\
سرویس :
زمان : ۱۳۹۴/۲/۱۵ - ۱۹:۰۹
شناسه خبر : 599
درزمينه اخذاستاندارد يورو 6 و 4 :‌
دولت به خودرو سازان او لتيماتومي نداده است
دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت : هیچ اولتیماتومی از سوی دولت به خودروسازا ن درخصوص ارائه برنامه زمان بندي درزمينه اخذ استاندارد يورو6 و 4 داده نشده است .

دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت : هیچ اولتیماتومی از سوی دولت به خودروسازا ن درخصوص ارائه برنامه زمان بندي درزمينه اخذ استاندارد يورو6 و 4 داده نشده است .

احمد نعمت بخش در گفت وگو با خبر خودرو با اشاره به طرح اولتیماتوم دولت به خودروسازان در خصوص ارائه برنامه زمانبندی مربوط به اخذ استاندارد یورو6 یا یورو4  خودروهای دیزلی و نصب فیلتر دوده DPF  اظهار داشت : این مطلب مربوط به مصوبه ای است که اخیرا توسط دولت ابلاغ شده است و هیچ اولتیماتومی در این زمینه مطرح نبوده است 

وي افزود : بر اساس این مصوبه خودروهای دیزلی سنگین و نیمه سنگین درون شهری و برون شهری باید مجهز به نصب فیلتر DPF  شوند که با توجه به اینکه این اقدام مستلزم عرضه سراسری گازوئیل استاندارد است  در جلسات متعددی که با وزارت صنعت ، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد و ارائه استدلال هایی در این ارتباط، اجرای این مصوبه به تعویق افتاد.

نعمت بخش تاکید کرد : با توجه به اینکه وزارت نفت به دلیل کمبود منابع مالی ، سوخت دیزل با استاندارد یورو4 را نتوانست به طور سراسری توزیع نماید در یک نشست کارشناسی این موضوع مطرح شد که با توجه به اینکه سوخت لازم فراهم نیست امکان نصب DPF نیز میسر نخواهد بود.

وی اظهار داشت : بر همین اساس نامه هایی به کمپانی های خارجی ارائه شد تا امکان نصب DPF بر روی کامیون و اتوبوس های یورو3  فراهم شود اما این شرکت ها به دلیل عرضه گازوئیل با سولفور بالا در داخل ، اعلام کردند که نصب فیلتر جاذب ذرات معلق نیازمند عرضه سوخت یورو4 است  بنابراین در این وضعیت نصب DPF باعث برهم خوردن سیستم خودرو شده  و در صورت این اقدام هیچ گونه گارانتی و وارانتی را برای این خودروها نخواهند پذیرفت.

دبیر انجمن خودروسازان ایران تصریح کرد : این مساله در جلسات متعددی با سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صنعت ، معدن و تجارت برگزار شد در این راستا با توجه به برنامه های که از وزارت نفت دریافت شد مجاب شدند که از مهر 95 اتوبوس های درون شهری به DPF مجهز شوند و از ابتدای سال 96 کلیه خودروهای دیزلی یا باید با استاندارد یورو4 به علاوه نصب فیلتر DPF مجهز باشند و یا بر اساس استاندارد یورو6 تولید شوند چرا که سوختی که آن زمان وزارت نفت در سراسر کشور توزیع خواهد نمود استاندارد لازم را خواهد داشت.

نعمت بخش افزود : لذا با استدلالی که صورت گرفت و در جلسات که برگزار شد وزارت صنعت و معدن و سازمان حفاظت محیط زیست این استدلال منطقی را پذیرفتند و این مصوبه اصلاح گردید.

وی در ادامه با توجه به لزوم ارائه برنامه زمان بندی  خودروسازان در ارتباط با اخذ استاندارد یورو6 یا یورو4 با نصب فیلتر جاذب ذرات معلق برای خودروهای سنگین و نیمه سنگین درون شهری و برون شهری و نیز نصب DPF روی تمام خودروهای سواری ، وانت و ون دیزلی تا تاریخ اول آذر ماه سال جاری گفت : تا آن زمان فرصت زیادی باقی است چرا که هم اکنون تولید خودروها بر اساس استاندارد یورو3 است و در فرصت باقی مانده شرکت ها برنامه زمانبندی شان را ارائه می کنند .

وی افزود : البته برای خودروهای درون شهری تا مهر ماه سال آینده فرصت دارند اما برای وانت و ون های دیزلی تا ابتدای آذرماه 94 فرصت داده شده است البته مورد اخیر در مباحث کارشناسی اعلام نشده بلکه پس از آن سازمان حفاظت محیط زیست خودش اضافه کرده است.

وی تاکید کرد : بر همین اساس به شرکتهای تولیدی اعلام گردید تا وانت های  دیزل را از آذر ماه سال جاری به فیلتر DPF  مجهز نمایند و امید است تا آن زمان وزارت نفت نیز گازوئیل یورو4را به طور سراسری توزیع نماید.

 

نظرات
نام :
ایمیل:
متن نظر:
سوال امنیتی * = 11 + 7
ارسال
نمایش نظرات