\
سرویس :
زمان : ۱۳۹۴/۱۱/۲۰ - ۱۴:۰۷
شناسه خبر : 917
ابهام در سهم یارانه صنعت و تولید در لایحه بودجه 95
عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت : در لایحه بودجه 95 دولت سهم یارانه بخش صنعت و تولید از محل هدفمندسازی یارانه ها را به صورت یکجا و با سهم یارانه های نقدی تعیین کرده است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت :  در لایحه بودجه 95 دولت سهم یارانه بخش صنعت و  تولید از محل هدفمندسازی یارانه ها را به صورت یکجا و با سهم یارانه های نقدی تعیین کرده است.

اسماعیل جلیلی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو افزود : دولت در مجموع 48 هزار میلیارد تومان را در راستای اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها در لایحه بودجه 95 در نظر گرفته است که سهم تولید و صنعت نیز در این رقم مستتر است.

وی تصریح کرد : در لایحه بودجه 95 سهم تولید و صنعت از محل هدفمندسازی یارانه ها تفکیک نشده است اما بر اساس قانون باید تفکیک صورت گیرد که امیدواریم در کمیسیون برنامه و بودجه این اتفاق بیفتد تا دولت به صورت تفکیک بند بند آن را اجرایی نمایند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مباحث اصلی و جدی که مجلس شورای اسلامی آن را دنبال می‌کند، حمایت از تولید داخلی است خاطر نشان کرد : در سالهای گذشته سهم یارانه تولید  بسیار محدود پرداخت شده و آن گونه که انتظار می رفت که به صورت کامل این قانون اجرایی نگردیده و سهم تولید پرداخت نشده است از این رو دولت باید در این زمینه پاسخ دهد که تکلیف درصدی از سهم یارانه تولید و صنعت که در یکی دو سال اخیر پرداخت نشده چه می شود

به گفته وی طبق قانون 30 درصد از درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها باید به‌طور مستقیم به بخش تولید اختصاص یابد که در برنامه بودجه 93 و 94 اختصاص یافت اما عملا این ارقام محقق نشد.

نماینده خوزستان و  مسجد سلیمان تصریح کرد : تلاش بر این است که سهم یارانه های تولید و صنعت در سال جاری توسط دولت پرداخت شود هر چند که دولت معتقد است که در بحث پرداخت ها شاید اقدام مستقیمی انجام نداده باشد اما به صورت  غیر مستقیم این پرداخت ها را انجام داده است.

جلیلی افزود : در مجموع آنچه که به عنوان عملکرد دولت در پرداخت سهم یارانه تولید و صنعت به مجلس گزارش شده حاکی از عدم تحقق 100 درصد این سهم بوده هر چند دولت در این راستا عملکرد هایی را نیز داشته است.

وی اختصاص بخشی از بودجه تحت عنوان سهم یارانه تولید و پرداخت آن راهکار خوبی برای رفع مشکلات مالی  بخش های تولیدی و صنعتی دانست و گفت : در صورتی که این سهم پرداخت شود می تواند بخشی از مسائل و مشکلات تولیدکنندگان داخلی را برطرف و کمکی به تامین منابع مالی در این بخش ها باشد.

گفته های این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در حالی است که سهم بخش تولید از محل هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال 1393، 10 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد و سهم تولید در لایحه بودجه سال 94، پنج هزار میلیارد تومان که نسبت به سهم این بخش در بودجه سال 93 حدود 50‌درصد کاهش داشت حال باید دید که سهم یارانه تولید و صنعت با تفکیک بودجه کلی در این بخش که 48 هزار میلیارد تومان تعیین شده در سال 95 چه رقمی خواهد بود آیا سرنوشت یارانه تولید و صنعت در سال 95 نیز به وضعیت یارانه تولید در سال های گذشته دچار خواهد شد. 

 

 

نظرات
نام :
ایمیل:
متن نظر:
سوال امنیتی * = 5 + 5
ارسال
نمایش نظرات