\
سرویس :
زمان : ۱۳۹۴/۷/۶ - ۱۳:۴۳
شناسه خبر : 835
رنو به دنبال خرید خودروسازان ایرانی
شرکت رنو قصد دارد بخشی از چند قطعه سازی ایران را بخرد و اگر به این شرکت بفروشند برنامه دارد. پارس خودرو یا بخش شمالی کارخانه ایران خودرو در تهران را خریداری کند. البته تا کنون دو شرکت ایران خودرو و سایپا حاضر به چنین کاری نشده اند.

شرکت رنو قصد دارد بخشی از چند قطعه سازی ایران را بخرد و اگر به این شرکت بفروشند برنامه دارد. پارس خودرو یا بخش شمالی کارخانه ایران خودرو در تهران را خریداری کند. البته تا کنون دو شرکت ایران خودرو و سایپا حاضر به چنین کاری نشده اند.
شرکت رنو قصد دارد بخشی از چند قطعه سازی ایران را بخرد و اگر به این شرکت بفروشند برنامه دارد پارس خودرو یا بخش شمالی کارخانه ایران خودرو در تهران را خریداری کند. البته تا کنون دو شرکت ایران خودرو و سایپا حاضر به چنین کاری نشده اند .
پیمان کارگر   مدیر رنو  در خاورمیانه و ایران در گفت و گو با اقتصاد نیوز در پاسخ به این سوال که بحث خرید پارس‌خودرو چه شد؟ توضیح داد :ما حاضر بودیم پارس‌خودرو را به‌طور کامل بخریم ولی حاضر به فروش نیستند، تنها حاضرند 20 درصد سهام را بفروشند که این به درد رنو نمی‌خورد. ما حاضر هستیم کارخانه شمالی ایران‌خودرو را هم بخریم اما نمی‌فروشند.
او افزود: خودروسازان ایران حاضر به فروختن کارخانه و زمین نیستند. آنها می‌گویند سرمایه‌گذاری لازم را برای تولید محصولات جدید ندارند و رنو حاضر است در همکاری مشترک جداگانه با ایران‌خودرو و سایپا این سرمایه‌گذاری را در خطوط تولید این شرکت‌ها انجام دهد.
وی ادامه داد :در شرایط ایران با وجود ظرفیت‌های موجود ساخت کارخانه‌ای از صفر غلط است. چون کارخانه‌های موجود تا دو میلیون دستگاه ظرفیت دارند، تنها نیاز است سرمایه‌گذاری برای تولید خودروهای جدید در آن انجام شود. خودروسازان ایرانی از نظر مالی اوضاع خوبی ندارند و نمی‌توانند این کار را انجام دهند اما ما حاضریم این سرمایه را فراهم کنیم.
کارگر تاکید کرد: قصد داریم محصولات جدید را در ایران تولید کنیم، باید ظرفیت لازم را در ایران‌خودرو و سایپا ایجاد کنیم. ما می‌خواهیم با این دو شرکت‌ کار کنیم اما اگر نخواهند به دنبال شرکت‌های دیگر در ایران خواهیم رفت یا سایت تولیدی برای تولید مستقیم می‌خریم یا با یک شرکت ایرانی همکاری مشترک انجام خواهیم داد. ما تا شش ماه دیگر تصمیم‌گیری قطعی را خواهیم کرد.
وی گفت :سرمایه‌گذاری ما در چند بخش خواهد بود. مقدار پولی را که وارد ایران می‌کنیم فعلاً نمی‌توانم بگویم ولی جهت‌گیری‌ها به این شکل است که یک بخش سرمایه‌گذاری مستقیم صنعتی است که در زمینه تولید موتور است. همان‌طور که گفتم ما می‌خواهیم موتورهای خود را به طور مستقیم در ایران تولید کنیم چون باید در این بخش به داخلی‌سازی بالایی دست پیدا کنیم.
او افزود: باید بتوانیم نیاز ایران را تامین کنیم و اگر توانستیم به رنو هم صادرات انجام بدهیم، برای همین می‌خواهیم کارخانه شمالی مگا موتور را بخریم اگر هم نفروشند به دنبال سایت دیگر تولیدی خواهیم رفت. نوع همکاری ما با ایران‌خودرو و سایپا تغییر می‌کند. ما دو سرمایه‌گذاری مشترک جداگانه را با ایران‌خودرو و سایپا شکل خواهیم داد، یک جوینت ونچر با ایران‌خودرو و یک جوینت ونچر با سایپا.
