\
سرویس :
زمان : ۱۳۹۴/۵/۴ - ۱۸:۲۰
شناسه خبر : 751
معاون وزیر صنعت در گفتگو با نکته آنلاین:
ورود هیئت‌های بازرگانی را به فال نیک می‌گیریم
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه حمایت از تولیدکنندگان داخلی باید طی یک پروسه زمانی مشخص انجام شود، گفت: ورود هیئت‌های بازرگانی به کشور خوب است و می‌تواند برای تولید و صنعت ما کمک باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه حمایت از تولیدکنندگان داخلی باید طی یک پروسه زمانی مشخص انجام شود، گفت: ورود هیئت‌های بازرگانی به کشور خوب است و می‌تواند برای تولید و صنعت ما کمک باشد.

به گزارش نکته آنلاین ، مهدی کرباسیان با اشاره به رفع تحریم‌ها و آغاز فصل جدیدی در اقتصاد کشور  گفت:  در رابطه با تولید داخلی من معتقدم که سیستم داخلی و تولید بایستی پله پله و در یک پروسه 2  ساله، 3 ساله، 5 ساله یا 10 ساله تعیین تکلیف شود و تولید کننده‌ها باید مسیرشان هم در قیمت هم کیفیت اصلاح شود و  اگر بعد از چند سال نتوانستند خودشان را به نقطه مطلوب  برسانند، به نظر من دولت دیگر نباید حمایت کند.

کرباسیان با تاکید بر اینکه باید در فرایند تولید  مزیت‌های نسبی را در نظر بگیریم، اظهار کرد: اگر بعد از مدتی برخی تولیدات ما نتوانند به نقطه مطلوب برسند و در بازار رقابت کنند، نشان می‌دهد که این صنعت ناموفق بوده و باید به سراغ صنعت دیگری برویم، مثلا در کشور کانادا خودروی سواری تقریبا تولید  نمی شود ولی کامیون در حد بسیار خوبی تولید می‌شود چون که صنعت تولید کامیون نسبت به تولید سواری موفق‌تر بوده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه اضافه کرد: ما الان 35 سال است که به بهانه اشتغال با تمام قوا  از تولید خودرو حمایت کرده ایم اما من اعتقاد دارم که این بهانه اشتغال موجب شده که الان خساراتی که مردم از نظر نیروی انسانی و موضوعات دیگر خورده اند، قابل پاسخ گویی نباشد، من نمی‌دانم چه کسی می‌خواهد جواب این همه  دود و آلودگی در تهران که ماحاصل موتور خودروهای داخلی و سوخت بد است و یا تصادفاتی که می‌شود را بدهد و همه اینها نشان می‌دهد  که باید در حمایت از تولید و اشتغال تجدید نظر شود.

کرباسیان با بیان اینکه خود کفایی به مفهوم ورود به صنایع مختلف نیست، تصریح کرد: عدم ورود به برخی از صنایع که امکان رقابت و قدرت تولیدی کمتری در آن را داریم به این مفهوم این نیست که استقلال کشور زیر سوال می‌رود  بلکه تقویت در بخش هایی است که پتانسیل بیشتری در آن وجود دارد، مثلا الان کانادا منافعش حکم می‌کند که از تولید کامیون حمایت کند نه تولید سواری و ما هم باید از تولیداتی حمایت کنیم که قابل رقابت باشد.

رییس سابق گمرک با اشاره به دوران پسا تحریم  و به صف شدن هیئت‌های اقتصادی اروپایی برای سفر به ایران، خاطر نشان کرد: این اتفاق برای اقتصاد ایران خوب است و می‌تواند باعث توسعه تولیدات و صنایع ما شود. از این پس به جای استفاده از قطعات ماشین آلات چینی با کیفیت بسیار بد که هزینه‌های ما را چند برابر می‌کنند، می‌توانیم از قطعات با کیفیت استفاده کنیم.

به گزارش نکته آنلاین، نکته مورد توجه این است که دولت باید مراقب سیل واردات جدید به کشور باشد تا پس از سیل اجناس چینی که ضربه مهلکی به تولیدکنندگان وارد کرد، این بار ضربه دوم از سمت اجناس اروپایی به تولیدکنندگان وارد نشود بلکه در فاز جدید واردات به کشور به دنبال وارد کردن کالاها و تکنولوژی هایی که در کشورمان وجود ندارد باشیم.

کرباسیان با برشمردن محاسن رفع تحریم ها، بیان داشت: یک نکته را شما همیشه در نظر داشته باشید، دوران تحریم موجب می‌شود که قیمت ارز گران شود و هزینه جابجایی پول بالا برود و شما نمی‌توانید تکنولوژی وارد کنید، تولید کننده با همه علاقه اش که مایل است ماشین آلات مدرن و به روز وارد کند و یا قطعات به روز بیاورد، بعضا در قیمت تمام شده، مشکل پیدا می‌کند و هزینه تولید به همین دلیل بالا رفته و نمی‌تواند در بازار رقابت کند.

