\
سرویس :
زمان : ۱۳۹۳/۱۰/۲۷ - ۰۸:۲۷
شناسه خبر : 259
توپ آلایندگی خودروها در زمین وزارت نفت
در مناظره توقف شماره‌گذاری خودروهای آلاینده، در نهایت توپ آلایندگی خودرو به زمین وزارت نفت آمد و مدیر نظارت بر استاندارد ایران خودرو گفت: بنزین یورو۴ وارداتی را برای آزمایش فرستادیم آلمان، پاسخ دادند که منگنز دارد و آلوده است.

در مناظره توقف شماره‌گذاری خودروهای آلاینده، در نهایت توپ آلایندگی خودرو به زمین وزارت نفت آمد و مدیر نظارت بر استاندارد ایران خودرو گفت: بنزین یورو۴ وارداتی را برای آزمایش فرستادیم آلمان، پاسخ دادند که منگنز دارد و آلوده است.

مناظره روز جمعه 26 بهمن ماه با موضوع توقف شماره‌گذاری خودروهای آلاینده برگزار شد.

در مناظره این هفته، همایون نکونام مدیرکل بازرسی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد ایران، امیرحسین قناتی مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت، مسعود زندی رئیس مرکز ملی اقلیم هوای سازمان حفاظت از محیط زیست، کیوان وزیری مدیر اجرا و نظارت بر استانداردهای ایران خودرو، احمد رستمی معاون فنی مهندسی راهور ناجا و محمدرضا مهماندار معاون عملیات ترافیک راهبر ناجا حضور دارند.

سوال این هفته برنامه مناظره نیز بدین شرح است: “آیا موافقید برای پیشگیری از آلودگی هوا شماره گذاری خودروهایی با استانداردهای پایین متوقف شود؟”

سرهنگ احمد رستمی معاون فنی و مهندسی و ترافیک راهور ناجا در برنامه مناظره این هفته اظهار داشت: وسایل نقلیه موتوری، کارخانجات، نیروگاه‌ها و ریزگردها اصلی‌ترین منابع آلوده‌کننده هوا هستند.

وی افزود: آلودگی هوا دو منشأ اولیه و ثانویه دارد منشأ اولیه شامل تکنولوژی، طراحی و تولید وسیله نقلیه و همچنین میزان و نوع سوخت است. همچنین در این رابطه باید کیفیت سوخت را نیز مدنظر قرار داد.

* رستمی: الزام استاندارد یورو۴ برای تمام وسایل نقلیه سبک بنزینی

معاون فنی و مهندسی و ترافیک راهبر ناجا در خصوص منشأ ثانویه آلایندگی هوا اظهار داشت: استفاده کنندگان از وسایل نقلیه و همچنین خدمات پس از فروش در زمره منشأ ثانویه آلاینده‌های هوا قرار می‌گیرند. معاینه فنی باید به درستی انجام شود و خودروهای فرسوده از رده خارج شوند.

رستمی با مقایسه تولیدکنندگان خودرو در کشور و نقاط دیگر جهان تصریح کرد: امروز در تمام نقاط جهان در خصوص آلایندگی وسایل نقلیه استاندارد یورو ۶ اعمال می‌شود و در کشور ما نیز در خصوص وسایل نقلیه سبک بنزینی براساس مصوبه دولت اجرای استاندارد یورو ۴ از اول شهریور ماه الزامی است.

* زندی: ۷۰ درصد از آلودگی هوا مربوط به خودروهاست

مسعود زندی، رئیس مرکز ملی اقلیم هوای سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه برنامه مناظره اظهار داشت: بحث خودرو یکی از مسائلی است که باید به آن توجه کنیم چرا که در آلودگی هوا تأثیر بسزایی دارد.

وی ادامه داد: از اواخر دهه ۷۰ مطالعات بسیاری در راستای آلودگی هوا انجام شد که مشخص شد، ۷۰ درصد آلودگی هوا مربوط به خودروها است که در این راستا سازمان حفاظت محیط زیست باید چاره اندیشی می‌کرد بنابراین بحث قانون جلوگیری از خودروهای آلاینده مطرح شد.

رئیس مرکز ملی اقلیم هوای سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: قانون جلوگیری از خودورهای آلاینده مصوب سال ۷۴ بود که بند ۸ تا ۱۱ آن به صراحت مطرح کرده است که هر خودرویی که وارد یا تولید می‌شود باید استاندارد لازم را داشته باشد که در این راستا از سال ۷۹ استانداردسازی آغاز شد.

زندی با اشاره به اینکه ما سرب را از سوخت حذف کردیم بنابراین حداقل استاندارد مطرح و اجرا شد، گفت: استاندارد خودروها به یورو۲ ارتقاء یافت که این امر در کاهش آلودگی خودرو بسیار موثر واقع شد، می‌توان گفت تست اولیه را در راستای استاندارد خودرو نداشتیم ولی اکنون این امر انجام می‌شود.

وی بیان کرد: خودروی کاربراتوری را به انژکتوری رساندیم و همچنین ازسال ۸۲ بالغ بر ۸۰ درصد از آلودگی خودرو را کاهش دادیم؛ چندین مصوبه برای ارتقای استاندارد حتی به یورو ۳ داشتیم ولی تأکید بر این امر بوده که سوخت مورد نیاز نیز باید استاندارد لازم را همزمان داشته باشد.

رئیس مرکز ملی اقلیم هوای سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه کمی ارتقای خودرو به تعویق افتاد، گفت: طبق مصوبه ۱۰ اردیبهشت ۹۳ تا ۱ مهر ۹۳ ارتقا و استاندارد را به یورو ۴ انجام دادیم که این حرکت خوبی بود.

زندی با اشاره به اینکه از ۷۷ نوع خودروی تولیدی بنزینی، ۷۰ نوع خودرو با شرایط استاندارد صورت گرفت، افزود: همچنین ما اقدامات خوبی در راستای کاهش آلودگی هوا انجام دادیم.

*قناتی:  آلایندگی در خودروهای با سوخت فسیلی اجتناب ناپذیر است

امیر حسین قناتی مدیر کل صنایع خودرو نیرو محرکه وزارت صنعت معدن تجارت امروز با حضور در مناظره تلویزیونی که به موضوع توقف شماره‌گذاری خودروهای آلاینده برگزار شده بود با اشاره به اینکه از بعد از انقلاب صنعتی موضوع چگونگی تولید محصولات با کمترین آسیب به محیط زیست مطرح بوده اظهار داشت: در حوزه خودرو باید به این موضوع توجه کرد که در هر وسیله‌ای که در آن سوخت فسیلی استفاده می شود فرآیند احتراق انجام و آلایندگی صورت می‌گیرد. مهم آن است که باید در این رابطه اقدامات لازم را برای جلوگیری از آلایندگی‌ها در سطح جامعه انجام دهیم.

وی با اعلام اینکه از اواخر دهه هفتاد بحث استاندارد و کاهش آلایندگی وسایل نقلیه در دستور کار بخش‌های مختلف قرار گرفته است گفت: ۳ عامل در آلایندگی خودرو از جمله تکنولوژی، تردد وسایل و نوع سوخت‌ها دخالت دارند اما در مورد آلودگی هوا عوامل مختلف دیگری دخیل هستند.

قناتی اضافه کرد: در مجموع از دهه ۷۰ و دقیقا از سال ۷۹ استاندارد خودروها با رعایت استاندارد ۱۵۰۴ آغاز شده است به نحوی که ما فقط ۱۰ سال با اروپا در اجرای این استاندارد فاصله داشتیم.

