\
سرویس :
زمان : ۱۳۹۴/۱/۱۵ - ۱۱:۲۵
شناسه خبر : 451
توافق هسته‌ای و حضور خارجی‌ها در صنعت خودرو
بسیاری از کارشناسان معتقدند به دنبال توافق هسته‌‌ای بین ایران و گروه 1+5، صنعت خودرو نیز همانند سایر بخش‌های اقتصادی از این تفاهم بین‌المللی منتفع می‌شود.

بسیاری از کارشناسان معتقدند به دنبال توافق هسته‌‌ای بین ایران و گروه 1+5، صنعت خودرو نیز همانند سایر بخش‌های اقتصادی از این تفاهم بین‌المللی منتفع می‌شود.
به عقیده این کارشناسان مهم‌ترین نفع این تفاهم برای صنعت خودرو حضور خودروسازان بین‌المللی و معتبر در ایران و رقابتی‌ شدن بازار خودرو کشور است.

یکی از موانع اصلی عدم حضور خودروسازان بزرگ در ایران تحریم‌های صورت گرفته توسط ایالات‌متحده آمریکا است. تحریم‌هایی که تخطی از مفاد آن جریمه‌های سنگینی برای شر‌کت‌ها به دنبال داشت، اما به سرانجام رسیدن پرونده هسته‌ای ایران و لغو بسیاری از تحریم‌ها به‌صورت یکباره نویددهنده حضور خودروسازان بین‌المللی در بازار ایران است.

موضوع مهم دیگر رفع تحریم بانک مرکزی و آسان شدن شرایط نقل و انتقال پول در بازار خودرو است. شرایطی که در گذشته موجب بالارفتن ریسک سرمایه‌گذاری در کشور می‌شد، به همین دلیل خودروسازان خارجی کمتر به سرمایه‌گذاری در ایران گرایش داشتند.

اما با حضور شرکت‌های خارجی در صنعت خودرو ایران، یکی از چالش‌های پیش‌روی این شرکت‌ها برای فعالیت در بازار ایران در صورت انعقاد قرارداد با شرکت‌های خودروساز داخلی مطمئنا دخالت شورای رقابت در تعیین قیمت‌ها است.

از آنجا که شورای رقابت با فرمول مشخص در قیمت‌گذاری خودروهای تولیدشده در کشور دخالت مستقیم دارد، ممکن است سرنوشت خودروسازان خارجی برای تولید خودرو در بازار ایران همانند خودروسازان داخلی به جدالی در سال 94 با این شورا ختم شود. جدالی که تاکنون بر نقش بازار در تعیین قیمت خودرو اهمیتی نداده است، اما چنین برخوردهایی با خودروسازان معتبر بین‌المللی ممکن است واکنش‌های خوبی را به دنبال نداشته باشد.

به گزارش دنیای اقتصاد، در ادامه لغو تحریم‌ها این نکته نیز قابل‌توجه است که یکی از مشکلات صنعت خودرو بخصوص طی چند سال گذشته واردات اقلامی بود که خودروسازان ایرانی برای وارد کردن آنها مجبور به دور زدن تحریم‌ها و در نتیجه تحمل هزینه‌های زیادی در این زمینه بودند حال آنکه با لغو تحریم‌ها ممکن است هزینه تولید خودرو در کشور به‌طور چشمگیری کاهش پیدا کند.
 

نظرات
نام :
ایمیل:
متن نظر:
سوال امنیتی * = 9 + 7
ارسال
نمایش نظرات