\
سرویس :
زمان : ۱۳۹۴/۲/۲۸ - ۱۶:۵۸
شناسه خبر : 624
دعوای نرخ گذاری خودرو به گفت وگوی ویژه خبری کشید.
رئیس انجمن خودروسازان در گفت و گوي ويژه خبري گفت :ماشین 10 درصد گران می شود و اين درحالي است كه رئیس شورای رقابت براين باور است هزینه خودروسازان پایین آمده و معلوم نیست مجوزی برای گران شدن خودرو بدهیم.

رئیس انجمن خودروسازان  در گفت و گوي ويژه خبري گفت  :ماشین 10 درصد گران می شود و اين  درحالي است كه رئیس شورای رقابت براين باور است هزینه خودروسازان پایین آمده و معلوم نیست مجوزی برای گران شدن خودرو بدهیم.

امید قالیباف مجری تلویزیون، باز هم یک گفتگوی ویژه را در شبکه 2 سیما برگزار کرد که بخش هایی از آن بسیار داغ شد و با بگو ومگوی مهمانان روبرو شد.
مجری برنامه 27 اردیبهشت ماه دو مهمان داشت، دکتر رضا شیوا، رئیس شورای رقابت و مهندس احمد نعمت بخش رئیس انجمن خودروسازان به صورت حضوری و تقی زاده، معاون بازاریابی و فروش سایپا هم به صورت تلفنی در این گفتگو شرکت کردند.
قالیباف در ابتدای سخنانش گفت زمزمه افزایش قیمت خودرو عده ای را سردرگم کرده خودرو بخرند یا نخرند. شورای رقابت قیمت را تعیین می کند یا خودروسازان؟ او بلافاصله از دکتر رضا شیوا رئیس شورای رقابت پرسید آیا شرط و شروط شورای رقابت مانند تنظیم بازار و اجباری نبودن آپشن ها را خودروسازان عملی کردند؟
رضا شیوا در پاسخ گفت: درباره ارزیابی 5 شرطی که شورا گذاشت عملکرد قابل قبول کرده ولی در دو سه مورد تذکر جدی به آنها دادیم. مهمترین بحث، آپشن ها و بازار حاشیه ای و قراردادها بود. تولید را هم وزارت صنایع کمک کرد افزایش یابد. قراردادها منصفانه شد و الان هیچ شکایتی از طرف خریداران نداشتیم.
مجری پرسید: چرا قیمت ال90 در کارخانه و بازار فرق دارد؟
شیواگفت: برای ال 90، خودروسازان با رنو پارس و رنو که باید قطعات را به ایران بدهد، مشکلات زیادی دارند. قراردادشان شفاف نیست. با هر یک صحبت کردیم. ما حق را به هیچ وجه به آنها نمی دهیم. قرارداد باید شفاف باشد، تولید کنندگان نباید تعهد برای خود داشته باشند و وقتی به قرارداد خرید قطعه مطمئن نباشند نباید پیش فروش کنند. وقتی پیش فروش می کنند آن اتفاقات برای خریداران می افتد.
خودروسازان: 10 درصد افزایش قیمت می خواهیم
مجری از رئیس انجمن خودروسازان پرسید: وام خرید خودرو تا سقف 15 میلیون تومان افزایش یافت و شما هم صحبت افزایش قیمت را مطرح کردید، آیا اینها با همدیگر منافاتی ندارد؟
امید نعمت بخش پاسخ داد: اینها منافاتی ندارد، قدرت خرید مردم کم شده، رونق خودروسازی باعث می شود 60 صنعت از رکود خارج شود. ما 40 درصد ورق فولاد مبارکه را مصرف می کنیم. اگر ما رشد کنیم صنعت فولاد هم رشد می کند. ما برای تقاضای افزایش قیمت چند دلیل داریم.