* نکونام: خودروسازان موظف به رعایت ۵۵ استاندارد اجباری هستند

به گزارش تسنیم، همایون نکونام مدیرکل بازرسی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد ایران در ادامه این مناظره تلویزیونی با اشاره به اینکه سازمان ملی استاندارد مطابق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری و توجه ایشان به موضوع پوشش کامل استاندارد در تولیدات داخلی عمل می کند اظهار داشت: سازمان ملی استاندارد این موضوع را در اولویت کاری خود قرار داده و رعایت استانداردها را به عنوان یک مطالبه عمومی مردم از تولیدکنندگان داشته است.

وی با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد در زمینه خودرو با تدوین ۵۵ استاندارد اقدامات لازم را انجام داده است افزود: این سازمان در تدوین ترکیب و نوع خودروها آلایندگی آنها را مورد بررسی کامل قرار می‌دهد. در نهایت رعایت این استانداردها توسط تولیدکنندگان مجوز تولید آنها را به دنبال خواهد داشت.

وی اضافه کرد: ازسال ۱۳۸۲ که کمیته فنی خودرو در وزارت صنعت معدن و تجارت شکل گرفت یکی از دستگاه‌های فعال سازمان ملی استاندارد بوده است که با عضویت در این کمیته نظارت خود را بر محصولات داخلی و وارداتی افزایش داده است.

نکونام با تأکید بر اینکه اجرای این استاندارد نیازمند دستگاه‌های متولی است گفت این موضوع در سازمان ملی استاندارد نیز به عنوان یک دستگاه نظارتی در دستور کار قرار دارد.

* وزیری: تمام محصولات ایران خودرو با استاندارد یورو۴ است

در ادامه کیوان وزیری مدیر اجرا و نظارت بر استانداردهای ایران خودرو با اشاره به اینکه کلیه محصولات ایران خودرو از فرآیند تولید قطعات تا محصولات نهایی در چارچوب استانداردهای یورو۴ است اظهار داشت: خط مشی ایران خودرو اجرای تمام استانداردها است تا بتواند رضایت مصرف کننده را حفظ رعایت محیط زیست بدست آورد.

وی با تأکید براینکه در شرایط جنگ تحریم صنعتی و اقتصادی افتخار می‌کنیم که توانسته‌ایم استانداردهای قانونی را رعایت کنیم گفت: به عنوان نمونه خودروی دنا از شهریور ۱۳۹۳ با رعایت استانداردها به تولید انبوه رسیده است.

وی با اشاره به اینکه عوامل اصلی آلایندگی هوا را باید مورد بررسی قرار داد گفت: خودروهای فرسوده ۶۰ تا ۷۰ درصد نسبت به خودروهای دیگر آلایندگی دارد کیفیت سوخت حمل و نقل ناوگان عمومی و جایگاه های پمپ بنزین بدون رعایت زیرساخت‌های لازم در حجم آلایندگی هوا موثر هستند.

* مهماندار: آیا زمان آن نرسیده که جلوی تولید خودروهای بی کیفیت را بگیریم؟

در ادامه مناظره، محمدرضا مهماندار معاون عملیات ترافیک راهور ناجا با بیان اینکه کشته شدن سالانه ۱.۲ میلیون نفر در حوادث و سه میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جزو پدیده‌های قرن بیستم است، اظهار داشت: نکته مهم این است که ۸۵ درصد این اتفاقات برای کشورهای درحال توسعه می‌افتد و کشورهای توسعه یافته کمتر آسیب می‌بینند.

وی اضافه کرد: هرجا سلامت مردم مهمتر از کسب سود باشد وسایل نقلیه با کیفیت تولید خواهد شد لذا ارتقای ایمنی و کاهش آلودگی نیازمند برنامه ریزی سلامت محور، اجرای مصوبات و تعهد کیفیت تولید است.

معاون عملیات ترافیک راهور ناجا تصریح کرد: کاستی در هر بخشی این فرآیند را ناقص می‌کند لذا شاهد هستیم طرح زوج و فرد اجرا می‌شود خودروهای فاقد معاینه فنی توقیف و جریمه می‌شوند بدون اینکه سوال کنیم سهم تولیدات بی کیفیت از این جریمه‌ها کجاست.

مهماندار یادآور شد: امروز در دنیا کیفیت در مقابل تشریفات قرار دارد و خودروی بی کیفیت خودروی بی تشریفات است لذا آیا زمان آن نرسیده است که جلوی تولید اینگونه خودروها را بگیریم.

* رستمی: پیش‌فروش خودروها قبل از کسب استانداردهای لازم صورت می‌گیرد

سرهنگ احمد رستمی معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک راهور ناجا در ادامه برنامه مناظره با بیان اینکه ما در سالیان گذشته تجربه الزامی کردن ضوابط آلایندگی را داشتیم گفت: باید تولیدات کارخانه‌ها با توجه به ضمانت اجرایی استانداردهای تعیین شده تولید شود و عقب‌گرد نداشته باشیم چرا که تصویب کننده این سیاست‌ها حاکمیت و دولت هستند.

وی افزود: تصمیم سازی باید کارشناسی شده باشد و ضمانت اجرایی داشته باشد. دولت نیز نباید از مسیری که در حال پیشروی است عقب نشینی کند.

معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک راهور ناجا با اشاره به استاندارد یورو۶ در نقاط دیگر جهان اظهار داشت: دنیا در استاندارد یورو۶ به فیلتر دوده رسیده است اما در کشور ما و با مصوبه اخیر اگر خودروساز بخواهد محصولات خود را براساس استاندارد یورو۶ تولید کند برایش صرفه اقتصادی ندارد و بنابراین یورو۲ و یورو ۳ تولید می‌کند.

رستمی همچنین گفت: متأسفانه پیش‌فروش خودروها قبل از کسب استانداردهای لازم صورت می‌گیرد و نظارت کافی بر روی آنها وجود ندارد.

*زندی: محیط زیست اجازه شماره‌گذاری به خودروهای فاقد استاندارد را نمی‌دهد

زندی، رئیس مرکز ملی اقلیم هوای سازمان محیط زیست در ادامه گفت: بنده با این امر که برای پیشگیری از آلودگی هوا شماره گذاری خودروها با استاندارد پایین باید متوقف شود، موافقم. مصوبه هیئت وزیران به معنای دستاورد دولتی حکمی تعیین کننده است بنابراین استاندارد یورو۴ باید اجرا شود.

وی با بیان اینکه رسیدن به استاندارد یورو ۴، ۱۰ سال به طول انجامید گفت: برای استاندارد یورو۴ تنها موضوع تجهیزات کافی نیست بلکه باید همزمان با استاندارد یورو۴ تمام موارد ارتقا یابد چرا که دیگر امکان برگشت به عقب وجود ندارد.

رئیس مرکز ملی اقلیم هوای سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه این سازمان اجازه نخواهد داد که خودرویی که منطبق با استاندارد لازم نیست شماره گذاری شود، افزود: ما در خودروی بنزینی تا حدودی مشکل را حل کردیم ولی مشکل و نگرانی اکنون در خصوص خودروهای دیزلی است.

