\
سرویس :
زمان : ۱۳۹۴/۲/۲۸ - ۱۶:۳۵
شناسه خبر : 622
شرايط رقابتي در صنعت خودرو كشورحاكم نيست
مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره تخصیص یارانه به تولید، قراداد با شرکت پژو، افزایش قیمت خوردو توضیح داد و گفت: طبق مصوبه دولت، همه دستگاه‌های دولتی موظفند از کالاهای داخلی استفاده کنند که بر این اساس ماشین شخصی‌ وزیر صنعت پراید و ماشین اداری ایشان هم از نوع داخلی است.

مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره تخصیص یارانه به تولید، قراداد با شرکت پژو، افزایش قیمت خوردو توضیح داد و گفت: طبق مصوبه دولت، همه دستگاه‌های دولتی موظفند از کالاهای داخلی استفاده کنند که بر این اساس ماشین شخصی‌ وزیر صنعت پراید و ماشین اداری ایشان هم از نوع داخلی است.
به گزارش ایسنا، مجتبی خسروتاج درباره سمت خود در وزارت صنعت گفت: کار اصلی من به عنوان معاونت وزیر در امور اقتصادی و بازرگانی است و قائم مقامی بنده به دلیل سابقه گذشته‌ام در زمینه صنعت است و بیشتر جنبه انتقال تجربیات دارد.
بالارفتن میانگین سنی مدیران وزارت صنعت به خاطر تجربه آنهاست
وی که شب گذشته در برنامه "متن حاشیه" سخن می‌گفت، درباره میانگین سنی بالای مدیران بخش صنعت و عدم استفاده از جوانان در این بخش اظهار کرد: در بخش صنعت سعی شده بیشتر از افراد با تجربه که گاهی بیشتر از علم به کار می‌آید استفاده شود. البته در کنار تجربه این مدیران از جوانان نیز استفاده شده است. ما حتی مدیر زیر 30 سال هم داریم که در حال حاضر فعالیت دارد.
معاون توسعه بازرگانی داخلی درباره حضور خود در بخش خصوصی افزود: در حال حاضر در بخش خصوصی حضور ندارم و با توجه به قوانین از زمانیکه وارد بخش دولتی و کارهای دولتی شدم فعالیت خود را در بخش خصوصی کنار گذاشتم.
حجم مشکلات آنقدر زیاد است که نمی تواند جهش بزرگ سریع رخ بدهد
خسرو تاج در پاسخ به این سؤال که "اگر امروز در بخش خصوصی و تولید بودید از دست قائم مقام وزیر صنعت عصبانی بودید؟" اظهار کرد: اگر حقایق و واقعیت‌های مشکلات تولید را بدانیم ناراحت نخواهیم بود.
وی ادامه داد: تولید از سال گذشته که دوران رکود سپری شد و مقدمات ورود به رونق را طی کرده و در سال گذشته آمار رشد صنعت مثبت بوده است. البته فاصله زمانی بین رشد و حس کردن مردم وجود دارد. همچنین حجم مشکلات آنقدر زیاد است که نمی تواند جهش بزرگ سریع رخ بدهد.
در سال گذشته هیچ یارانه‌ای به بخش تولید داده نشده است
قائم مقام وزیر صنعت درباره یارانه تخصیص داده شده به تولید گفت: در ابتدای سال گذشته قرار بود حدود 5000 میلیارد تومان یارانه به تولید اختصاص پیدا کند که به دلیل موانع و مشکلات این امکان فراهم نشد و در نهایت اعلام شد 1200 میلیارد اختصاص پیدا می‌کند که آن هم عملیاتی نشد.
وی درباره اختلاف نظر وزیر صنعت، معدن و تجارت با رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور درباره تخصیص یارانه تولید گفت: شاید کمک هایی که سازمان مدیریت در بخش‌های دیگر داشته مد نظر آقای نوبخت بوده است اما کمک به صورت تسهیلات بانکی و نقدی که توسط وزارت صنعت به واحدهای تولیدی تخصیص داده شود رخ نداده است.
