\
سرویس :
زمان : ۱۳۹۴/۱۱/۴ - ۱۶:۲۷
شناسه خبر : 898
بازار شاسی‌بلندها و لوکس‌ها به کدام سو می‌رود؟
هنوز چند ماهی مانده تا تاثیر برداشته شدن تحریم‌ها در صنعت خودرو ایران نمایان شود و حداقل 18 ماه طول خواهد کشید تا خودروهای جدید زیر 60 میلیون‌تومانی وارد بازار خودرو ایران شود چرا که برای تولید محصولات جدید با قیمت مناسب احتیاج به ایجاد زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های جدید است.

هنوز چند ماهی مانده تا تاثیر برداشته شدن تحریم‌ها در صنعت خودرو ایران نمایان شود و حداقل 18 ماه طول خواهد کشید تا خودروهای جدید زیر 60 میلیون‌تومانی وارد بازار خودرو ایران شود چرا که برای تولید محصولات جدید با قیمت مناسب احتیاج به ایجاد زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های جدید است.
فعلاً حضور رنو، پژو و سوزوکی قطعی شده و فولکس‌واگن در کنار اشکودا، فیات، کیا‌موتورز، مزدا و نیسان برای حضور در بازار ایران دورخیز کرده‌اند.
البته تا همکاری برای تولید این خودروها به فرجام برسد، باید چندین ماه صبر کرد ولی در بازار خودروهای وارداتی داستان متفاوت است. چرا که حالا پس از برداشته شدن تحریم‌ها دوباره شرکت‌های بزرگ حاضر می‌شوند به صورت مستقیم به ایران‌خودرو بفروشند و این عامل تنوع را در بازار خودرو ایران شدیدتر خواهد کرد، البته این رقابت هم‌اکنون نیز در بازار خودرو ایران به چشم می‌خورد، تنوعی که شاید سبب گیج‌ شدن خریداران شود.
اما در میان خودروهایی که قرار است در ایران تولید شوند و آنهایی که یا وارد شده‌اند یا قرار است وارد شوند، وضعیت هر شرکت و محصولی چگونه است و کدام محصولات دارای کیفیت مناسب‌تری است. در گزارش پیش رو سعی می‌کنیم مهم‌ترین محصولات از شرکت‌های درجه ‌یک جهانی را که حضورشان در ایران قطعی شده است یا هم‌اکنون حضور دارند، معرفی و بررسی کنیم.
رنو
شاید اگر 11 سال قبل زمانی که قرارداد تندر90 که آن روزها ال90 نام داشت بسته می‌شد، کسی می‌گفت 11 سال بعد محصولی 100 میلیون‌تومانی از رنو توسط ایران‌خودرو عرضه خواهد شد که مشتری هم خواهد داشت مخاطب درباره عقل گوینده شک می‌کرد.
در سال 1383 قرار بود تندر90 خودرویی باشد هم‌قیمت پیکان، البته کمی بعد قیمتش حدود 6700 یورو برای بازار ایران مشخص شد که با احتساب نرخ یورو آن روز قیمتی نزدیک هفت میلیون تومان داشت. بگذریم که در نهایت این خودرو با قیمت 11 تا 14 میلیون تومان عرضه شد و بعد از افزایش شدید قیمت ارز و خودرو، حالا بین 30 تا 45 میلیون تومان در بازار معامله می‌شود. موفقیت‌های رنو در بازار خودروهای متوسط توسط تندر90 و در بازار سدان‌های خانوادگی و کمی لوکس با مگان سبب شد، مشتریان ایرانی از بدبینی آن روز که ناشی از شکست رنو21 در ایران بود به کمی اعتماد درباره برند رنو دست پیدا کنند. اتفاقی که مدتی قبل‌تر برای برند سیتروئن که سازنده ژیان در ایران بود و بعدها با زانتیا معروف شد، رخ داده بود.
حالا یکی از محصولات آینده ایران‌خودرو کپچر است، خودرو کراس‌اوور یا شبه‌شاسی‌بلندی که با قیمت حدود 100 میلیون تومان توسط ایران‌خودرو عرضه می‌شود. این خودرو روی پلت فرم‌خودرو رنو کیلیو4 که یک خودرو متوسط هاچ‌بک است، توسعه یافته است. خودروهای کراس‌اوور محصولاتی هستند بین شاسی‌بلند و خودرو سواری که معمولاً از توسعه یک محصول روی پلت‌فرم یک خودرو‌سواری باز طراحی شده‌اند.
رنو کپچر از یک موتور 2/1لیتری با توربو شارژ استفاده می‌کند که به‌رغم حجم کم با استفاده از توربوشارژ و روش‌های مدرن تزریق سوخت، توانسته 120 اسب بخار قدرت و گشتاور 190 نیوتن متری را تولید کند. یعنی موتور این خودرو با حجم موتور 100 سی‌سی کمتر از خودرو پراید می‌تواند حدود دو برابر خودرو پراید قدرت تولید کند.
