\
سرویس :
زمان : ۱۳۹۴/۴/۲ - ۰۹:۵۷
شناسه خبر : 688
مقصر اصلی آلودگی هوا کیست بنزین یا خودرو
سهم خودروی شما در مصرف بنزین چقدر است؟ افرادی که صاحب خودرو هستند به صورت تقریبی می‌دانند به ازای هر صد کیلومتر چند لیتر بنزین می‌سوزانند و اینکه خودرویشان جزو وسایل نقلیه صرفه‌جو پراشتهاهاست.

سهم خودروی شما در مصرف بنزین چقدر است؟ افرادی که صاحب خودرو هستند به صورت تقریبی می‌دانند به ازای هر صد کیلومتر چند لیتر بنزین می‌سوزانند و اینکه خودرویشان جزو وسایل نقلیه صرفه‌جو پراشتهاهاست.

خودروسازان مصرف سوخت خودروهایشان را به ازای هر صد کیلومتر پیمایش کمتر از 9 لیتر عنوان می‌کنند، اما استفاده‌کننده‌های خودروی داخلی به حکم تجربه شخصی  میزان مصرف سوخت را بین 10 تا 12 لیتر می‌دانند. زمانی که چنین تفاوت عددی پیش می‌آید  نوک پیکان انتقادها به سمت خودروسازان متمایل می‌شود.
خودروهایی که با فشار سازمان ملی استاندارد به یورو 4 رسید ولی هنوز مصرف سوخت آنها بالاست و حجم آلایندگی بالایی که ایجاد می‌کنند صدای اعتراض سازمان محیط زیست را هم درآورده است. خودروسازان اما توضیحات و توجیهات خاص خود را دارند.
آنها کیفیت بنزین را دلیل افزایش مصرف سوخت خودروها و آلایندگی هوا می‌دانند و اینکه بنزین تولید داخل و حتی بنزین وارداتی مطابق با استانداردها نیستند. وقتی یک خودرو نتواند بنزین با کیفیت دریافت کند خود به خود این امر برعملکرد فنی خودرو اثر می‌گذارد و میزان مصرف آن هم افزایش پیدا می‌کند. وزارت نفتی‌ها خودشان را از هرگونه نقد مبرا می‌دانند و معتقدند بنزین ارائه شده در پمپ بنزین‌ها یورو 4 و با کیفیت است.
همچنین خودروسازان را به علت استفاده نکردن از تکنولوژی‌های روز مقصر می‌دانند. افرادی هم که صاحب یا راکب خودروهای داخلی هستند خودروسازان را مقصر اصلی مصرف بالای بنزین می‌دانند.
مردم معتقدند خودروهای ایرانی بر خلاف خودروهای خارجی نیاز بیشتری به سوخت بنزین دارند.
یکی از سازمان‌هایی که قرار بود در این باره نظر رسمی خود را اعلام کند سازمان ملی استاندارد بود. این سازمان در قالب اکیپ‌های مختلف وضعیت بنزین داخلی و وارداتی را بررسی کرد اما تاکنون نتایج آن اعلام نشده است.
محور انتقادهای مردم و متخصصان زیست‌محیطی این بود که بنزین داخلی یا حتی وارداتی مشکلات فراوانی دارد لذا وزارت نفت باید در تأمین بنزین با کیفیت چاره‌ای بیندیشد. دراین زمینه رئیس سازمان ملی استاندارد گفته است که بزودی نتایج تفکیک شده بازرسی از بنزین‌های موجود در سطح کشور اعلام خواهد شد البته وی در لابه لای صحبت‌های خود اذعان داشت که نگران کیفیت بنزین نیستیم چراکه مشکل حادی در مورد کیفیت بنزین وجود ندارد.
درحالی که دلایل میزان مصرف بالای بنزین در خودروهای داخلی با علامت سؤال‌های متعددی روبه‌رو است، در خودروهای وارداتی همچنان در محدوده کم مصرف‌ها قرار می‌گیرند. این درحالی است که خودروهای خارجی همان بنزینی را استفاده می‌کنند که خودروهای داخلی باک‌شان را با آن پر می‌کنند. ولی چرا میزان مصرف بنزین خودروهای خارجی تقریباً همان چیزی است که در کاتالوگ‌های آنها آمده است.
اگر بخواهیم در چنین شرایطی خودروها را با هم قیاس کنیم، به نظر می‌رسد خودروسازان به دلیل نوع تکنولوژی‌ای که استفاده می‌کنند هنوز نتوانسته‌اند میزان سوخت خودروها را کاهش دهند.
خودروهای وارداتی با بنزین داخلی مصرف سوخت پایینی دارند. حتی خودروهای چینی هم میزان مصرف سوخت‌شان از خودروهای داخلی ما کمتر است. حال در شرایطی که قیمت بنزین هزار تومان شده است خیلی از خریداران خودرو به دنبال خودروهای کم مصرف که سهم ناچیزی در آلایندگی هوا داشته باشند، هستند.
