\
سرویس :
زمان : ۱۳۹۳/۷/۳ - ۱۲:۱۶
شناسه خبر : 30
مجمع الجزاير خودروسازي
شرکت خودروسازی جنرالموتورز که با نام اختصاري جيام «GM» نيز شناخته شده است، یک شرکت چندملیتی آمریکایی است که دفتر مرکزی آن در شهر دیترویت ايالت میشیگان واقع شده است. این شرکت در زمینه طراحی، ساخت، بازاریابی و فروش خودرو و قطعات فعالیت دارد.

جنرالموتورز تحت 10 برند در 37 کشور دنیا خودرو تولید می کند، برندهایی از قبیل شورولت، بیوک، الدزمبيل، جمس، کادیلاک، اوپل، هولدن، واکسهال، وولینگ، باوجون، جیفانگ و اوزدوو كه متعلق به ازبكستان است. جنرالموتورز در بازار بينالمللي پول، دارای 20 درصد سهام است و همچنین  96 درصد از سهام جيام كره جنوبي را نیز در اختيار دارد. جنرالموتورز همچنین تعدادی معاهده مشترک دارد که شامل جیام شانگهای، سایک جیام، وولینگ و فاو جیام در چین، جیام آفتوواز در روسیه، صنایع قندهار در پاکستان، جیام ازبکستان، جیام هندوستان، جیام مصر و ایسوزو تراک در جنوب آفریقا هستند. جنرالموتورز بالغ بر 212هزار نفر نیروی انسانی دارد و در بیش از 157 کشور فعاليت دارد. این شرکت به پنج بخش تجاری تقسیم می شود: جیام شمال آمریکا، گروه اوپل، پروژه های بین المللی جیام، جیام جنوب آمریکا و جیام فایننس.

جنرالموتورز به مدت 70 سال مستمر فروش جهانی داشته است، فروشی که از سال 1931 تا 2007 میلادی امتداد داشته است. این رقم نشانگر این امر است که جنرالموتورز بیشتر از هر خودروساز دیگری در جهان سابقه حضور در این صنعت بزرگ را داشته و هم اکنون جزء خودروسازان بزرگ دنیا محسوب می شود.

جنرالموتورز در بیشتر کشورهای خارج از محدوده ایالت متحده آمریکا از طریق شرکت های زیرمجموعه ای که تماما در اختیارش است فعالیت می کند، اما در کشور چین تنها از طریق 10 معاهده مشترک حضور تجاری دارد.

از ماه آوریل 2014 مدیران ارشد جنرالموتورز به خاطر مرگ 13 نفر که در رابطه با سیستم های احتراق معیوبی که در بیشتر خودروهای ساخت این شرکت کشته شده اند توسط کنگره ایالات متحده آمریکا مورد بازجویی قرار گرفته اند. در ماه مه 2014 شركت در این زمینه متهم شناخته و مجبور به  پرداخت غرامتی بالغ بر 35 میلیون دلار شد.

تاریخچه

جنرالموتورز در شانزدهم ماه سپتامبر 1908 در شهر فلینت ايالت میشیگان به عنوان شرکت مادر خودروسازی مكلافلين تاسیس شد و توسط ویلیام سی دورانت تحت مدیریت قرار گرفت. در آغاز قرن بیستم کمتر از هشت هزار خودرو در خاک آمریکا وجود داشت و دورانت قبل از این‌که مسیر خود را به صنعت خودروسازی هموار کند در شهر فلینت سازنده تراز اول وسايل نقليهاي شده بود که توسط اسب کشيده می شدند. موسس دیگر جیام که چارلز استوارت مات نام داشت شرکت تولیدی واگن خود را قبل از تاسیس شرکت جیام با بیوک ادغام کرده بود. در طی سالها چارلز استوارت تنها سهامدار بزرگ جیام شد و عمر خود را در راه تاسیس شرکت اش سپری کرد، شرکتی که در پربار کردن شهر فلینت یعنی سرزمین مادریش بسیار مفید بود. جیام شرکت دیگری به نام الدزمبيل را در همان سال خرید. در سال 1909 دورانت خودروهایی از قبیل: کادیلاک، المور، اوکلند و بسیاری مدل خودرویی دیگری را به بازار معرفی کرد. دورانت کنترل شرکت را در سال 1910 به خاطر بدهی سنگینی که از یک بانک معتبر آمریکایی گرفته بود از دست داد، بدهی که نشات گرفته از رکود فروش خودرو در بازارهای داخلی بود.

