را می زند، هنوز متكی به صنایع مونتاژ است و تلاش های این كشور برای انتقال فناوری تولید خودور به تركیه و تولید خودرو ملی تاكنون نتیجه مطلوب را نداشته است.
  بررسی آمارهای ارائه شده از سوی انجمن صنایع خودروسازی تركیه نشان می دهد، هم اكنون در تركیه پنج كارخانه بزرگ خودرو سازی، شش كارخانه كامیون و اتوبوس سازی، سه كارخانه خودروی تجاری سبك فعال است.
انجمن تولیدکنندگان خودروی ترکیه پیش بینی کرد که تولید خودروی این کشور امسال با احیای تقاضای اروپایی که به افزایش صادرات کمک می‌کند، به رکورد جدیدی می‌رسد. این انجمن انتظار دارد تولید خودرو 11 درصد رشد کرده و به 1.25 میلیون دستگاه در مقایسه با 1.13 میلیون دستگاه در سال 2013 برسد.
بالاترین میزان تولید خودروی ترکیه در سال 2011 بود که 1.19 میلیون دستگاه خودرو تولید کرد.
خودروسازان جهانی مانند تویوتا و فورد بخشی از تولید خود را به این کشور منتقل کرده اند تا از موقعیت جئوپلیتیکی آن به عنوان پلی میان آسیا و اروپا و هزینه‌های نسبتا ارزان نیروی کار آن سود ببرند.
تویوتا تولید مدل جدیدی از خودروی پرفروش کورولای خود را سال گذشته در ترکیه آغاز کرد در حالیکه خودروسازان دیگر شامل فورد، فیات کرایسلر و هیوندای از طریق سرمایه گذاری‌های مشترک با شرکای ترک مدل‌های جدیدی در سال جاری و آینده عرضه می‌کنند. فروش خودرو حدود 14 درصد از کل صادرات ترکیه را تشکیل می‌دهد. این کشور 828 هزار دستگاه خودرو به ارزش 21.5 میلیارد دلار در سال گذشته صادر کرد و بازارهای اروپایی مقصد 70 درصد از این صادرات بودند.براي اطلاع بيشتر از وضعيت صنعت خودرو تركيه و آينده آن به فايل ضميمه مراجعه نماييد .

 

نظرات
نام :
ایمیل:
متن نظر:
سوال امنیتی * = 9 + 4
ارسال
نمایش نظرات