این مقام مسئول در وزارت صنایع، رفع تحریم‌ها را فرصت خوبی برای تولید کنندگان داخلی دانست و ادامه داد: رفع تحریم‌ها یک امتیاز بزرگ برای تولید کنندگان ما محسوب می‌شود و آنها می‌توانند با قیمت مناسب و بدون دخالت دلال ها، تکنولوژی‌های جدید را وارد کنند و به نظر من این یک گام بزرگ برای حمایت از صنعت گران داخلی است.

کرباسیان همچنین از آثار مثبت تحریم‌ها در اقتصاد کشور هم سخن گفت و افزود: خوشبختانه یکی از مسایلی که به دلیل تحریم‌ها به اخبار اتفاق افتاد این بود که ما در فن آوری تولیدات به گونه ای عمل کرده ایم که اگر تحریم‌ها برداشته شود  بسیاری از تولیداتمان امکان رقابت خواهند داشت.

برداشته شدن تحریم‌ها باعث می‌شود تا بتوانیم به راحتی جابه جایی و مبادلات ارضی داشته باشیم و قطعات مورد نیاز برای تولید را تهیه کنیم و در مجموع می‌توانیم برخی کالاهایمان که امکان رقابت در بازار‌های جهانی را دارند، صادر کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه باز شدن فضای اقتصادی بعد از تحریم، نباید منجر به ورود سیل آسای کالاهای خارجی به کشور شود، تصریح کرد: از آنجا که ما الان عضو  سازمان تجارت جهانی نیستیم، هنوز می‌توانیم  با نظام تعرفی واردات را کنترل کنیم و با سیاست گذاری از تولید کنندگان داخلی حمایت نماییم اما تولید کنندگان ما باید به سمت توانمد شدن برای رقابت در بازار‌های جهانی پیش بروند.

کرباسیان اضافه کرد: تولیید کنندگان داخلی باید انتظارات را برآورده کنند، شما وقتی یک برند آلمانی مثلا یخچال آلمانی می‌خرید حداقل انتظار دارید که بیست سال این یخچال را داشته باششد در صورتی که یک یخچال چینی یا یخچال بعضا بی کیفیت داخلی بعد از 3 یا 4  سال از کار می‌افتد.

این مقام مسئول حمایت از حقوق مصرف کنندگان را بسیار مهم دانست و بیان داشت: آیا نباید منافع مصرف کننده را در نظر بگیریم؟ مردم به چه قیمتی باید هزینه‌های بالا بدهند و به اسم حمایت از تولید داخلی جنس بی کیفیت بخرند،  این مسئله دو طرف دارد یکی اینکه از تولید داخلی حمایت شود که برای این منظور باییستی همیشه کیفیت را مد نظر داشته باشیم و دیگری حفظ و رعایت حقوق مصرف کنندگان است و اینکه آنها حق دارند در ازای پرداخت پول از خدمات و کالاهای مناسبی برخوردار شوند.

وی با تاکید بر لزوم افزایش کیفیت تولیدات داخلی، تصریح کرد: باید حواسمان باشد تولیدات مان در دنیایی که مرزها برداشته شده، قابل رقابت باشد البته این به آن معنا نیست که در روز اول چنین انتظاری داشته باشم و باید در یک پروسه زمانی این اتفاق بیافتد.

کرباسیان با اشاره به تولید برخی از کالاهای با کیفیت در داخل، ادامه داد: در این چند سال پیشرفت هایی هم داشته ایم مثلا الان بعضی از کارخانه جات شکلات سازی ما در بازار دنیا رقابت می‌کنند و حتی محصولاتشان را در داخل کشور پیدا هم نمی‌کنید چون قیمت و کیفیت اش بسیار بالا بوده و در دنیا عرضه می‌شود.

معاون وزیر صنایع در پایان ابراز امیدواری کرد: در حال حاضر مردم وقتی می‌خواهند کالایی تهیه کنند به دلیل کیفیت و ارزانی، ابتدا به سراغ جنس اروپایی و بعد به دنبال جنس چینی می‌روند و تولید کنندگان داخلی باید از فرصت بعد از تحریم استفاده کنند و با بهره گیری از تکنولوژی‌های جدید، کیفیت محصولاتشان را بالا ببرند تا حقوق مصرف کنندگان رعایت شود و در بازار‌های جهانی نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم.

 

نظرات
نام :
ایمیل:
متن نظر:
سوال امنیتی * = 2 + 3
ارسال
نمایش نظرات