قالیباف از دلایل افزایش نرخ خودرو پرسید. نعمت بخش گفت: هیچ جای دنیا برای خودروساز قیمت تعیین نمی کنند. هیچ جا ورودی صنعت را آزاد نمی گذارند ولی از افزایش نرخ خروجی نهایی جلوگیری کنند. جایی نیست که ورق را در بورس بخریم ولی خروجی را قیمت گذاری کنند. کدام کالا در سال گذشته 3 درصد افزایش یافته؟ هیچ کالایی به جز خودرو نیست که 3 درصد افزایش یافته باشد. دلایل ما برای افزایش قیمت، نرخ ارز مصرفی است. سال گذشته ارز مبادله ای که ما استفاده می کنیم 2500 تومان بود امسال برای ما شده 2800 تومان. مواد اولیه وارداتی و داخلی هم افزایش نرخ یافته. ضمن اینکه ارز مورد مصرف ما که مبادله ای بود، ارز آزاد شده. ارز 2600 تومان بوده، امسال شده 3400. تعرفه واردات هم 6 درصد افزایش یافته. مواد اولیه داخلی هم گران شده. امسال فولاد آلیاژی گرم 3.5 درصد افزایش یافته است. افزایش دستمزدها هم 17 درصد بوده. آب و برق و گاز هم افزایش یافته. لذا ما حدود 10 درصد تقاضای افزایش قیمت را به شورای رقابت داده ایم.
خودرو با پنیر و ماکارونی قابل مقایسه نیست
شیوا رئیس شورای رقابت در پاسخ گفت: چند بار از ایشان شنیدم که خودرو را با پنیر و ماکارونی مقایسه می کند. این مقایسه خوب نیست. سبد نهاده های تولید خودرو 100 قلم است که ما هیچ نقشی در تعیین نرخ تورمش نداریم، بانک مرکزی این کار را می کند. درباره ارز هم سبد ارزی خودروها بیشتر یورو است تا دلار و یورو هم از اسفند سال 92 تا اسفند 93 بیش از 10 درصد کاهش قیمت داشته. اصلا بحث ایشان مربوط به صحبت ما نیست. بانک مرکزی بر اساس نهاده های تولید این سبد، به ما رقم تورم داده که خوشبختانه به نفع مصرف کننده و تولید کننده بوده است. تورمی که می گویند بالا رفته، در سبد بانک مرکزی برای خودرو، اینطور نیست.
ارز یورو 10 درصد کاهش یافته و این ارزان شدن نقش اساسی در کاهش قیمت تک تک نهاده های تولید خودرو دارد. فکر نمی کنم این رقمها صحیح باشد. وقتی می گویند 10 درصد باید زیاد شود، ما 2 درصد باید برای بهره وری کم کنیم، تورم به هیچ وجه این رقم نیست.
مجری پرسید: برآورد خودروسازان برای افزایش نرخ، حدود 10 درصد بود. تصور شما چقدر است؟
شیوا گفت: ما در برخی خودروها کاهش قیمت داشتیم و در برخی از تولید کنندگان سبد تولید که دلاری بود، 10 درصد کم شدن ارز یورو شامل حالش نشده. الان اینطور نیست که بگوییم افزایش داریم.
گزارش سایپا از افزایش کیفیت رد شد
در این بخش از برنامه رضا تقی زاده معاون فروش شرکت سایپا به صورت تلفنی روی خط آمد و به این سئوال پاسخ داد: مقدار افزایش نرخ پیشنهادی شما چقدر است و با چه دلیلی؟
تقی زاده گفت: مبنای ما بر اساس قانون و آیین نامه شورای رقابت یک نرخ تورم بخش صنعت خودرو است به علاوه ضریب کیفیت خودرو که وزارت صنایع مشخص می کند. تمام کارمندان دولت، هر سال افزایش حقوق دئارند، این به معنی افزایش پست و رتبه آنها نیست. بلکه برای جبران هزینه های جاری روزمره است. خودروساز نیز تابع فرمولی است که ارتباط با تورم و کیفیت دارد.
مجری پرسید: آیا کیفیت خودروهای شما تغییر یافته؟
تقی زده گفت: بله، بر اساس گزارش بازرس مستقل وزارت صنعت بین 5 تا 6 درصد محصولات ما رشد کیفی داشته.
شیوا بلافاصله حرف او را رد کرد و گفت شرکت سایپا به خاطر کاهش کیفیت محصولاتش جریمه شده است. او گفت: شرکت سایپا چون یک نوع خودرو پراید دارد که درباره آن صحبت می کنیم -2.57 درصد جریمه می شود به خاطر خوب نبودن کیفیت تولید.
تقی زاده گفت: این آمار رشد کیفی را ما از بازرس مستقل گرفتیم که -80 بودیم که شدیم -75.
