\
سرویس :
زمان : ۱۳۹۳/۱۱/۲۵ - ۱۲:۳۶
شناسه خبر : 393
صفرهای پر دردسر
كیفیت خودروهای تولیدی توسط خودروسازان بزرگ كشور اگرچه طی سال‌های گذشته و به واسطه استانداردهای اجباری دولت و یا برخی از اقدامات خودجوش آنها با رشدی نسبی همراه بوده است، اما وجود مشكلاتی در تولیدات خودروسازان باعث می‌شود بهبود كیفی محصولات آنها از سوی مصرف‌كنندگان در برخی مواقع با سوالاتی همراه شود.

كیفیت خودروهای تولیدی توسط خودروسازان بزرگ كشور اگرچه طی سال‌های گذشته و به واسطه استانداردهای اجباری دولت و یا برخی از اقدامات خودجوش آنها با رشدی نسبی همراه بوده است، اما وجود مشكلاتی در تولیدات خودروسازان باعث می‌شود بهبود كیفی محصولات آنها از سوی مصرف‌كنندگان در برخی مواقع با سوالاتی همراه شود.

مشكلاتی كه معمولا در خودروهای صفر مشاهده می‌شوند به تزئینات داخلی، الكترونیك خودرو، میزان مصرف سوخت و مسائلی از این دست باز می‌گردد.

یك كارشناس خودرو در این زمینه به پرشین‌خودرو می‌گوید: مونتاژ قطعات پلیمری با یکدیگر و با قطعات فلزی مجاور معمولا به درستی انجام نمی‌شود، هیچ دو قطعه‌ای درست و حسابی با یکدیگر منطبق نیست، سوراخ‌ها و شکاف‌های زیاد، جدا شدن قطعات از یکدیگر و نظیر این اشکالات چیزهای بسیار عادی است كه در خودروهای صفر مشاهده می‌شود.

كیفیت پایین مواد به كار رفته در تزئینات داخلی خودرو نیز از دیگر مواردی است كه می‌توان به آن اشاره كرد. به این ترتیب كیفیت نه چندان مناسب مواد پلاستیكی استفاده شده در تزئینات داخلی خودرو نخستین موردی است كه پس از نشستن در خودرو جلب توجه می‌كند.


هشدارهای اشتباه

وجود برخی مشكلات الكترونیكی در خودروهای صفر نیز از مشكلاتی است كه در ابتدای استفاده از یك خودرو ممكن است صاحب خودرو را متعجب كند. برای مثال یكی از مصرف‌كنندگان خودروی رانا در رابطه با مشكلی كه در بخش الكترونیكی خودرو خود با آن مواجه شده است می‌گوید: وقتی عقربه بنزین از حد کمینه پائین‌تر می‌رود، با باز کردن سوئیچ، آژیر هشدار به صدا در می‌آید ولی عجیب این است که وقتی باک را پر می‌كنم نیز با باز كردن سوئیچ، صدای آژیر همچنان فعال می‌شود.

به عقیده كارشناسان وجود چنین مشكلی به سرعت پایین پردازش الکترونیک در این خودرو باز می‌گردد كه با توجه به جدید بودن مدل این خودرو چنین انتظاری از آن نمی‌رود. در واقع هشدارهای اشتباه در سایر قسمت‌های یك خودروی صفر، از مشكلاتی است كه از عدم تنظیم سیستمهای الکترونیکی خودرو ناشی می‌شود.


رانندگی ناراحت

نیاز به تعویض مکرر دنده ها از دیگر مشکلات خودروهای صفر است كه صاحبان آنها به آن اشاره می‌كنند. برای مثال صاحب خودرویی كه پیش‌تر به آن اشاره شد می‌گوید: اگر از یک دست انداز رد می‌شوید و سرعت خودرو را کم کرده‌اید، باید حتما دنده را به یک باز گردانید اگرنه خودرو خاموش می‌شود. دیگر مشكلی كه این فرد در تابستان و در حالیكه خودرو او نخستین روزهای مصرف خود را پشت‌سر می‌گذاشته با آن مواجه می‌شده است این بوده كه همزمان با روشن بودن كولر، خودرو قادر به حرکت كردن نبوده است. چنین مشكلی در شیب نیز خودنمایی می‌كند، به این ترتیب كه موتور 1600 سی‌سی كه بر روی یک خودرو کلاس B قرار دارد، در برخی موارد با دنده 3 نیز قادر به حركت در شیب نیست.


فاجعه مصرف سوخت در خودروهای صفر

اگرچه ممكن است انتظار مصرف‌كنندگان از یک خودرو نسبتا سبک وزن، با یک سرنشین، در یک وضعیت بدون ترافیک و با رانندگی نه چندان هیجانی، مصرفی پایین باشد اما تجربه چیز دیگری را نشان می‌دهد چراكه مصرف بالاتر از 10 لیتر در شرایط یاد شده به هیچ عنوان مصرف كمی به شمار نمی‌رود. به عقیده كارشناسان این مصرف دور از انتظار در یك خودروی صفر، نشان از مشکلات عمیق و فراگیر خودرو به ویژه در سیستم تنظیمات کامپیوتر (ای سی یو) خودرو و موتور آن دارد.

آنطور كه كارشناسان می‌گویند؛ بسیاری از مشکلاتی که در بالا به آنها اشاره شد مانند هشدار اشتباه چراغ بنزین، چراغ دمای آب، قابلیت رانندگی بد و مصرف سوخت زیاد حاکی از وجود مشکلات بزرگ در ساختار کامپیوتر خودرو و عدم تنظیم دقیق ای سی یو یا عدم توانمندی ساختاری این ای سی یو برای برآورده کردن نیازهای روز است. كارشناسان می‌گویند استفاده از ای سی یو نامناسب سهم بسزائی در مصرف سوخت خودرو دارد تا آنجا كه شاید هزینه استفاده از یک ای سی یو نامناسب در خودرو بیش از یک لیتر مصرف سوخت در هر 100 کیلومتر باشد.

تمام مشكلات یاد شده در حالی در خودروهای داخلی مشاهده می‌شود كه به هر حال نمی‌توان كاهش هزینه‌های تولید، برای صرفه‌جویی بیشتر در هزینه‌ها از سوی خودروسازان را نادیده گرفت. تكیه به این راه‌كار برای كاهش هزینه‌ها در حالی است كه با رشد قیمت خودروهای داخلی، انتظار مصرف‌كنندگان نیز نسبت به كیفیت خودروهای داخلی نیز افزایش یافته است.

نظرات
نام :
ایمیل:
متن نظر:
سوال امنیتی * = 5 + 7
ارسال
نمایش نظرات