به دلیل حجم کم موتور، مصرف سوخت این خودرو هم کم و در حدود 4/5 لیتر در سیکل ترکیبی است. این خودرو از گیربکس پنج‌سرعته دستی و شش‌سرعته اتوماتیک بهره می‌برد. جدی‌ترین رقیب این خودرو در بازارهای جهانی نیسان جوک محسوب می‌شود.
البته با توجه به اینکه 44 درصد سهام نیسان متعلق به رنو است و عملاً این دو شرکت شریک هستند، می‌توان گفت در این بخش از بازار این دو شرکت با این دو خودرو به رقابت درونی میان خود می‌پردازند.
رنو کپچر شاید هیچ شباهتی به محصولات حال حاضر بازار ایران نداشته باشد، اما در آینده نزدیک شبیه‌ترین محصول به رنو کپچر، پژو 2008 است. این خودرو هم قرار است توسط ایران‌خودرو عرضه شود.
رنو کیلیو4 هم که رنو کپچر بر روی آن طراحی شده، قرار است چند ماه پس از کپچر توسط ایران‌خودرو عرضه شود. برای این خودرو قیمتی حدود 85 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
غیر از رنو کپچر و کیلیو 3 محصول دیگر رنو قرار است در بازار ایران تولید و عرضه شود.
تا پیش از اعمال تحریم‌ها رنو داستر اولین خودرو شاسی‌بلندی بود که امید ورود یک خودرو شاسی‌بلند با قیمت مناسب برای طبقه متوسط ایرانی به بازار را زنده کرده بود. اما با اعمال تحریم‌ها، تولید داستر با تاخیر مواجه شد و این خودرو برای واردات به نگین‌خودرو سپرده شد. این شرکت هم این شاسی‌بلند ارزان‌قیمت رنو را با قیمت نزدیک 100 میلیون تومان به فروش می‌رساند، قیمتی که برای یک شاسی‌بلند ارزان‌قیمت زیاد به نظر می‌رسد. اما با وجود این از این خودرو استقبال شده است.
رنو داستر که قرار است در ایران تولید شود در اروپا جزو ارزان‌قیمت‌ترین خودروهای بازار محسوب می‌شود. قیمت مدل پایه این محصول در اروپا 12 هزار یورو است، در این مدل پایه از موتور مدل تندر90 ایران یعنی k4m با قدرت 110 اسب بخار استفاده شده است. این مدل دیفرانسیل جلو است. مدل لوکس‌تر این خودرو که دودیفرانسیل است با همین موتور 14 هزار و 500 یورو قیمت دارد.
در اروپا داستر با موتور 2/1‌لیتری با قدرت 125 اسب بخار، اگر دیفرانسیل جلو باشد، 16 هزار و اگر دودیفرانسیل باشد، 18 هزار یورو قیمت دارد.
با این قیمت‌ها رنو داستر که در اروپا تحت برند داچیا به فروش می‌رسد از محبوب‌ترین خودروهای شاسی‌بلند ارزان‌قیمت محسوب می‌شود که جزو پرفروش‌ترین‌ها هم هست.
در ایران و توسط شرکت نگین خودرو، رنو داستر با موتور دو‌لیتری 135 اسب‌بخاری و به صورت تک‌دیفرانسیل عرضه می‌شود. این موتور با اینکه 10 اسب بخار از مدل اروپای این محصول با قوی‌ترین موتور بنزینی قدرتمندتر است اما مصرف سوخت بیشتری هم دارد.
با این همه این مدل را اگر هم‌تراز مدل 16 هزار یورویی در اروپا بدانیم بدون اخذ تعرفه در ایران قیمتی حدود 59 میلیون تومان خواهد داشت. این قیمت با توجه به تعرفه 45‌درصدی واردات خودرو و هزینه‌های جاری و سود شرکت در ایران چیزی حدود 100 میلیون تومان می‌شود که به دست مشتری ایرانی می‌رسد.
رنو داستر ترکیبی از توانایی‌های فنی رنو در زمینه موتور و توانایی‌های شریک رنو یعنی نیسان در زمینه خودروهای شاسی‌بلند است. این خودرو با موتور 125 اسب‌بخاری و در حالت دودیفرانسیل می‌تواند عملکرد متوسطی در زمینه جاده‌های کوهستانی و عملکرد خوبی در جاده‌های شهری داشته باشد.
