\
سرویس :
زمان : ۱۳۹۳/۷/۲۸ - ۱۴:۲۸
شناسه خبر : 66
خودروی ایرانی یا خودروی چینی، مساله این است!
چشم بادامی ها می رود تا خیابان های کشور را تسخیر کنند. البته نه تسخیر انسانی بلکه تسخیر خودرویی!

پایگاه خبری تحلیلی هدانا (HODANA.IR) چشم بادامی ها می رود تا خیابان های کشور را تسخیر کنند. البته نه تسخیر انسانی بلکه تسخیر خودرویی!هرچند چینی‌ها در ابتدا با ورود به بازار خودروهای تجاری ایران بخش اعظمی از بازار این خودروها را در اختیار خود در آوردند، اما حضور آنها به این بخش منتهی نشد و حال خودروسازان چینی سعی دارند تا در بازار خودروهای سواری نیز حضور پررنگی داشته باشند و تا به حال هم موفق عمل کرده اند چرا که حالا شرکت های خودروسازی ایرانی که در ابتدا مخالفان سرسخت حضور چینی ها بودند حالا خود خودروی چینی تولید می کنند و از خودروهای وارداتی استقبال می کنند.

این در حالی است که در ابتدای امر که ورود خودروهای سواری چینی همواره با مخالفت بسیار از سوی مسوولان و دست‌اندرکاران صنعت خودرو مواجه بود، به‌طوری‌که خودروهای چینی به کابوسی در بازار خودرو کشور تبدیل شده بود که خواب را از تولیدکنندگان، قطعه‌سازان و مسوولان صنعتی کشور ربوده بود.

در هر حال در حال حاضر، بازار ایران به سمتی می رود که به زودی مملو از خودروهای چینی خواهد شد. از ورود این خودروها به بازار ایران چند سالی است می گذرد و علاوه بر شاسی بلندهای چینی حدود 10 خودروی سواری نیز از سوی شرکت های چینی به بازار ایران عرضه شده است و امروز نیز حضور برندهای مختلفی از این خودروها در بازار ایران به خوبی محسوس است.

البته اگر چیزی غیر از این هم بود جای تعجب داشت چرا که چین توانسته عنوان بزرگترین تولیدکننده خودرو در دنیا را از آن خود کند چین با تولید 14 میلیون و 485 هزار و 326 دستگاه خودروی سواری از آمریکا و ژاپن سبقت گرفته و می خواهد عنوان بزرگترین خودروساز دنیا را یدک بکشد .

نکته قابل توجه در این میان استقبال شرکت های خودروسازی ایرانی از این خودرو ها است که تولید ملی را زیر سوال می برد.

خودروی توجوی هاچ‌بک (تولیدی کرمان خودرو)، لیفان 620 (تولیدی کرمان خودرو)، ام.وی.ام X33 (تولیدی مدیران خودرو) نمونه های بارزی برای راه باز کردن خودروهای چینی به شرکت های خودرو سازی ایرانی است.

این در حالی است که شرکت خودرو سازی ایران خودرو که یکی از بزرگترین شرکت های تولید خودرو در کشور است نیز اسیر دست چشم بادامی ها شده است.

ماجرا هم از این قرار است که همین چند روز پیش بود که ایران خودرو از محصولات جدید خود رونمایی کرد.

پنج محصول جدید ایران خودرو عبارت بودند از : رنو کلیو، کپچر، خودرو H30 و S30 شرکت دانگ فنگ که هر دو از موتور پژو بهره مند هستند و بنز E250.

نگاهی به محصولات جدید ایران خودرو نشان می دهد که یکی از بزرگترین خودروسازان ایرانی به سمت واردات خودرو و منتاج خودروهای چینی قدم بر می دارد.

رنو کلیو، کپچر و بنز که خودروهای وارداتی از اروپا هستند و خودرو H30 و S30 شرکت دانگ فنگ هم که چینی هستند و در این میان جای خلاقیت ایرانی و تولید خودروی داخلی کاملا خالی است.مدیر عامل ایران خودرو در خصوص این خودرو ها گفته: قیمت دو خودروی چینی مربوط به شرکت دانگ فنگ کمتر از 50 میلیون تومان تعیین شده است.

هاشم یکه‌زارع با بیان اینکه این دو خودرو در سال 1394 به تولید خواهند رسید، خاطرنشان کرده: قیمت محصول جدید رنو "کپچر" نیز بیشتر از 50 میلیون تومان خواهد بود.

در هر حال، نکته اینجاست که در حالی که در سال اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی هستیم و از مقام معظم رهبری گرفته تا کارشناسان اقتصادی بر ضرورت تقویت تولید تاکید داشته اند، واردات خودرو و منتاج خودروهای چینی توسط تولید کننگان ایرانی یک فاجعه محسوب می شود.

این در حالی است که کارشناسان همواره تاکید ‌دارند که شرکای خارجی با هر ملیتی، باید بتوانند ضمن حفظ مزیت‌های خودروسازی ایران، به برطرف کردن آن دو نقطه ضعف بزرگ یعنی کیفیت پایین و قیمت بالا، کمک کرده و موجبات رشد و توسعه این صنعت را فراهم بیاورند اما چینی ها نشان داده اند که نه از کیفیت خبری هست و نه قیمت مناسب و حالا باید از ایران خودرویی ها پرسید چگونه به شریک شدن با چینی ها تن داده اند

نظرات
نام :
ایمیل:
متن نظر:
سوال امنیتی * = 9 + 8
ارسال
نمایش نظرات