قدیمی ترین خودروی جنرالموتورز که بطور مستمر سال های سال در این شرکت به تولید رسیده است شورولت سابربان است.

در سال 1911 دورانت شرکت خودروسازی شورولت را در آمریکا تاسیس کرد و در پی آن در سال 1915 زیرمجموعه ای از این شرکت را نیز در کانادا تاسیس کرد. از طریق این سرمایه گذاری ها او توانست بصورت مخفیانه بخشی از سهام جیام را نیز بخرد. دورانت پس از مدتی توانست که مدیریت جیام را مجددا بدست آورد. در سال 1916 او ساختار شرکت را دوباره طراحی کرد و این بار جیام را با جنرالموتورز کانادا ادغام کرد و در سال 1918 آن را به صورت شرکتی با مسوولیت محدود در آورد. پس از گذشت مدت کوتاهی دورانت مجددا مدیریت شرکت را از دست داد، شکستی که این بار سنگین تر از قبلی به نظر میرسید و علت آن نیز رکود در بازار جدید فروش خودرو بود. پس از این رویداد شخصی با نام آلفرد پی اسلون برای مدیریت جدید شرکت انتخاب شد. جیام در سال های 1980 حدود 349هزار کارگر را به استخدام خود در آورد و 150 کارخانه مونتاژ را نیز راه اندازی کرد. جیام در سال های 2008، 2009 و 2010  از نظر فروش جهانی عنوان دومین خودروساز بزرگ دنیا را به دست آورد. این شرکت جایگاه برتر خود را به عنوان بزرگ ترین خودروساز جهان از لحاظ میزان فروش در سال 2011 بدست آورد.

ورشکستگی

در روز دهم ماه ژوييه 2009 جنرالموتورز اعلام ورشکستگی کرد و به دنبال آن كارخانه های تولید مدل های هامر، پونتیاک و ساترن بسته شدند. در ادامه این امر، سهام داران دسترسی به دارایی های جنرالموتورز در آسیا و اروپا نداشتند. در سال 2010 جیام مجددا به معاملات سنتی بورس خود در نیویورک برگشت و در همان سال نیز در بورس سهام تورونتو شرکت کرد.

دولت آمریکا همچنان 26 درصد از سهام خود را در جیام حفظ کرد، سهامی که باعث نجات یافتن این شرکت عظیم از ورشکستگی کامل شد. یک گزارش در اوت 2012 به کنگره آمریکا فرستاده شد که نشان می داد فروش تخمینی سهام باقیمانده خزانه ایالات متحده آمریکا در جیام در مدت زمان ورشکستگی این شرکت رقمی بالغ بر 25.1 ميليارد دلار بوده است. در دسامبر 2012 دولت ایالات متحده سهام خود را در جیام تا 19 درصد کاهش داد. در دهم دسامبر 2013 خزانه ایالات متحده نیز آخرین سهام خود را که در جیام همچنان حفظ کرده بود فروخت و به مالکیت بحثانگیز دولت در زمینه صنعت خودرو برای همیشه پایان داد.

آمریکای شمالی

جنرالموتورز کانادا یکی از زیرمجموعه های غیرمستقیم جیام محسوب می شود، شرکتی که در آن کارکنانش همه کانادایی نیستند و اغلب حقوقبگیرانش آمریکایی هستند. تمرکز اصلی جیام بر روی تولید چهار نشان معروف خود بوده و هست: شورولت، بیوک، کادیلاک و جمس. شایان ذکر است که این تفکر جیام در خصوص تمرکز بر روی تولید تنها چهار برند نتیجه کاملا معکوس در نرخ فروش اش به همراه داشت، زیرا تقاضای مشتریان چیزی جز این را نشان می داد.

