مدل جدید رنو، به نام « ساندرو استپ وی» روز گذشته با حضور منصور معظمی رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی ایران در پارس خودرو رونمایی شد. این خودرو که پس از اجرایی شدن برجام دومین رونمایی در صنعت خودرو بهشمار میرود،
به گزارش خودرونگاران به نقل از صمت؛در شرایطی تولید انبوه خود را آغاز میکند که نزدیک به یک سال از تولید و عرضه خودرو «هاچبک ساندرو» بهعنوان محصول همکاری شرکت رنو فرانسه و پارس خودرو میگذرد. حجم موتور و حداکثر قدرت این خودرو مشابه مدل «ساندرو هاچبک» است اما حدود ۵۰ کیلوگرم به وزن و به ترتیب ۲، ۷ و ۵۰ میلیمتر به طول، عرض و ارتفاع این خودرو اضافه شده است. وزن آن در گیربکس دستی ۱۱۵۸ و اتوماتیک ۱۱۹۳ کیلوگرم، مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی، در خودروهای اتوماتیک و دستی به ترتیب ۸ و ۶/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتراست.
آغاز تولید پژو در ایران با ۲۰درصد داخلی سازی
رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از امضای ۳ تا ۴ قرارداد جدید با خودروسازان خارجی تا پایان امسال خبر داد و گفت: شرکتهای معتبر خودروساز خارجی در پی امضای قرارداد و آغاز همکاری مشترک خودروسازان ایرانی هستند. منصور معظمی در حاشیه مراسم رونمایی از خودروی جدید رنو در ایران گفت: شاخصهای صنعت خودرو در حوزه کیفیت بهتر شده و رضایتمندی مشتریان از خودروهای تولیدی بالاتر از گذشته است اما هدف وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که تا پایان سال به تولید یکمیلیون و ۳۰۰هزار خودرو برسد و به موازات آن کیفیت محصولات تولیدی را نیز ارتقا دهد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: خودرو یکی از پیشرانهای رشد اقتصادی بوده و نظر دولت این است که این صنعت به رشد خود ادامه دهد این در شرایطی است که در ۴ ماه ابتدای امسال رشد بخش صنعت به ۴/۴درصد رسیده و این شاخص افزایش تولید و صادرات را نشان میدهد. وی تصریح کرد: سیاستگذاری دولت استفاده از حداکثر توانمندسازی قطعهسازان داخلی در تولید خودرو است و با توجه به نیازهای مردم و مصرفکنندگان خودروسازان هم باید نیاز مخاطبان را تامین کنند. به گفته معظمی، توان داخلی در حوزه قطعهسازی و مجموعههای خودرو وضعیت مناسبی دارد و هرچه توان قطعهسازان بالاتر رود، توانمندی تولید داخلی نیز بالا خواهد رفت و راحتتر میتوان پاسخگوی نیاز مخاطبان بود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به پرسشی مبنی بر سپردن سهم بازار بدون سرمایهگذاری به برخی خودروسازان خارجی گفت: این یک حرف منطقی است که بازار داخلی نباید بدون سرمایهگذاری و انتقال فناوری در اختیار خودروسازان خارجی قرار گیرد اما به هر حال این خودروسازان میتوانند وارد ایران شده و علاوه بر استفاده از توانمندیهای داخلی، صادرات را هم در حد ۳۰ تا ۴۰درصد تولیدات خود انجام دهند. رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تولید محصولات پژو قرار بود با ۷۰درصد داخلیسازی در ایران آغاز شود، اظهار کرد: آغاز تولید خودروهای پژو در ایران با ۲۰درصد داخلیسازی همراه خواهد بود. سیاست تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت استفاده حداکثری از توان تولید داخلی بوده و این عدد برای خودروسازان یک الزام است و در صورت تبعیت نکردن از آن وزارت صنعت، معدن و تجارت به طور جدی با آنها برخورد خواهد کرد. وی با اشاره به اقتصاد مقاومتی و تاکید رهبر معظم انقلاب