تست فنی نگارنده البته با موتور 110 اسب‌بخاری این خودرو در ارتفاعات رشته‌کوه البرز نشان می‌دهد خودرو می‌تواند مسیر کوهستانی و خاکی را طی کند اما زمانی که قرار است اتومبیل از تپه‌هایی با شیب تند بالا رود، موتور 110 اسب‌بخاری کمی برای خودرو ضعیف به نظر می‌رسد البته این خودرو برای یک خانواده که به دنبال خودرو شهری که توانایی طی کردن مسیرهای خاکی و کوهستانی را دارد، گزینه مناسبی است اما نباید با موتور 110 اسب‌بخاری از این خودرو انتظار یک خودرو همه‌جا‌رو مانند جیپ را داشت.
رنو داستر از نظر فضای داخلی می‌تواند گزینه خوبی برای یک خانواده ایرانی پنج‌نفره باشد، از نظر ایمنی هم این خودرو دارای سه ستاره ایمنی اروپاست. گذشته از این بررسی فنی اگر این خودرو در ایران تولید شود قیمتش چقدر خواهد بود.
تندر90 هم‌اکنون حدود 60 درصدش در ایران داخلی‌سازی شده داستر هم دارای پلت‌فرم مشابهی با تندر90 است، از طرفی بسیاری از قطعات خودرو هم یکی هستند. این به این معنی است که داستر در صورت داخلی‌سازی می‌تواند بسیار ارزان‌تر از مدل وارداتی البته با موتور 110 اسب‌بخاری عرضه شود.
تندر90 E2 یا لوگانی که در ایران تولید می‌شود با مشخصاتی که در بازار ایران به فروش می‌رسد در بازار جهانی حدود 10 هزار یورو قیمت دارد. که در حدود 37 میلیون تومان می‌شود. این خودرو هم‌اکنون توسط ایران‌خودرو و سایپا 37 میلیون تومان به فروش می‌رسد و در بازار آزاد 44 میلیون تومان قیمت دارد.
اگر این اتفاق در مورد داستر هم رخ دهد و قیمت جهانی این محصول با قیمت داخلی آن مانند تندر90 یکی شود در این صورت این خودرو در مدل پایه می‌تواند با قیمت 12 هزار و 500 یورو یعنی حدود 46 میلیون تومان و در مدل دودیفرانسیل 14 هزار و 500 یورو یعنی حدود 53 میلیون تومان عرضه شود.
هم‌اکنون ارزان‌ترین شاسی‌بلندهای بازار ایران لیفان ایکس 60 با قیمت 61 میلیون تومان و ام‌وی‌ام ایکس 33 با قیمت 66 میلیون تومان هستند. هر دو خودرو هم دیفرانسیل جلو و ساخت شرکت‌های چینی با کیفیت نه‌چندان مناسب هستند.
عرضه داستر اگر در مدل دودیفرانسیل با قیمت زیر 60 میلیون تومان انجام شود، می‌تواند بازار بسیاری از واردکنندگان و تولیدکنندگان داخلی را بر هم زند برای همین احتمالاً مافیای حاکم بر بازار خودرو به راحتی نمی‌گذارد این خودرو با این قیمت عرضه شود و احتمال دارد قیمت مدل تولیدی این خودرو در ایران به بالای 70 میلیون تومان برسد.
ولی اگر رنو داستر با قیمت زیر 60 میلیون تومان در بازار عرضه شود، می‌تواند اولین خودرو شاسی‌بلند همه‌گیر در بازار ایران پس از انقلاب باشد. خودرو شاسی‌بلندی که اقشار متوسط جامعه توان خریدش را دارند.
گذشته از رنو کپچر، کیلیو و داستر، مدیران رنو خبر از مذاکره با یکی از خودروسازان بزرگ ایرانی برای تولید محصول جدید رنو با نام کوئید داده‌اند.
قیمت این خودرو پنج هزار دلار است و به گفته یکی از مدیران رنو قرار است در ایران با قیمت 25 میلیون تومان عرضه شود تا بتوان این خودرو را جایگزین پراید کرد.
البته اگر قیمت خودرو را پنج هزار دلار در نظر بگیریم، این خودرو را می‌توان با ساخت داخل مناسب با قیمت 20 میلیون تومان هم در ایران عرضه کرد. اتفاقی که به احتمال زیاد نخواهد افتاد.
البته تندر90 هم که روزگاری ال90 نام داشت، قرار بود در سال 1383 که قیمت یورو نزدیک هزار تومان بود با قیمت شش هزار و 700 یورو جایگزین پیکان شود. اتفاقی که دستخوش تاخیر فراوان شد تا آنکه این خودرو با قیمت 11 تا 14 میلیون تومان در سال 1386 که قیمت پراید هفت میلیون تومان بود، وارد بازار شود. برای همین عملاً پراید بود که جایگزین پیکان شد. حالا هم شبهه‌های فراوانی وجود دارد که کوئید جایگزین پراید شود.
