به همین منظور به طرح چند سوال از علی علیلو، عضو کمیسیون صنایع و معادن و رئیس هیات تحقیق و تفحص از خودروسازان پرداختیم که در ادامه از نظرتان خواهد گذشت.
به عنوان رئیس هیات تحقیق و تفحص از خودروسازان از ارسال ۱۳ پرونده تخلف برای قوه قضائیه خبر دادید، در این خصوص توضیح دهید که این پروندهها چه نوع تخلفاتی را شامل میشوند؟
درحال حاضر 13 پرونده تخلف به قوه قضائیه ارسال شده است و باید رسیدگی شود تا بتوان رای نهایی را اعلام کرد. قوه قضائیه هم قول داده است خارج از نوبت به آنها رسیدگی کند. تا زمانی که رای قطعی صادر نشود، نمیتوان اسمی را عنوان کرد و به جزئیات تخلفات که صورت گرفته است پرداخت و این یک اقدام قانونی است.
چرا درمورد تخلفات صورتگرفته شفافسازی نمیشود؟
چون تخلفات ماهیت حقوقی و قضایی دارند، نمیشود در وهله اول بیان شوند. ما تخلفات را برای قوه قضائیه ارسال کردهایم که باید به آن رسیدگی شود و سپس میتوان اظهارنظر کرد و به صورت شفاف بیان کرد. اینکه بخواهیم بدون رای قطعی بیان کنیم، قانونی نیست. زمانی که این رای نهایی و قطعی صادر شود، از مجرای قانونی یعنی سخنگوی قوه قضائیه موضوع مطرح خواهد شد. چیزی که تاکنون اعلام کردیم، شفاف است. وقتی از ما سوال شد که چند تا پرونده بوده است ما تعداد پروندههای تخلف را اعلام کردیم و بعد از تحقیق و تفحص گزارش آن به قوه قضائیه ارسال شده است. از این به بعد بررسی پرونده تخلفات با قوه قضائیه است. البته پیشتر گزارشی از این تخلفات در صحن علنی نیز مطرح شد.
چرا گروه تحقیق و تفحص از خودروسازان از پاسخ وزیر صنعت و معدن قانع نشدند؟
آقای وزیر متاسفانه کم لطفی نسبت به تحقیق مجلس از صنعت خودروسازی داشتند. به همین دلیل نیز مجلس درباره این پرونده و مساله دیگری سوالی از وی مطرح کرد. انتظار مجلس نیز از وزیر صنعت رسیدگی به گزارش تحقیق است که اگر آن گزارش را قبول ندارند، ما تلاش می کنیم تا اشکال کار را بیابیم. البته ایشان برای پاسخگویی به سوال رسمی که متعاقبا در مجلس مطرح خواهد شد به مجلس خواهند آمد و آنجا معلوم میشود که ما قانع خواهیم شد یا نه. آنچه به مجلس مربوط است این است که این پرونده برای مجلس مختومه نیست و همچنان پیگیر هستیم.
چه زمانی نتیجه تحقیق و تفحص از تخلف خودروسازان مشخص خواهد شد؟
نهایت تحقیق و تفحص قرائت آن در صحن علنی مجلس بود که آنهم انجام شده است. پیگیریهایی نیز هماکنون درحال انجام است که مربوط به قوه اجرایی و وزارت صنعت و معدن است که باید به انجام برسد. امیدواریم که این پرونده در یک زمان کوتاه رسیدگی شود و نتیجه را از طریق قوه قضاییه و هم از طریق مجلس اعلام خواهیم کرد.
هفته آتی شورای رقابت قرار است که نرخ جدید چهار خودرو را اعلام کند آیا شورای رقایت اجازه افزایش قیمتها را دارد؟
اقدام شورای رقابت قانونی نیست و تنها میتواند چارچوب اعلام کند. قطعا در این مورد مجلس سکوت نخواهد کرد و چنانچه این اقدام خارج از روال قانونی باشد و بخواهند بر همان قیمتگذاری که در گذشته انجام گرفتهاست، اصرار ورزند، مجلس قطعا برخورد جدیتری خواهد داشت.
یعنی اگر افزایش قیمت اعمال شود، شاهد برخورد قانونی در این مورد خواهیم بود؟
افزایش قیمتها باید تعریف منطقی داشته باشد. متاسفانه آنچه در گذشته رخ داد منطقی نبود و ما اعتراض خود را اعلام کردیم و پیگیر آن نیز هستیم. چنانچه شاهد افزایش قیمت باشیم، مجلس جدیتر وارد این بحث خواهد شد.
در خصوص پرونده اینترنتی نیم میلیاردی دو نفر از مسئولان خودروسازی و مافیای خودروسازی توضیحاتی ارائه دهید.
بررسیهایی در این مورد انجام شده و همچنان پیگیر این قضیه هم هستیم. در رابطه با مافیای خودروسازی نمیشود در رسانه نام برد، اما درباره هزینه اینترنت، از طرف هیات تحقیق چنین خبری داده نشده است. اما موضوعی است که در دستور کار ما هم قرار گرفت که اگر صحت داشته باشد قطعا اعلام خواهیم کرد. شبکه ماهوارهای اینترنتی مربوط به مرکز مطالعات ایرانخودرو است که در آنجا مدیرعامل هم خطی داشتند که مورد نیاز بوده است اما اینکه بخواهیم عنوان کنیم که شخص مدیرعامل شبکه ماهوارهای داشتهاند و این مقدار هزینه کرده است؛ صحت ندارد. بلکه این شبکه ماهوارهای مربوط به مرکز مطالعات ایران خودروست که نیاز به اینترنت و لینکهای پرسرعت داشتند و لذا از شبکه ماهوارهای استفاده کردهاند. البته درحال بررسی دقیقتر در این مورد هستیم و پس از بررسی نهایی نتیجه آن را اعلام خواهیم کرد.
آرمان - فرشته فریادرس: