\
سرویس :
زمان : ۱۳۹۳/۸/۵ - ۰۸:۴۱
شناسه خبر : 92
مروري بر تاريخچه خودروسازي هيونداي
شرکت هیوندای در سال 1967 تاسیس شد و با شرکت زیرمجموعه خود کیا موتورز که 32.8 درصد از سهم این شرکت را در اختیار دارد گروه خودروسازی هیوندای را تشکیل داده اند و عنوان پنجمین شرکت خودروساز بزرگ دنیا را بر مبنای میزان فروش سالانه خودرو در سال 2012 داراست.

در سال 2008 شرکت هیوندای بدون محاسبه شرکت کیا، عنوان هشتمین خودروساز بزرگ دنیا را از آن خود کرد. هیوندای در سال 2012 بالغ بر 4.4 میلیون دستگاه خودرو را در سطح جهان فروخت و همراه با کیا سهم فروشش به 7.12 میلیون دستگاه خودرو رسید.

هیوندای در حال حاضر چهارمین خودروساز بزرگ دنیاست. این شرکت بزرگ ترین كارخانه ادغامشده تولید خودرو را در اولسان کره جنوبی دارد و ظرفیت تولید سالانه آن 1.6 میلیون دستگاه خودرو در سال است. گروه خودروسازی هیوندای بالغ بر 75هزار نیروی انسانی در سراسر دنیا دارد. خودروهایی تولیدی اين شركت در 193 کشور دنیا از طریق شش هزار نمایندگی و دفتر فروش در دنیا فروخته می شوند.

 

تاریخچه

در سال 1947 فردي به نام «چانگ جو یانگ» شرکت مهندسی و ساخت و ساز هیوندای را تاسیس کرد. شرکت خودروسازی هیوندای بعدا در سال 1967 تاسیس شد. اولین مدل خودرویی تولید هیوندای کورتینا نام داشت که با همکاری شرکت خودروسازی فورد در سال 1968 به بازار معرفی شد. زمانی که هیوندای تصمیم گرفت تا خودروی تولیدی شرکت را گسترش دهد، جورج ترنبال را که مدیر عامل سابق آستین موریس در شركت بریتیشلیلاند بود به استخدام خود در آوردند. پنج نفر از مهندسان کارآزموده و برتر انگليسي دیگر نیز به ترتیب استخدام شدند. این مهندسان، کنت بارنت طراح بدنه خودرو، جان سیمپسون، ادوارد چاپمن و جان کراسوایت طراح و مهندس فنی شاسی خودرو و پیتر اسلاتر سرپرست توسعه محصول بودند. در سال 1975 اولین خودروی کره ای با نام پونی که طراحی آن توسط جورجيو جيوجیارو از شرکت ايتالديزاين و تامين فن آوری قوای محرکه آن توسط شرکت خودروسازی ژاپنی میتسوبیشی انجام گرفته بود به بازار داخلی این کشور معرفی شد. صادرات خودروهای تولیدی شرکت هیوندای در سال بعد آغاز شد و به کشورهای مقصد يعني اکووادور و خیلی زود به کشورهای ديگر رسید.

در سال 1984 هیوندای مدل خودرویی پونی را به کانادا صادر کرد اما این خودرو به ایالات متحده آمریکا صادر نشد زیرا پونی با استانداردهای زیست محیطی آمریکا تطابق نداشت. فروش این خودرو در خاک کانادا فراتر از انتظار بود و به عنوان پرفروش ترین خودروی هیوندای در بازار داخلی کانادا شناخته شد. در سال 1985 یک میلیونمین خودروی هیوندای تولید شد.

در سال 1986 هیوندای شروع به فروش خودرو در خاک ایالات متحده آمریکا کرد و مدل اِكسل از سوی مجله «فورچون» نامزد بهترین محصول سال شد و این خودرو محبوبیت خود را از قیمت ارزان و راحتی در رانندگی داشت. هیوندای شروع به تولید مدل هایب با فن آوری خود در سال 1988 کرد و اولین مدل آن سوناتا بود. در بهار سال 1990 مجموع تولیدات خودروهای هیوندای به چهار میلیون رسید. در سال 1991 شرکت موفق به طراحي و ساخت اولین موتور دیزلی خود شد و آن را بر روی مدل آلفا نصب کرد. این امر موجب شد تا هیوندای، راه را برای استقلال فن آوری خود هموار کند.

