1261
|
راه اندازی ماشین دودی( قطار)حضرت عبدالعظیم
|
1279
|
مظفرالدین شاه 2دستگاه با 2شوفر فرانسوی وارد کرد.1دستگاه در راه انزلی-رشت به تهران با کوه تصادف کرد و لاشه اش را به تهران آوردند و دومی بتهران رسید. اما چون خیابانی وجود نداشت راننده هم به بلژیک برگشت و ماشین زمینگیر شد.
محمد علی شاه هم دستور خرید اتومبیل داد
در زمان احمد شاه هنوز همان اتومبیل ها وجود داشتند و کار می کردند
.حاج حسین آقا امین الضرب و سایر رجال اتومبیل وارد کردند،خیابانها ایجاد شدند.
|
1308
|
در تهران تعداد 1500 اتومبیل وجودداشت که 1000 دستگاه کرایه بودند
در دوران جنگ بین الملل دوم علاوه بر خودروهای سواری،کامیونهای زنجیری با لاستیک تو پر وارد شدند. به وانت بارها هم لوری می گفتند که 600 ریال قیمت داشت.
|
1321
|
120 دستگاه اتومبیل آمریکایی- روسی- انگلیسی یکجا وارد شد . ساختن اتاق چوبی برای کامیونهای باری و بعدها برای اتوبوسها شروع شد
|
1324
|
تعدادخودروها به 10 هزار اتومبیل رسید
|
1328
|
مجلس قانون مالیات بر اتومبیل( 5 تومان) را تصویب کرد.
|
1334
|
بانک توسعه صنعت و معدن برای جلوگیری از واردات( خروج ارز) تاسیس شد .توسعه صنایع مصرفی توسط بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفت
|
1335
|
پارس خودرو تولید جیپ ایران تا سال 52 و سپس تولید آریا و شاهین.GM 45% سهام رامیخرد و نام شرکت می شود GM ایران.
سال 52 شورولت ایران. سال 55 شورولت و کادیلاک- سال 60 به تملک سازمان سازمان گسترش درآمد .
|
35
|
شرکت جیپ در سال 46 سواری آریا، شاهین و از 51 سه مدل اپل( شورولت ایران)
|
36
|
شرکت مرتب تولید لندرور را شروع کرد.
|
38
|
گروه خاور تولید انواع کامیونت و کامیون بنز را در سال 47 شروع کرد.
|
1338
|
شرکت سهامی خلیج کوکه در 1331 تاسیس شده بود اقدام به مونتاژ موتورسیکلت وسپا کرد.
در سال 50 نام مزدا را به ثبت رساند و تولید وانت مزدارا شروع کرد. پس از انقلاب ایران وانت نام گرفت . در سال 76 به بخش نیمه دولتی وفروخته شد. گروه بهمن شکل گرفت و تولید سواری مزدا را هم شروع کرد
|
1339
|
مالیات خودرو به 85 هزار تومان رسید
|
12/7/41
|
ایران ناسیونال با سرمایه ده میلیون تومان تاسیس شد. در سال 42 تولید کامیون و اتوبوس و مینی بوس را شروع کرد و در سال 54 تبدیل به سهامی عام شد.
|
42
|
افتتاح زامیاد تولید کامیون ولوو- وانت.
|
43
|
تاسیس ایران کاوه که در سال 44 تولید کامیون ماک را شروع کرد .
|
8/3/43
|
لیلاند موتور برای تولید کامیون و اتوبوس تاسیس شد که بعدها شهاب خودرو نام گرفت.
|
30/11/45
|
شرکت ایرانی تولید خودرو( سایپا) تاسیس شد و از سال 48 تولید ژیان را شروع و از سال 54 تولید رنو 5 و بعداً پراید.
|
46
|
تولید جیپ ویلز
تولید سواری پیکان (هیلمن هانتر) در ایران ناسیونال
|
65
|
به دلیل کمبود ارز وارداتCKD تمام خودروها از جمله پیکان غیر ممکن و تولید خودرو تقریباً متوقف شد.
|
69
|
ستاد سیاستگزاری توسط نژاد حسینیان وزیر صنایع سنگین پایه گذاری شد. تدوین قانون خودرو. ایجاد شرکتهای طراحی- مهندسی ساپکو و سازه گستر که در عمل تدارکات را بر عهده داشتند. سپس چرخشگر- موتور سازی ایران- مگاموتور- شاسی ساز ایران- قالبهای بزرگ صنعتی جهت تکمیل زنجیره تولید ایجاد شدند.
|
1372
|
ایجاد مرکز تحقیقات و تست خودرو- شروع تدوین استانداردها- تاکید شرکت بازرسی و کنترل کیفیت بر ارتقای کاهش آلایندگی هوا-خدمات پس از فروش
ایجاد تشکل های تخصصی خودروسازان- قطعه سازان- خدمات پس از فروش
اولین سرمایه گذاری خارجی در ایدم تبریز – تولید موتورهای دیزلی بنز] قبل از انقلاب انجام شده بود[
دومین سرمایه گذاری خارجی کرمان موتور با دوو کره به سرانجام نرسید.
|
76
|
کیش خودرو به عنوان اولین خودروساز بخش خصوصی پس از انقلاب در جزیره کیش شروع به کار کرد.
|
1380
|
اهداف و سیاستهای توسعه صنعت خودرو تدوین و ابلاغ شد
|