\
سرویس :
زمان : ۱۳۹۴/۴/۱۵ - ۱۳:۰۹
شناسه خبر : 716
مناظره پژویان با سازمان حمایت در مورد قیمت گذاری خودرو
جمشید پژویان در پاسخ به جوابیه سازمان حمایت به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: کجای دنیا سازمانی با نام سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولید‌کننده به‌ طور همزمان وجود دارد؛ کجای دنیا به چنین سازمانی اجازه دخالت در کار قیمت‌گذاری را می‌دهد.

جمشید پژویان در پاسخ به جوابیه سازمان حمایت به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: کجای دنیا سازمانی با نام سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولید‌کننده به‌ طور همزمان وجود دارد؛ کجای دنیا به چنین سازمانی اجازه دخالت در کار قیمت‌گذاری را می‌دهد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت» و به نقل از ایسنا، چندی پیش رئیس سابق شورای رقابت، درباره نحوه واگذاری قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت توضیحاتی را ارائه داد و از وضعیت شکل‌گیری سازمان حمایت و دخالت این سازمان در کار قیمت‌گذاری انتقاد کرد.

پس از انتشار صحبت‌های پژویان درباره پیشنهاد وی در زمان ریاست شورای رقابت مبنی بر اصلاح وضعیت سازمان حمایت و واگذاری بحث قیمت‌گذاری به شورای رقابت، این سازمان با ارسال جوابیه‌ای به این گفته‌ها واکنش نشان‌داد.

جمشید پژویان در پاسخ به جوابیه سازمان حمایت به ارائه توضیحاتی پرداخت که متن آن به شرح زیر است:
زمانی که شورای رقابت روی پرونده خودروسازان کار کرد دو خودروساز بزرگ کشور به صورتی حرکت می‌کردند که یک شرکت، سهام زیادی از هر دو را خریده بود، بنابراین در حال ادغام با یکدیگر بودند که این امر انحصار را بالا می‌برد. بنابراین شورای رقابت وارد شد و ما توانستیم جلوی این کار را بگیریم و آن شرکت را مجبور کنیم که سهام یکی از این خودروسازان را به طور کامل بفروشد و از حضور در جلسات هیات مدیره این دو خودروساز نیز ممنوع شد.

بعد از آن مساله‌ قیمت‌گذاری پیش آمد و وقتی که ما به این مساله ورود پیدا کردیم این امر از سوی هیات دولت مورد تایید قرار گرفت. حتی اگر این تایید هم نبود وظایف شورای رقابت این اجازه را می‌داد که به بحث قیمت‌گذاری خودرو به عنوان یک کالای انحصاری وارد شود و قانون رقابت در این امر یک قانون بالادستی است که از سوی تشخیص مصلحت نظام ملاحظه شده و مورد تایید قرار گرفته است.

ما مثل برخی از آقایان کار قیمت‌گذاری را به صورت سرانگشتی انجام ندادیم، بلکه برای این کار مدل‌سازی انجام دادیم و یک مدل قیمت تعیین کردیم که این امر باید براساس اطلاعاتی انجام می‌شد که خود خودروسازان باید آن را جمع‌آوری و تحویل می‌دادند، بنابراین همین مسأله باعث به وجود آمدن تعللی در کار تدوین مکانیسم قیمت‌گذاری شد؛ البته فکر می‌کنم از زمان اعلام این امر تا تدوین دستورالعمل یک ماه و نیم بیشتر نگذشت.

در نهایت دستورالعملی از سوی شورای رقابت اعلام شد که در آن با جاگذاری ارقام قیمت خودرو به دست می‌آید. اگر برخی فکر می‌کنند که خودروسازان می‌توانند در نحوه‌ی به دست آوردن قیمت در این مکانیسم به بهانه‌های مختلف تخلف انجام دهند به هیچ وجه این امر ممکن نیست.

شورای رقابت هرگز قیمت را اعلام نمی‌کرد، بلکه دستورالعمل آن را اعلام می‌کرد و کارگروه مربوطه نیز برای کنترل قیمت‌گذاری‌های انجام شده یکبار قیمت را از طریق این دستورالعمل در می‌آورد.

در این دستورالعمل پارامترهایی در نظر گرفته شده است که اگر هر سال این پارامترها تغییر کند، قیمت به دست آمده از طریق فرمول نیز تغییر خواهد کرد.

همچنین دستورالعملی که ازسوی شورای رقابت تدوین شده بود، برای تمام خودروهای داخلی کارآیی دارد. این فرمول برای خودروهای وارداتی نیست، بلکه برای تولید داخل است که به هر صورت با هر نوع خودرویی قابل تطبیق است.

هر خودرو پارامترهای مختلف خود را دارد که از سازمان استاندارد و بانک مرکزی استعلام می‌شود. تورم بخشی را از بانک مرکزی می‌گیریم و کیفیت را از سازمان استاندارد دریافت می‌کنیم و آنها را در این فرمول جاگذاری می‌کنیم تا قیمت خودرو به دست آید.
سوال من این است که کجای دنیا سازمانی با نام سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولید‌کننده به‌طور همزمان وجود دارد و در کجای دنیا به چنین سازمانی اجازه دخالت در کار قیمت‌گذاری را می‌دهد.

من دو شکایت در مورد دو وارد‌ کننده خودروی خارجی در این سازمان دارم که نمی‌خواهم از آن‌ها اسم ببرم اما یک شکایت در مورد خودرویی بود که در زمان تحویل، رادیو نداشت و یک شکایت مربوط به خدمات پس از فروش یک خودروی خارجی دیگر بود که یک لاستیک آن پاره شده بود و من مجبور شدم برای یک لاستیک که خراب شده بود چهار حلقه لاستیک بخرم. هر کدام از این دو پرونده به فاصله یک سال مطرح شد و الان 8 یا 9 سال از آنها می‌گذرد و هنوز سازمان حمایت جوابی نداده است.
در این مورد آقای مهندس مفتح - معاون وقت سازمان - در جریان این پرونده‌ها بودند.

نظرات
نام :
ایمیل:
متن نظر:
سوال امنیتی * = 11 + 7
ارسال
نمایش نظرات