\
سرویس :
زمان : ۱۳۹۴/۳/۶ - ۰۸:۵۹
شناسه خبر : 643
پژو صنعت خودروی ایران را چپ کرد
رایزنی خودروسازان ایرانی برای بازگشت پژو فرانسه در شرایطی ادامه دارد که به گفته یک کارشناس ارشد صنعت خودرو، تا کنون پژو حتی به اندازه تأسیس یک نمایندگی خدمات پس از فروش هم در ایران سرمایه‌گذاری نکرده و ۲۳ سال مقابل داخلی‌سازی قطعات در ایران سنگ‌اندازی کرد، اما با خروج این شرکت از ایران، تولید محصولات پژو در مدت ۸ ماه به خودکفایی رسید.

رایزنی خودروسازان ایرانی برای بازگشت پژو فرانسه در شرایطی ادامه دارد که به گفته یک کارشناس ارشد صنعت خودرو، تا کنون پژو حتی به اندازه تأسیس یک نمایندگی خدمات پس از فروش هم در ایران سرمایه‌گذاری نکرده و ۲۳ سال مقابل داخلی‌سازی قطعات در ایران سنگ‌اندازی کرد، اما با خروج این شرکت از ایران، تولید محصولات پژو در مدت ۸ ماه به خودکفایی رسید.
به گزارش فارس، این روزها مدیران صنعت خودرو در حالی بر لزوم بازگشت شرکت پژو به ایران اصرار دارند که حضور ۲۳ ساله این شرکت فرانسوی در ایران جز وابستگی صنعت خودروی کشورمان در تأمین قطعات اصلی خودرو به این شرکت فرانسوی دستاوردی به همراه نداشته است، از سویی خروج یک‌شبه کارشناسان پژو از ایران عاملی برای حرکت به سمت داخلی‌سازی قطعات و خودکفایی در تولید برخی خودروها بوده که بازگشت دوباره این شرکت به ایران می‌تواند این دستاورد دوران تحریم را از بین ببرد.
یکی از کارشناسان با سابقه و مطلع صنعت خودرو در گفت‌ و گو با خبرنگار فارس در این مورد با تشریح عملکرد شرکت فرانسوی در برخورد با صنعت خودرو ایران، اظهار داشت: شرکت پژو در طول ۲۳ سال حضور خود در کشورمان از سال ۶۸ تا ۹۱ حدود ۲۰ میلیارد دلار گردش مالی را در ایران تجربه کرد.
وی ادامه داد: با وجود سود بالایی که شرکت پژو از حضور در ایران کسب کرد، حاضر به کمترین سرمایه‌گذاری حتی در حد خرید و تأسیس یک نمایندگی خدمات پس از فروش در ایران نشد و تنها به CKD کاری(مونتاژکاری) در صنعت خودروی کشورمان پرداخت، به طوری که پس از تشدید تحریم‌ها کارشناسان پژو بدون هیچ وابستگی، یک شبه چمدان‌های خود را بستند و از ایران خارج شدند.
* با خروج پژو از ایران، وابستگی ۲۳ ساله قطع شد
وی خروج پژو از ایران در سال ۹۱ را بزرگترین نعمت و دستاورد برای صنعت خودرو کشور عنوان کرد و گفت: با خروج پژو، وابستگی ایران به این شرکت فرانسوی بعد از ۲۳ سال قطع شد و این مسئله زمینه‌ای برای تکمیل حلقه‌های خودکفایی در طراحی و تولید خودرو در کشور بود.
این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: تولید محصولاتی مانند پژو ۴۰۵، پژو پارس، سمند و روآ تا سال ۹۱ در ایران به خودکفایی رسیده بود، اما در مورد محصولی مانند پژو ۲۰۶ این خودکفایی به دلیل سنگ‌اندازی‌های شرکت پژو تا بیش از ۶۰ درصد محقق نشده بود.
به گفته وی، مدیران پژو تا زمانی که خط تولید پژو ۴۰۵ در فرانسه جمع نشده بود، با تولید آن در ایران موافقت نکردند.
* خودکفایی کامل در تولید، در مدت ۸ ماه
وی با بیان اینکه در فروردین ۹۱ میزان وابستگی پژو ۲۰۶ به قطعات وارداتی حدود ۴۰ درصد بود، گفت: با خروج پژو از ایران، خودکفایی در تولید این خودرو در طول ۸ ماه عملی شد و در آبان سال ۹۱ پژو ۲۰۶ بدون وابستگی به پژو در کشور به تولید رسید.
