\
سرویس :
زمان : ۱۳۹۶/۲/۲۸ - ۱۰:۳۱
شناسه خبر : 971
تحریم‌ها رفت؛ سیتروئن آمد
بازگشت رسمی تابلو شرکت سیتروئن پس از چهار دهه به ایران، علامت خوبی برای صنعت خودرو و اقتصاد ایران است و نشان می‌‌دهد با تدبیر می‌توان با حفظ عزت ملی به تعامل مثبتی با جهان دست یافت.

بازگشت رسمی تابلو شرکت سیتروئن پس از چهار دهه به ایران، علامت خوبی برای صنعت خودرو و اقتصاد ایران است و نشان می‌‌دهد با تدبیر می‌توان با حفظ عزت ملی به تعامل مثبتی با جهان دست یافت.

به گزارش ايرنا ،‌مي‌گویند دستاوردهای برجام چه بوده است و ما هنوز میوه برجام را نچیده‌ایم! می‌گویند چرا سرمایه‌گذاری‌های خارجی از مدت‌ها پیش‌تر آغاز نشد و می‌گویند چرا طرح‌های شما الان افتتاح می‌شود.

همه می‌دانیم دولت «تدبیر و امید» در چه وضعیتی صنعت خودرو را تحویل گرفت.

بنا بر گزارش وزارت صنعت، حجم تولید خودروسازان داخلی در سال 1391 با 39.3 درصد کاهش روبرو شد و در نتیجه این افت شدید، رتبه صنعت خودرو ایران با پنج پله نزول نسبت به سال 1390 به هجدهم رسید و در سال 1392 نیز با 26 درصد افت دوباره رتبه ایران در جدول رده‌بندی خودروسازان بزرگ جهان نیز 2 پله سقوط کرد و در جایگاه بیستم دنیا قرار گرفت.

از سوی دیگر دولت آمریکا سال 1392 تحریم های بی‌رحمانه جدیدی را علیه ایران تصویب کرد که زمان اجرای آن از اول ژوئیه 2013 (دوشنبه، دهم تیر 1392) تعیین شده بود.

پس از اعمال این تحریم، شرکت های خودروساز خارجی یکی پس از دیگری از کشور خارج شده و ارتباط خود را با ایران قطع کردند که در این میان زیان های مالی زیادی به 2طرف وارد شد.

نگاهی به آمار و ارقام صنعت خودرو در سال 1392 بیانگر وضعیت بسیار وخیم این صنعت است:

•در شاخص میزان تولید خودرو سواری در سال 1392 با افت 26 درصدی نسبت به سال 1391 به 624 هزار دستگاه رسید.

•در شاخص میزان صادرات در سال 1392 با کاهش شدید 80 درصدی صادرات نسبت به سال 1391 به نزدیک به 10 هزار دستگاه کاهش یافت.‏

•در شاخص سودآوری در سال‌های 1391 و 1392 شرکت‌های خودروساز داخلی نزدیک به 40 هزار میلیارد ریال زیان کردند.‏

•در شاخص اشتغال نیز در سال 1392 اگرچه شرکت‌های خودروسازی به صورت دستوری و برخی مصلحت‌ها از تعدیل نیروهای شاغل خودداری کردند اما در صنعت قطعه شاهد افت نزدیک به 30 تا 40 درصدی اشتغال در این صنعت بودیم.‏

•در شاخص قیمت خودرو نیز این صنعت با جهش بی‌سابقه‌ای روبرو شد.

همه این شاخص‌ها نشانگر وخامت حال و روز صنعت خودروسازی ایران بود. با کاهش حجم تولید میلیون‌ها نفری که ارتزاقشان را از این صنعت می‌بردند احساس خطر می‌کردند. ضرباهنگ خطوط تولید بسیار نحیف شده بود و برخی شرکت‌ها حقوق کارکنان خود را به صورت معوق پرداخت می‌کردند.

یکی از محوری‌ترین کارهای دولت تدبیر و امید همچنان که گفته بود رفع تحریم‌های ظالمانه بود. اواسط سال 1394 تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران لغو شد و صنعت خودرو از کمند سختی بیرون آمد.

شرکای تجاری خودروسازان که از ایران رفته بودند دوباره به ایران برگشتند, ضرباهنگ تولید خطوط تندتر شد, قراردادهای متعدد یکی پس از دیگری امضا و برنامه‌ریزی برای تولید خودرو به صورت سرمایه‌گذاری مشترک آغاز شد.

امروز کمتر از 2 سال از زمان لغو تحریم‌ها می‌گذرد.

اگر مسیرتان در این فصل گلاب‌گیری به شهر کاشان رسیده باشد با تابلو زیبا و عجیب روبرو می شوید. تابلو «شرکت سیتروئن سایپا»؛ این تابلو چند پیام مهم برای همه ایرانیان دارد:

•رفع تحریم‌ها پدیده‌ای کاغذی نبوده است.

•بازگشت اعتماد برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های خودروساز بزرگی مثل سیتروئن در ایران

•ارائه نمودی از قابلیت ایران برای ایجاد پایگاه‌های صادراتی خودرو

•بازشناسی ایران در جهان به عنوان یک کشور امن.

هر چه باشد بازگشت رسمی تابلو شرکت سیتروئن پس از چهار دهه به ایران، علامت خوبی برای صنعت خودرو و اقتصاد ایران است و نشان‌می‌‌دهد با تدبیر و حفظ عزت ملی می‌توان به تعامل مثبتی با جهان دست یافت.

 (تحریم‌ها رفت؛ سیتروئن آمد- احمد فرهادی كارشناس اقتصادي )

نظرات
نام :
ایمیل:
متن نظر:
سوال امنیتی * = 8 + 8
ارسال
نمایش نظرات