با این همه برخی امیدوارند پراید هم مانند پیکان در چهار سال آینده تولیدش متوقف شود. اما رنو کوئید چگونه خودرویی است. این خودرو توسط رنو در هند معرفی شده و قرار است در این کشور برای اولین بار با درصد ساخت بالا و در حدود 98 درصد تولید شود. این محصول روی پلت‌فرم جدید CMF-A رنو طراحی شده است. پلت فرمی که یک کلاس کوچک‌تر از پلت‌فرم تندر90 و هم اندازه با پلت‌فرم پراید است.
کارلوس گون در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌بی‌سی هند درباره این پلت‌فرم گفته است این محصول با تجربه مشترک رنو در فرانسه و نیسان در ژاپن به صورت محلی در هند و برای این بازار توسعه پیدا کرده است. او البته سهم تجربه لوگان یا تندر90 را در این پروژه بسیار بالا می‌داند.
او در پاسخ به این سوال که چرا اولین محصول روی این پلت‌فرم، یک مینی شاسی‌بلند است، این‌گونه پاسخ می‌دهد: نیاز بازار هند این‌گونه طلب می‌کرد، البته در آینده روی این پلت‌فرم خودروهای هاچ‌بک و صندوقدار هم طراحی خواهد شد.
شاید در صورتی که چنین خودرویی طراحی شود بتواند گزینه مناسبی برای جایگزینی محصولات کلاس پراید در ایران باشد.
رنو کوئید فعلی یک خودرو مینی کراس‌اوور است. خودروهای کراس‌اوور معمولاً خودروهای شبه‌شاسی‌بلندی هستند که روی پلت‌فرم خودروهای هاچ‌بک یا سدان توسعه پیدا می‌کنند.
از نظر طراحی داخلی خودرو کوئید طراحی بسیار ساده‌ای دارد ولی با توجه به پنل میانی و قرار گرفتن یک ال‌سی بزرگ و سیستم مرکزی چندرسانه‌ای می‌توان این خودرو را پرچم‌دار خودروهای ارزان‌قیمت که نیم‌نگاهی هم به دیجیتالی شدن خودروها دارند دانست. مواد به‌کاررفته در داخل این خودرو از پلاستیک ارزان‌قیمت مانند خودرو تیبا و پراید در ایران است.
موتور این خودرو هم همانند خودرو ماتیز سه سیلندر و دارای حجم 800 سی‌سی یعنی نصف خودرو تندر90 است. این موتور 58 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. که 50 اسب بخار کمتر از تندر90 است.
به اشتباه برخی در بازار ایران گمان می‌کنند این خودرو در ایران جایگزین تندر90 خواهد شد اما کوئید با موتوری با 50 اسب بخار قدرت ضعیف‌تر و یک سایز کوچک‌تر بدنه، رقیب جدی برای جایگزینی پراید و تیباست.
رنو با این خودرو می‌خواهد سبد محصولات خود را در بازار ایران تکمیل کند. این شرکت با کوئید بازار خودروهای زیر 30 میلیون تومان و با محصولات خانواده تندر90 بازار خودروهای 30 تا 50 میلیون‌تومانی در ایران را هدف قرار گرفته است. خودرو جدید رنو برای بازار 40 تا 50 میلیون‌تومانی رنو ساندرو است که روی پلت‌فرم تندر90 طراحی شده و یک خودرو هاچ‌بک در کلاس پژو 206 با قدرت 110 اسب بخار است.
ژرار دوتوربه، نایب‌رئیس رنو نیسان الیانس که معماری مدل ارزان‌قیمت جدید کوئید را طراحی کرده است، گفته است: رنو کوئید علاقه شرکای ایرانی این شرکت را جلب کرده است.
دوتوربه توضیح داده این نوع خودرو می‌تواند مناسب بازار ایران باشد. ما این خودرو را به شرکای ایرانی خود معرفی کرده‌ایم و با علاقه آنها روبه‌رو شدیم، با این همه بین علاقه تا تصمیم برای عرضه این خودرو اندکی زمان خواهد برد.
دوتوربه تاکید کرده هنوز تصمیمی درباره مدل‌های جدید برای ایران یا مکان مونتاژ آنها گرفته نشده است و احتمالاً ظرف یک تا دو ماه آینده تصمیماتی در این باره گرفته خواهد شد.
هنوز شرکت ایرانی که قرار است این خودرو در آن تولید شود، مشخص نشده ولی به احتمال زیاد سایپا خواهان این خودرو است.
سایپا در چند سال گذشته با اصلاح پلت‌فرم پراید و توسعه پلت‌فرم ایکس100 و معرفی خودروهای پراید جدید با نام‌های سایپا 131، سایپا 132 و اسم‌های مشابه سعی در نگه‌داشتن فروش‌اش در این بخش از بازار خودرو ایران داشته است اما با افزایش فشارها و ایمنی پایین پراید سایپا می‌داند که مجبور به خداحافظی با این محصول که عده‌ای در ایران آن را تابوت متحرک می‌دانند، است.