 

آمریکای جنوبی

در سال 2008 سومین کشور بزرگ وارد کننده محصولات جیام برزیل بود با فروش رقمی بالغ بر 550هزار دستگاه خودرو در داخل خاک خود. درست در همان سال دیگر کشورهای آمریکای جنوبی که رقمی بالغ بر 300هزار دستگاه خودروی جیام را در خاک خودشان به فروش رسانده بودند کشورهایی از قبیل آرژانتین، کلمبیا، ونزوئلا و مکزیک بودند.

اروپا

اوپل نام اصلی برند جیام در اروپا به حساب می آید، اما در انگلستان اینگونه نیست چون شرکت زیرمجموعه انگلیسی اوپل که واكسهال نام دارد هنوز هم از نام خود بر روی محصولاتش استفاده می کند. برند شورولت در سال 2005 مجددا در اروپا ارائه شد و محصولاتی از این دسته غالبا خودروهای کوچک ساخت کشور کره جنوبی بودند. در سال 2012 جنرالموتورز و پژو-سيتروئن تشکیل یک گروه کاری مشترک را دادند و این حرکت منجر به این شد که جیام هفت درصد سهام گروه خودروسازی پژو-سيتروئن را از آن خود کند. در دسامبر 2013 جیام رسما اعلام کرد که تولید برند شورولت در اروپا را تا انتهای سال 2015 متوقف خواهد کرد و به جای آن بر تولید اوپل واكسهال متمرکز خواهد شد.

آسیا

شرکت جیام بیش‌تر خودروهای بازار چین خود را به صورت کاملا بومی تولید می کند. شانگهای جیام که یک معاهده مشترک با شرکت چینی سایک موتور (شركت صنايع خودروسازي شانگهاي) است در 25 مارس 1997 تاسیس گردید. كارخانه تولید شرکت شانگهای جیام رسما در تاریخ 15 دسامبر 1998 افتتاح شد، یعنی زمانی که اولین بیوک ساخت چین خط تولید را ترک کرد. بیوک در چین محبوبیت زیادی را کسب کرد، به گونه ای که آخرین امپراطور چین خود یک دستگاه خودروی بیوک داشت. کادیلاک نیز در سال 2004 به بازار چین وارد شد و از آن سال به بعد یکی از برندهای صادراتی به این کشور شد.

 

خاور ميانه و شمال آفريقا

جی ام تاریخچه بسیار طولانی در کشور مصر دارد به گونه ای که در سال های 1920 با مونتاژ خودروهای سواری و کامیونت های سبک برای فروش در بازار محلی شروع به فعالیت کرد. در سال های 1950  جیام از بازار مصر کنار رفت. چند سال بعد برادران غفور در قالب شركت جنرالموتورز ايران (پارسخودرو فعلي) شروع به مونتاژ مدل های خودرویی کادیلاک سويل، شورولت رويال، شورولت نوا و بیوک اسكايلارك کردند و این فعالیت تا حدود سال 1990 ادامه داشت.

اقیانوسیه

جیام توسط برند  هولدن در سال 1948 در استرالیا و زلاندنو معرفی شد و سپس در سال 1931 این شرکت را خرید. در سال 2012 خودروهای جیام ساخت اوپل تحت یک نام محلی وارد استرالیا شدند. درحالیکه از اوت 2013 جیام تصمیم گرفته است که بدلیل فروش ضعیف در خاک استرالیا برند اوپل را از شرکت خود جدا سازد. در سال های 1980 و 1990  جنرالموتورز نیوزلند خودروهایی که عنوان اوپل را بر روی خود حمل می کردند را فروخت، خودروهایی که در سال 1994 با نام هولدنز آرم گذاری شدند.

خودروهایی با سوخت متغیر

جی ام خودروهایی با سوخت متغیر نیز تولید می کند، خودروهایی که می توانند هم با سوخت الكل (E85) و هم با سوخت گازوئیل کار کنند. این خودروها حتی قادر هستند که با سوخت تلفیقی از این دو کار کنند. از سال 2006 جیام تصمیم به طراحی یک نوع تاکسی زرد رنگ گازسوز که رانندگان را به یاد توانایی های قابل ملاحظه E85 می اندازد گرفته است و عنوان آن را نیز FFV خواهد گذاشت.

 

 

 

نظرات
نام :
ایمیل:
متن نظر:
سوال امنیتی * = 6 + 1
ارسال
نمایش نظرات