\
سرویس :
زمان : ۱۳۹۴/۱۱/۴ - ۱۶:۱۲
شناسه خبر : 897
گزارش میدانی از کیفیت قطعات یدکی خودرو
ثروتمندی که جنس ارزان می خرد
در چراغ برق هر کس حرفی می زند و این را اگر حتی یکبار به این خیابان رفته باشید متوجه خواهید شد. یک نظر واحد در باره یک جنس وجود ندارد و هر فروشنده ای درباره جنس و قطعه موجود در مغازه اش، ساز خودش را می زند.

در چراغ برق هر کس حرفی می زند و این را اگر حتی یکبار به این خیابان رفته باشید متوجه خواهید شد. یک نظر واحد در باره یک جنس وجود ندارد و هر فروشنده ای درباره جنس و قطعه موجود در مغازه اش، ساز خودش را می زند.

به گزارش خبرنگار «پرشین خودرو»، هفته پیش اگر درباره اینکه کمبود جنس در بازار و کیفیت اجناس و میزان قطعات اصلی و فرعی صحبت کرده بودیم این بار قدری موشکافانه تر به سراغ کیفیت یک جنس رفتیم. به راستی فرق یک لنت اصلی خودروی تولید داخلی که توسط کارخانه تایید می شود و دارای هولوگرام و لیبل است با یک قطعه دیگر که صرفا این مشخصات را ندارد در چیست؟ خریدار در این بین باید به کدام حرف «اعتماد» کند؟ البته کسی چه می داند شاید هم به این نتیجه برسیم که بازار قطعه اصلی و فرعی به ظاهر هیچ گاه تمامی ندارد.

کیفیت، گارانتی و غیر گارانتی ندارد
یک فروشنده در بازار خیابان چراغ برق به خبرنگار «پرشین خودرو» می گوید: به صرف اینکه یک قطعه اصلی است یا غیر اصلی نمی توان درباره آن به راحتی «اظهار نظر» کرد.
ایمان صفایی ادامه می دهد: حقیقت امر این است که بحث اصلی در تمام کاسبان این بازار سر «کیفیت» یک محصول است و فروشنده ای خیلی به اصلی بودن یا شرکتی بودن یک قطعه کاری ندارد؛ دست کم در این خیابان که این سیستم حاکم است.
وی توضیح می دهد: به شخصه خودم در بازار این رویه را انتخاب می کنم که چند مدل مختلف از چند شرکت مختلف را روی میز می گذاریم و اگر احساس کنم خریدار به معنای واقعی کلمه «اهل خرید» است یک به یک توضیح می دهم که این قطعه چه ویژگی هایی دارد و قطعه های دیگر چه خصوصیاتی. قیمت هر قطعه هم به او می گویم و از قصد هم اصرار می کنم قطعه با کیفیت تر بخرید چون از گرید بالاتری بهره مند است.
این فروشنده بازار لوازم یدکی خودرو عنوان می کند: اهل بازار می دانند هر جنس و هر قطعه ای پشت سرش داستانی دارد. یعنی به طور مثال می بینید یک جنس ارزان است اما کیفیت بسیار خوبی هم دارد ولی به صرف اینکه کارخانه می خواهد فروش کند و به اصطلاح اسمی در بازار داشته باشد حاضر می شود جنس را زیر قیمت بازار به فروش برساند.
صفایی تصریح کرد: این قبیل موارد را کمتر مطرح می کنیم چرا که مشتری تصور خوبی درباره فروشنده نمی کند و فکر می کند ما می خواهیم جنس بنجل به او بدهیم اما مساله ای که هست رنگارنگ بودن این قطعات است و واقعا با قاطعیت نمی توان گفت قطعاتی که شرکتی هستند بهتر از قطعاتی است که در بازار به فروش می رسند؛ البته برعکس این هم صدق می کند.

