\
سرویس :
زمان : ۱۳۹۳/۱۱/۹ - ۱۱:۴۸
شناسه خبر : 320
بر خلاف سال های گذشته روی داد:
مردم خودروسازان را تحریم کردند
بازار خودرو همچنان سوت و کور است؛ به‌طوری‌که ظاهرا هیچ وعده و وعیدی مشتریان را جذب این بازار نمی‌کند.

بازار خودرو همچنان سوت و کور است؛ به‌طوری‌که ظاهرا هیچ وعده و وعیدی مشتریان را جذب این بازار نمی‌کند.
در این بین هر چند خودروسازان با فروش فوری و اقساطی محصولات خود یا حتی وعده پلاک 94 در تلاش هستند تا مشتریان را جذب بازار کنند، اما مشخص است که دغدغه اصلی مشتریان قیمت خودروهایی است که به اعتقاد آنها با کیفیت همخوانی چندانی ندارد.
دنیای اقتصاد- در همین حال برخی از نمایشگاه‌داران که امید فراوانی به روزهای پایانی سال دارند تا شاید بازار از رونقی نسبی برخوردار شود در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما عنوان می‌کنند که طبق روال هر ساله در دو ماه پایانی سال، بازار رونقی به خود می‌گیرد و معاملات افزایش پیدا می‌کند حال آنکه امسال هنوز این اتفاق رخ نداده و کمتر کسی به بازار خودرو سر می‌زند، اما جریان بازار خودروی کشور، طی دو سال گذشته نشان داد که این بازار متاثر از اخبار اقتصادی و سیاسی کشور است؛ به‌طوری‌که بازار مذکور در شرایطی تحت‌تاثیر بازار ارز دچار نوسانات قیمتی می‌شد و گاه با توجه به اخبار مربوط به مذاکرات هسته‌ای با تحولات قیمتی روبه‌رو بود.
این در شرایطی است که طی 6 ماه گذشته هیچ خبر خوشایند یا ناخوشایندی نتوانسته منجر به تحرک بازار خودرو شود.در این زمینه یک فعال بازار عنوان می‌کند که پلاک سال جدید در دوماه پایان سال همیشه محرکی برای جذب مشتری خودرو بود حال آنکه مشتریان نسبت به این موضوع نیز بی‌تفاوت شده‌اند.
این بی‌تفاوتی در بازار خودروهای خارجی نیز به وضوح دیده می‌شود، چرا که مصوبه اخیر شورای سیاست‌گذاری خودرو مبنی‌بر حذف وارد‌کنندگان متفرقه از سیستم ثبت سفارش تاثیری بر بازار خودروهای مذکور نداشت. در این زمینه نیز یک فعال بازار به خبرنگار ما می‌گوید که به‌رغم اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی‌بر منحصر شدن واردات خودرو به نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی، اما قیمت این خودروها تغییری نکرده است. وی البته به این نکته نیز اشاره می‌کند که انحصاری شدن بازار خودروهای وارداتی ممکن است باعث افزایش قیمت این محصولات در آینده شود.
بر همین اساس یک منبع آگاه در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت نیز به خبرنگار ما می‌گوید که هزاران ثبت سفارش خودرو از سوی افراد متفرقه صورت گرفته که تاورود این خودروها به بازار پیش‌بینی می‌شود تا 6 ماه آینده تغییر قیمتی در بازار وارداتی‌ها رخ ندهد.
بنابراین بازار خودروهای وارداتی طی هفته جاری تغییر قیمتی خاصی به خود ندیده است، اما بازگردیم به بازار داخلی‌ها با طرح این سوال که رکود تا چه زمانی گریبانگیر این بازار خواهد بود؟ در این زمینه مدیرعامل گروه صنعتی سایپا دوشنبه هفته جاری در جلسه‌ نقد و بررسی ورود شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو با اشاره به اظهارات رضا شیوا، رئیس شورای رقابت مبنی‌بر اینکه قیمت خودرو تا اردیبهشت‌ماه افزایش پیدا نخواهد کرد تاکید کرده بود که مشتریان خودرو با اطمینان به اینکه قیمت‌ها تا اردیبهشت افزایش نخواهد یافت عجله‌ای برای خرید ندارند؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد که خودروسازان پیش‌بینی می‌کنند که سال آینده، سال رونق بازار باشد.

