\
سرویس :
زمان : ۱۳۹۴/۴/۱ - ۰۸:۱۹
شناسه خبر : 679
تأسف خودروساز و مجلس از کیفیت خودرو
مالک خودروی پژوپارس با اشاره به اینکه خودرو را یک ماه قبل تحویل گرفته است، گفت: با روشن کردن خودرو زمانی که پدال گاز را فشار می‌دهم خودرو در حالت نه خاموش و نه روشن قرار می‌گیرد، ضمن اینکه گیربکس نیز صدا می‌دهد.

مالک خودروی پژوپارس با اشاره به اینکه خودرو را یک ماه قبل تحویل گرفته است، گفت: با روشن کردن خودرو زمانی که پدال گاز را فشار می‌دهم خودرو در حالت نه خاموش و نه روشن قرار می‌گیرد، ضمن اینکه گیربکس نیز صدا می‌دهد.
به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس «بهناز قاسمی» در روزنامه «جوان» نوشت:
«وقتی یک خودروی تولید ایران خودرو را در کنار جاده می‌بینم که منتظر امداد خودرو است شک نکنید خجالت می‌کشم، اما این روند حاصل یک‌سال و دو سال اخیر نیست بلکه نتیجه یک دوره است.»
این جمله‌ای است که مدیر عامل گروه خودروسازی ایران خودرو در نشست تخصصی خودرو اعلام کرده است. امروز صنعت خودروی کشور بیش از هر زمان دیگری در رأس توجه دولتمردان، مجلس و مردم قرار گرفته است؛ صنعتی که در گذشته با حمایت دولت‌ها شکل گرفته و اکنون به دلیل کیفیت نامناسب و قیمت تمام شده بالا مورد نقد تمام آحاد جامعه است و گفته می‌شود دیگر از سوی دولت حمایت مالی نمی‌شود، بلکه فقط سرکوفت می‌شود.
روزانه از ساعت 7 صبح تعمیرگاه‌های مجاز خودرو با خیل عظیمی از انواع خودروهای صفر کیلومتر، روبه‌رو می‌شوند که به دلیل نقص فنی به این تعمیرگاه‌ها مراجعه می‌کنند. از ارزان‌ترین خودرو تا گران‌ترین آن، همگی ایرادات فنی دارند که دست صاحبانشان مانده‌اند. به عنوان مثال، مالک خودروی دنا که 16 اردیبهشت امسال خرید کرده است، علت مراجعه به مرکز خدمات پس از فروش ایران خودرو واقع در تقاطع یادگار امام و خیابان آزادی را باز نشدن یکی از در‌های خودرو، بد باز و بسته شدن دیگر در‌ها و نبود اس دی کارت جی پی اس در خودرو بیان کرد. مالک خودروی پژوپارس با اشاره به اینکه خودرو را یک ماه قبل تحویل گرفته است، گفت: با روشن کردن خودرو زمانی که پدال گاز را فشار می‌دهم خودرو در حالت نه خاموش و نه روشن قرار می‌گیرد، ضمن اینکه گیربکس نیز صدا می‌دهد.
مالک خودروی پژوپارسی که به مرکز خدمات پس از فروش ایران‌خودرو در تقاطع یادگار و خیابان آزادی مراجعه کرده گفت: پنج ماه است که خودرو را تحویل گرفته‌ام اما در سرعت حدود 130 کیلومتر لرزش در خودرو ایجاد می‌شود.
مالک خودروی پژو 206 اس دی علت مراجعه را شکسته شدن شیشه جلو به علت کیفیت پایین اعلام کرد و گفت: باندهای عقب خودرو را باز کردند و صندلی‌های عقب را که یک تکه بود دو تکه کردند. مقصد بعدی ما نمایندگی سایپا در میدان آزادی بود. تعمیرگاه‌های خودروسازی سایپا نیز با حجم زیادی از خودروهای صفر مواجه هستند.
مالک خودروی پراید با بیان اینکه تاکنون حدود چهار بار برای مشکل گیربکس به خدمات پس از فروش سایپا مراجعه کرده‌ام، گفت: در این مرکز به جای حل مشکل خودرو می‌گویند برو خدا را شکر کن که گیربکس خودروی شما قفل نیست و کار می‌کند.
