\
سرویس :
زمان : ۱۳۹۶/۱۰/۵ - ۱۵:۴۸
شناسه خبر : 998
خیانتی که با حذف بندی از مصوبه ارتقاء استاندارد آلایندگی خودروها صورت گرفت
هر ساله با آغاز فصل سرما و افزایش آلودگی هوا در کلان شهرها، دستگاهها به جای حل این معضل ، مختلف اقدام به پاس کاری مقصر آلودگی هوا به یکدیگر می کنند و هر یک علت این آلودگی را به دستگاه و یا سازمانی و ارگانی ارجاع می دهد

هر ساله با آغاز فصل سرما و افزایش آلودگی هوا در کلان شهرها، دستگاهها به جای حل این معضل ، مختلف اقدام به پاس کاری مقصر آلودگی هوا به یکدیگر می کنند و هر یک علت این آلودگی را به دستگاه و یا سازمانی و ارگانی ارجاع می دهد

 مقصر اصلی آلودگی هوا کیست؟

به گزارش خبر خودرو ، هر ساله با آغاز فصل سرما و افزایش آلودگی هوا در کلان شهرها، دستگاهها به جای حل این معضل ، مختلف اقدام به پاس کاری مقصر آلودگی هوا به یکدیگر می کنند و هر یک علت این آلودگی را به دستگاه و یا سازمانی و ارگانی ارجاع می دهد چنانچه در اظهار نظر جدیدی ، معاون وزیر نفت ، منشاء اصل آلودگی هوا تهران را مربوط به بی کیفیتی و احتراق ناقص سوخت خودروها دانسته و اعلام کرده وزارت نفت براساس قانون به تکليف خود براي توليد و توزيع بنزين يورو 4 عمل کرده است این در حالی است دبیر انجمن خودروسازان ایران ضمن رد این گونه اظهارات بی تدبیری وزارت نفت در تامین و توزیع سوخت استاندارد در کشور را علت اصلی آلودگی هوای کلان شهرهایی مثل تهران می داند و معتقد است توزیع سوخت غیر استاندارد و مهمتر از آن عدم خروج خودروهای فرسوده علت اصلی آلودگی هوای کلان شهرهایی چون تهران است.

وی با انتقاد از عدم اجرای تعهدات وزارت نفت در توزیع سوخت استاندارد در کشور اظهار داشت : متاسفانه خودروسازان هر چقدر در مقابل عدم انجام تعهدات وزارت نفت در خصوص عرضه سوخت استاندارد در سطح کشور سکوت می کنند باز هم بدهکار شده و در جریان آلودگی هوا به عنوان مقصر اصلی معرفی می شوند.

نعمت بخش گفت : جای تاسف است که معاون وزیر نفت به جای اینکه مسائل موجود در تامین و توزیع سوخت استاندارد در کشور را حل کنند مشکلات ناشی از آلودگی هوا را به گردن خودروهای تولیدی می اندازند.

وی با تاکید بر اینکه از نیمه دوم سال 93 کلیه خودروهای سواری بنزینی خودروسازان با استاندارد یورو 4 تولید شده است ، اظهار داشت : بیش از 3 سال است که استاندارد یورو 4 در تولیدات خودروسازان رعایت می شود اما در این مدت نه تنها در سراسر کشور سوخت یورو 4 توزیع نشده بلکه تاکنون وزارت نفت نتوانسته در برخی از کلان شهرها سوخت یورو 4 را توزیع کند در چنین شرایطی این سوال مطرح می شود که با چه استدلال و منطقی معاون وزیر نفت ، علت اصلی آلایندگی هوای شهرها را خودروها اعلام می کنند.

وی همچنین ضمن انتقاد نسبت به حذف بندی از مصوبه ارتقاء استاندارد آلایندگی خودروها ، تصریح کرد : در دولت های هشتم و نهم موقع تصویب ارتقاء استاندارد خروجی اگزوز خودروها ، وزارت نفت موظف بود 6 ماه پیش از ارتقاء استاندارد آلایندگی خودروها سوخت متناسب با استاندارد جدید را در سراسر کشور تامین و توزیع نماید این بند با این استدلال که هر خودرو جدیدی که با تکنولوژی بالاتری تولید می شود چنانچه سوخت مناسب با آن تامین نشود آسیب دیده و در مقابل خودروهای قدیمی تر نیز در صورت مصرف سوخت با کیفیت تر ، راندمان بهتری را دارد ، قید می گردید.

