\
سرویس :
زمان : ۱۳۹۳/۷/۵ - ۱۸:۳۷
شناسه خبر : 32
آیا خودروسازان متولی فرهنگ رانندگی هستند؟
طی سال های اخیر صنعت خودرو ایران گاه و بی‌‌‌گاه مورد هجمه رسانه هایی بوده که اکثر قریب به اتفاق آن‌ها اصلی ترین عامل بروز تصادفات و سوانح ناگوار رانندگی را خودروسازان معرفی کرده و همواره بر این موضع خود اصرار کرده اند.

در این میان سهم رسانه ملی هم کم نبوده و بدون آن‌که عوامل دیگری که سهم شان بیش‌تر از صنعت خودرو است معرفی شوند، به نوعی افکار عمومی را تحت الشعاع قرار داده است، به گونه ای که امروز صنعت خودرو به عنوان سرمایه ملی از سوی عامه مردم به عنوان یک صنعت نکوهیده قلمداد می شود و این با اصل منافع ملی در تضاد است.

به این آمار خوب دقت کنید: «بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی در تصادفات سال گذشته 19 هزار و 89 نفر در سطح کشور جان خود را از دست دادند.» «حوادث برونشهری زمینه ساز 61 درصد از کل کشته های حوادث رانندگی در کشور و هم چنان سه عامل، نیروی انسانی، جاده وکیفیت وسایل نقلیه باعث افزایش تلفات رانندگی در کشور می شود.»

در ادامه به این تیترها هم دقت کنید: «پل واکر بازیگر معروف آمریکایی در تصادف مرگ‌بار با خودروی پورشه 918 جان خود را از دست داد» «پرنسس دایانا ملکه از خاندان سلطنتی بریتانیا در تصادف با خودرو مرسدس بنز کشته شد»، «خودروی علی دایی در راه بازگشت از کاشان به دلیل سرعت بالا واژگون شد و خطر از بیخ گوش او گذشت»

این آمارها و تیترها کم نیستند و همگی گویاي یک واقعیت تلخ از میزان مرگ و میر در خیابان ها و جاده های کشور هستند. اما بررسی و اظهار نظر در رابطه با آمار تصادفات و کشته های جاده ای به قدری بالا گرفته که امروز هر فردی در قامت یک کارشناس ظاهر شده و به زعم خود، تفسیر دقیقی از علل بروز این تصادفات و افزایش میزان کشته ها ارایه می کند.

آن‌چه بیش از هر چیز در رابطه با این تصادفات قابل توجه به نظر می رسد این است که تمام ابزارهای اطلاعرسانی، از رسانه ملی گرفته تا نشریات و خبرگزاری ها انگشت اشاره را به سمت خودرو به عنوان عامل اصلی بروز تصادفات رانندگی نشانه گرفته و هجمه های گسترده ای را به سمت شرکت خودروسازی داخلی روانه می کنند. حال آن‌که نتایج تمام بررسی های دقیق و قابل استناد نشان می دهد که در گام اول، عامل انسانی بیش‌ترین نقش را در بروز تصادفات شهری و جاده ای داشته و سپس وضعیت فنی راه‌ها مهم‌ترین عامل در بروز تصادفات قلمداد می شود.

تردیدی نیست که گاهی اوقات خودرو نیز عامل بروز حوادث رانندگی می شود، اما نمی توان تصور کرد که این موضوع به تنهایی عامل اصلی است. نگاهی به تیترهای فوق و عناوین خبری دیگری که همواره در رسانه ها منتشر می شود، نشان می دهد که فرد بیش‌ترین نقش را در بروز تصادفات مرگ‌بار داشته و این امر نیز ناشی از وجود یک تراژدی بزرگ به نام فرهنگ غلط رانندگی است که کم‌تر تاکنون بدان توجه شده است. چه بسا در تیترهای مورد اشاره تصادفات منجر به مرگ و جرح به وسیله خودروهایی صورت گرفته که داعیه دار کیفیت در بازارهای جهانی هستند.