به همین دلیل کوئید می‌تواند این محصول جایگزین باشد. اما بزرگ‌ترین سوال چگونگی ادامه تولید تیباست، به احتمال زیاد اگر این خودرو با 25 میلیون تومان تولید شود کسی دیگر تیبا نمی‌خرد. به همین دلیل برخی معتقدند قیمت کوئید افزایش خواهد یافت و پراید هم همچنان تولید می‌شود و پراید با قیمت 18 تا 20، تیبا با قیمت 25 و کوئید با قیمت حدود 30 میلیون تومان عرضه خواهند شد.
رنو همچنین قصد تولید رنو سیمبل را در بازه 50 تا 70 میلیون تومان برای بازار ایران دارد.
پژو سیتروئن
شرکت سیتروئن پس از ناامید شدن از عملکرد شرکت سایپا در واردات خودرو طی چند سال اخیر، برای واردات خودرو مانند رنو به سمت یک شرکت خصوصی یعنی آرین‌موتور رفته است. پس از آنکه شرکت رنو برای واردات خودرو به سمت نگین خودرو رفت حالا شرکت پژو سیتروئن هم تصمیم مشابهی گرفته‌اند.
گروه پِژو سیتروئن قصد دارد تولید محصولات خود را در دو گروه سایپا و ایران‌خودرو و واردات محصول برند لوکس این گروه با نام «دی‌اس» را توسط شرکت آرین‌موتور انجام دهند.
شرکت دی‌اس، سازنده خودروهای لوکس گروه پژو سیتروئن است که نامش در واقع از نام خودرو افسانه‌ای تاریخ سیتروئن، یعنی سیتروئن دی‌اس گرفته شده است. سیتروئن دی‌اس خودرو لوکسی بود که از سال 1955 تا 1975 در فرانسه تولید می‌شد و از آن به عنوان یکی از سه خودرو معروف فرانسوی در جهان نام برده می‌شود که در تولیدات سینمایی آن سال‌ها هم حضور پررنگی داشت.
سیتروئن در این خودرو از سیستم فنربندی بادی و بسیاری از نوآوری‌های دیگر استفاده کرده بود.
در سال 2009 شرکت سیتروئن به پشتوانه نام محصول اسطوره‌ای خود، شرکت دی‌اس را به امید نفوذ در بازارها خودروهای گران‌قیمت تاسیس کرد.
یکی از مشکلات خودروسازان فرانسوی همیشه این بوده است که مردم جهان برندهای کنونی این کشور را به عنوان سازنده خودروهای لوکس قبول ندارند، مشکلی که روزگاری خودروهای ژاپنی هم داشتند.
ژاپنی‌ها این مشکل را با معرفی برندهایی مانند لکسوس برای تویوتا و اینفینیتی برای نیسان حل کردند، حالا خودروسازان فرانسوی هم به دنبال چنین سیاستی هستند، برای همین شرکت رنو دیگر خودروساز فرانسوی هم قصد معرفی خودروهای لوکس خود را تحت نام آلپاین دارد.
مدیرعامل برند دی‌اس در این باره می‌گوید: این شرکت به دنبال تبدیل دی‌اس به یک برند لوکس جهانی است و دستیابی به این منظور بدون فتح بازار کار آمریکا ممکن نیست.
پنج مدل کنونی این برند پلت‌فرم‌ها و سیستم‌های مکانیکی مشترکی با خودروهای پژو و سیتروئن دارند اما به دلیل ظاهرشان که آنها را خاص می‌سازد به قیمت بالاتری فروخته می‌شوند. دی‌اس 500 هزار دستگاه خودرو فروخته که تقریباً همه آنها در اروپا و چین به فروش رفته‌اند.
با این همه خودروهای کنونی دی‌اس ظاهر خوبی دارند اما از عملکرد یا لوکس بودن برای رقابت در قاره آمریکا بی‌بهره هستند که تلاش پژو سیتروئن را برای تغییر این وضع می‌طلبد.
مدیرعامل شرکت دی‌اس اظهار کرده است پژو سیتروئن هنوز برای معرفی دی‌اس به بازار آمریکا پیش از سال 2017 تصمیم نگرفته و افزوده است فروش تا پس از سال 2020 آغاز نخواهد شد.