زندی با اشاره به اینکه ۴ سال است که استاندارد یورو۲ برای خودروهای داخلی صورت می‌گیرد و برای خودروهای وارداتی باید استاندارد یورو۵ رعایت می‌شد، اظهار داشت: خوشبختانه در خصوص نفت نیز وزارت نفت حرکت‌های خوبی انجام داد و اکنون ۲۴ میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو ۴ تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه در خصوص خودروهای دیزلی نگرانی به دلیل ایجاد ذرات معلق وجود دارد افزود: در ۸ کلانشهر اکنون بحث ذرات معلق مطرح است که خودروهای دیزلی باعث افزایش این امر می‌شود.

رئیس مرکز ملی اقلیم هوای سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه فیلتر تا ۲۵۰ پی پی ام برای جلوگیری از ذرات بر روی خودرو باید صورت گیرد، اظهار داشت: باید اقداماتی انجام دهیم تا شاهد تولید ذرات نباشیم.

زندی با اشاره به اینکه ما مجوز لغو شماره گذاری را در دو مرحله انجام داده که بررسی‌های لازم صورت خواهد گرفت، اظهار داشت: استاندارد خودروها باید ارتقا یابد و در این خصوص از محیط زیست مجوز بگیرند.

وی ادامه داد: برای اطمینان از استاندارد و آلاینده نبودن خودروی جدید باید مجوز لازم اخذ شود همچنین برخی از خودروها تولید می‌شوند که در این راستا با شرکت بازرسی نمونه برداری در خصوص استاندارد لازم و منطبق با موارد لازم، تست‌هایی صورت می‌گیرد بنابراین ما بررسی های لازم را انجام می‌دهیم.

رئیس مرکز ملی اقلیم هوای سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: TU3 باید با استاندارد یورو ۴ تولید می‌شد و قبل از مجوز باید این اقدام صورت می‌گرفت نه اینکه زمان شماره گذاری به این شکل باشد چگونه شماره گذاری در خصوص این خودرو صورت گرفته است.

زندی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۷۹ در برخی پروژه‌ها تنها موضوع تجهیزات مطرح نیست بلکه موتور نیز باید تغییر و ارتقا یابد، افزود: ما مکاتباتی در خصوص استاندارد یورو۴ انجام دادیم و از ابتدای سال اعلام کردیم که اگر خودرویی با استاندارد یورو۴ نباشد باید جلوی آن گرفته شود. اعلام شده است که از ۱ خرداد ۹۳ این امر صورت گرفته است.

* وزیری:یورو ۴ هزینه بالایی بر خودروسازان تحمیل کرد

به گزارش تسنیم، در ادامه بخش دوم این مناظره وزیری مدیر اجرا و نظارت بر استانداردهای ایران خودرو با اشاره به اینکه شرکت‌های خودرو ساز هزینه زیادی را برای تغییر استانداردها از یورو ۲ به یورو ۴ باید پرداخت کنند، اظهار داشت: از سال ۹۱ که شرکت پژو ایران را ترک کرد ایران خودرو با افتخار ظرف دو سال موتور تولید داخل محصولات پژو را تولید کرد.

وی افزود: در سطح بین المللی استانداردهای جدید هر ۵ سال اجراء می‌شود که این موضوع باید مورد توجه مسئولین قرار بگیرد.

* نکونام: استاندارد بالا و پایین نداریم

نکونام در ادامه صحبت های وزیری با اشاره به اینکه مفهومی تحت عنوان استانداردهای بالا و پایین نداریم، گفت: تولیدکنندگان باید الزمات استاندارد را برای دریافت مجوز بهره برداری محصولات خود رعایت کنند.

مدیرکل بازرسی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد ایران گفت:مهم این است که الزامات استانداردها را تولیدکنندگان اجرا کنند البته توجهی هم به کیفیت ها صورت نمی گیرد.

* توپ آلایندگی خودروها در زمین وزارت نفت

وزیری مدیر اجرا و نظارت بر استانداردهای ایران خودرو نیز با اشاره به اینکه مهم‌ترین مسئله آلودگی هوا ذرات معلق هستند،گفت:در آلایندگی هوا باید تردد خودروهای فرسوده را مدنظر قرار دهیم، حتی سیکل تکنولوژی آنها هم باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه از سال ۷۹ هیچ تولیدی بدون کسب استاندارهای آلایندگی مجوز تولید را ندارند، افزود: عمده آلودگی ها مربوط به خودروهای فرسوده است.

وزیری گفت: عمر ۲۵ سال برای استفاده از خودرو در نظر گرفته شده است.

مدیر اجرا و نظارت بر استانداردهای ایران خودرو اضافه کرد:بحث کاهش آلودگی هوا وظیفه یک دستگاه نیست آیا همه دستگاه ها این دغدغه را دارند!

وزیری باگلایه از تشبیه خودروها به هندوانه دربسته گفت: مگر می شود خودروهای استاندارد یورو ۴ بدون رعایت الزمات قانونی وارد بازار شود.

وی با اعلام اینکه اگر توانستید یک نفر از وزارت نفت پیدا کنید که آمار دقیق مشخص سوخت استاندارد را تعریف کند، افزود: در حال حاضرخودروسازان هزینه‌ زیادی را برای اجرای استاندارد یورو ۴ پرداخت می کند، ولی اگر سوخت خودرو مناسب نباشد نتایج استاندارد یورو ۴ برای کاهش آلایندگی بدست نخواهد آمد.

وزیری با اشاره به اینکه در همین مکان اعلام می کنم که اگر سوخت یورو ۴ شش ماه زودتر از تولید خودروها توزیع می شد به طور حتم مشکلات اجرای استاندارد یورو ۴ وجود نداشت، گفت: در حال حاضر در سطح کلان سوخت یورو ۴ توزیع واقعی نمی‌شود پس نباید توقع نتایج مناسب استاندارد یورو ۴ را در سطح کشور داشته باشیم.

وی در ادامه اضافه کرد: یورو ۴ یعنی سوخت یورو ۴؛ شرایط را باید با یکدیگر ببینیم، مگر می‌شود با این ارز گران خودرو با استاندارد یورو ۴ تولید کرد اما سوخت لازم وجود نداشته باشد.

وی تصریح کرد: بنزین یورو ۴ وارداتی را برای آزمایش فرستادیم آلمان، پاسخ دادند که منگنز دارد و آلوده است.

* زندی: استاندارد خودروها باید ارتقاء یابد

در ادامه برنامه، زندی رئیس مرکز ملی اقلیم هوای محیط زیست با اشاره به اینکه ما مجوز لغو شماره گذاری را در دو مرحله انجام داده که بررسی‌های لازم صورت خواهد گرفت، اظهار داشت: استاندارد خودروها باید ارتقا یابد و در این خصوص از محیط زیست مجوز بگیرند.

وی ادامه داد: برای اطمینان از استاندارد و آلاینده نبودن خودروی جدید باید مجوز لازم اخذ شود همچنین برخی از خودروها تولید می‌شوند که در این راستا با شرکت بازرسی نمونه برداری در خصوص استاندارد لازم و منطبق با موارد لازم، تست‌هایی صورت می‌گیرد بنابراین ما بررسی های لازم را انجام می‌دهیم.

رئیس مرکز ملی اقلیم هوای سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: TU3 باید با استاندارد یورو ۴ تولید می‌شد و قبل از مجوز باید این اقدام صورت می‌گرفت نه اینکه زمان شماره گذاری به این شکل باشد چگونه شماره گذاری در خصوص این خودرو صورت گرفته است.

