\
سرویس :
زمان : ۱۳۹۳/۸/۵ - ۱۵:۴۳
شناسه خبر : 96
صنعت خودروی ایران در دوراهی انتخاب؛ شریکان چینی یا غربی
همکاری با شرکت‌های معتبر آلمانی، فرانسوی، ژاپنی و کره‌ای و حتی آمریکایی که به شدت برای حضور در بازار ایران تمایل دارند تحول اساسی در صنعت خودروی کشور ایجاد خواهد کرد به شرط اینکه مسئولان مربوطه در انعقاد قرارداد‌ها و انتخاب شرکای خارجی از تجربه‌های عبرت آموز گذشته درس گرفته و تنها منافع ملی و سربلندی صنعت خودروی کشور را در نظر داشته باشند.

شاید هیچ صنعتی در ایران مانند صنعت خودرو برای تعیین تکلیف پرونده هسته‌ای ایران لحظه شماری نمی‌کند، خودروسازان ایرانی این روز‌ها بی‌صبرانه منتظرند که ببینند بعد از حل و فصل نهایی پرونده هسته‌ای ایران کدام خودروسازان بین المللی به جاده مخصوص می‌آیند.

حال سوال این است که با فرض حل شدن پرونده هسته‌ای و لغو تحریم‌ها اولویت صنعت خودروی کشور با همکاری با کدام خودروسازان است، شرکت‌های چینی که این روز‌ها در نبود و غیبت خودروسازان اروپایی یکه تاز بازار ایران شده و محصولات خود را با منت به ایرانیان می‌فروشند، خودروسازان اروپایی از جمله آلمانی‌ها و فرانسوی‌ها که در مورد دومی ایرانیان خاطره خوشی از نحوه قراردادهای قبلی در ذهن خود ندارند و یا خودروسازان آمریکایی آنچنان که شرکت جنرال موتور برای حضور احتمالی در بازار ایران بعد از لغو تحریم‌ها اعلام آمادگی کرده و مدیران ایران خودرو و حتی وزارت صنعت و معدن و تجارت نیز در اظهار نظرهایی از این اعلام آمادگی استقبال کردند.

آنچه شرکای خودروسازی کشور را پس از لغو تحریم‌ها تعیین می‌کند اول شرایط داخلی صنعت خودروی کشور است و دوم تمایل خارجی‌ها برای همکاری‌های مشترک.

اما آنچه که کار‌شناسان تاکید می‌کنند حفظ منافع ملی در انعقاد قراردادهای احتمالی است. صنعت خودروی کشوربا تمام مزیت‌های خود از دو نقطه ضعف عمده در تمامی این سال‌ها رنج برده است دو ضعف بالا بودن هزینه‌های تولید که قیمت محصول را بالا می‌برد و دوم کیفیت پایین بنابراین عده‌ای از کار‌شناسان با توجه به این موضوع معتقدند که چینی‌ها برای همکاری با ایران مناسب ترند و برخی دیگر اروپایی‌ها را مناسب می‌دانند و عده‌ای سخن از همکاری با شرکت‌های آمریکایی می‌کنند.

اروپایی‌ها گزینه نخست

قائم مقام پیشین ایران خودرو در این باره معتقد است شرکای اروپایی بهترین گزینه برای همکاری‌های آینده هستند زیرا، تکنولوژی بسیار بهتری از چینی‌ها دارند و همکاری با چینی‌ها موجب درجازدن صنعت خودرو در سالهای آینده خواهد زد. مجید شیخانی تاکید می‌کند: هم اکنون شرکت‌های چینی در تکنولوژی تفاوتی با شرکت‌های ایرانی ندارند بنابریان در این زمینه کمکی به ایران نخواهند کرد و نکته دیگر همکاری با چینی‌ها به نابودی قطعه سازی در ایران منجر خواهد شد زیرا قیمت پایین قطعات در چین شرکت‌های داخلی را ورشکست خواهد کرد.

اما برخی دیگر از کار‌شناسان اتکا به شرکت‌های اروپایی را نادرست می‌دانند و معتقدند باید از تمامی صاحب سبک در صنعت خودرو استفاده کرد و کمک گرفت. فرهاد بهنیا سخنگوی انجمن قطعه سازان خودرو معتقد است: باید از شرکت‌های کره‌ای و چینی نیز در ارتقای سطح کیفی صنعت خودروی کشور استفاده کنیم زیرا این شرکت‌ها به ویژه شرکت‌های کره‌ای تولیدات بسیار با کیفیت و قیمت مناسب دارند.

وی با انتقاد از قراردادهای سالهای قبل با شرکت‌های فرانسوی معتقد است: اگر قرار باشد بعد از تعلیق تحریم‌ها با شرکت‌های اروپایی همکاری کنیم شرکت‌های آلمانی به مراتب مناسب‌تر از فرانسوی‌ها هستند و این به ویژگی‌های شخصیتی این دو ملت بر می‌گردد، البته اگر رفتارهای استعمار گونه پژو در سالهای گذشته در ایران را مرور کنیم به همکاری با شرکت‌های آلمانی بیشتر متقاعد خواهیم شد.

این تولید کننده قطعه با بیان اینکه چشم انداز صنعت خودرو بعد از تعلیق تحریم‌ها بسیار روشن است، گفت: همکاری با شرکت‌های معتبر آلمانی، فرانسوی، ژاپنی و کره‌ای و حتی آمریکایی که به شدت برای حضور در بازار ایران تمایل دارند تحول اساسی در صنعت خودروی کشور ایجاد خواهد کرد به شرط اینکه مسئولان مربوطه در انعقاد قرارداد‌ها و انتخاب شرکای خارجی از تجربه‌های عبرت آموز گذشته درس گرفته و تنها منافع ملی و سربلندی صنعت خودروی کشور را در نظر داشته باشند.

نظرات
نام :
ایمیل:
متن نظر:
سوال امنیتی * = 1 + 4
ارسال
نمایش نظرات