خسروتاج ادامه داد: به خاطر اینکه همه حرکت در پویایی و صنعت بستگی به کمک ندارد. در بخش تولید می‌توان اموال را کاهش داد تا نقدینگی افزایش پیدا کند. اتفاقا خیلی از شرکت هایی که امروز موفق هستند، به این تسهیلات وابستگی و نیاز نداشتند و می‌توانند الگو باشند. ما نیز موافق پرداخت غیرنقدی به تولید هستیم.
معاون توسعه بازرگانی داخلی ضمن تایید تخصیص بخش هایی از منابع ارزی آزاد شده بعد از تفاهم لوزان به صنعت و معدن گفت: منابعی به وجود آمده که از محل صادرات نفتی و غیر نفتی در اختیار سبد ارزی کشور قرار گرفته است. زمانیکه از محل مذاکرات لوزان ارزی آزاد می‌شود که البته تصمیم گرفته‌ایم که برای خریدهای تعریف شده مصرف شود؛ یعنی در سبد ارزی صرفه جویی می‌شود که حدود 500 میلیون یورو بود. در شرایطی که امروز ورود پیدا کردیم به هر میزان که منابع ارزی ایجاد شود در راستای واردات مواد اولیه و ماشین آلات و مواد اولیه استفاده خواهد شد.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره مصرف دستگاه‌های دولتی از اجناس و کالاهای خارجی و ایرانی اظهار کرد: مصوبه دولت صریح است و ابلاغ شده که همه دستگاه‌های دولتی و نهادهای وابسته به دولت موظف هستند از کالاهای داخلی استفاده و حتما باید رعایت کنند و درصورت عمل نکردن مرتکب عمل خلاف قانون شده اند. در دولت و با توجه به بخشنامه دولت در حال حاضر از کالاهای داخلی استفاده می‌کنند. اگر جایی دیده می‌شود که کالای خارجی مصرف شده ممکن است وزارتخانه با پیمان کاری قرار داد بسته است و آن پیمانکار کالای خارجی خریداری کرده است.
وی ادامه داد: خود من حتی برای خودروی شخصی از خودروی ایرانی پژوپارس استفاده می‌کنم. آقای وزیر هم به این موضوع حساسیت دارند و ماشین شخصی‌شان پراید است. ماشین اداری ایشان هم از نوع داخلی است.
خسروتاج درباره پیشنهاد ارائه یارانه کالایی به جای یارانه نقدی بیان کرد: یکی از روش‌های رونق تولید این است که تقاضا را در بازار تحریک کنیم. البته دولت سیاست کنترل تورم را مثل سابق دارد و قصد دارد تورم را تک رقمی کنند. در بعضی از بخش‌هایی که اضافه تولید و یا ظرفیت خالی دارند این اضافه تولید را با تامین سبد کالایی پوشش دهند. این یک راهکار اقتصادی در شرایط رکود است هر چند ممکن است مردم با آن موافق نباشند.
معاون توسعه بازرگانی داخلی با مقایسه کیفیت کالاهای داخلی و خارجی اظهار کرد: در بعضی از بخش ها که شرایط انحصاری برای تولیدات بود باعث شد، رشد قابل توجهی در کیفیت نداشته باشیم. در فضای رقابت تولید کننده برای حفظ مشتری و بازار خود سعی در پیشرفت کیفیت و خدمات خود دارد. صنایع غذایی به دلیل شرایط رقابت پیشرفت بسیار زیادی وجود داشته و حتی بسیاری از کالاهای این بخش صادرات می‌شوند. در بعضی از بخش‌های به دلایل مختلف اعم از دیوار تعرفه ای و یارانه و... اجازه ندادیم شرایط رقابتی ایجاد شود و همین باعث عدم رشد در آن بخش ها شده است.