زندی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۷۹ در برخی پروژه‌ها تنها موضوع تجهیزات مطرح نیست بلکه موتور نیز باید تغییر و ارتقا یابد، افزود: ما مکاتباتی در خصوص استاندارد یورو۴ انجام دادیم و از ابتدای سال اعلام کردیم که اگر خودرویی با استاندارد یورو۴ نباشد باید جلوی آن گرفته شود. اعلام شده است که از ۱ خرداد ۹۳ این امر صورت گرفته است.مهماندار در پاسخ به زندی اظهار داشت: ما باید نگاه جامع‌تری به این موضوع داشته باشیم به طوری که ۸۵ درصد منابع آلوده کننده هوا منابع متحرک هستند که مهمترین اینها خودروهای موتوری می‌شوند.

وی با بیان اینکه ۵ موضوع خودروهای موجود، معاینه فنی، خودروی فرسوده، سوخت و خودروهای تولیدی در بحث آلودگی خودروهای موتوری اهمیت دارند اظهار داشت: در مورد خودروهای موجود باید بگوییم که قبل ازسال ۸۲ خودروها کدستر نداشتند چرا که اجباری نبود و از سال ۸۴ تا ۸۸ نیز حذف شد. مورد دیگر این است که کاتالیست استفاده شده در خودروها به کیفیت قطعات و سوخت بستگی دارد. وقتی سوخت بی کیفیت است کارآیی آن پایین می‌رود. همچنین کیفیت قطعات در این زمینه هم مطلوب نیست.

*مهماندار: یک میلیون خودروی فرسوده بلاتکلیف داریم

در ادامه مهماندار یادآور شد: تعداد خودروهایی که بیش از ۸۰ هزار کیلومتر حرکت داشته‌اند کاتالیستشان از بین رفته است و آنها هم خودروی آلاینده محسوب می شوند لذا باید سوال کرد که خدمات پس از فروش چه می‌شود و برنامه برای این موضوع چیست.

معاون عملیات ترافیک راهور ناجا تصریح کرد: در مورد خودروهای فرسوده باید گفت که قانونگذار سن فرسودگی را اعلام کرده است اما باید شرایط آن را هم فراهم کرد. در حال حاضر یک میلیون خودروی فرسوده داریم که بلاتکلیف هستند چرا که برای تعویض نیاز به وام دارند که هنوز داده نشده است.

مهماندار گفت: در خصوص معاینه فنی نیز هنوز سامانه جامعی وجود ندارد و اگر امروز خودرویی به یک مرکز معاینه فنی مراجعه کند و آن مرکز به دلیلی معاینه فنی ندهد راننده می‌تواند به بیرون از تهران مراجعه و معاینه فنی بگیرد یا بدتر از آن معاینه فنی بخرد.

وی اضافه کرد: مشکل خودروهای تولیدی این است که برگه آزمایش استاندارد که دریافت می‌شود را باید خود مشتری به عنوان نمونه ارائه دهد. که این کار اشتباه است. حال سوال اینجاست که اگر نمونه های خودروها همه ثل هم استاندارد هستند چرا خودرو مثل هندوانه شده است و یکی می‌گوید خوب است دیگری می‌گوید بد است.

* رستمی: تا زمانیکه تائیدیه عدم استاندارد خودروها را نبینیم، توقف شماره گذاری نداریم

در ادامه رستمی با اشاره به اینکه رسانه‌ها شاهد زنده هستند که موضوع توقف شماره‌گذاری خودروهای آلاینده را سازمان محیط زیست مطرح کرده است آیا پلیس این موضوع را اعلام و مطرح کرد، گفت: تأییدیه از سوی محیط زیست برای پلیس آمده است و تا زمانی که ما تائیدیه را نبینیم توقف نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه در خصوص کاتالیست باید بگویم اصلا این امر در بازار وجود دارد که می‌گویید باید عوض کنیم، گفت: ما موضوع توقف شماره‌گذاری خودروهای آلاینده را مطرح نکردیم.

همچنین زندی در ادامه در واکنش به صحبت‌های رستمی با اشاره به اینکه موضوع خودروی نو از اساسی‌ترین موضوعات است که باید مددنظر قرار گیرد، اظهار داشت: خودروهای درحال تردد باید مورد توجه قرار گیرند و باید بگویم برای کاتالیست حدود معاینه فنی صرف ندارد.

وی ادامه داد: ۹۰ درصد خودروها می‌توانند با رفع معایب فنی حدود مجاز را داشته باشند.

رئیس مرکز ملی اقلیم هوای سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: ما حدود مجاز را اصلاح کردیم و باید بگویم موضوع بنزین وارداتی برعهده محیط زیست نبوده و ربطی به آن ندارد.

زندی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه مطرح شده است محیط زیست تنها زمانی که وزش باد صورت می‌گیرد، می‌گوید هوا سالم است. آیا این امر درست است، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است سوخت باید با استاندارد خودرو منطبق باشد و محیط زیست دلیلی برای صحبتی که شما می‌گویید ندارد؛ در واقع باید استاندارد صورت بگیرد.

وی ادامه داد: در خصوص موضوعات وارداتی نظری نمی‌دهم؛ ما هر سه ماه یکبار از جایگاه سوخت نمونه برداری می‌کنیم و این امر را بررسی می‌کنیم.

*وزیری: کاتالیز حکم طلا دارد

در ادامه وزیری مدیر اجرا و نظارت بر استانداردهای ایران خودرو با اعلام اینکه هم اکنون کاتالیز با قطعات گران آن برای خودروسازان حکم طلا را دارد، تصریح کرد: در بنزین اکتان باید ۹۵ باشد تا با کاتالیز استاندارد یورو ۴ همخوانی پیدا کند اما متأسفانه هنوز این موضوع با ابهاماتی همراه بوده و در نهایت به خرابی قطعات در استفاده از بنزین های فاقد اکتان مناسب منتهی می شود.

قناتی مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت معدن تجارت نیز در پاسخ به یکی از پرسش های مردم مبنی بر اینکه سیاست روشن وزارت صنعت، معدن و تجارت آیا حمایت از خودروسازان یا مردم است، گفت: به طور حتم ما حامی مردم هستیم و تأکید می کنیم که پارامترهای تولید باید مطابق با  الزامات تولید باشد.

نکونام مدیرکل بازرسی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد ایران هم در پاسخ به این پرسش که با توجه به اعلام نظر سازمان ملی استاندارد مبنی بر اینکه هیچ خودروی فاقد استاندارد در کشور وجود ندارد اما چرا  سایر ارگان ها بر بی کیفیت بودن برخی از محصولات تأکید دارند، افزود: تمام خودروهای تولیدی باید تمام استانداردهای خودرو را اجراء کنند سازمان ملی استاندارد هم در این زمینه اقدامات لازم را انجام می دهد، به نحوی که هیچ خودروی فاقد استاندارد در کشور تردد نمی کند.

وزیری مدیر اجرا و نظارت بر استانداردهای ایران خودرو در پاسخ به این پرسش که شما می گوید ایران خودرو در فن آوری رعایت استاندارد یورو۴ به خودکفایی رسیده است اما چرا به مونتاژ خودروهای چینی می پردازید، اظهار داشت: من نمی دانم مونتاژ خودروهای چینی چه ارتباطی با رعایت استانداردهای یورو ۴ دارد اما در رابطه با خودروهای چینی باید بگویم ایران خودرو فکورانه و صبورانه با عمق ساخت داخل با شرکت های خارجی همکاری می‌کند.