در سال 1996 شرکت هیوندای موتور هندوستان با یک كارخانه تولید در هند تاسیس شد. در سال 1998 هیوندای شروع کرد به ساخت دوباره تصویر خود به عنوان یک برند جهانی. چانگ جو یونگ در سال 1991 رهبری شرکت را به پسر خود چانگ مونگ کوو واگذار کرد. شرکت هولدینگ هیوندای در زمینه کیفیت، طراحی، ساخت و تحقیقات طولانی مدت سرمایه گذاری سنگینی کرد. این شرکت به خودروهای فروخته شده در ایالات متحده آمریکا 160هزار کیلومتر یا 10 سال ضمانت اضافه کرد و مبارزه بازاریابی شدیدی به راه انداخت.

هیوندای در سال 2004 در یک نظرسنجی که توسط موسسه معروف آمريكايي جيديپاور انجام شده بود عنوان دوم را در زمینه کیفیت اولیه محصول به دست آورد. اين شركت از سال 2002 یکی از اسپانسرهای جهانی رسمی جام جهاني فوتبال است.

در سال 2006 دولت کره جنوبی شروع به یک سری تحقیقات و بازجویی های فنی از چانگ مونگ کوو و فعالیت های او به عنوان مدیر ارشد شرکت خودروسازی هیوندای کرد. دولت کره جنوبی به خاطر ظنی که به او در زمینه فساد مالی داشت چنین کاری را انجام داد. در 28 آوریل 2006 چانگ دستگیر شد و به خاطر اختلاس به ميزان 106 ميليون دلار متهم شد. در نتیجه اين وقايع، کیم دانگ جین مدیر عامل و معاون هیئت مدیره شرکت هیوندای به جای او رهبری شرکت را به عهده گرفت. در 30 سپتامبر 2011 یلتک سیونگ ساک بازنشته ای خود را اعلام کرد و از سمت مدیریت شرکت خودروسازی هیوندای موتورز کناره گیری کرد. در زمان جابهجایی این پست مهم، چانگ مونگ کوو و کیم یوک جو مشترکا وظایف مدیریتی شرکت را بین خود تقسیم خواهند کردند.

تحقيق و توسعه

شرکت خودروسازی هیوندایموتورز شش مرکز در سراسر دنیا دارد: سه دفتر در کره جنوبی، آلمان، ژاپن و هندوستان. به علاوه، یک مرکز طراحی آمریکایی در ایالت کالیفرنیا وجود داری که مسوولیت توسعه طراحی حوزه بازارهای ایالات متحده را بر عهده دارد.

تجارت

در سال 1998 بعد از یک دوره رکود در صنعت خودروسازی کره جنوبی که به خاطر بحران مالی آسیا اتفاق افتاد هیوندای رقیب سرخت خود یعنی کیاموتورز را تصاحب کرد. در سال 2000 شرکت یک قرارداد راهبردي با دایملر-کرایسلر بست و شراکت اش را با گروه خودروسازی هیوندای محکم تر کرد. در سال 2001 شرکت ساخت کامیونت دایملر-هیوندای شکل گرفت. در سال 2004 اما دایملر کرایسلر سهم خود را از فروش شرکت با واگذاری 10.5 درصد از سهام خود به ارزش $900.000.000 کاهش داد.

 

تاکید بر طراحی

هیوندای در سال 2006 توماس برکل را به عنوان سرپرست مرکز تحقیقات و طراحی شرکت در روسلهايم آلمان استخدام کرد. برکل قبلا برای شرکت خودروسازی بامو آلمان کار می کرده است و از آثار او می توان خودروهای سري 3  (E46)ورا 3 Seris (E46)دروسازی بی ام و آلمان کار می کرده است و از طراحی های او می توان خودروی  تر کردومتحده را بر عهده دارد. و سري 6  (E69) را نام برد. فلسفه کنونی طراحی هیوندای با نام (تجسم سيال) شناخته می شود که شدیدا از طبیعت الهام گرفته است.