شیوا گفت: ایشان از فرمول ما استفاده نکرده و منهای 2.5 به خاطر کیفیت پایین بوده که سایپا بر همین اساس هم جریمه شده.

مجری از احمد نعمت بخش پرسید: آیا به جای افزایش نرخ خودرو، روش های مدیریتی و کاستن از هزینه ها برای خودروسازان بهتر نیست؟
رئیس انجمن خودروسازان گفت: ما 3 درصد سال گذشته افزایش قیمت دادیم ولی سال گذشته ما 53 درصد افزایش تولید داشتیم. یعنی با همین نیروهای موجود که 900 هزار خودرو تولید کرده بودیم توانستیم 1 میلیون و 130هزار دستگاه تولید کنیم. این یعنی افزایش بهره وری.
مجری پرسید پس چرا خودروسازان درگیر در املاک و خرید و فروش ملک و مانند آن شده اند؟
نعمت بخش گفت: یکی از خوردوهای ما یعنی به طور مشخص شرکت سایپا این کارها را کرده که مربوط به مدیریت دوره قبل بوده و الان دارند جبران می کنند. برای افزایش بهره وری، این کارها را کرده ایم. شما چطور بهره وری ما را کم می کنید؟ ما حقوق پرسنل مازاد را پرداخت می کنیم. به وزارت کار گفته ایم که این نیروها را باید اخراج کنیم می گویند این کار را نکنید چون مشکل به وجود می آید و ما پول بیمه بیکاری نداریم بدهیم.
شیوا گفت: شما افزایش نیروی کار ندارید. با این وضع موجود باید 2 درصد افزایش کیفیت داشته باشید. شما در سال گذشته استخدام نداشتید و نباید هم بکنید.
نعمت بخش گفت: برخی بازنشسته شدند و رفته اند.
شیوا گفت: این بهتر که شما نیروی مازادتان را از دست داده اید.
خودروسازان به قطعه سازان ایرانی بدهکارند و سراغ چینی ها رفته اند
مجری وارد بحث شد و گفت: بدهی خودروسازان به قطعه سازان چقدر است؟
نعمت بخش گفت: حدود 4 هزار تا 4500 میلیارد تومان است ولی قرارداد 3 ماهه برای پرداخت قیمت قطعه سازان دارند.
مجری پرسید: چطور خودروسازان از طرفی 4 هزار میلیارد تومان بدهکارند و از سوی دیگر جزء واردات 6 قلم اول، قطعات خودرو است؟
شیوا گفت: واقعیت این است که برخی از خودروسازان ما قطعاتشان را از چین استفاده می کنند. چون برخی از قطعه سازان طلبشان را می خواهند. آقای یکه زارع (مدیرعامل ایران خودرو) گفته بودند ما هیچ بدهکاری ای به قطعه سازان نداریم. من شک دارم این جمله درست باشد.
نعمت بخش گفت: بر اساس قراردادها، حرف ایشان (یکه زارع) درست است. ایران خودرو 3 ماهه بدهکار است نه بدهی برای امروز دارد. بنگاه را بگذارد قرارداد خودشان را داشته باشند. نه می گذارند قیمت تعیین کنیم نه می گذارند قرارداد ببندیم. پس هیات مدیره کارخانه ها چه کاره اند؟
شیوا گفت: نباید از قدرت مسلط بودن خود استفاده کنید. اگر شما قطعه نخرید، قطعه ساز چه کند؟
نعمت بخش گفت: می رفتید یک قطعه ساز هم دعوت می کردید. بر اساس سیاست وزارت صنعت، تعرفه های واردات قطعه طوری تعیین شده که مصرف تولیدات ساخت داخل را بیشتر ترغیب کند. پس خود سیاستگذار طوری عمل کرده با ابزار تعرفه گذاری گمرکی قطعه را از داخل بسازند. وقتی یک قطعه ساز نمی تواند به موقع قطعه را برساند یا کارش کیفیت ندارد، ما چه کنیم؟ مردم به ما اعتراض می کنند چرا قطعه کیفیت ندارد. سال گذشته 1 میلیون و130 هزار خودرو تولید کردیم ولی همین میزان تولید، کمتر از خودروهای وارداتی ارز برده است.
قالیباف، مجری برنامه پرسید: پس ژست خودروی ملی درست نبود؟
نعمت بخش گفت: نمی شود که همه چیز را با هم مطرح کنید.