قناتی نیز در پاسخ به پرسش دیگر مهمانان حاضر در برنامه در رابطه با تدابیر وزارت صنعت در جایگزینی موتورهای برقی با جای موتورهای فعلی ، گفت: وزارت صنعت در حال تدوین برنامه هایی برای ورود موتورهای برقی به سطح کشور است اما به واسطه آنکه این وسایل هزینه های سنگینی نسبت به موتورهای فعلی دارند نخست باید زیر ساخت ها انجام و سپس اقدام به ورود این موتورها به جاده های کشور کنیم.
به گزارش دنیای خودرو به نقل از تسنیم،، مناظره این هفته با موضوع توقف شماره‌گذاری خودروهای آلاینده برگزار شد.
در مناظره این هفته، همایون نکونام مدیرکل بازرسی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد ایران، امیرحسین قناتی مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت، مسعود زندی رئیس مرکز ملی اقلیم هوای سازمان حفاظت از محیط زیست، کیوان وزیری مدیر اجرا و نظارت بر استانداردهای ایران خودرو، احمد رستمی معاون فنی مهندسی راهور ناجا و محمدرضا مهماندار معاون عملیات ترافیک راهبر ناجا حضور دارند.
سوال این هفته برنامه مناظره نیز بدین شرح است: “آیا موافقید برای پیشگیری از آلودگی هوا شماره گذاری خودروهایی با استانداردهای پایین متوقف شود؟”
سرهنگ احمد رستمی معاون فنی و مهندسی و ترافیک راهور ناجا در برنامه مناظره این هفته اظهار داشت: وسایل نقلیه موتوری، کارخانجات، نیروگاه‌ها و ریزگردها اصلی‌ترین منابع آلوده‌کننده هوا هستند.
وی افزود: آلودگی هوا دو منشأ اولیه و ثانویه دارد منشأ اولیه شامل تکنولوژی، طراحی و تولید وسیله نقلیه و همچنین میزان و نوع سوخت است. همچنین در این رابطه باید کیفیت سوخت را نیز مدنظر قرار داد.
* رستمی: الزام استاندارد یورو۴ برای تمام وسایل نقلیه سبک بنزینی
معاون فنی و مهندسی و ترافیک راهبر ناجا در خصوص منشأ ثانویه آلایندگی هوا اظهار داشت: استفاده کنندگان از وسایل نقلیه و همچنین خدمات پس از فروش در زمره منشأ ثانویه آلاینده‌های هوا قرار می‌گیرند. معاینه فنی باید به درستی انجام شود و خودروهای فرسوده از رده خارج شوند.
رستمی با مقایسه تولیدکنندگان خودرو در کشور و نقاط دیگر جهان تصریح کرد: امروز در تمام نقاط جهان در خصوص آلایندگی وسایل نقلیه استاندارد یورو ۶ اعمال می‌شود و در کشور ما نیز در خصوص وسایل نقلیه سبک بنزینی براساس مصوبه دولت اجرای استاندارد یورو ۴ از اول شهریور ماه الزامی است.
* زندی: ۷۰ درصد از آلودگی هوا مربوط به خودروهاست
مسعود زندی، رئیس مرکز ملی اقلیم هوای سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه برنامه مناظره اظهار داشت: بحث خودرو یکی از مسائلی است که باید به آن توجه کنیم چرا که در آلودگی هوا تأثیر بسزایی دارد.
وی ادامه داد: از اواخر دهه ۷۰ مطالعات بسیاری در راستای آلودگی هوا انجام شد که مشخص شد، ۷۰ درصد آلودگی هوا مربوط به خودروها است که در این راستا سازمان حفاظت محیط زیست باید چاره اندیشی می‌کرد بنابراین بحث قانون جلوگیری از خودروهای آلاینده مطرح شد.
رئیس مرکز ملی اقلیم هوای سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: قانون جلوگیری از خودورهای آلاینده مصوب سال ۷۴ بود که بند ۸ تا ۱۱ آن به صراحت مطرح کرده است که هر خودرویی که وارد یا تولید می‌شود باید استاندارد لازم را داشته باشد که در این راستا از سال ۷۹ استانداردسازی آغاز شد.
زندی با اشاره به اینکه ما سرب را از سوخت حذف کردیم بنابراین حداقل استاندارد مطرح و اجرا شد، گفت: استاندارد خودروها به یورو۲ ارتقاء یافت که این امر در کاهش آلودگی خودرو بسیار موثر واقع شد، می‌توان گفت تست اولیه را در راستای استاندارد خودرو نداشتیم ولی اکنون این امر انجام می‌شود.
وی بیان کرد: خودروی کاربراتوری را به انژکتوری رساندیم و همچنین ازسال ۸۲ بالغ بر ۸۰ درصد از آلودگی خودرو را کاهش دادیم؛ چندین مصوبه برای ارتقای استاندارد حتی به یورو ۳ داشتیم ولی تأکید بر این امر بوده که سوخت مورد نیاز نیز باید استاندارد لازم را همزمان داشته باشد.
رئیس مرکز ملی اقلیم هوای سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه کمی ارتقای خودرو به تعویق افتاد، گفت: طبق مصوبه ۱۰ اردیبهشت ۹۳ تا ۱ مهر ۹۳ ارتقا و استاندارد را به یورو ۴ انجام دادیم که این حرکت خوبی بود.
زندی با اشاره به اینکه از ۷۷ نوع خودروی تولیدی بنزینی، ۷۰ نوع خودرو با شرایط استاندارد صورت گرفت، افزود: همچنین ما اقدامات خوبی در راستای کاهش آلودگی هوا انجام دادیم.
*قناتی:  آلایندگی در خودروهای با سوخت فسیلی اجتناب ناپذیر است
امیر حسین قناتی مدیر کل صنایع خودرو نیرو محرکه وزارت صنعت معدن تجارت امروز با حضور در مناظره تلویزیونی که به موضوع توقف شماره‌گذاری خودروهای آلاینده برگزار شده بود با اشاره به اینکه از بعد از انقلاب صنعتی موضوع چگونگی تولید محصولات با کمترین آسیب به محیط زیست مطرح بوده اظهار داشت: در حوزه خودرو باید به این موضوع توجه کرد که در هر وسیله‌ای که در آن سوخت فسیلی استفاده می شود فرآیند احتراق انجام و آلایندگی صورت می‌گیرد. مهم آن است که باید در این رابطه اقدامات لازم را برای جلوگیری از آلایندگی‌ها در سطح جامعه انجام دهیم.
وی با اعلام اینکه از اواخر دهه هفتاد بحث استاندارد و کاهش آلایندگی وسایل نقلیه در دستور کار بخش‌های مختلف قرار گرفته است گفت: ۳ عامل در آلایندگی خودرو از جمله تکنولوژی، تردد وسایل و نوع سوخت‌ها دخالت دارند اما در مورد آلودگی هوا عوامل مختلف دیگری دخیل هستند.
قناتی اضافه کرد: در مجموع از دهه ۷۰ و دقیقا از سال ۷۹ استاندارد خودروها با رعایت استاندارد ۱۵۰۴ آغاز شده است به نحوی که ما فقط ۱۰ سال با اروپا در اجرای این استاندارد فاصله داشتیم.
* نکونام: خودروسازان موظف به رعایت ۵۵ استاندارد اجباری هستند
به گزارش تسنیم، همایون نکونام مدیرکل بازرسی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد ایران در ادامه این مناظره تلویزیونی با اشاره به اینکه سازمان ملی استاندارد مطابق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری و توجه ایشان به موضوع پوشش کامل استاندارد در تولیدات داخلی عمل می کند اظهار داشت: سازمان ملی استاندارد این موضوع را در اولویت کاری خود قرار داده و رعایت استانداردها را به عنوان یک مطالبه عمومی مردم از تولیدکنندگان داشته است.