خودروهای برقی

شرکت خودروسازی هیوندای موتورز در سال 1988 به تولید و توسعه خودروهاي با سوخت انعطافپذير روی آورد. مدل آزمايشي سال 1991، «ماياسكوپ افافوي» نام داشت. از ماه مارس 1992 در کره جنوبی تا حداقل نوامبر 1993 تست های جاده ای بی شماری از مدلهاي با سوخت انعطافپذير بالغ بر 60هزار کیلومتر انجام گرفت.

اولین مدل خودرویی کاملا برقی که توسط هیوندای در سال 1991 تولید شد مدل برقي سوناتا نام داشت که در آغاز با عنوان سوناتاي سواری کار خود را شروع کرد. بعدها هیوندای خودروهای برقی خود را بر مبنای پلتفرم های مدل های اكسل، گرِيس، اكسنت، آتوس و كيا اسپورتيج تولید کرد.

فعاليتهاي زیست محیطی

در بیست و سوم آوریل 2008 شرکت هیوندای موتورز رسما آغاز یک پروژه پنج ساله را برای تبدیل یک زمین بایر به چراگاه سبز تا سال 2012 را اعلام کرد. هیوندای این حرکت را با همکاری فدراسیون سازمان محیط زیست کره جنوبی انجام داد. پروژه مذکور که عنوان آن منطقه سبز هيونداي بود در 660 کیلومتری شمال پکن واقع شده است. هدف این پروژه پایان دادن به بازگشت طوفان های گرد و خاک و جلوگیری از بیابان سازی همگام با محافظت از اکوسیستم محلی بود. دانه های محلی در آن منطقه کاشته می شدند که توانایی باروری خاک با خاصیت قلیایی را داشته باشند. این اولین پروژه زیست محیطی شرکت بود که می بایست انجام می شد. هیوندای اخیرا نيز خودروی برقی مفهومی آيالصفر را تولید کرده است.

مسابقات اتومبیلرانی

هیوندای در سال 1998 و 1999 با شرکت در مسابقات رالی بین المللی در کلاس فرمول2 کار خود را در این زمینه آغاز کرد. در سپتامبر 1999 هیوندای مدل خودرویی اكسنت رالي قهرماني جهان که یک خودروی رالی سبک جهانی بود و بر مبنای اكسنت عادي ساخته شده بود رونمایی کرد. تیم رالی جهانی هیوندای برای اولین بار این مدل خودرویی را در مسابقات رالی سوئد راند و موفق شد که در این دوره مقام اول را کسب کند.

برای فصل 2002 هیوندای قهرمان چهار دوره مسابقات جهانی يوها كانكونن را همراه با فردي ليو و آرمين شوارتز را استخدام کرد. مقام پنجمی زلاندنو که توسط كانكونن در مسابقات زلاندنو بدست آمده بود بهترین نتیجه تیمی برای هیوندای بود اما آنها توانستند اشكودا و ميتسوبيشي را با اختلاف یک امتیاز شکست داده و مقام چهارم را در مسابقات جهانی سازندگان خودرو ژاپن در سال بعد بدست آورند.

كارخانههای جهانی تولید

شرکت هیوندایموتورز علاوه بر تولید خودرو در کره جنوبی در کشورهای دیگر جهان از جمله آمریکا، کانادا، مکزیک، برزیل، پاناما، جمهوری دومينیک، چین و مالزی نیز كارخانه تولید دارد. شایان ذکر است که صادرات شرکت هیوندای اغلب از كارخانه های خارج از کشورش انجام می شود.

نظرات
نام :
ایمیل:
متن نظر:
سوال امنیتی * = 7 + 5
ارسال
نمایش نظرات