\
سرویس :
زمان : ۱۳۹۳/۷/۲ - ۱۳:۲۱
شناسه خبر : 28
تعرفه واردات خودرو احتمالا بالاتر می رود
پیش‌نویس طرح جامع مدیریت واردات خودرو در حالی به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده که تهیه‌کنندگان آن معتقدند با تشکیل صندوق حمایت از تولید داخل به‌عنوان مهم‌ترین بند این طرح، صنعت خودرو جانی تازه خواهد گرفت.

 طبق این طرح همچنین احتمال افزایش تعرفه واردات خودرو به 75 درصد نیز وجود دارد؛ زیرا تهیه‌کنندگان طرح مذکور اعتقاد دارند تعرفه مطابق با قانون برنامه پنجم توسعه تغییر نکرده و ناگهان پایین آمده است. همین چندی پیش بود که اعضای شورای سیاستگذاری خودرو، طرح خود مبنی‌بر مدیریت واردات خودرو را به وزارت صنعت ارائه کردند و حالا خبر می‌رسد کارگروهی از وزارت صنعتی‌ها مشغول بررسی مفاد آن است.

آن طور که آرش محبی‌نژاد عضو شورای سیاستگذاری و دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، به «دنیای اقتصاد» می‌گوید،  در این طرح سه راهبرد اصلاح قوانین و مقررات واردات خودرو و قطعات، حمایت از تولید داخل و برنامه‌ریزی برای ارتقاي کیفیت و کمیت محصولات داخلی ارائه شده و هدف از آن، حمایت از تولید داخل است نه جلوگیری از ورود خودروهای خارجی. به گفته محبی‌نژاد، یکی از مهم‌ترین محورهای این طرح عدم واردات خودرو از کشورهای تحریم‌کننده ایران به‌ویژه در حوزه صنعت خودرو است؛ بر این اساس، پیش‌بینی شده که میزان تعرفه واردات خودرو نسبت به کشور مبدأ واردکننده متفاوت باشد؛ به‌گونه‌ای که از کشورهای دوست تعرفه پایین‌تر و از کشورهایی که روابط دوستانه‌ای با ایران ندارند تعرفه بیشتری برای واردات خودرو اخذ شود. محبی‌نژاد تاکید می‌کند که عوارض واردات خودرو به ایران باید با توجه به نوع ارتباط ما با کشورهای مبدأ واردات تعیین شود؛ به‌نحوی‌که باید واردات خودرو از کشورهای تحریم‌کننده را ممنوع یا محدود کرد.

 

نظرات
نام :
ایمیل:
متن نظر:
سوال امنیتی * = 4 + 8
ارسال
نمایش نظرات