وی با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد در زمینه خودرو با تدوین ۵۵ استاندارد اقدامات لازم را انجام داده است افزود: این سازمان در تدوین ترکیب و نوع خودروها آلایندگی آنها را مورد بررسی کامل قرار می‌دهد. در نهایت رعایت این استانداردها توسط تولیدکنندگان مجوز تولید آنها را به دنبال خواهد داشت.
وی اضافه کرد: ازسال ۱۳۸۲ که کمیته فنی خودرو در وزارت صنعت معدن و تجارت شکل گرفت یکی از دستگاه‌های فعال سازمان ملی استاندارد بوده است که با عضویت در این کمیته نظارت خود را بر محصولات داخلی و وارداتی افزایش داده است.
نکونام با تأکید بر اینکه اجرای این استاندارد نیازمند دستگاه‌های متولی است گفت این موضوع در سازمان ملی استاندارد نیز به عنوان یک دستگاه نظارتی در دستور کار قرار دارد.
* وزیری: تمام محصولات ایران خودرو با استاندارد یورو۴ است
در ادامه کیوان وزیری مدیر اجرا و نظارت بر استانداردهای ایران خودرو با اشاره به اینکه کلیه محصولات ایران خودرو از فرآیند تولید قطعات تا محصولات نهایی در چارچوب استانداردهای یورو۴ است اظهار داشت: خط مشی ایران خودرو اجرای تمام استانداردها است تا بتواند رضایت مصرف کننده را حفظ رعایت محیط زیست بدست آورد.
وی با تأکید براینکه در شرایط جنگ تحریم صنعتی و اقتصادی افتخار می‌کنیم که توانسته‌ایم استانداردهای قانونی را رعایت کنیم گفت: به عنوان نمونه خودروی دنا از شهریور ۱۳۹۳ با رعایت استانداردها به تولید انبوه رسیده است.
وی با اشاره به اینکه عوامل اصلی آلایندگی هوا را باید مورد بررسی قرار داد گفت: خودروهای فرسوده ۶۰ تا ۷۰ درصد نسبت به خودروهای دیگر آلایندگی دارد کیفیت سوخت حمل و نقل ناوگان عمومی و جایگاه های پمپ بنزین بدون رعایت زیرساخت‌های لازم در حجم آلایندگی هوا موثر هستند.
* مهماندار: آیا زمان آن نرسیده که جلوی تولید خودروهای بی کیفیت را بگیریم؟
در ادامه مناظره، محمدرضا مهماندار معاون عملیات ترافیک راهور ناجا با بیان اینکه کشته شدن سالانه ۱.۲ میلیون نفر در حوادث و سه میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جزو پدیده‌های قرن بیستم است، اظهار داشت: نکته مهم این است که ۸۵ درصد این اتفاقات برای کشورهای درحال توسعه می‌افتد و کشورهای توسعه یافته کمتر آسیب می‌بینند.
وی اضافه کرد: هرجا سلامت مردم مهمتر از کسب سود باشد وسایل نقلیه با کیفیت تولید خواهد شد لذا ارتقای ایمنی و کاهش آلودگی نیازمند برنامه ریزی سلامت محور، اجرای مصوبات و تعهد کیفیت تولید است.
معاون عملیات ترافیک راهور ناجا تصریح کرد: کاستی در هر بخشی این فرآیند را ناقص می‌کند لذا شاهد هستیم طرح زوج و فرد اجرا می‌شود خودروهای فاقد معاینه فنی توقیف و جریمه می‌شوند بدون اینکه سوال کنیم سهم تولیدات بی کیفیت از این جریمه‌ها کجاست.
مهماندار یادآور شد: امروز در دنیا کیفیت در مقابل تشریفات قرار دارد و خودروی بی کیفیت خودروی بی تشریفات است لذا آیا زمان آن نرسیده است که جلوی تولید اینگونه خودروها را بگیریم.
* رستمی: پیش‌فروش خودروها قبل از کسب استانداردهای لازم صورت می‌گیرد
سرهنگ احمد رستمی معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک راهور ناجا در ادامه برنامه مناظره با بیان اینکه ما در سالیان گذشته تجربه الزامی کردن ضوابط آلایندگی را داشتیم گفت: باید تولیدات کارخانه‌ها با توجه به ضمانت اجرایی استانداردهای تعیین شده تولید شود و عقب‌گرد نداشته باشیم چرا که تصویب کننده این سیاست‌ها حاکمیت و دولت هستند.
وی افزود: تصمیم سازی باید کارشناسی شده باشد و ضمانت اجرایی داشته باشد. دولت نیز نباید از مسیری که در حال پیشروی است عقب نشینی کند.
معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک راهور ناجا با اشاره به استاندارد یورو۶ در نقاط دیگر جهان اظهار داشت: دنیا در استاندارد یورو۶ به فیلتر دوده رسیده است اما در کشور ما و با مصوبه اخیر اگر خودروساز بخواهد محصولات خود را براساس استاندارد یورو۶ تولید کند برایش صرفه اقتصادی ندارد و بنابراین یورو۲ و یورو ۳ تولید می‌کند.
رستمی همچنین گفت: متأسفانه پیش‌فروش خودروها قبل از کسب استانداردهای لازم صورت می‌گیرد و نظارت کافی بر روی آنها وجود ندارد.
*زندی: محیط زیست اجازه شماره‌گذاری به خودروهای فاقد استاندارد را نمی‌دهد
زندی، رئیس مرکز ملی اقلیم هوای سازمان محیط زیست در ادامه گفت: بنده با این امر که برای پیشگیری از آلودگی هوا شماره گذاری خودروها با استاندارد پایین باید متوقف شود، موافقم. مصوبه هیئت وزیران به معنای دستاورد دولتی حکمی تعیین کننده است بنابراین استاندارد یورو۴ باید اجرا شود.
وی با بیان اینکه رسیدن به استاندارد یورو ۴، ۱۰ سال به طول انجامید گفت: برای استاندارد یورو۴ تنها موضوع تجهیزات کافی نیست بلکه باید همزمان با استاندارد یورو۴ تمام موارد ارتقا یابد چرا که دیگر امکان برگشت به عقب وجود ندارد.
رئیس مرکز ملی اقلیم هوای سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه این سازمان اجازه نخواهد داد که خودرویی که منطبق با استاندارد لازم نیست شماره گذاری شود، افزود: ما در خودروی بنزینی تا حدودی مشکل را حل کردیم ولی مشکل و نگرانی اکنون در خصوص خودروهای دیزلی است.
زندی با اشاره به اینکه ۴ سال است که استاندارد یورو۲ برای خودروهای داخلی صورت می‌گیرد و برای خودروهای وارداتی باید استاندارد یورو۵ رعایت می‌شد، اظهار داشت: خوشبختانه در خصوص نفت نیز وزارت نفت حرکت‌های خوبی انجام داد و اکنون ۲۴ میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو ۴ تولید می‌شود.
وی با بیان اینکه در خصوص خودروهای دیزلی نگرانی به دلیل ایجاد ذرات معلق وجود دارد افزود: در ۸ کلانشهر اکنون بحث ذرات معلق مطرح است که خودروهای دیزلی باعث افزایش این امر می‌شود.