اما بررسی آمارهای جهانی نیز نشان می دهد که سهم اروپایی ها تنها 12 درصد از کل تصادفات منجر به مرگ دنیا بوده و آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین 80 درصد از سهم تلفات ناشی از حوادث رانندگی را در اختیار دارند. بررسی همین نکته نشان می دهد که در کشورهای اروپایی قبل از آن‌که به عوامل دیگر و یا حاشیه سازی توجه شود، ترویج فرهنگ صحیح رانندگی از طریق تمام مجاري ارتباطی با اقشار مختلف مردم مدنظر دولت‌مردان این کشورها بوده و در عین حال زمینه مساعدی برای رفع مشکلات موجود در توسعه راه‌ها و بهبود کیفیت صنعت خودرو فراهم شده است.

آن‌چه مسلم است عمده تصادفات منجر به مرگ در جاده های ایران سرعت می گیرد و اصلی ترین عوامل نیز سرعت غیر مجاز، سبقت نابجا و دیگر عملکردهای نادرست افراد حین رانندگی بوده که عمدتا توسط پلیس راهنمایی و رانندگی گزارش شده است. تیترهای اشاره شده در بالا دلیل مناسبی بر این مدعاست که نه تنها خودروهای تولید داخل، بلکه بروز ترین خودروهای دنیا نیز در برابر سهلانگاری راننده و یا نامناسب بودن وضعیت راه‌ها در معرض تهدید قرار دارند.

حال به این آمار نیز دقت کنید: «حوادث برونشهری زمینه ساز 61 درصد از کل کشته های حوادث رانندگی تفکیک تلفات ناشی از حوادث رانندگی در حمل و نقل برون شهری و درون شهری طی سال های 1383 تا 1390 نشان می دهد، تعداد کشته در حوادث رانندگی برون شهری در سال 1383 معادل 15914 نفر یا 61 درصد کل کشته ها در حوادث رانندگی در سطح کشور به 17470 نفر در سال 1385 رسیده است. این رقم همچنین در سال 1390 نیز صدق می کند و بیش از 60 درصد کشته های حوادث رانندگی مربوط به حوادث جاده ای بوده است.» آیا می توان ادعا کرد که عامل اصلی بروز تمام این تصادفات خودرو بوده است؟ آیا ارزیابی مشخصی برای این‌که خودرو به عنوان عامل اصلی معرفی شود وجود دارد؟ اگر در پاسخ به این پرسش ها باز هم خودرو عامل اصلی تصادفات به شمار رود پس آمار عجیب جرایم رانندگی در ایران نشانه چیست؟

نگاهی به میزان جرایم رانندگی در ایران در مقایسه با کشورهای اروپایی و توسعهیافته نشان می دهد که فرهنگ نادرست رانندگی همچنان پیشتاز بروز تصادفات در کشور است، به گونه ای که بر اساس اعلام ریيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران، جريمههاي رانندگي يك روز تهران با تعداد جريمههاي رانندگي يك سال اروپا (يعني يك قاره) برابري ميكند. این آمار را به دیگر شهرهای تهران تعمیم دهید؛ قطعا شما هم به این موضوع واقف می شوید که فرهنگ رانندگی در ایران موضوعی نیست که فقط با جریمه قابل حل باشد.

اگر این بخواهیم با وجود چنین آمارهایی بازهم خودرو را عامل اصلی بروز تصادفات مرگ‌بار در جاده ها معرفی کنیم دقیقا به مثابه دم خروس خواهد بود. با این همه نمی توان تمام مشکلات را بر دوش صنعت خودرو گذاشت، بلکه باید به دور از سیاست ورزی و حاشیهسازی تمام جوانب و مشکلات را یکجا در نظر گرفت و برای رفع آن راه‌کار ارایه کرد، زیرا با ادامه هجمه ها علیه صنعت خودرو نوعی بدبینی در نگاه افکار عمومی شکل خواهد گرفت که قطعا ضد توسعه نیز خواهد بود.)  منبع پرشين خودرو )

نظرات
نام :
ایمیل:
متن نظر:
سوال امنیتی * = 5 + 4
ارسال
نمایش نظرات