با وجود این، کارشناسان هم توصیه‌هایی می‌کنند که چگونه مصرف بنزین خودروها را کاهش دهیم. این توصیه‌ها مشتمل بر هشت راهکار هستند:کم کردن وزن خودرو (هرچه وزن خودرو کمتر باشد، سوخت کمتری هم خواهد سوزاند)، وضعیت لاستیک‌ها (هرچه مقدار باد لاستیک‌ها کمتر باشد، سایش لاستیک‌ها بیشتر شده و سوخت بیشتری مصرف می‌شود)، خاموش یا روشن(اگر اتومبیل را در توقف‌های کوتاه مدت خاموش کنید، مصرف سوخت شما بیشتر می‌شود)، تنظیم فرمان(به هم ریختن زاویه چرخ‌ها می‌تواند باعث افزایش مصرف سوخت شود)، پنجره ها(باز بودن پنجره‌های ماشین نقش مهمی در مصرف سوخت خودرو دارد)، وضعیت فنی ماشین(فیلتر هوا، شمع جرقه زنی و روغن موتور اگر به هر دلیلی مشکل داشته باشد مصرف سوخت افزایش قابل توجهی خواهد یافت)، اگزوز استاندارد (استفاده از اگزوز بزرگ‌تر یا کوچک‌تر از سایز استاندارد، باعث کاهش قدرت موتور و افزایش مصرف سوخت آن می‌شود) و درست رانندگی کردن (هرچه با دنده سنگین‌تری برانید، دور موتور بالا رفته و مصرف سوخت خودرو افزایش پیدا می‌کند) .
بنزین و خودرو همخوانی ندارند
کیوان وزیری مدیر اجرا و نظارت بر استانداردهای ایران خودرو در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره مصرف بنزین خودروهای داخلی و قیاس آن با خودروهای وارداتی گفت: قضاوت و مقایسه خودروهای داخلی با وارداتی کار درستی نیست. شرایط تولید و تکنولوژی با یکدیگر بسیار متفاوت است. در مورد خودروهای چینی قطعاً مصرف سوخت خودروهای داخلی بهتر است. این امر از نظر فنی کاملاً مشخص است. تمام خودروها مطابق استاندارد یورو 4 تولید می‌شود. با تغییرات صورت گرفته در موتور خودروها میزان مصرف سوخت بین 3 تا 7 درصد کاهش یافته است و این امر سال به سال روند نزولی خواهد داشت. سبد مصرف سوخت خودروها تا پایان سال گذشته به طور متوسط 6 درصد کم شده است. تمام خودروهایی که در ایران خودرو تولید می‌شوند مطابق با استاندارد یورو4 است و خودروها با موتور تی یو 5 و تی یو 3 توانستند از مصرف سوخت بکاهند.
وزیری اذعان داشت: در سیکل ترکیبی مصرف سوخت خودروهایی چون سمند، پرشیا، دنا، رانا و 405 در حدود 8 الی 8 و نیم لیتر است. در خودرو 206 میزان مصرف بنزین 35/6 لیتر است. بر این اساس هر چقدر کیفیت بنزین ارتقا پیدا کند میزان مصرف سوخت خودروها کاهش خواهد یافت. طبق بررسی‌های صورت گرفته با کیفی‌سازی بنزین و یورو4 شدن آن میزان مصرف سوخت 15 الی 20 درصد بهبود خواهد یافت.
برخی از کارشناسان معتقدند که بنزین عرضه شده در پمپ بنزین‌ها هنوز به استاندارد یورو4 نرسیده است و بعضاً یورو2 است. این در حالی است که خودروهای تولید داخل طبق گفته مسئولان فنی خودروسازان به طور کامل یورو 4 شده است. لذا بنزین یورو 2 و خودروی یورو 4 نمی‌توانند با یکدیگر همخوانی داشته باشند و همین امر مصرف بنزین خودروها را تحت تأثیر قرار داده است.
وقتی در باک خودروها بنزین با درجه کیفی پایین (بنزین با اکتان کمتر از 95) تزریق شود به مرور زمان موتور، شمع، سیلندر، سرسیلندر، دریچه هوا و تمام فرآیند مهندسی خودرو تحت تأثیر قرار می‌گیرد و در نهایت مصرف بنزین بالا می‌رود و گلایه مصرف‌کنندگان خودرو را در پی خواهد داشت.
همین اتفاق میزان مصرف سوخت خودرو را نسبت به سطح استاندارد آن تا 35 درصد افزایش می‌دهد، لذا بنزینی می‌تواند عملکرد خودرو را ارتقا دهد که اکتان آن بالاتر از 95 باشد. این مهم در شرایطی رخ خواهد داد که بنزین یورو 4 به صورت سراسری در کشور عرضه شود.
درحال حاضر وزارت نفت در 8 کلانشهر کشور بنزین یورو 4 توزیع می‌کند ولی در سطح استاندارد این بنزین تردید‌هایی وجود دارد. روزانه حدود 70 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود که تنها یک چهارم آن یورو4 و مابقی یورو2 است لذا ضروری است وزارت نفت برای توزیع بنزین استاندارد با سرعت بیشتری حرکت کند.
