\
سرویس :
زمان : ۱۳۹۴/۶/۱۵ - ۰۷:۲۲
شناسه خبر : 815
فروپاشی مافیای خودرو ؛ برگ مثبت در کارنامه دولت
هفته پیش حدود بیست و چند مخاطب تلفنی داشتم که از مقالات من در روزنامه‌های گوناگون در مورد اجحاف واردکنندگان خودروهای خارجی و تقلب و گرانفروشی و تمهید در کسب خودروسازان ...

هفته پیش حدود بیست و چند مخاطب تلفنی داشتم که از مقالات من در روزنامه‌های گوناگون در مورد اجحاف واردکنندگان خودروهای خارجی و تقلب و گرانفروشی و تمهید در کسب خودروسازان ...
از خود راضی داخلی قدردانی می‌کردند و قاطعانه می‌گفتند مقالات منطقی و مدلل شما نقش مهمی در کمپین نخریدن خودروهای گران و مبارزه با انباشتن پول در خزانه یک مشت واردکننده سودجوی بی‌عاطفه که موضوع توانایی خرید مردم را در نظر نمی‌گیرند و از اصول بدیهی علم اقتصاد سردرنمی‌آورند، داشت. همین طور سبب شد خودروسازان فرصت طلب داخلی پس از انباری شدن و زیر آفتاب ماندن و سوختن 80 هزار خودروی وطنی (آقای ترکان بصراحت اعلام کرد 80 هزار خودرو روی دست خودروسازان مانده است) سر عقل بیایند و کمی از منفعت طلبی کاسبکارانه و حجره‌ای دست بردارند و طرحهای تازه‌ای برای فروش محصولاتشان بدهند.
خودروهای خارجی پس از توافق ایران و 1+5 و شایعه اعزام هیأتهای خارجی به ایران برای ورود به میدان خودروفروشی یا مونتاژ خودرو ناگهان از کاهش قیمت مناسبی برخوردار شدند. اخباری که مخاطبان قدرشناس به من دادند، حکایت می‌کند خودروهای چینی و کره‌ای از پنج تا بیست میلیون تومان کاهش بها داشته‌اند. جیلی ساخت چین که یک اتومبیل ساز ایرانی زمانی وعده داده بود آنها را با بهای بین 4 تا 10 میلیون به مشتری عرضه کند و مافیای خودروی ایران مدتها انواعی از آن مانند جیلی SUV را به بهای نجومی 117 میلیون تومان رسانده بود، اکنون به بهای 86 میلیون تومان در دسترس است. سراتوی کره‌ای که پیشتر به مبلغ 28 میلیون و هفتصد هزار تومان عرضه می‌شد و ایران خودرو همان مدل قدیمی هفت سال پیش را بتازگی به مبلغ 90میلیون تومان پیش فروش می‌کرد، اکنون 85میلیون تومان عرضه می‌شود.
مافیای خودروی مانند مافیای شیکاگویی آل کاپون در حال فروپاشیدن است. لغو امتیاز وارد کردن خودروهای میلیارد تومانی گویا به نام مرزنشینان و ساکنان جزایر خلیج فارس و در حقیقت به نفع قاچاقچیان گردن کلفت، برگ مثبتی در کارنامه دولت است.
شاهد بودم چند هفته پیش سیل خریداران یک خودروی شاسی بلند چینی به سوی لیزینگی‌ها سرازیر شده حتی با پرداخت جریمه خواهان بازپس گرفتن پیش پرداخت‌های واریز شده به حساب لیزینگی‌ها بودند.اگر دولت آقای دکتر روحانی بتواند به این جرثومه‌های فساد مافیای خودرو مجال نشو و نما ندهد دعای خیر مردم ایران بدرقه راهش خواهد بود.در قبال ارزان شدن خوشحال کننده بهای خودروهای خارجی، تولیدکنندگان سودجوی دو شرکت وطنی تظاهر به ارزان کردن خودروهای روی دست مانده‌شان می‌کنند.
روزی احمدی نژاد گفته بود «پراید کیلویی چند؟». اما چند مدتی از سخنان او نگذشته بود که بهای خطرناکترین و معیوب‌ترین خودروی داخلی راتا 20 میلیون تومان افزایش دادند تا پاسخ سخن طعنه آمیز او را داده باشند.علت عمده گرانفروشی خودروهای خطرناک و بی‌ارزش داخلی این است که هر کدام به وزارتخانه‌ای تبدیل شده‌اند. یک مدیرعامل ده معاون مدیرعامل و ده‌ها مدیرکل دارند اغلب همان شیوه کاسبکارانه حجره‌ای را داشته و می‌بینید که در تأخیر و تحویل خودرو، تقلب، خرابکاری و بدنام کردن صنعت خودروسازی ایران چه اهتمامی(!) می‌ورزند.
من سالهاست خودرو ندارم و علاقه‌ای به خرید خودروی بنجل ایرانی ندارم، اما درد دلهای مردم را می‌شنوم و می‌خوانم. پیشترها من یک خودروی ژاپنی داشتم. 25 سال حدود یک میلیون کیلومتر با آن رانندگی کردم و می‌خندید اگر بگویم فرزندانم با آن تعلیمات رانندگی خود را به اتمام رساندند و در پایان سه میلیون تومان فروخته شد.نگاهی به مثلاً ارزان شدن خودروهای داخلی بیندازید. از صد هزار تومان تا یک میلیون تومان! خجالت هم نمی‌کشند. ناگهان دو برابر گران کردند حالا صد هزار تومان تخفیف می‌دهند.
مردم می‌خواهند خودرو نخرند تا این پیام را به خودروسازان بدهند که شما در حق مردم اجحاف می‌کنید. با پولی که شما نقداً می‌گیرید، بهترین خودروهای روز از برندهای بسیار معروف غربی و شرقی را قسطی می‌دهند. بدون سود و با اقساط چند ده ماهه! پس لطفاً از خواب گران، بیدار شوید!خسرو معتضد

 

نظرات
نام :
ایمیل:
متن نظر:
سوال امنیتی * = 7 + 1
ارسال
نمایش نظرات