قطعه فقط با هولوگرام باشد
در این میان اما کسانی که به صورت فنی و تخصصی با ماجرای قطعه در کشور سر و کار دارند حرفی کاملا متفاوت می زنند و به صورت یقین می گویند خریداران، جز قطعات اصلی هولوگرام دار شرکت از هیچ جای دیگر نباید خرید کنند.
معاون بازرگانی شرکت سایپا یدک به خبرنگار «پرشین خودرو» می گوید: حسن قطعات شرکت های اصلی تولید کننده خودرو در کشور تنها ضمانت آن نیست بلکه در این است که شرکت های تولید کننده ابتدا به ساکن کارکرد یک قطعه را شناسایی می کنند و با تحقیقات فراوان تصمیم می گیرند که چه قطعه ای درون جعبه قرار بگیرد.
سید عباس میر حسینی ادامه می دهد: خریدارانی که خودروهای داخلی دارند به صرف اینکه امکان دارد قطعه ای ارزان تر یا شکیل تر باشد نباید قید قطعه اصلی را بزنند چون اگر قطعه ای با یک نام و نشان اما با بسته بندی متفاوت و احتمالا ارزان تر به فروش برسد حتما علتی دارد که به معلول های فراوانی بستگی دارد.
وی در همین رابطه توضیح می دهد: به طور مثال سایپایدک وقتی می خواهد یک قطعه را برای توزیع انتخاب کند با کارخانه شرط می کند که باید با بهترین کیفیت تولید شود چرا که شرکت علاقه ای ندارد قطعه ای به علت خرابی یا هر اتفاق دیگری شامل گارانتی شود چون هم از نظر اعتبار برای شرکت خوب نیست و هم از نظر هزینه. شرط ما هم با کارخانه تولیدکننده قطعه در این است که باید خودشان هزینه خرابی یک قطعه را پرداخت کنند در نتیجه کارخانه به خاطر اینکه شامل ضرر نشود خود در تلاش خواهد بود قطعه با کیفیت بسازد و تحویل ما دهد.
میر حسینی عنوان می کند: یک مساله بسیار مهم در این فرآیند وجود دارد و آن این است که کارشناسان فنی یک شرکت باید تمامی قطعه های تولید شده را در چند مرحله «تایید» کنند. بارها اتفاق افتاده که یک قطعه توسط متخصصان یک شرکت تایید نشده است. در این حالت شرکت که نمی تواند قطعه های خود را که با این همه هزینه ساخته است دور بیندازد در نتیجه قطعه ها را به شرکت های دیگر می فروشد.
این مقام مسئول در سایپایدک تصریح می کند: این وضعیت که به وجود می آید وقتی به بازار مراجعه می کنیم می بینیم درون بسته بندی سایپا یدک همان قطعه ای است که درون یک جعبه دیگر از یک شرکت متفرقه دیگر وجود دارد. حتی امکان دارد قیمت قطعه سایپایدک گران تر هم باشد اما کسی نمی داند که قطعه یک شرکت دیگر همان قطعاتی بودند که سایپایدک آنها را «برگشت» داده بود.
وی در پایان از شهروندان درخواست می کند: به طور حتم خریداران از نمایندگی ها یا عاملیت های فروش، قطعه را خریداری کنند تا از اصلی بودن آن اطمینان کسب کنند چرا که این احساس وجود دارد شرکت هایی که اقدام به تولید قطعه می کنند با جان و مال مردم سر و کار دارند پس بی قیدی در این سیستم به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

تحریم جنس خیلی ارزان
نباید فراموش کنیم بحث سر یکی از قطعات اصلی خودرو است. تصور اینکه بخواهیم یک جفت لنت برای خودروی خود بخریم و احیانا این لنت خودرو به موقع عمل نکند و یا اصلا کار نکند بسیار دردناک خواهد بود آن موقع تکلیف چیست؟ آیا می توان به صرف ارزان تر بودن یک قطعه را دلیلی برای خرید دانست یا باید این مثل انگلیسی ها را لحاظ کنیم که «آنقدر ثروتمند نیستیم که یک جنس ارزان بخریم».

نظرات
نام :
ایمیل:
متن نظر:
سوال امنیتی * = 4 + 8
ارسال
نمایش نظرات