خودروی یورو 4 آلودگی را نصف می‌کند
یوسف رشیدی استاد دانشگاه شهید بهشتی نیز درباره مصرف سوخت خودروها و بنزین عرضده شده در جایگاه‌های سوخت به «ایران» گفت:میزان مصرف سوخت خودروها به سه موضوع تکنولوژی موتور، سیستم کنترلی مورد استفاده و نوع سوخت قابل بستگی دارد. هر چقدر عوامل یاد شده به روز باشد میزان مصرف سوخت و سهم آلایندگی خودروها کاهش خواهد یافت. وقتی خودروها کاربراتوری بود و به مرور به سمت انژکتوری رفت بخشی از آلایندگی‌ها حل شد. همچنین زمانی که قطعه کاتالیست روی خودروها نصب شد، از میزان گوگرد خودروها کاسته شد، لذا هر زمان که تکنولوژی ارتقا پیدا کند می‌توان به کاهش مصرف بنزین دست یافت. وزارت نفت در 8 کلانشهر کشور بنزین یورو4 عرضه می‌کند. این نوع از بنزین به دلیل کیفیت و اکتان بالا باعث بهبود عملکرد خودروها می‌شود. اگر در سایر شهرها نیز سوخت مناسب توزیع شود می‌توان مصرف سوخت خودروها را کاهش داد. از سال 79 ارتقای بنزین داخلی کلید خورد. زمانی بنزین یورو یک بود ولی اکنون به یورو 4 تجهیز شدیم، هر چند که در کشورهای دیگر و بخصوص اروپا بنزین یورو5 و 6 عرضه می‌شود. ما نیز باید در این مسیر قدم برداریم.
رشیدی با بیان اینکه خودروسازان به سمت تولید خودروهای یورو 4 حرکت کردند اذعان داشت: خودروی یورو 4 آلودگی را نصف می‌کند بنابراین دو ماشین اندازه یک ماشین آلودگی تولید می‌کند اما صفر نمی‌شود. ما باید به این سمت حرکت کنیم اما باید مصرف سوخت را هم کم کرد مثلاً با حمل و نقل عمومی، دولت الکترونیک و اصلاح قوانینی که مردم بی‌مورد در شهر تردد نکنند، این کار امکان‌پذیر است. درکنار فعالیت‌هایی که دولت برای کاهش آلودگی هوا انجام می‌دهد، اقدامات فرهنگی هم مؤثر است، مثلاً در لندن محدوده‌هایی ایجاد کردند که خودروهایی که کمتر آلودگی تولید می‌کنند امکان تردد داشته باشند یا در ژاپن بیشتر سفرها ریلی است. ما هم باید این‌گونه عمل کنیم.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: کاتالیست خودروهای سواری می‌تواند خیلی زودتر از پنج سال از کارکرد خودرو فرسوده شود  لذا لازم است مدت اعتبار معاینه فنی وسایل نقلیه به دوره دو ساله برسد. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد استاندارد کردن خودروهای جدید باعث شده سرانه آلودگی هر خودرو از حدود 50 گرم به کمتر از 7./2 گرم در هر کیلومتر پیمایش کاهش پیدا کند. به عبارت دیگر 20 دستگاه خودرو جدید معادل فقط یک دستگاه خودروی قدیمی هوا را آلوده می‌کند.
اردیبهشت ماه سال ٩٣ استاندارد جدید بنزین بویژه در کلانشهرهای در معرض آلودگی مطابق با استاندارد یورو ٤ در هیأت مدیره پالایش و پخش مصوب و اجرایی شد. قبل از آن استاندارد مورد استفاده تلفیقی از استاندارد یورو ٢ و ٣ بوده است.
طبق آخرین گزارش‌ها تولید بنزین یورو ٤ از اواسط مردادماه ٩٣ در پالایشگاه تبریز به میزان حدود یک میلیون لیتر در روز شروع و در شهر تبریز توزیع شده است. توزیع بنزین یورو ٤ از آذر ماه در شهر مشهد شروع و در حال تکمیل است. تولید بنزین یورو ٤ با استفاده از تمهیدات نرم‌افزاری به میزان ٢ میلیون لیتر در روز در پالایشگاه اصفهان انجام شد و توزیع آن در شهر اصفهان از اواخر مهرماه ٩٣ شروع و در حال حاضر اصفهان تحت پوشش کامل بنزین یورو٤ است.
هم‌اکنون در مجموع 57. 17 میلیون لیتر در روز بنزین یورو ٤ و ٢٤ میلیون لیتر گازوییل یورو٤ تولید و توزیع می‌شود. برنامه‌ریزی‌های مورد نیاز برای اجرایی شدن توزیع بنزین و گازوییل یورو ٤ در دیگر کلانشهرها در دست اقدام است.
طرح‌های ارتقای کیفی فرآورده جهت تکمیل توزیع در کلانشهرها در وهله نخست و گسترش به کل کشور در پالایشگاه‌ها در دست اقدام است که بتدریج بر اساس برنامه زمانبندی به بهره‌برداری می‌رسدمنبع روزنامه ايران

نظرات
نام :
ایمیل:
متن نظر:
سوال امنیتی * = 11 + 2
ارسال
نمایش نظرات