نوسان قیمت برخی خودروها
سری به بازار خودرو کشور بزنیم و ببینیم قیمت خودروهای داخلی چه افت‌و‌‌خیزی را در هفته جاری تجربه کرده است.
به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، این هفته بیشتر خودروهای داخلی تثبیت قیمت را به خود دیدند و تنها دو خودرو سمند LX، و تندر پارس با افت‌و‌‌خیز قیمتی روبه‌رو بودند.
آن طور که فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر پژو 206 به قیمت 36 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود و این قیمت از ثبات 206 طی هفته جاری حکایت می‌کند. همچنین پژو 206 صندوقدار V8 نیز که در هفته جاری نوسان خاصی را نداشته، هم‌اکنون 37 میلیون تومان به فروش می‌رود.
در بین دیگر پژویی‌های ایران خودرو اما پژو 405 مدل SLX قیمتی برابر با 30 میلیون و 200 هزار تومان دارد. همچنین پژو پارس دو ایربگه و داشبورد جدید نیز در حال حاضر 36 میلیون و 800 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. از سوی دیگر، اما سمند LX با افزایش قیمت 200 هزار تومانی روبه‌رو شده و از همین رو در حال حاضر قیمتی برابر با 29 میلیون و 900 هزار تومان دارد.
از بازار تیبا، اما خبر می‌رسد که این خودرو هم‌اکنون 24 میلیون تومان قیمت دارد که این موضوع از تثبیت قیمت این خودرو در هفته جاری حکایت می‌کند.همچنین رانا هم که روزهای با ثباتی را در بازار سپری می‌کند، قیمت آن هم‌اکنون 32 میلیون و 700 هزار تومان است.
اما فعالان بازار در مورد قیمت پراید نیز تاکید می‌کنند که این خودرو با تغییر خاصی طی هفته جاری روبه‌رو نبوده و روزهای با ثباتی را پشت سر می‌گذارد. در این بین، مدل 131 قیمتی برابر با 19 میلیون و 900 هزار تومان دارد و مدل 132 هم 20 میلیون و 200 هزار تومان به فروش می‌رسد. از سوی دیگر پراید 111 یا همان مروارید نیز در حال حاضر قیمتی حدود 20 میلیون و 700 هزار تومان دارد.  اما آن طور که فعالان بازار می‌گویند، تندر-90 این هفته همچون هفته پیش از آن، افزایش قیمت خاصی را به خود ندیده است، اما ظاهرا تندر پارس با کاهش 800 هزار تومانی مواجه بوده است.
همچنین تندر-90 اتومات نیز که در ایران خودرو به تولید می‌رسد و ظاهرا فیس لیفت آن نیز در ماه‌های آینده روانه بازار خودرو کشور خواهد شد، در حال حاضر 57 میلیون تومان به فروش می‌رسد. فعالان بازار همچنین در مورد سراتوی سایپا نیز عنوان می‌کنند که مدل اتومات این خودرو بدون تغییر قیمتی خاص طی هفته جاری، در حال حاضر 75 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. سراتو یک مدل اتومات هم دارد که آن نیز افت‌و‌‌خیز خاصی را در قیمت تجربه نکرده و هم‌اکنون 95 میلیون تومان در بازار معامله می‌شود. سایپا چند ماهی می‌شود که سراتو (محصول کیاموتورز کره) را در جاده مخصوص مونتاژ می‌کند و باید دید با ورود این خودرو به بازار، مشتریان آن را بیشتر خواهند پسندید یا مدل‌های وارداتی سراتو را.
 

نظرات
نام :
ایمیل:
متن نظر:
سوال امنیتی * = 1 + 2
ارسال
نمایش نظرات