\
سرویس :
زمان : ۱۳۹۴/۵/۱۰ - ۱۱:۲۴
شناسه خبر : 760
طناب پوسیده خودروسازان فرانسوی
خودرو سازی به خصوص شرقی ها می تواند اهرم خوبی بر ضد فرانسوی ها باشد تا قرار داد مجدد با ایران با سخت گیری هر چه بیشتر لحاظ شود.

خودرو سازی به خصوص شرقی ها می تواند اهرم خوبی بر ضد فرانسوی ها باشد تا قرار داد مجدد با ایران با سخت گیری هر چه بیشتر لحاظ شود.
سفر فابیوس به تهران بیش از آنکه سیاسی تلقی گردد، از سوی رسانه های نزدیک به دولت در قالب بهبود مناسبات اقتصادی با ایران توصیف شده بود. بهبودی که اگر در جزییات آن دقت نشود به مانند چند سال قبل خسارت زیادی از طرف فرانسوی متوجه اقتصاد کشور خواهد شد.
در حالی که در دوران اوج تحریم ها بر خلاف تمام کنوانسیون های اقتصادی بین المللی و تعهدات اخلاقی یک خودرو ساز مطرح، پژو فرانسه به یک باره کشورمان را ترک گفت و باعث خسارت زیادی به خودروسازی ایران شد، این روزها مجددا با ورود فابیوس به تهران همه چیز حکایت از بازگشت بی سر و صدای فرانسوی های بد عهد به صنعت کشور دارد. کارشناسان پژو حتی زودتر از وزیر خارجه فرانسه برای رایزنی های مجدد با ایران خودرو وارد تهران شدند.
در باب ورود مجدد اقتصادی فرانسوی ها به ایران ذکر چند نکته ضروری است:
۱-سال های گذشته و پس از فشار آمریکا برای همکاری فرانسه در تحریم های ظالمانه بر ضدایران، این کشور بلافاصله وارد فاز عملیاتی ضربه اقتصادی به ایران شد و شرکت خودرو سازی فرانسه که دفتر مرکزی آن در شهر سوشو این کشور است، تمام تعهدات خود در ایران را زیر پا گذاشت تا جایی که حتی به عواقب این اقدام انتحار گونه سیاسی-اقتصادی خود به درستی فکر نکرده بود.
این اقدام فرانسه یعنی خارج نمودن ظرفیت تولید خود در ایران از دایره فعالیت این شرکت، باعث اخراج گسترده نیروهای این شرکت در فرانسه و اعتصابات گسترده در داخل شرکت پژو گردید که حتی تا اعتصاب غذای روزانه کارگران در پژو فرانسه نیز پیش رفت.
پس از آنکه دولت فرانسه تبعات این کار را برای صنعت این کشور و خصوصا خودرو سازی ویرانگر دید، وارد عمل شد و در مذاکرات به صورت دلال گونه بر قسمت های اقتصادی توافق ژنو دست می گذاشت و با بازی نمودن نقش پلیس بد در بطن مذاکرات سعی می نمود سمبه اقتصادی خود را هر چه بیشتر پر زور کند.
۲-دعوت از مجدد از پژو در حالی برای حضور در ایران صورت می گیرد که مسئولین ایران خودرو هیچ گونه شکایتی برای تضییع حقوق بیت المال به سبب ترک ناگهانی ایران توسط این خودرو ساز بد قول صورت نگرفته و با این اقدام طرف مقابل را ترغیب به تکرار چنین افعال خصمانه ای از نوع دیگری می نماید. تبیین اقدام تنبیهی ایران در رسانه برای خودرو ساز بد عهد فرانسوی ایده ای خوب برای فشار هر چه بیشتر به طرف فرانسوی برای عدم تکرار چنین اقداماتی بوده ولی هنوز خبر خاصی برای شکایت از خودروسازان فرانسوی صورت نگرفته است.
ایران خودرو باید به وضوح محل و زمان رسیدگی به خسارت پژو به ایران را معلوم نموده و مردم را نیز در جریان این پرونده بگذارد. پرونده ای که خسارت نزدیک به ۳.۲تریلیون تومان به کشور وارد کرده و در صورت ایجاد پشتوانه و انتظار مردم برای رسیدگی پرونده خسارت فرانسوی ها به خودرو سازی کشور، دست مسئولین صنعتی کشورمان برای بستن قرار داد مجدد با دست بالاتر را نیز فراهم می آورد.(۱)
۳-مدیرعامل ایران خودرو در شرایطی از نهایی شدن قرارداد این شرکت با پژو فرانسه خبر داده است که بزرگترین مزیت ایجاد شده در این قرارداد برای ایران، صادرات ۳۰ درصد از تولیدات مشترک ایران و فرانسه است.
این موضوع در حالی به عنوان یک مزیت در قرارداد جدید با پژو فرانسه مطرح شده که در واقع یک نقطه قوت جدید برای پژو ایجاد می‌کند و این شرکت می‌تواند در قالب تولیداتش در ایران، بخشی از آن را به کشورهای دیگر نیز صادر کند.
به این ترتیب شرکت پژو نه تنها بابت تولیداتش در ایران سود بالایی کسب می‌کند، بلکه از امکانات کشور نیز برای گسترش شبکه صادرات خود بهره‌ مند خواهد شد.
۴-لزوم پروژه موازی خودرو سازان ایرانی برای برخورد با طرف های فرانسوی بشدت در حال حاضر حس می شود، مذاکرات همزمان ایران با طرف های رقیب فرانسه در صنعت خودرو سازی به خصوص شرقی ها می تواند اهرم خوبی بر ضد فرانسوی ها باشد تا قرار داد مجدد با ایران با سخت گیری هر چه بیشتر لحاظ شود.
خودرو سازان نشان داده اند که اگر مفاد قرار صرفا به آنها واگذار شود، چندان قرار داد محکمی از آن برای کشور در نخواهد آمد.

نظرات
نام :
ایمیل:
متن نظر:
سوال امنیتی * = 8 + 5
ارسال
نمایش نظرات