\
سرویس :
زمان : ۱۳۹۳/۱۰/۳۰ - ۰۷:۵۰
شناسه خبر : 278
نعمت بخش خبرداد :‌
وام خودرو دوبرابر مي شود
مدتی است افزایش دو برابری وام خودرو در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته است. شنیده‌ها حاکی از آن است که در جلسه خودروسازان و بانک مرکزی این مساله مورد تایید طرفین قرار گرفته است.

مدتی است افزایش دو برابری وام خودرو در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته است. شنیده‌ها حاکی از آن است که در جلسه خودروسازان و بانک مرکزی این مساله مورد تایید طرفین قرار گرفته است. طی سال‌های اخیر همزمان با نوسانات قیمت دلار قیمت قطعات خودرو نیز افزایش پیدا کرده و این افزایش به همان نسبت قدرت خرید مردم را کاهش داده است
در حال حاضر وام خودرو حدود پنج تا هفت میلیون تومان است. برخی کارشناسان یکی از راه‌های جبران این مساله و افزایش قدرت خرید مردم را افزایش وام خودرو عنوان می‌کنند. چندی پیش آخرین تصمیمات اتخاذ شده در بانک مرکزی برای وام خودرو از زبان علی‌اصغر میرمحمد صادقی، مدیرکل اعتبارات این بانک اعلام شد. وی موضوع افزایش وام خودرو را در دستور اداره اعتبارات اعلام کرده و افزود: رییس کل بانک مرکزی در این مورد نقطه نظراتی داشتند که آن را به ما برگردانده و موارد مورد توجه را اصلاح کردیم. البته میرمحمد صادقی رقم دقیقی در مورد اخذ وام خودرو اعلام نکرد اما بسیاری این رقم را حدود 15 میلیون تومان با سود 28 درصد برآورد کردند.در همین ارتباط احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران افزایش وام خودرو را اقدامی لازم و ضروری برای جبران قدرت خرید مردم می‌داند. وی انتقادات مطرح شده در مورد میزان افزایش وام را نادرست دانسته و عنوان می‌کند: اگر افرادی مخالف افزایش وام خودرو هستند توصیه من به آنها این است که به جای انتقاد وام‌های کم‌بهره‌تر و ارزان‌تر برای مردم فراهم کنند.
گرانی قطعات اولیه خودرو
نعمت‌بخش در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» گفت: از زمانی که در سال 90 قیمت دلار افزایش پیدا کرد قدرت خرید مردم کمتر شد و اقلام تولیدی خودرو نظیر آلومینیوم، فولاد و مس نیز گران شد. از طرفی دیگر اجرای طرح آزادسازی حامل‌های انرژی روی قیمت تمام شده اعضای تشکیل دهنده خودرو تاثیر گذاشت.
نعمت‌بخش با تاکید بر این نکته که افزایش هزینه‌ها کمترین تاثیر را روی قیمت خودرو داشته است، افزود: به طور مثال سکه از سال 84 تا 92 حدود 10 برابر افزایش قیمت داشته است. همچنین قیمت دلار از حدود 900 تومان طی این مدت به 3500 تومان رسیده است اما با این وجود قیمت خودروی پراید از حدود شش میلیون و هشتصد هزار تومان طی این مدت، یعنی تا پایان سال 92 به 15 میلیون و 200 هزار تومان رسید که افزایش حدود دو برابری را نشان می‌دهد.
حساسیت دستگاه‌ها نسبت به خودرو
وی در پاسخ به این سوال که آیا این افزایش هزینه‌ها از سود خودروها کاسته است یا خیر، گفت: متاسفانه سود خودروسازان به واسطه افزایش هزینه‌ها نیز کمتر شده است.
نعمت‌بخش ادامه داد: دولت و شورای رقابت روی قیمت خودرو حساس هستند و این مساله باعث شد خودروسازان شش هزار میلیاد تومان ضرر کنند و شرکت‌های بزرگ خودروساری مانند سایپا و ایران خودرو در بازار سهام سود کمتری ببرند یا اصلا سود نبرند.
وی گفت: البته ما به عنوان خودروساز توانسته‌ایم نسبت به سال قبل 65 درصد افزایش تولید داشته باشیم و با این افزایش تیراژ، هزینه‌ها را پایین بیاوریم تا کمبود‌ها جبران شوند.
دبیر انجمن خودروسازان ایران در مورد راهکارهای دیگر افزایش فروش خودرو با اشاره به نقش موثر شرکت‌های لیزینگ گفت: در تمام دنیا شرکت‌های لیزینگ به عنوان رابط بین تولید‌کننده و مصرف‌کننده نقش بسزایی را در رونق این صنعت ایفا می‌کنند. وی افزود: هنوز سرانه خودروی کشور ما نسبت به اروپا کم است و باید ضمن بهبود روش‌های استفاده از خودرو این سرانه را نیز افزایش دهیم. در حالی که در کشورهای اروپایی سرانه خودرو حدود هر سه نفر یک خودرو است در ایران این رقم هر پنج نفر یک خودرو است.

نظرات
نام :
ایمیل:
متن نظر:
سوال امنیتی * = 7 + 7
ارسال
نمایش نظرات