این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: وابستگی ۴۰ درصدی به پژو در مورد قطعات اصلی این خودرو مانند موتور، اکسل، گیربکس و قوای محرکه بود که تولید خودرو بدون این قطعات امکان‌پذیر نبود.
وی با بیان اینکه شرکت پژو بر ایران‌ خودرو کاملاً حاکم بود، گفت: پژویی‌ها حتی ال‌سی ایران‌ را قبول نداشتند و در این مورد اختلافات زیادی وجود داشت.
وی با بیان اینکه کارشناسان ایرانی جهت برنامه‌ریزی برای خودکفایی در تولید قطعات پژو، به طراحی و تولید رانا بر روی پلت‌فرم پژو ۲۰۶ روی آوردند، گفت: در آن زمان، پژو نمونه‌های داخلی‌سازی شده قطعات ۲۰۶ را تائید نمی‌کرد و به همین دلیل رانا به عنوان یک خودروی داخلی با قوای محرکه پژو ۲۰۶ طراحی و تولید شد که پس از خروج شرکت پژو از ایران، زمینه خودکفایی و تولید پژو ۲۰۶ بر همین اساس فراهم شد که نمونه بارزی از عملی شدن اقتصاد مقاومتی بود.
* پژو ۵۰ درصد ارزش قطعات را به عنوان سپرده، طلب می‌کرد
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در زمان حضور پژو در ایران، حدود ۶۰ درصد از قطعات لازم برای تولید پژو ۲۰۶ داخلی‌سازی شده بود که قطعات غیر اصلی و ساده مانند تزئینات داخل خودرو و وسایلی مانند موکت کف خودرو یا چراغ‌ها را شامل می‌شد.
وی تصریح کرد: این میزان داخلی‌سازی هیچ نفعی برای ایران نداشت و فقط با توجه به انعقاد قرارداد با قطعه‌سازان جهت ساخت این قطعات اولیه و همچنین ایجاد خط تولید خودرو در ایران، کشور را همواره به پژو وابسته نگه می‌داشت زیرا توقف تولید این خودرو ضرر مالی برای بخش‌های مختلف شامل قطعه‌سازان و شرکت خودروساز به همراه داشت و در عین حال، برای تأمین قطعات اصلی همواره کشور به فرانسه وابسته بود.
وی با بیان اینکه تا پیش از خودکفایی در تولید پژو ۲۰۶، در مورد قوای محرکه این خودرو حتی ۵ درصد نیز داخلی سازی نیز صورت نگرفته بود، گفت: شرکت پژو حتی برای تأمین پَک قطعات خودروهایش از ایران علاوه بر گشایش ال‌سی، ۵۰ درصد ارزش قطعات را به عنوان سپرده طلب می‌کرد که در نهایت این رقم به ۲۵ درصد رسید و این شرکت فرانسوی همواره به ایران‌ خودرو بدهکار بود.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به بحث‌های مطرح شده مبنی بر توافق با پژو برای سرمایه‌گذاری در ایران و ایجاد کارخانه، گفت: تجربه نشان داده که این شرکت فرانسوی هیچ تمایلی به سرمایه‌گذاری در ایران ندارد و این موضوع در صحبت‌های مدیرعامل پژو نیز دیده می‌شود.
وی ادامه داد: طبق شنیده‌ها، مسئولان پژو در نهایت شاید حاضر به اجاره کردن یک سالن برای تولید محصولاتشان در ایران شوند و باز هم هزینه ایجاد خط تولید و ساخت قالبها بر عهده طرف ایرانی خواهد بود.
* پژو برای آتش سوزی ۴۰۵ حتی یک یورو هم خسارت پرداخت نکرد
وی با اشاره به حوادث آتش‌سوزی پژو ۴۰۵ طی سال‌های گذشته، گفت: شرکت پژو حتی یک یورو هم بابت این مسئله خسارت پرداخت نکرد.
به گفته این کارشناس صنعت خودرو، با توجه به خودکفایی صورت گرفته در تولید محصولات پژو در ایران، در حال حاضر ایران خودرو نیازی به همکاری با پژو ندارد و بازگشت این شرکت فرانسوی، به جز ایجاد وابستگی جدید و برقراری روابط گذشته، هیچ دستاوردی برای ایران نخواهد داشت.
وی تأکید کرد: تلاش‌های جدید درجهت باز کردن دوباره پای پژو به ایران باعث از بین رفتن دستاوردهای خودکفایی صورت گرفته در زمان تحریم خواهد شد.

نظرات
نام :
ایمیل:
متن نظر:
سوال امنیتی * = 5 + 2
ارسال
نمایش نظرات