شیوا گفت: اگر خودروهای داخلی ما کیفیت خوبی داشته باشند دلیلی ندارد افراد خودروی خارجی مصرف کنند. شما بارها گفته اید درباره خودروها، نمی توان کیفیت شما را با خارجی ها مقایسه کرد. واردات زیاد شده، چون خودروسازان مقصر هستند و جوانان خودروهای شما را نمی پسندند چون کیفیت ندارد.
نعمت بخش گفت: خودروساز در سال قبلی مالی 6 هزار میلیارد تومان ضرر کرده، وقتی خودروساز، سرکوب مالی می شود، وقتی افزایش قیمت را اجازه نمی دهید، ما هم نمی توانیم به قطعه سازان افزایش قیمت بدهیم او هم در کیفیت کم می گذارد.

خودروی باکیفیت قبل از دولت احمدی نژاد چه بود؟
شیوا گفت: تا سال 90 که می گفتید کسی دخالت نکرده، توانستید خودروی باکیفیت بسازید. قبل از احمدی نژاد، خودروی باکیفیت شما چه بوده؟
تقی زاده معاون فروش و بازاریابی سایپا به صورت تلفنی وارد گفتگو شد و گفت: درباره کیفیت این نکته را باید گفت، ما از ارز یورو استفاده بسیار کمی کردیم و خریدهای ما بیشتر از چین و با دلار بوده. در خودرو فقط اینطور نیست، در صنعت داروسازی، مخابرات و مانند آن از محصولات آسیای شرقی استفاده کردیم. ما جزئی از اقتصاد کشور هستیم. ما هدایت شدیم به سمتی که احیانا کیفیت قطعات افت کند البته دلایل خارجی مانند تحریم داشت.
مجری گفت: ولی در شرایط تحریم، ما توانستیم موشک بسازیم، انرژی هسته ای بسازیم، صنعت فضایی را دنبال کنیم، چرا می گویید تحریم ها باعث مشکل کیفیت در خودرو شده؟
نعمت بخش گفت: این قابل مقایسه نیست، اینجا در صنعت خودرو موضوع تولید انبوه است، این با صنعت هسته ای و صنایع هوایی قابل مقایسه نیست. آنها هر چه می خواهند هزینه می کنند. ولی ما هزینه می کنیم و شورای رقابت اجازه افزایش نرخ نمی دهد.
شیوا گفت: درباره کدام هزینه صحبت می کنید؟ رفتید خارج از کشور سایت ساختید و مردم باید هزینه شما را بدهند؟
 نعمت بخش گفت: مگر شما رئیس جمهور هستید؟ وقتی رئیس جمهور به شما دستور می دهد، چه می کنید؟
شیوا گفت: اتفاقا رئیس جمهور به من هیچ دستور غیر منطقی نمی دهد.
در این بخش از گفتگو، طرفین در سخنان یکدیگر وارد شدند و تشخیص سخنانشان غیرممکن بود.
مجری وارد بحث شد و از رئیس انجمن خودروسازان پرسید: چقدر حاضرید برای یک پراید پول بدهید؟
احمد نعمت بخش گفت: آلومینیوم سال گذشته 8300 تومان بوده ولی شده 9100 تومان. با این حال آقای شیوا مجوز 3 درصد افزایش قیمت را داده اند.
شیوا گفت: بیش از صد قلم کالا در خودرو مصرف می شود و نمی شود یک آلومینیوم را مثال زد. تورم .....
نعمت بخش گفت: شما دارید به خودروسازان ظلم می کنید...
شیوا گفت: چرا ظلم می کنیم؟ شما دارید به ظلم می کنید که کیفیت را پایین نگه می دارید....
دوباره بگومگوی دو مهمان باعث شد مخاطبان چیزی از سخنان دو طرف درک نکنند.
مجری با این جمله، گفتگوی ویژه خبری را فیصله داد: این هفته شورای رقابت تعیین می کند که کاهش یا افزایش قیمت خودرو یا تثبیت نرخ خودرو چقدر مورد رضایت مصرف کنندگان است.
منبع: خبرگزاري خبرآنلاين
 

نظرات
نام :
ایمیل:
متن نظر:
سوال امنیتی * = 11 + 7
ارسال
نمایش نظرات