ترس شرکت‌های خارجی برای سرمایه گذاری در ایران
وی در پاسخ به پرسشی درباره حضور هیات‌های تجاری خارجی همزمان با مذاکرات هسته ای گفت: هر فعالیت تولیدی به سه عنصر اصلی نیازمند است سرمایه انسانی سرمایه مالی دانش فنی. به دلایل جرایمی که در گذشته به خاطر شرایط تحریم برای برخی شرکت ها اعمال می‌شد شرکت ها ترس از سرمایه گذاری دارند اما از دید این هیات ها مذاکرات به خوبی پیش رفته است.
وی افزود: با توجه به اینکه آنها هم می‌دانند بازار ایران در آینده تعیین کننده مبادلات اقتصادی منطقه خواهد بود بخش زیادی از مذاکرات را انجام می‌دهند اما منتظر نتیجه نهایی مذاکرات با 1+5 می‌مانند. اما در این میان شرکت‌های داخلی نیز می‌توانند شرکای خود را با حضور این شرکت ها در تهران پیدا کنند تا زمینه برای همکاری فراهم شود.
خسرو تاج با اشاره به تجارت 160 میلیارد دلاری ایران در بدترین شرایط تحریم بیان کرد: این درحالی بود که آنان تحریم ها و کنترل‌های شدید خود را بر ایران داشتند اما حجم تجارت خارجی نشان داد که ظرفیت‌های اقتصادی ایران بسیار بالاست.
در جریان قرارداد با شرکت پژو نیستم
وی در پاسخ به ابهامات در قرارداد ایران خودرو با شرکت پژو فرانسه و همچنین نحوه برخورد شرکت پژو در دوران تحریم و ارتباط شرکت سایپا با شرکت سیتروئن بیان کرد: من جزئیات مذاکرات آن ها را در جریان نیستم و قرار نیست در جریان همه مذاکرات مجموعه‌های زیرمجموعه خود باشم.
معاون وزیر صنعت در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره کیفیت خودرو نیز گفت: در اینکه در صنعت خودروسازی ایران مشکلات زیادی وجود دارد شکی نیست. نظر شخصی من این است که اگر شرایط رقابتی در این صنعت ایجاد می‌شد و تعرفه ها 70 تا 100 درصد باقی نمی‌ماند وضعیت خودرو بهتر بود، چرا که متاسفانه در صنایع خودرو هرگز نگذاشتیم شرایط رقابتی حاکم شود.
خسروتاج تصریح کرد: در حال حاضر با شرایط موجود هم خودروسازان ناراضی هستند و هم مردم از لحاظ کیفیت و قیمت شاکی هستند. صنعت خودرو در کشور 1200 قطعه ساز دارد که امیدواریم در آینده بر اساس برنامه ریزی کیفیت خودروها در شان مردم و مشتریان باشد.
وی درباره احتمال افزایش مجدد قیمت خودروهای داخلی افزود: تا شورای رقابت هزینه ها و فرمول افزایش قیمت‌ها را بررسی نکند افزایش قیمتی صورت نمی پذیرد.
با برداشتن تحریم ها هم تغییری در قیمت خودروهای داخلی صورت نمی گیرد
خسروتاج در پاسخ به سوال که بارها از خودروسازان شنیده‌ایم تحریم ها باعث افزایش قیمت‌ها است. آیا این دلیل صحیح است؟ گفت: فرض می‌کنیم تحریم‌ها یک روزه و یکپارچه برداشته شود آیا قیمت خودروها کاهش پیدا خواهد کرد؟ وقتی که تولیدکننده‌ای جنس خود رابا کف قیمت به فروش می‌رساند حتی اگر تحریم ها هم برداشته شود تغییری در قیمت جنس او به وجود نمی آید.
وی در پاسخ به این سوال که خودروسازها به حرف وزارت صنعت و معدن گوش نمی دهند، گفت: شورای رقابت هزینه واحدهای خودروسازی و همچنین فرمول تعیین قیمت را بررسی می‌کند و سپس درباره قیمت تصمیم می‌گیرد. البته هیچ خودروسازی حق ندارد بدون مجوز شورای رقابت، قیمت خودرو را افزایش دهد.

نظرات
نام :
ایمیل:
متن نظر:
سوال امنیتی * = 7 + 6
ارسال
نمایش نظرات