\
سرویس :
زمان : ۱۳۹۳/۱۱/۱۳ - ۱۷:۵۲
شناسه خبر : 347
مزيت درقطعه سازي يا خودرو سازي ؟
زماني كه در سال 1334، صنعت خودرو در ايران راه‌اندازي شد، همزمان توليد خودرو نيز در كشورهاي كره و ژاپن آغاز شد.

زماني كه در سال 1334، صنعت خودرو در ايران راه‌اندازي شد، همزمان توليد خودرو نيز در كشورهاي كره و ژاپن آغاز شد.
زماني كه در سال 1334، صنعت خودرو در ايران راه‌اندازي شد، همزمان توليد خودرو نيز در كشورهاي كره و ژاپن آغاز شد. اكنون پس از 50 سال صنعت خودرو ايران كجا و تويوتا ژاپن و هيونداي كره كجا؟ كيومرث كرمانشاهي معاون سابق سازمان توسعه تجارت با طرح اين پرسش مي‌گويد: پس از 50 سال از آغاز صنعت خودرو در كشور، خودرو ملي سمند با قطعات چيني به بازار عرضه مي‌شود و اخيراً خودروسازان نيز خودروهاي چيني وارد مي‌كنند به بهانه رسيدن به عمق ساخت داخل...
گفت‌وگوي «جوان» را با كرمانشاهي بخوانيد:
گفته مي‌شود صنعت خودرو ايران در منطقه رتبه نخست را دارد، اما از لحاظ كيفيت و قيمت تمام شده مورد رضايت مصرف‌كنندگان داخلي نيست. به اعتقاد شما صنعت خودرو چگونه مي‌تواند به پيشرفت قابل توجهي در اين بخش‌ها دست يابد؟
صنعت خودرو در سال 1334 در ايران راه‌اندازي شد اين صنعت همزمان در كره و ژاپن نيز به راه افتاد. اما اكنون پس از 50 سال، صنعت خودرو ايران، خودرو ملي با قطعات چيني توليد مي‌كند و به دليل هزينه‌هاي سربار و دولتي بودن دو خودروساز بزرگ، ايران خودرو و سايپا، قيمت تمام شده خودرو در كشور بالاست و اين هزينه‌ها از جيب ملت پرداخت مي‌شود. آيا توليد خودروي ملي سمند با قطعات چيني پس از 50 سال به معناي مزيت است؟ اين موضوع نياز به تحليل و بررسي دارد. در بخش صادرات نيز دامپينگ انجام مي‌دهيم و در نهايت با زيان صورت مي‌‌گيرد. اين درحالي است كه بخش خودروسازي چيني به دليل توليد انبوه و دستمزد پايين، خودروهاي متنوع با قيمت ارزان به بازار عرضه مي‌كند و بازار ايران را قبضه مي‌كنند.
گفته مي‌شود تحريم‌ها در چند سال اخير مانع از رشد اين صنعت شده؛ نظر شما چيست؟
درست است كه تحريم‌ها اين صنعت را دچار محدوديت كرده، اما عمده‌ترين دليل عدم رشد در سال‌هاي اخير ضعف در مديريت كلان اين صنعت و تغيير پياپي مديران و 500 تا 600 هزار نيروي كار حقوق بگيراست. اخيراً نيز به بهانه عمق ساخت داخل، خودروهاي چيني وارد شده و پيش‌فروش مي‌شود. چند سال پيش كه خودروسازان با پژو و رنو قرارداد بستند نيز به دنبال عمق ساخت و داخلي‌سازي بودند، اما متن قرارداد طوري بود كه با تحريم شركاي خارجي كنار كشيدند و توليد خودروهايشان را متوقف كردند.
راهكار چيست؟
با توجه به شرايط فعلي اين صنعت،‌ بايد بررسي كنيم كه مزيت ما در قطعه‌سازي است يا خودروسازي؟
با استفاده از تجربيات گذشته، بايد تعيين تكليف كنيم. اگر مزيت ما در تجارت است، اشتغال موجود در خودرو را به تجارت و خدمات سوق دهيم. يكبار توليد خودرو را هزينه، فايده كنيم. در برخي از كشورهاي پيشرفته مانند آلمان بنز و بي‌‌ام و به دليل هزينه‌هاي بالا خودرو توليد نمي‌كنند، بلكه توليدشان را در ديگر كشورها انجام مي‌دهند، در ايران نيز بايد چنين تحقيقاتي صورت گيرد و نبايد به هر دليلي درست يا غلط، توليد خودرو را ادامه دهيم. بايد براساس يك سند و چشم‌انداز مناسبي اين صنعت ادامه حيات دهد و طبق آن همه مديران حال و آينده ملزم به اجراي آن باشند كه متأسفانه صنعت خودرو ايران در طول اين 50 سال چنين چشم‌اندازي نداشته است.
با توجه به رشد توليد خودرو و حمايت دولت از اين صنعت بعيد است كه توليد هزينه، فايده شود و يا مزيت قطعه‌سازي به توليد خودرو ارجحيت داده شود، چرا كه خودروسازان سال گذشته درشرايط ركود بازار داخل، از محل صادرات سود بردند، نظر شما چيست؟
بله، اما صادراتي كه استمرار داشته باشد ارزشمند است. در شرايط فعلي اقتصاد كشور، صادرات بيش از گذشته اهميت دارد، اما اينكه خودرو با چه قيمتي صادر شود و نفوذ در بازارهاي صادراتي ادامه‌دار باشد، اهميت بيشتري دارد.
اينكه براي حضور در بازارها، چند سالي زير قيمت و با اسپينگ خودرو صادر كنيم، ايرادي ندارد، اما نمي‌شود تا ابد با ضرر، خودرو صادر كنيم. بنابراين اگر با مديريت واردات صادرات را توسعه دهيم و در كنار آن با تنوع محصول و ارتقاي كيفيت براساس سند چشم‌انداز مشخص توليد را ادامه دهيم، مي‌توانيم به آينده اين صنعت اميدوار باشيم، در غير اين صورت همچنان خودروهاي چيني بازارهاي ايران را قبضه كرده و حقوق مصرف‌كنندگان داخلي تضييع خواهد شد.

نظرات
نام :
ایمیل:
متن نظر:
سوال امنیتی * = 5 + 6
ارسال
نمایش نظرات