وی افزود: همچنان گیربکس خودروام زوزه می‌کشد و دنده‌ها خوب جا نمی‌رود، البته انتظار ما این است متناسب با پولی که خودروسازان از مردم می‌گیرند خودرو در اختیارشان قرار دهند. مالک خودروی مگان هم که به این مرکز خدمات پس از فروش سایپا مراجعه کرده بود با بیان اینکه خودرو را حدود چهار ماه قبل خریداری کرده است، علت مراجعه را لرزش موتور بیان کرد و گفت: قطعات خودروهای داخلی زود خراب می‌شود که انتظار داریم خودروسازان با ارتقای کیفیت، عمر کاری خودروها را افزایش دهند. حال با این شرایطی که خودروسازان در سال‌های گذشته برای این صنعت رقم زده‌اند، مدیران فعلی خودروسازی‌ها فقط و فقط اظهار تأسف می‌کنند و مقصران اصلی را مدیران سیاسی قبل می‌دانند، به طوری که خودروساز از برخوردهای سیاسی اظهار تأسف می‌کند و نماینده مجلس نیز از ایرادات فنی و کیفیت پایین خودروهای داخلی اظهار تأسف می‌کند و بس.
علیلو عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در نشست تخصصی خودرو در پاسخ به معاون مهندسی و کیفیت سایپا که اعلام کرد، طراحی خودرو با نقاشی فرق دارد و... گفت: من هم متأسفم که بیشترین ماشین‌هایی که ساعت 7 صبح در نمایندگی‌های شما به صف ایستاده، خودروهای صفر کیلومتر است. وی افزود: من هم متأسفم، شما که نقاشی نکردید و طراحی کردید که دست با چهار انگشت لای در و بین کاپوت و بدنه خودرو می‌رود. علیلو افزود: من متأسفم از اینکه بگویم با این همه کاردانی و با این همه صبح ساعت 7 تا 11 شب کارکردن‌ها درصد قابل ملاحظه‌ای از قیمت خودروی شما که از مشتری می‌گیرید بابت زیان‌های شرکت‌های اقماری شماست که الان زیان‌های آنها به خاطر حساب‌های تلفیقی شما می‌آید می‌نشیند در شرکت مادر و از مشتری دریافت می‌کنید.
واضح است که صنعت خودروی ایران در تمام این سال‌ها، به دلیل دوری از دانشگاه نتوانسته رشد کندو فقط با تکیه به شرکای خارجی تولید را ادامه داده و اکنون با ورود خودروهای خارجی به کشور دیگر نمی‌تواند پاسخگوی مشتری باشد و مدام با انداختن توپ به زمین مجلس، مدیران سابق و حتی منتقدان این صنعت به دنبال راه نجات است و مدام از ارثیه‌ای که دولت‌های گذشته برایش به یادگار گذاشته سخن می‌گوید. متأسفانه خودروساز ایرانی که تاکنون از داخلی‌سازی سخن می‌گوید در شرایط تحریم نتوانست ضمن حفظ مشتری، تولید را افزایش و قیمت تمام شده را کاهش دهد و اکنون پس از گذشت دوسال همچنان با کاهش تقاضای بازار مواجه است و پیش از اینکه به تعهدات قبلی خود عمل کند، خودروهای جدیدی را پیش فروش می‌کند. صاحبنظران معتقدند در ایران، خودروساز کیفیت را تعیین می‌کند، یک قیم هم برای قیمت‌گذاری تعیین می‌کند و چون مشتری انحصاری دارد، حاضر نیست زیر بار خیلی از خطرات و سرمایه‌گذاری‌ها برود و خیلی روی رضایت مشتری تمرکز نشده است زیرا مشتری خودرو نه قدرت انتخاب دارد و نه احساس امنیت بلکه فقط باید تأسفات دولتمردان را بشنود و بس.

نظرات
نام :
ایمیل:
متن نظر:
سوال امنیتی * = 1 + 8
ارسال
نمایش نظرات