داریوش بی‌ریا مدیرعامل گروه آرین‌موتور واردکننده محصولات دی‌سی به ایران درباره محصولات این شرکت در ایران گفته است: به طور متوسط سالانه 50 هزار دستگاه انواع خودرو‌سواری به ایران وارد می‌شود که 10 درصد این خودروها پریمیوم هستند و توانسته‌اند مشتریان قابل توجهی را در بازار ایران به سمت خود جلب کنند. برنامه شرکت آرین‌موتور به عنوان نمایندگی انحصاری DS این است تا سهمی 20‌درصدی از خودروهای پریمیوم در ایران را به دست آورد و بتواند سالانه هزار دستگاه از انواع مدل‌های این برند را وارد بازار ایران کند.
او در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به رکود موجود در بازار خودرو، واردات چنین خودروهایی می‌تواند صرفه اقتصادی داشته باشد یا خیر، گفت: هم‌اکنون رکود سنگینی در بازار خودرو ایران حکمرانی می‌کند اما مطالعات ما نشان می‌دهد که بازار خودرو ایران تا یک سال آینده از این رکود خارج خواهد شد.
بی‌ریا افزود: خودروهایی که با برند DS در ایران عرضه می‌شوند بین 100 تا 250 میلیون تومان قیمت خواهد داشت تا از این طریق بتوانیم به بخشی از بازار خودروهای پریمیوم یا همان خودروهای نزدیک به لوکس پاسخ گوییم.
قرار است DS3, DS4, DS5, DS5LS, DS6 توسط آریا موتور وارد بازار ایران شود. البته پژو سیتروئن به غیر از نشان دی‌اس برنامه گسترده‌ای برای کار با دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا دارد.
شرکت سیتروئن که مدتی خبری از آن در ایران نبود و عملاً بعد از خودرو زانتیا در حال فراموش ‌شدن در سایپا بود حالا با سیتروئن الیزه به سایپا باز خواهد گشت.
گروه پژو سیتروئن قصد دارد با پلت‌فرم کلاس C خود که pf1 نام دارد به ایران بازگردد روی این پلت‌فرم خودروهای پژو 301، 2008،208 و سیتروئن الیزه توسعه یافته‌اند. که قرار است هر چهار خودرو در ایران تولید شود.
در این باره آلن لگوگک سخنگوی گروه پژو سیتروئن گفته است برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی ما را قادر می‌کند دوباره به بازار ایران باز گردیم. ما بازیگر اصلی و تاریخی در صنعت خودرو ایران هستیم و قصد داریم این بار با یک سرمایه‌گذاری مشترک با طرف ایرانی خود وارد بازار ایران شویم. این سرمایه‌گذاری اجازه انتقال بهتر تکنولوژی برای تولید خودرو و ساخت داخل کردن این محصولات را در ایران خواهد داد.
این پروژه همچنین می‌تواند سبب یک جهش در تکنولوژی خودروهایی که در ایران تولید می‌شود، باشد و ایران را یک مرحله به سمت مدرن‌تر‌ شدن خودروهای تولیدی‌اش کمک کند.
این پروژه به شریک ایرانی ما این امکان را می‌دهد تا از یک پلت‌فرم پیشرفته با موتور و مشخصات فنی بسیار به‌روز استفاده کند که این عامل سبب کاهش آلودگی هوا و امن‌تر شدن خودروها در ایران خواهد شد.
همچنین در این همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک سهم زیادی هم برای صادرات خودرو در ایران مدنظر قرار گرفته است. همکاری با قطعه‌سازان ایران از دیگر مواردی است که در این همکاری مورد توجه قرار گرفته است.
بر اساس آخرین اطلاعات ایران‌خودرو تولیدکننده اصلی‌ترین قطعات پلت‌فرم pf1 در ایران خواهد بود و این قطعات از طریق ایران‌خودرو به سایپا برای تولید خودرو سیتروئن الیزه تحویل داده خواهد شد. با این استراتژی دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا می‌توانند روی یک پلت‌فرم تیراژ تولید خودرو را تا بالای 200 هزار دستگاه افزایش دهند که این روش ساخت قطعات این خودروها را در ایران اقتصادی می‌کند. گذشته از تولید محصولات پژو و سیتروئن در شرکت ایران‌خودرو و سایپا، این دو شرکت اجازه طراحی خودروهای خود روی این پلت‌فرم را هم دارند.
در چند سال اخیر گروه پژو سیتروئن شکل گرفته است. این گروه سعی می‌کند در استراتژی خود روی پلت فرم‌های مشترک خودروهای متفاوت با نشان‌های پژو، سیتروئن و دی‌اس را تولید کند. به عنوان نمونه دی‌اس چهار پلت‌فرم مشابه با الیزه در سایپا و پژو 301 در ایران‌خودرو دارد.
پژو سیتروئن حالا این استراتژی خود را در ایران تکرار می‌کنند، به گونه‌ای که محصولات خود با پلت‌فرم مشترک را با آرم پژو در ایران‌خودرو و با آرم سیتروئن در سایپا تولید می‌کنند و محصولات دی‌اس را هم با واردات به ایران می‌آورند.