رئیس مرکز ملی اقلیم هوای سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه فیلتر تا ۲۵۰ پی پی ام برای جلوگیری از ذرات بر روی خودرو باید صورت گیرد، اظهار داشت: باید اقداماتی انجام دهیم تا شاهد تولید ذرات نباشیم.
زندی با اشاره به اینکه ما مجوز لغو شماره گذاری را در دو مرحله انجام داده که بررسی‌های لازم صورت خواهد گرفت، اظهار داشت: استاندارد خودروها باید ارتقا یابد و در این خصوص از محیط زیست مجوز بگیرند.
وی ادامه داد: برای اطمینان از استاندارد و آلاینده نبودن خودروی جدید باید مجوز لازم اخذ شود همچنین برخی از خودروها تولید می‌شوند که در این راستا با شرکت بازرسی نمونه برداری در خصوص استاندارد لازم و منطبق با موارد لازم، تست‌هایی صورت می‌گیرد بنابراین ما بررسی های لازم را انجام می‌دهیم.
رئیس مرکز ملی اقلیم هوای سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: TU3 باید با استاندارد یورو ۴ تولید می‌شد و قبل از مجوز باید این اقدام صورت می‌گرفت نه اینکه زمان شماره گذاری به این شکل باشد چگونه شماره گذاری در خصوص این خودرو صورت گرفته است.
زندی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۷۹ در برخی پروژه‌ها تنها موضوع تجهیزات مطرح نیست بلکه موتور نیز باید تغییر و ارتقا یابد، افزود: ما مکاتباتی در خصوص استاندارد یورو۴ انجام دادیم و از ابتدای سال اعلام کردیم که اگر خودرویی با استاندارد یورو۴ نباشد باید جلوی آن گرفته شود. اعلام شده است که از ۱ خرداد ۹۳ این امر صورت گرفته است.
* وزیری:یورو ۴ هزینه بالایی بر خودروسازان تحمیل کرد
به گزارش تسنیم، در ادامه بخش دوم این مناظره وزیری مدیر اجرا و نظارت بر استانداردهای ایران خودرو با اشاره به اینکه شرکت‌های خودرو ساز هزینه زیادی را برای تغییر استانداردها از یورو ۲ به یورو ۴ باید پرداخت کنند، اظهار داشت: از سال ۹۱ که شرکت پژو ایران را ترک کرد ایران خودرو با افتخار ظرف دو سال موتور تولید داخل محصولات پژو را تولید کرد.
وی افزود: در سطح بین المللی استانداردهای جدید هر ۵ سال اجراء می‌شود که این موضوع باید مورد توجه مسئولین قرار بگیرد.
* نکونام: استاندارد بالا و پایین نداریم
نکونام در ادامه صحبت های وزیری با اشاره به اینکه مفهومی تحت عنوان استانداردهای بالا و پایین نداریم، گفت: تولیدکنندگان باید الزمات استاندارد را برای دریافت مجوز بهره برداری محصولات خود رعایت کنند.
مدیرکل بازرسی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد ایران گفت:مهم این است که الزامات استانداردها را تولیدکنندگان اجرا کنند البته توجهی هم به کیفیت ها صورت نمی گیرد.
* توپ آلایندگی خودروها در زمین وزارت نفت
وزیری مدیر اجرا و نظارت بر استانداردهای ایران خودرو نیز با اشاره به اینکه مهم‌ترین مسئله آلودگی هوا ذرات معلق هستند،گفت:در آلایندگی هوا باید تردد خودروهای فرسوده را مدنظر قرار دهیم، حتی سیکل تکنولوژی آنها هم باید مورد بررسی قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه از سال ۷۹ هیچ تولیدی بدون کسب استاندارهای آلایندگی مجوز تولید را ندارند، افزود: عمده آلودگی ها مربوط به خودروهای فرسوده است.
وزیری گفت: عمر ۲۵ سال برای استفاده از خودرو در نظر گرفته شده است.
مدیر اجرا و نظارت بر استانداردهای ایران خودرو اضافه کرد:بحث کاهش آلودگی هوا وظیفه یک دستگاه نیست آیا همه دستگاه ها این دغدغه را دارند!
وزیری باگلایه از تشبیه خودروها به هندوانه دربسته گفت: مگر می شود خودروهای استاندارد یورو ۴ بدون رعایت الزمات قانونی وارد بازار شود.
وی با اعلام اینکه اگر توانستید یک نفر از وزارت نفت پیدا کنید که آمار دقیق مشخص سوخت استاندارد را تعریف کند، افزود: در حال حاضرخودروسازان هزینه‌ زیادی را برای اجرای استاندارد یورو ۴ پرداخت می کند، ولی اگر سوخت خودرو مناسب نباشد نتایج استاندارد یورو ۴ برای کاهش آلایندگی بدست نخواهد آمد.
وزیری با اشاره به اینکه در همین مکان اعلام می کنم که اگر سوخت یورو ۴ شش ماه زودتر از تولید خودروها توزیع می شد به طور حتم مشکلات اجرای استاندارد یورو ۴ وجود نداشت، گفت: در حال حاضر در سطح کلان سوخت یورو ۴ توزیع واقعی نمی‌شود پس نباید توقع نتایج مناسب استاندارد یورو ۴ را در سطح کشور داشته باشیم.
وی در ادامه اضافه کرد: یورو ۴ یعنی سوخت یورو ۴؛ شرایط را باید با یکدیگر ببینیم، مگر می‌شود با این ارز گران خودرو با استاندارد یورو ۴ تولید کرد اما سوخت لازم وجود نداشته باشد.
وی تصریح کرد: بنزین یورو ۴ وارداتی را برای آزمایش فرستادیم آلمان، پاسخ دادند که منگنز دارد و آلوده است.
* زندی: استاندارد خودروها باید ارتقاء یابد
در ادامه برنامه، زندی رئیس مرکز ملی اقلیم هوای محیط زیست با اشاره به اینکه ما مجوز لغو شماره گذاری را در دو مرحله انجام داده که بررسی‌های لازم صورت خواهد گرفت، اظهار داشت: استاندارد خودروها باید ارتقا یابد و در این خصوص از محیط زیست مجوز بگیرند.
وی ادامه داد: برای اطمینان از استاندارد و آلاینده نبودن خودروی جدید باید مجوز لازم اخذ شود همچنین برخی از خودروها تولید می‌شوند که در این راستا با شرکت بازرسی نمونه برداری در خصوص استاندارد لازم و منطبق با موارد لازم، تست‌هایی صورت می‌گیرد بنابراین ما بررسی های لازم را انجام می‌دهیم.
رئیس مرکز ملی اقلیم هوای سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: TU3 باید با استاندارد یورو ۴ تولید می‌شد و قبل از مجوز باید این اقدام صورت می‌گرفت نه اینکه زمان شماره گذاری به این شکل باشد چگونه شماره گذاری در خصوص این خودرو صورت گرفته است.
زندی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۷۹ در برخی پروژه‌ها تنها موضوع تجهیزات مطرح نیست بلکه موتور نیز باید تغییر و ارتقا یابد، افزود: ما مکاتباتی در خصوص استاندارد یورو۴ انجام دادیم و از ابتدای سال اعلام کردیم که اگر خودرویی با استاندارد یورو۴ نباشد باید جلوی آن گرفته شود. اعلام شده است که از ۱ خرداد ۹۳ این امر صورت گرفته است.مهماندار در پاسخ به زندی اظهار داشت: ما باید نگاه جامع‌تری به این موضوع داشته باشیم به طوری که ۸۵ درصد منابع آلوده کننده هوا منابع متحرک هستند که مهمترین اینها خودروهای موتوری می‌شوند.
