\
سرویس :
زمان : ۱۳۹۴/۲/۲۱ - ۱۲:۳۳
شناسه خبر : 620
دورخیز سلطان سابق مونتاژ خودرو برای تاج‌گذاری دوباره در ایران
نگاه از این زاویه به اظهارات پیکات، شاید به باور بسیاری همراه با نوعی توهم آلوده به عناد باشد، اما واقعیت آن است که نگاهی به سوابق این شرکت در بازار خودروی ایران از یک سو و موقعیت‌های فراوانی که برای صنایع ایران به ویژه صنعت خودرو از قبل باز شدن افق‌های سیاست خارجی در آینده نزدیک متصور است، ذهن را مشخصا به این سمت و سو راهبری می‌کند که بار دیگر دندان‌های این شرکت برای فرو رفتن در گوشت بازار خودروی کشور تیز می‌شود؛ باز هم با همکاری شریک داخلی آن.

نگاه از این زاویه به اظهارات پیکات، شاید به باور بسیاری همراه با نوعی توهم آلوده به عناد باشد، اما واقعیت آن است که نگاهی به سوابق این شرکت در بازار خودروی ایران از یک سو و موقعیت‌های فراوانی که برای صنایع ایران به ویژه صنعت خودرو از قبل باز شدن افق‌های سیاست خارجی در آینده نزدیک متصور است، ذهن را مشخصا به این سمت و سو راهبری می‌کند که بار دیگر دندان‌های این شرکت برای فرو رفتن در گوشت بازار خودروی کشور تیز می‌شود؛ باز هم با همکاری شریک داخلی آن.
این برای اولین بار نیست که طی دو سال گذشته و همزمان با بهبود روابط خارجی ایران از قبل مذاکرات هسته‌ای با غرب، شرکت‌های تولید کننده خودرو، از بازگشت به بازار ایران و شروع دوباره همکاری با صنعت خودروی کشور در پی رفع تحریم‌ها سخن به میان می‌آورند؛ اما در این میان، قصه پژو، داستان متفاوتی است و نگاهی به اظهارات اخیر مدیر عامل این شرکت، به خوبی نشان می‌دهد ‌این شرکت فرانسوی چگونه قصد دارد ‌با همکاری با شرکای وفادار خود در ‌ایران، از وضعیت پیش آمده، بیشترین بهره را ببرد‌ و چگونه بازار و صنعت خودروی کشور، بازیچه این شرکت برای کسب و سود و منفعت است.

به گزارش «تابناک»، این موضوع کاملا طبیعی است که اقتصاد ایران از قبل رفع تحریم‌ها و باز شدن دروازه‌های سرمایه‌گذاری خارجی به ‌بازاری سود‌آور و پر رونق برای شرکت‌های خارجی تبدیل خواهد شد. جمعیت ۸۰ میلیونی ایران، ‌بازار بسیار مناسبی ‌برای هر شرکت خارجی و داخلی که توان بهره برداری از آن را داشته باشد، تشکیل می‌دهد و این موضوع در عین حال می‌تواند ضمن رفع بخش مهمی از نیاز‌های داخل کشور، خود سکوی پرتابی برای رشد اقتصادی ایران باشد.

اما این یک دیدگاه خوشبینانه است که هرچند تمایل زیادی به حفظ این دیدگاه در بطن جامعه وجود دارد، موارد استثنایی نیز در این میان هست که منجر به محو و تیره شدن این دیدگاه خوشبینانه می‌شود؛ از جمله این موارد استثنایی، ‌شرکت خودرو‌سازی فرانسوی پژو است که سابقه آن برای همه روشن است و هیچ کس فراموش نکرده ‌که خروج این شرکت از ایران و قطع همکاری با صنایع مونتاژ خودروی کشور، چگونه منجر به آن شد که یک فاجعه اقتصادی در کشور رقم بخورد؛ فاجعه‌ای که البته مدیران شرکت‌های مونتاژ خودرو نیز در آن کمتر از پژو مقصر نبودند.

نظرات
نام :
ایمیل:
متن نظر:
سوال امنیتی * = 2 + 7
ارسال
نمایش نظرات