خودرو سیتروئن C-الیزه جدید با موتور 6/1‌لیتری با قدرت 114 اسب بخار و جعبه‌دنده پنج‌سرعته دستی یا CVT عرضه می‌شود. از نقاط اشتراک پژو 301 و سیتروئن الیزه آن است که هر دو خودرو در چین تولید می‌شوند.
سه محصولی که پژو سعی دارد ابتدا به صورت وارداتی در بازار ایران وارد کند، خودروهای پژو 208، پژو 301 و پژو 2008 هستند. هر سه خودرو با اینکه کلاس متفاوتی دارند اما روی یک پلت‌فرم توسعه یافته‌اند و احتمالاً اگر این محصولات در ایران تولید شوند از موتور 110 اسب‌بخاری کنونی (tu5) که در پژو 206 تیپ5 استفاده می‌شود، بهره خواهند برد.
پژو 301 و پلت‌فرم آن احتمالاً جایگزین پژو 405 و پلت‌فرم آن در ایران‌خودرو خواهد شد. الیزه همین وظیفه را برای پر کردن جای خالی زانتیا در سایپا بر عهده دارد.
پژو 301 محصول ارزان‌قیمت شرکت پژو در کلاس c محسوب می‌شود که در ایران با موتور 1600 سی‌سی بنزینی با 110 اسب بخار عرضه خواهد شد. برخی منابع خبری قیمت احتمالی این خودرو را بالای 60 میلیون تومان اعلام کرده‌اند این در حالی است که قیمت این خودرو در بازار جهانی حدود 10 هزار یورو است.
پژو 2008 که دیگر محصول پژو در ایران خواهد بود یک کراس‌اوور محسوب می‌شود. کراس‌اوور‌ها خودروهای ما‌بین شاسی‌بلند و خودروهای سواری هستند که معمولاً بر روی پلت‌فرم خودروهای سواری توسعه پیدا کرده‌اند.
مهم‌ترین خصوصیت 2008 اشتراکات در پلت‌فرم با پژو 301 است. پژو با استفاده از پلت‌فرم 301 خودرو 2008 را توسعه داده است. این موضوع کمک می‌کند تا ایران‌خودرو راحت‌تر این خودرو را داخلی‌سازی کند چرا که اگر در ابتدا پژو 301 در ایران داخلی سازی شود به دلیل اشتراکات فراوان می‌توان 2008 را راحت‌تر در ایران داخلی‌سازی کرد.
موتور این خودرو هم مانند پژو 301 حدود 110 اسب بخار قدرت دارد و از نوع 1600 سی‌سی است. این موتور توسعه‌یافته موتور تیپ5 پژو 206 است البته احتمال دارد برای افزایش داخلی‌سازی از موتور پژو 206 تیپ5 در پژو 2008 و 301 تولیدی در ایران استفاده شود. قیمت احتمالی پژو 2008 بالای 90 میلیون تومان تخمین زده می‌شود.
قیمت الیزه هم 60 تا 80 میلیون تومان خواهد بود. در برابر این محصولات جدید، رنو دیگر خودروساز فرانسوی هم قصد دارد رنو سیمبل را در ایران تولید کند. البته بزرگ‌ترین حسن محصولات رنو به پژو و سیتروئن قیمت پایین‌تر آنها خواهد بود. رنو سیمبل قرار است بین 50 تا 70 میلیون تومان قیمت داشته باشد. در این صورت با تندر90 و رنو سیمبل کار پژو 301 و سیتروئن الیزه در ایران سخت به نظر می‌رسد.
البته با چنین قیمت‌هایی شاید محصولات کوچک و متوسط برند لوکس دی‌اس سیتروئن که قیمت‌شان از 100 میلیون تومان شروع می‌شود اما پلت‌فرم مشابهی با خودروهای پژو و سیتروئنی که در ایران تولید می‌شوند دارند، نتوانند چندان موفق باشند. به عنوان نمونه دی‌اس3 و دی‌اس4 در بسیاری از قطعات و خصوصیات فنی شباهت‌های فراوانی با پژو 208 و 301 و سیتروئن الیزه دارند.
کیا‌موتورز
شرکت کیا‌موتورز یکی از سه واردکننده اصلی خودرو به ایران است. همچنین این شرکت پیش از تحریم‌ها مهم‌ترین همکار سایپا بود. برای همین احتمالاً طی سه سال آینده سطح نفوذ این شرکت در ایران افزایش خواهد یافت.
