\
سرویس :
زمان : ۱۳۹۳/۷/۱۲ - ۱۶:۰۰
شناسه خبر : 47
تغییر استراتژی خودروسازان در تامین نقدینگی
پرشین خودرو: خودروسازان داخلی همواره از «بهره بانکی» به‌عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار بر هزینه‌های تولید خودرو نام می‌برند و این در حالی است که آنها حالا راه بهتری برای تامین نقدینگی و در نتیجه کاهش وابستگی به سیستم بانکی، در پیش گرفته‌اند و آن چیزی نیست جز «فروش اموال مازاد».

به گزارش «پرشین خودرو»، هرچند «فروش اموال مازاد» چند سال پیش نیز که صنعت خودرو با بحران مواجه نبود، در بین خودروسازان کشور رواج داشت، اما طی دو سال اخیر و با توجه به بحرانی شدن اوضاع نقدینگی و تولید، «جاده مخصوصی‌ها» بیش از پیش از این راهکار برای سرپا نگه داشتن خود بهره بردند.
آن‌طور که شنیده می‌شود، خودروسازان بزرگ کشور طی دو سال گذشته چند هزار میلیارد تومان از اموال مازاد خود را فروخته و از این راه کسب نقدینگی کرده‌اند. اگرچه در ظاهر، هدف اصلی خودروسازان از فروش اموال مازاد، کسب نقدینگی و چرخاندن چرخ تولید بوده، اما آنها با این تیر، یک نشان دیگر هم زده‌اند و آن «کاهش وابستگی به بانک‌ها و در نتیجه کم‌کردن اثر بهره بانکی در هزینه‌های تولید»، است.
به‌عبارت بهتر، خودروسازان برای تعیین بخشی از نقدینگی خود، تغییر استراتژی داده و به جای آنکه از سیستم بانکی وام گرفته و بهره کلانی بابت آن بدهند، به اموال مازاد خود تکیه و با فروش تدریجی آنها، به نوعی در هزینه‌های تولید صرفه‌جویی کرده‌اند.
به اعتقاد کارشناسان، فروش اموال مازاد به جای گرفتن وام از سیستم بانکی، علاوه‌بر تامین راحت‌تر نقدینگی، از بابت نپرداختن سودهای کلان به بانک‌ها نیز حائز اهمیت است و در نهایت سبب می‌شود هزینه‌های تولید خودرو در کشور پایین بیاید.
به گزارش دنیای اقتصاد، آن طور که خودروسازان عنوان می‌کنند، حدود 13 درصد از هزینه تولید محصولاتشان، با بهره‌های بانکی در ارتباط است؛ بنابراین هرچه به واسطه فروش اموال مازاد، از حجم وام‌های دریافتی از سیستم بانکی کاسته شود، سود پرداختی خودروسازان نیز افت خواهد کرد و این موضوع در کاهش هزینه‌های تولید موثر خواهد بود.

کلید واژه ها : تست2 | تست1 | تست |
نظرات
نام :
ایمیل:
متن نظر:
سوال امنیتی * = 5 + 8
ارسال
نمایش نظرات
حسین حمیدیا:

من نظری ندارم. اومدم تست کنم که بخش نظرتون کار می کنه یا نه

شما قبلا به این نظر رای داده اید

1

0