وی در پاسخ به این سوال که در این شرایط نقش رنو پارس چگونه خواهد بود. چون رنو پارس شرکتی بود که از همکاری مشترک ایران‌خودرو سایپا و رنو شکل گرفته بود؟ گفت : سهام ایران‌خودرو و سایپا در رنو پارس به حدود 20 درصد کاهش خواهد یافت و رنو پارس پایگاه مهندسی طراحی و مدیریت رنو در ایران خواهد شد.
به گزارش اقتصادنیوز، برنامه داخلی‌سازی، ارتقای قطعه‌سازان و همکاری با قطعه‌سازان ایران و وصل کردن این شرکت‌ها به شبکه جهانی رنو و تامین بخشی از نیازهای رنو از طریق ایران از دیگر کارهای رنو پارس است. این شرکت باید از نظر مهندسی به شدت قوی شود مهندسی و مدیریت تولید موتور و گیربکس رنو در ایران هم بر عهده رنو پارس است.
بخش طراحی رنو هم در رنو پارس فعال می‌شود تا بتواند اگر مثلاً خواست روی پلت‌فورم کوئید یک خودرو سدان برای بازار ایران طراحی کند. بر اساس اعلام یک منبع آگاه شرکت رنو قصد دارد در چند طرح بزرگ در حدود 500 میلیون یورو در ایران سرمایه‌گذاری مستقیم کند. این طرح‌ها شامل تاسیس کارخانه موتور‌سازی، توسعه خطوط این شرکت در ایران‌خودرو و سایپا و احتمالاً همکاری با یک خودروساز جدید در ایران است.
رنو قصد دارد کارخانه شمالی مگاموتور را بخرد تا در آن علاوه بر موتور تندر 90 به ساخت موتور خودروهای جدید رنو در ایران یعنی کیلیو، کپچر و کوئید که از محصولات آینده این شرکت هستند، بپردازد.
خطوط تولید کنونی که در اختیار رنو است؛ خط شمالی کارخانه ایران‌خودرو و چند خط تولید در شرکت پارس‌خودرو است. این خطوط، تندر 90 را تولید می‌کنند که قرار است با تولید رنو ساندرو در پارس‌خودرو و تندر 90 فیس‌لیفت و وانت تندر 90 در ایران‌خودرو ظرفیت این خطوط تولید تا سال 96 به 300 هزار دستگاه در سال برسد. با رسیدن تولید این خودروها به عدد 300 هزار دستگاه، ظرفیت این خطوط تکمیل می‌شود که برای همین رنو باید خطوط جدیدی را در ایران‌خودرو و سایپا توسعه دهد.
هم‌اکنون رنو حاضر شده سرمایه‌گذاری لازم برای تولید محصولات جدیدش در ایران‌خودرو را که رنو کیلیو و کپچر و در پارس‌خودرو داستر جدید است، بپذیرد. با تولید این سه مدل تیراژ تولید رنو در ایران تا 500 هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.
اما گام مهم رنو تولید کوئید به عنوان جایگزین پراید است. هم‌اکنون این شرکت برای تولید این محصول در حال مذاکره با سایپا و ایران‌خودرو است و اگر با این دو شرکت به توافق نرسد یا به سراغ یک شریک جدید در ایران خواهد رفت یا خود اقدام به تولید این خودرو می‌کند. پیش‌بینی اولیه برای تیراژ تولید این خودرو که با قیمت 25 میلیون تومان قرار است عرضه شود 100 هزار دستگاه است که طی پنج سال به 300 هزار دستگاه خواهد رسید.
موتور این خودرو هم مانند خودرو ماتیز سه سیلندر و دارای حجم 800 سی‌سی یعنی نصف خودرو تندر 90 است. این موتور 58 اسب بخار قدرت تولید می‌کند، که 50 اسب بخار کمتر از تندر 90 است.
به اشتباه برخی در بازار ایران گمان می‌کنند این خودرو در ایران جایگزین تندر 90 خواهد شد اما کوئید با موتوری با 50 اسب بخار قدرت ضعیف‌تر و یک سایز کوچک‌تر بدنه، رقیب جدی برای جایگزینی پراید و تیباست.
رنو همچنین قصد تولید رنو سیمبل را در بازه 50 تا 60 میلیون تومان برای بازار ایران دارد.اقتصاد نيوز – امين آزاد

نظرات
نام :
ایمیل:
متن نظر:
سوال امنیتی * = 8 + 3
ارسال
نمایش نظرات