\
سرویس :
زمان : ۱۳۹۴/۶/۲۱ - ۱۴:۳۴
شناسه خبر : 822
يادگاري روي ديوار پژو؟!
پس از توافق برجام و احتمال رفع تحريم ها، حضور مجدد پژو به عنوان شريک مجدد ايران خودرو پر رنگ شده است. با اين حال بررسي جايگاه فعلي اين خودروساز در سطح جهان نشان مي دهد که همکاري مجدد با پژو با اما و اگرهاي جدي رو به روست.

پس از توافق برجام و احتمال رفع تحريم ها، حضور مجدد پژو به عنوان شريک مجدد ايران خودرو پر رنگ شده است. با اين حال بررسي جايگاه فعلي اين خودروساز در سطح جهان نشان مي دهد که همکاري مجدد با پژو با اما و اگرهاي جدي رو به روست.پس از آن که در سال 1976 شرکت پژو سهام شرکت سيتروئن فرانسه را پس از ورشکستگي سيتروئن، خريداري کرد، گروه خودروسازي پژو - سيتروئن تشکيل شد. اين گروه يکي از بزرگترين خودروسازان اروپايي بوده و در اوايل دهه 90 ميلادي عنوان ششمين گروه بزرگ خودروسازي جهان را به خود اختصاص داد. اما با آغاز قرن 21 سهم اين گروه از توليد جهاني خودرو رو به افول گذاشت.
پس از سال 2000 و با افزايش شديد توليد خودرو در جهان، شرکت هاي خودروساز جهاني تيراژ توليد خود را به شدت افزايش دادند ولي شرکت پژو نتوانست بازار خود را گسترش دهد و در تيراژ توليد حدود 3.5 ميليون دستگاه خود باقي ماند. آمار توليد اين شرکت نه تنها افزايش نيافت بلکه پس از سال 2011 کاهش شديدي را تجربه کرد تا حدي که آمار توليد اين گروه در سال 2014 به 2.9 ميليون دستگاه کاهش يافت.
برگرفته از سايت انجمن جهاني خودروسازان
اين در حالي بود که ساير رقباي اصلي پژو در حال افزايش سهم خود از بازار جهاني بودند. براي مثال سهم شرکت تويوتا از کل توليد جهاني در فاصله سال هاي 2000 تا 2014 از 10.4 درصد به 11.5 درصد و سهم شرکت فولکس واگن از 9 درصد به 10.9 درصد افزايش يافته است، سهم توليد گروه پژو-سيتروئن در همين فاصله زماني از 5.1 درصد به 3.1 درصد کاهش يافت.
برگرفته از سايت انجمن جهاني خودروسازان (oica.net)
آمار فوق نشان مي دهد گروه پژو - سيتروئن در 15 سال گذشته روند نزولي را طي کرده است اما پيش بيني هاي آينده نيز ادامه اين روند نزولي را تأييد مي کند. اخيرا گزارش پيش بيني روندهاي آينده صنعت خودروي جهاني تا سال 2025 توسط اتاق فکر KMPG منتشر شده است. اين گزارش بر پايه نظرسنجي از 200 نفر از مديران صنعت خودرو از سراسر جهان تهيه شده و چکيده پيش بيني خبرگان صنعت خودروي جهاني است.
پيش بيني امکان رشد مستقل شرکت ها

بر اساس اين گزارش، 34 درصد از مديراني که مورد پرسش قرار گرفته اند معتقدند گروه پژو - سيتروئن در رقابت جهاني تاب نياورده و مجبور است براي بقا در ساير خودروسازان جهاني ادغام شود. 36 درصد از پاسخ دهندگان معتقدند اين شرکت براي بقا مجبور است با ساير خودروسازان اتحاد استراتژيک برقرار کند و تنها 30 درصد از آن ها معتقدند که اين گروه مي تواند توسعه خود را به شکل مستقل ادامه دهد. اين سوال در مورد ساير خودروسازان جهاني هم پرسيده شده است. در رده بندي خودروسازاني که مي توانند توسعه خود را به شکل مستقل ادامه دهند، شرکت هاي BMW، فولکس واگن و تويوتا به ترتيب رتبه هاي اول تا سوم را دارا هستند و پژو - سيتروئن در رده 24 قرار گرفته است. حتي برخي خودروسازان چيني و هندي نظير برليانس، دانگ فنگ، چري و ماهيندارا در اين رده بندي بالاتر از پژو-سيتروئن ايستاده اند.
بررسي افزايش يا کاهش فروش خودرو
علاوه بر اين صاحب نظران جهاني صنعت خودرو پيش بيني کرده اند، گروه پژو-سيتروئن جزو 20 گروه اول خودروسازي از حيث احتمال افزايش فروش قرار نمي گيرد. بر اساس پاسخ شرکت کنندگان در اين نظرسنجي اولين شرکتي که بيشترين احتمال افزايش فروش را دارد گروه هيوندايي - کيا کره است و شرکت هاي فولکس واگن و آفتوواز روسيه در رده هاي بعدي قرار دارند. شرکت پژو در اين رده بندي جايي ندارد.
برگرفته از گزارش 2015 KPMG’s Global Automotive Executive Survey
حال اين سوال مطرح مي شود که اگر هدف از انعقاد قرارداد با شرکت هاي خارجي، انتقال فناوري و توسعه خودروسازان داخلي است، پس چرا خودروسازان داخلي سراغ شرکت هايي مي روند که چشم انداز تاريکي در آينده صنعت جهاني خودرو دارند. در واقع بيش از آن که صنعت خودروي ايران محتاج پژو باشد، پژو محتاج بازار ايران است تا خود را از اين وضعيت نجات دهد. با توجه به سابقه بدعهدي پژو و عدم انتقال فناوري به ايران پس از 25 سال حضور، آيا ادامه همکاري با اين خودروساز فرانسوي به نفع منافع ملي است؟ علي حسن زاده-

نظرات
نام :
ایمیل:
متن نظر:
سوال امنیتی * = 2 + 4
ارسال
نمایش نظرات