\
سرویس :
زمان : ۱۳۹۴/۳/۲۰ - ۰۸:۴۱
شناسه خبر : 657
الزام جدید برای عرضه‌کنندگان خودرو در ایران!
طبق قانون در دست تصویب در هیات دولت، عرضه‌کنندگان خودرو در ایران ملزم به ارائه کتابچه جامع راهنمای استفاده از خودرو، معرفی تجهیزات همراه آن و ذکر حقوق مصرف‌کنندگان خودرو در این کتابچه شده‌اند.

طبق قانون در دست تصویب در هیات دولت، عرضه‌کنندگان خودرو در ایران ملزم به ارائه کتابچه جامع راهنمای استفاده از خودرو، معرفی تجهیزات همراه آن و ذکر حقوق مصرف‌کنندگان خودرو در این کتابچه شده‌اند.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عدم آگاهی از نحوه عملکرد مطلوب خودرو به‌ویژه در محصولات وارداتی، مشخص نبودن تجهیزات همراه مانند جک، چراغ خطر و دیگر تجهیزات اضافی خودرو و همچنین عدم آگاهی از حقوق قانونی خریداران در این حوزه، از مشکلات مبتلابه مصرف‌کنندگان ایرانی در هنگام خرید خودروهای صفرکیلومتر داخلی و وارداتی است.


در این زمینه اگرچه برخی خودروسازان داخلی کتابچه‌ای در زمینه نحوه عملکرد خودرو را هنگام فروش تحویل خریدار می‌دهند اما این کتابچه‌ها معمولا بسیار کلی و در مورد مدل‌های مختلف و نه همان مدل خاص خودرو بوده و اطلاعاتی درباره تجهیزات و متعلقاتی چون جک و چراغ خطر و غیره که هنگام خرید باید تحویل خریدار شود در آن ذکر نشده است.


این موضوع باعث می‌شود که مشتریان هنگام تحویل گرفتن خودروی خریداری شده ندانند که خودروی آنها مجهز به چه تجهیزات و لوازم همراهی است و نتوانند این تجهیزات را از نمایندگی فروش مطالبه کنند.


این مشکل در خودروهای وارداتی آن‌جایی حادتر می‌شود که عرضه‌کنندگان این محصولات معمولا کتابچه‌هایی به زبان خارجی (نه فارسی) را تحویل خریداران می‌دهند و مشتریان نیز در مطالعه دقیق آن دچار مشکل می‌شوند.


در این زمینه در اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، تمام عرضه‌کنندگان این محصول ملزم به ارائه کتابچه جامع راهنمای خودرو به زبان فارسی به خریداران شده‌اند.


در این زمینه در بند ط ماده 2 این آیین‌نامه آمده است" کتابچه راهنمای مصرف‌کنندگان حاوی مواردی از قبیل نحوه استفاده مطلوب از خودرو، متعلقات و تجهیزات همراه خودرو، فهرست تجهیزات و وسایل اضافی خودرو، بازدیدهای دوره‌ای، قانون و آیین‌نامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، ‌فهرست نمایندگی‌های مجاز شبکه فروش و خدمات پس از فروش است و در زمان تحویل خودرو باید توسط عرضه‌کننده به مصرف‌کننده ارائه گردد".


یکی از نکات مهم در این قانون جدید، الزام عرضه‌کنندگان خودرو به درج مفاد آیین‌نامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو در کتابچه‌های مربوطه است به این ترتیب مصرف‌کنندگان آگاهی جامعی از حقوق خود در این زمینه به دست آورده و می‌توانند حقوق خود را ایفا کنند.


اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو هم‌اکنون در هیات دولت در دست بررسی است و پس ار تصویب، ابلاغ و اجرایی خواهد شد.

 

نظرات
نام :
ایمیل:
متن نظر:
سوال امنیتی * = 9 + 5
ارسال
نمایش نظرات