\
سرویس :
زمان : ۱۳۹۴/۳/۲۴ - ۱۸:۳۵
شناسه خبر : 672
یک نماینده:
تا زمانی که دولت دست از سرخودرو برندارد، مردم روی آرامش را نخواهند دید
داستان تخلفات خودرو‌سازی‌ها سر درازی دارد که به نظر نمی‌رسد به سرانجامی برسد. هر روز که می‌گذرد، زوایای جدیدی از این تخلفات آشکار‌تر می‌شود ولی نکته جالب‌تر اینکه هرگز کسی این گفته‌ها را قبول ندارد و با هر بهانه‌ از زیر بار آن خارج می‌شود.

داستان تخلفات خودرو‌سازی‌ها سر درازی دارد که به نظر نمی‌رسد به سرانجامی برسد. هر روز که می‌گذرد، زوایای جدیدی از این تخلفات آشکار‌تر می‌شود ولی نکته جالب‌تر اینکه هرگز کسی این گفته‌ها را قبول ندارد و با هر بهانه‌ از زیر بار آن خارج می‌شود.

به گزارش ایسنا، «تابناک» با این مقدمه نوشت: با وجود اینکه خودروسازان به بهانه افزایش هزینه‌های تولید، درخواست افزایش قیمت به شورای رقابت داده‌اند، افشاگری مدیران خودروساز در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل سایپا، نشان می‌دهد که بخش اعظم افزایش هزینه‌های سربار تولید به علت سوء‌مدیریت اهالی جاده مخصوص است که گاه با دخالت‌های دولتی همراه شده است.

دولت‌ها هر جا پول کم آورده‌اند، ‌دست به ‌حساب خودروسازها برده‌ و خودروسازها هم برای جبران آن، دست در جیب مردم می‌کنند و از سر و ته خودرو می‌زنند. دستور‌های دولتی تمام‌شدنی هم نیست؛ یک‌ بار خرید سهام بانک و بار دیگر خرید سهام یک شرکت زیان‌ده با چند برابر قیمت برای نجات یک شرکت خصولتی دیگر.‌ این دخالت‌ها معمولا هزینه سربار خودروسازان را صعودی می‌کند اما متأسفانه مدیران معمولا زمانی لب به‌ سخن می‌گشایند که آب از سرشان گذشته است. نمونه‌اش اظهارات تأمل‌برانگیز سعید مدنی، مدیرعامل سابق سایپا در مراسم تودیعش است.

‌سعید مدنی گفته است: تصمیماتی که در این گروه بزرگ صنعتی گرفته شد، در شش ماه سال 91 شرکت را به فلاکت به معنای واقعی‌اش رساند. کسانی که تصمیم به این کار گرفتند، اعضای منتخب هیأت‌مدیره‌های دولتی، کارمندان سازمان گسترش ‌و یا منتخب آنها بودند و حکم از سازمان گسترش داشتند. ایجاد بدهی‌های 2500 میلیارد تومانی که 1800 میلیاردش ناشی از خرید سهام بود، یک شرکتی مثل بن‌رو را که 250 میلیارد بیشتر نمی‌ارزید به 480 میلیارد، 400 و خرده‌ای میلیارد، خریدند.

سیدمحمد بیاتیان، نماینده مردم بیجار و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در خصوص این اظهارات گفته است: ما در تحقیق و تفحصی که از خودروسازی‌ها داشتیم، یک‌سری مشکلات و ایرادات‌ مالی وجود داشت و ما به آنها برخوردیم ولی ما هرگز چنین اعدادی را در این تحقیق و تفحص ‌و نیز چیزی که نشان دهد یک شرکت با بیش از دو برابر قیمت واقعی فروخته شده، ‌ندیدیم. فکر می‌کنم اینها چیزهایی بوده که در مسائل مدیریتی خود آقایان پنهان مانده است.

این نماینده مجلس گفت: ما در کار تحقیقاتی که انجام دادیم، بیشتر روی مسائل مالی، آن هم در خصوص بحث هزینه و قیمت تمام‌شده خودرو و مباحث مدیریتی کار کردیم. در آن زمان به گمانمان مشکلات خودرویی ما بیشتر ‌روی این مسائل است.

وی گفت: اینکه کاری با این حجم انجام می‌شود و کسی از آن خبر‌دار نمی‌شود و تنها زمانی که مدیری برکنار می‌شود، برخی از ابعاد قضیه روشن ‌و با رونمایی از چند نمونه تخلف، اعداد اینچنینی آشکار می‌شود، از معجزات دولت‌هاست‌ و تا زمانی که دولت دست از سر خودرو برندارد، مردم روی آرامش را نخواهند دید.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اینها چیزی است که آقای مدنی بعد از تودیع خود گفته اما با تسلطی که دولت بر این صنعت دارد، باید بعد از این منتظر اتفاقات بسیار بزرگ‌تر از این نیز در صنعت خودرو کشور باشیم.

وی در پاسخ به اینکه چرا دولت اصرار بر تسلط بر خودروسازی‌ها دارد، گفت: این کار برای دولت سود دارد و دولت می‌تواند سود زیادی را از دل اینها به دست بیاورد.

وی گفت: ما باید در کمیسیون این موضوع را ‌پیگیری کنیم. همچنین با استناد به فایل صوتی این صحبت‌ها، باید مدنی توضیح دهد ‌این پول‌ها با چه مجوز‌ی و در کجا هزینه شده است. وقتی شرکتی با دو برابر قیمت - آن هم بیش از 200 میلیارد تومان - خریداری می‌شود، طبیعتا در این وسط اتفاقاتی افتاده ‌و فسادی به وجود آمده است. غیر از این هم‌ نمی‌تواند باشد. احتمالا این شرکت مال افراد خاصی بوده ‌یا اینکه با افراد خاص در ارتباط بوده‌اند.

این نماینده مجلس در پایان گفت: ‌مواردی از تخلفات از جمله خرید سهام از بانک یا خرید برخی شرکت‌ها و مواردی نظیر این در تحقیقات مجلس وجود داشت. این ارقام بسیار قابل تأمل است و باید بررسی شود.

 

نظرات
نام :
ایمیل:
متن نظر:
سوال امنیتی * = 8 + 4
ارسال
نمایش نظرات