وی با بیان اینکه ۵ موضوع خودروهای موجود، معاینه فنی، خودروی فرسوده، سوخت و خودروهای تولیدی در بحث آلودگی خودروهای موتوری اهمیت دارند اظهار داشت: در مورد خودروهای موجود باید بگوییم که قبل ازسال ۸۲ خودروها کدستر نداشتند چرا که اجباری نبود و از سال ۸۴ تا ۸۸ نیز حذف شد. مورد دیگر این است که کاتالیست استفاده شده در خودروها به کیفیت قطعات و سوخت بستگی دارد. وقتی سوخت بی کیفیت است کارآیی آن پایین می‌رود. همچنین کیفیت قطعات در این زمینه هم مطلوب نیست.
*مهماندار: یک میلیون خودروی فرسوده بلاتکلیف داریم
در ادامه مهماندار یادآور شد: تعداد خودروهایی که بیش از ۸۰ هزار کیلومتر حرکت داشته‌اند کاتالیستشان از بین رفته است و آنها هم خودروی آلاینده محسوب می شوند لذا باید سوال کرد که خدمات پس از فروش چه می‌شود و برنامه برای این موضوع چیست.
معاون عملیات ترافیک راهور ناجا تصریح کرد: در مورد خودروهای فرسوده باید گفت که قانونگذار سن فرسودگی را اعلام کرده است اما باید شرایط آن را هم فراهم کرد. در حال حاضر یک میلیون خودروی فرسوده داریم که بلاتکلیف هستند چرا که برای تعویض نیاز به وام دارند که هنوز داده نشده است.
مهماندار گفت: در خصوص معاینه فنی نیز هنوز سامانه جامعی وجود ندارد و اگر امروز خودرویی به یک مرکز معاینه فنی مراجعه کند و آن مرکز به دلیلی معاینه فنی ندهد راننده می‌تواند به بیرون از تهران مراجعه و معاینه فنی بگیرد یا بدتر از آن معاینه فنی بخرد.
وی اضافه کرد: مشکل خودروهای تولیدی این است که برگه آزمایش استاندارد که دریافت می‌شود را باید خود مشتری به عنوان نمونه ارائه دهد. که این کار اشتباه است. حال سوال اینجاست که اگر نمونه های خودروها همه ثل هم استاندارد هستند چرا خودرو مثل هندوانه شده است و یکی می‌گوید خوب است دیگری می‌گوید بد است.
* رستمی: تا زمانیکه تائیدیه عدم استاندارد خودروها را نبینیم، توقف شماره گذاری نداریم
در ادامه رستمی با اشاره به اینکه رسانه‌ها شاهد زنده هستند که موضوع توقف شماره‌گذاری خودروهای آلاینده را سازمان محیط زیست مطرح کرده است آیا پلیس این موضوع را اعلام و مطرح کرد، گفت: تأییدیه از سوی محیط زیست برای پلیس آمده است و تا زمانی که ما تائیدیه را نبینیم توقف نخواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه در خصوص کاتالیست باید بگویم اصلا این امر در بازار وجود دارد که می‌گویید باید عوض کنیم، گفت: ما موضوع توقف شماره‌گذاری خودروهای آلاینده را مطرح نکردیم.
همچنین زندی در ادامه در واکنش به صحبت‌های رستمی با اشاره به اینکه موضوع خودروی نو از اساسی‌ترین موضوعات است که باید مددنظر قرار گیرد، اظهار داشت: خودروهای درحال تردد باید مورد توجه قرار گیرند و باید بگویم برای کاتالیست حدود معاینه فنی صرف ندارد.
وی ادامه داد: ۹۰ درصد خودروها می‌توانند با رفع معایب فنی حدود مجاز را داشته باشند.
رئیس مرکز ملی اقلیم هوای سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: ما حدود مجاز را اصلاح کردیم و باید بگویم موضوع بنزین وارداتی برعهده محیط زیست نبوده و ربطی به آن ندارد.
زندی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه مطرح شده است محیط زیست تنها زمانی که وزش باد صورت می‌گیرد، می‌گوید هوا سالم است. آیا این امر درست است، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است سوخت باید با استاندارد خودرو منطبق باشد و محیط زیست دلیلی برای صحبتی که شما می‌گویید ندارد؛ در واقع باید استاندارد صورت بگیرد.
وی ادامه داد: در خصوص موضوعات وارداتی نظری نمی‌دهم؛ ما هر سه ماه یکبار از جایگاه سوخت نمونه برداری می‌کنیم و این امر را بررسی می‌کنیم.
*وزیری: کاتالیز حکم طلا دارد
در ادامه وزیری مدیر اجرا و نظارت بر استانداردهای ایران خودرو با اعلام اینکه هم اکنون کاتالیز با قطعات گران آن برای خودروسازان حکم طلا را دارد، تصریح کرد: در بنزین اکتان باید ۹۵ باشد تا با کاتالیز استاندارد یورو ۴ همخوانی پیدا کند اما متأسفانه هنوز این موضوع با ابهاماتی همراه بوده و در نهایت به خرابی قطعات در استفاده از بنزین های فاقد اکتان مناسب منتهی می شود.
قناتی مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت معدن تجارت نیز در پاسخ به یکی از پرسش های مردم مبنی بر اینکه سیاست روشن وزارت صنعت، معدن و تجارت آیا حمایت از خودروسازان یا مردم است، گفت: به طور حتم ما حامی مردم هستیم و تأکید می کنیم که پارامترهای تولید باید مطابق با  الزامات تولید باشد.
نکونام مدیرکل بازرسی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد ایران هم در پاسخ به این پرسش که با توجه به اعلام نظر سازمان ملی استاندارد مبنی بر اینکه هیچ خودروی فاقد استاندارد در کشور وجود ندارد اما چرا  سایر ارگان ها بر بی کیفیت بودن برخی از محصولات تأکید دارند، افزود: تمام خودروهای تولیدی باید تمام استانداردهای خودرو را اجراء کنند سازمان ملی استاندارد هم در این زمینه اقدامات لازم را انجام می دهد، به نحوی که هیچ خودروی فاقد استاندارد در کشور تردد نمی کند.
وزیری مدیر اجرا و نظارت بر استانداردهای ایران خودرو در پاسخ به این پرسش که شما می گوید ایران خودرو در فن آوری رعایت استاندارد یورو۴ به خودکفایی رسیده است اما چرا به مونتاژ خودروهای چینی می پردازید، اظهار داشت: من نمی دانم مونتاژ خودروهای چینی چه ارتباطی با رعایت استانداردهای یورو ۴ دارد اما در رابطه با خودروهای چینی باید بگویم ایران خودرو فکورانه و صبورانه با عمق ساخت داخل با شرکت های خارجی همکاری می‌کند.
قناتی نیز در پاسخ به پرسش دیگر مهمانان حاضر در برنامه در رابطه با تدابیر وزارت صنعت در جایگزینی موتورهای برقی با جای موتورهای فعلی ، گفت: وزارت صنعت در حال تدوین برنامه هایی برای ورود موتورهای برقی به سطح کشور است اما به واسطه آنکه این وسایل هزینه های سنگینی نسبت به موتورهای فعلی دارند نخست باید زیر ساخت ها انجام و سپس اقدام به ورود این موتورها به جاده های کشور کنیم.)  تسنيم )

 

نظرات
نام :
ایمیل:
متن نظر:
سوال امنیتی * = 5 + 6
ارسال
نمایش نظرات