بر استفاده حداکثری از توان تولید داخل ادامه داد: ورود هر محصول جدید به بازار ویژگیهای خاص خود را دارد و خودروهای تولیدی پژو نیز با ۲۰درصد داخلیسازی کار تولید خود را در ایران آغاز خواهند کرد؛ چراکه آنها مدلهای جدیدی از خودروها هستند که تاکنون تولید نشده و برای نخستینبار است که در بازار ایران مورداستفاده قرار میگیرند. معظمی تصریح کرد: سال دیگر در همین زمان، مدلهای جدیدتری از خودرو در ایران تولید خواهد شد که رضایتمندی بیشتر دولت و مردم را در پی خواهد داشت. رییس هیات عامل ایدرو با تشریح سیاستهای وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: سیاست این وزارتخانه سرمایهگذاری خودروسازان بزرگ و صاحب نشان در ایران است تا بخشی از تولیدات برای تامین نیاز بازار داخل و بخشی برای صادرات پیشبینی شود که این موضوع در قراردادها مدل جدیدی بوده و تاکنون در کشور اجرایی نشده است. وی با اشاره به پیشینه تبدیل شدن کشورهای بزرگ به خودروساز نیز اظهار کرد: در همه کشورها مانند ترکیه، برزیل و کره همکاریهای مشترکی با نشانهای شناخته شده دنیا انجام شده تا تبدیل به خودروسازان بزرگی شوند؛ روندی که در ایران نیز در حال پیگیری است.
عرضه سالانه یک خودرو جدید در سایپا
مدیرعامل گروه سایپا در جریان مراسم رونمایی «ساندرو استپ وی» گفت: خوشبختانه توانستیم گوشهای از تعهدی که سال گذشته به مردم ایران دادیم را امروز پاسخ داده و در زمینه تولید محصول جدید و افزایش رضایتمندی مشتری اقداماتی انجام دهیم. مهدی جمالی افزود: امروز محصول جدید و مشترکی را با شرکت رنو تولید و در آیندهای نزدیک عرضه خواهیم کرد و امیدواریم بتوانیم از این محصول امسال ۲۰هزار دستگاه وارد بازار کنیم چراکه هم از نظر قیمت و هم از نظر کیفیت محصولی است که بهطور قطع مورد توجه مردم قرار خواهد گرفت. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: این خودرو پیش از این در کلاس پایینتر بهصورت ساندرو و تندر۹۰ عرضه شده و پس از استقبال از آن تصمیم بر این شد که در کلاس کراس اوور نیز تولید و وارد بازار شود و با بازاریابی انجام شده به نظر میرسد استقبال خوبی از (فیس لیفت) جدید ساندرو خواهد شد. البته قیمت دقیق آن برای دو مدل گیربکس دستی و اتومات بهزودی به طور رسمی اعلام خواهد شد. جمالی درباره تنوع محصول در گروه سایپا گفت: سایپا در سال گذشته همواره تلاش کرده که در بازار سرمایه و اصلاح ساختار مالی پیشرو باشد علاوه بر این در بحث رضایتمندی مشتریان نیز با ورود به گروه سایپا و عذرخواهی از مشتریان درباره کمبودهای کیفی محصولات، سعی کردهایم تلاش لازم را انجام دهیم و خوشبختانه با تعریف پروژههای کیفی در این زمینه توانستیم رضایتمندی مشتریان را افزایش دهیم. عرضه این محصول جدید نیز در راستای پاسخ به رضایتمندی مشتریان است. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اقتصاد مقاومتی را مبنای نجات کشور دانست و گفت: در گروه سایپا روشی طراحی شده که بر اساس اقتصاد مقاومتی شکل گرفته و حدود ۵۰درصد از محصولات طراحی شده با توان مهندسان و متخصصان داخلی تولید شده و برنامهریزی گروه سایپا این است که تا ۲ سال آینده حداقل سالی یک محصول کاملا داخلی تولید و پس از آن سالی ۲ محصول تولید و عرضه شود. وی تصریح کرد: با توان مهندسی، مالی و تخصصی که در شرکت سایپا وجود دارد معتقدیم که این شرکت میتواند بهعنوان یکی از شرکتهای پیشرو در تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور مطرح باشد.