احتمالاً طی چند سال آینده شرکت سایپا سعی در افزایش داخلی‌سازی کیا سراتو خواهد کرد و شاید قیمت این خودرو کاهش پیدا کند. از طرفی احتمالاً مدل‌های جدید ریو هم از سوی این شرکت در سایپا تولید شود و با این کار قیمت این خودرو در بازار که هم‌اکنون وارد می‌شود شکسته خواهد شد. هم‌اکنون ریو حدود 100 میلیون تومان فروخته می‌شود که در صورت تولید در سایپا با داخلی‌سازی مناسب بین 30 تا 40 میلیون تومان قیمتش ارزان‌تر خواهد شد.
در حال حاضر کیا سراتو اتوماتیک پرفروش‌ترین خودرو در بازه قیمتی 75 تا 100 میلیون تومان است.
هیوندایی
برخی محصولات این شرکت پیش از تحریم در شرکت خودروسازان راین زیرمجموعه کرمان‌خودرو تولید می‌شد. هم‌اکنون نیز گروه کرمان‌خودرو مذاکراتی را برای تولید محصولات هیوندایی در ایران آغاز کرده است، که در صورت تولید محصولات این شرکت قیمت محصولات این شرکت در بازار خودرو شکسته می‌شود. هم‌اکنون محصولات هیوندایی به وسیله شرکت آسان‌موتور وارد می‌شوند. واردات محصولات به صورت غیرمستقیم انجام می‌شود چرا که پس از اعمال تحریم رابطه آسان‌موتور و هیوندایی قطع شد ولی احتمالاً در آینده نزدیک روابط این دو شرکت به روال سابق باز می‌گردد که این امر سبب تنوع محصولات این شرکت در ایران خواهد شد ولی با این همه تا محصولات هیوندایی در ایران تولید نشود نمی‌توان امید چندانی برای کاهش قیمت محصولات هیوندایی در ایران داشت.
برای تولید هم احتمال تولید سه محصول از همه بیشتر است. هیوندایی اکسنت با موتور 1600 سی‌سی با قدرت 120 اسب بخار بیشتر احتمال تولید در ایران را دارد. این خودرو که در تیپ‌های مختلف هم‌اکنون در حدود 100 میلیون تومان عرضه می‌شود در صورت تولید داخل می‌تواند با قیمت حدود 70 میلیون تومان عرضه شود.
دیگر محصولی که احتمالاً در ایران تولید خواهد شد هیوندایی توسان است. خودرو کراس‌اووری که با موتور 2400 سی‌سی حدود 160 اسب بخار قدرت دارد و در صورت تولید داخل قیمتش از 140 میلیون تومان فعلی به حدود 100 میلیون تومان می‌تواند برسد.
خودرو سوم که احتمال تولیدش در ایران زیاد است هیوندایی النتراست که قیمتی بین 110 تا 120 میلیون تومان در بازار خودروهای وارداتی دارد. این خودرو که با موتور 1800 سی‌سی خود می‌تواند 150 اسب بخار قدرت تولید کند خودرو مناسبی در کلاس خودروهای سدان متوسط بزرگ است که در صورت تولید داخل می‌تواند قیمتی بین 80 تا 90 میلیون تومان داشته باشد.
میتسوبیشی
هنوز برنامه‌ای برای تولید محصولات این شرکت در ایران مشخص نشده است. البته این شرکت در گذشته با شرکت بهمن برای تولید خودروهایش در ایران همکاری داشته است.
هم‌اکنون در بازه قیمتی بیش از 125 میلیون تومان میتسوبیشی اوتلندر با قیمت 160 تا 170 میلیون تومان پرفروش‌ترین است.
در بازه 50 تا 100 میلیون تومان هم از نظر فنی با اینکه کیا سراتو اتوماتیک پرفروش‌ترین خودرو است اما به نظر نگارنده بهترین خودرو از نظر فنی میتسوبیشی لندسر است.
میتسوبیشی اتولندر با موتور 2400 سی‌سی توان تولید 170 اسب بخار قدرت را دارد. این خودرو در صورت داخلی‌سازی می‌تواند قیمتی در حدود 120 میلیون تومان داشته باشد که با این قیمت این خودرو می‌تواند درصد زیادی از بازار خودروهای بالای 100 میلیون تومان را از آن خود کند.
لندسر هم که هم‌اکنون بین 90 تا 120 میلیون تومان -بسته به کلاس‌های مختلف- قیمت دارد در صورت تولید داخل مدل 1600 سی‌سی که قیمتش بین 90 تا 100 میلیون تومان است می‌تواند با قیمتی حدود 60 تا 70 میلیون تومان عرضه شود که در این صورت یکی از پرفروش‌ترین خودروهای بالای 50 میلیون تومان بازار خواهد شد. لندسر با موتور 1600 سی‌سی حدود 120 اسب بخار قدرت تولید می‌کند.
منبع تجارت فردا

نظرات
نام :
ایمیل:
متن نظر:
سوال امنیتی * = 1 + 5
ارسال
نمایش نظرات