وی افزود : متاسفانه در مقطعی معاون سازمان محیط زیست دولت دهم به تصور خدمت به کشور ، این بند از مصوبه ارتقاء آلایندگی خودروها را حذف کرد چرا که بر عدم تامین به موقع سوخت توسط وزارت نفت آگاه بود بنابراین با حذف این بند نه تنها خدمتی به کشور صورت نگرفت بلکه با این اقدام خیانت به کشور کرد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران همچنین بخش مهمی از آلودگی هوای کلان شهرها را مربوط به تردد خودروهای دیزلی و عدم تامین سوخت استاندارد در این بخش دانست و گفت : متاسفانه در حوزه خودروهای دیزلی و تامین گازوئیل استاندارد وضعیت به مراتب بدتر از توزیع بنزین استاندارد است.

بخش مهمی از گازوئیلی که در جایگاههای سوخت کشور توزیع می شود فاقد استاندارد یورو4 است

نعمت بخش افزود : هم اکنون خودروهای دیزلی در کشور با استاندارد یورو 4 و 5 تولید می شوند ضمن اینکه خودروهای با استاندارد یورو 4 همگی دارای فیلتر DPF جذب ذرات در خروجی اگزوز است از این رو نباید سولفور گازوئیل تولیدی در کشور بیش از 50 PPM باشد این در حالی است که گازوئیلی که هم اکنون در جایگاههای سوخت سراسر کشور توزیع می شود بخش مهمی از آن فاقد استاندارد یورو4 است.

به گفته وی در حال حاضر گازوئیل مصرفی در خودروهای دیزلی که در کشور تردد می کنند گاها تا حدود 7 هزار PPM سولفور دارد چنانچه این مساله باعث می شود موتور این خودروها آسیب جدی دیده و دود زیادی از اگزوز آنها متصاعد شده و فیلتر DPF نصب شده بر روی این خودروها به جای 2 سال کارکرد ، با گذشت حدود 6 ماه تمامی محفظه هایش پر شود و در این جریان هزینه زیادی بابت تعویض این فیلتر به دارندگان این خودروها تحمیل شود.

وی افزود : در حال حاضر وضعیت به میزانی نگران کننده شده که یکی از شرکت های کامیون ساز برای جلوگیری از خرابی کامیون هایش ناگزیر شده از گازوئیل جایگاههای موجود در راههای اصلی کشور نمونه گیری کرده و پس از آزمایش مقدار سولفور آن به دارندگان خودروهای خود توصیه کرده که در کدام جایگاه گازوئیل بزنند که سولفور کمتری داشته باشد.

وی تصریح کرد : متاسفانه تا این لحظه در جایگاههای فعال در جاده ها ، گازوئیل استاندارد با سولفور 50 PPM عرضه نشده است و در نتیجه خودروها با مشکل مواجه شده و این جریان بسیاری از رانندگان را ناگزیر به مراجعه مداوم به مراکز خدمات پس از فروش می کند.

وی تاکید کرد : عدم انجام تعهدات در توزیع گازوئیل استاندارد و از سویی مشکلات رانندگان در حالی است که پاسخ گوی این مشکلات باید خودروسازان باشند در شرایطی که این جریان به بی کفایتی وزارت نفت باز می گردد که تاکنون نتوانسته سوخت استاندارد را تامین و توزیع سراسری کند.تردد کاربراتوری های فرسوده ای که 60 برابر یک خودرو یورو 4 آلایندگی ایجاد می کنند

وی همچنین علاوه بر نبود سوخت غیر استاندارد ، عدم خروج خودروهای فرسوده را بخش مهمی از افزایش آلودگی هوای کلان شهرها عنوان کرد و افزود : متاسفانه تردد خودروهای کاربراتوری و فرسوده سواری 60 برابر یک خودرو یورو 4 آلایندگی ایجاد می کند بنابراین چنانچه یک میلیون خودرو فرسوده در کشور وجود داشته باشد این میزان معادل تردد 60 میلیون خودرو یورو 4 در کشور آلایندگی ایجاد می کند.

وی گفت : دولت باید کمک نماید تا نگهداری خودروهای فرسوده برای صاحبان آنها گران تمام شود چرا که در تمام دنیا همزمان با افزایش عمر خودروها و فرسودگی آنها ، هزینه بیمه خودروها افزایش می یابد در حالی که در ایران یک خودرو نو بیشتر از یک خودرو فرسوده از همان مدل بیمه شخص ثالث پرداخت می کند ، در شرایطی که در این روند احتمال تصادف یک خودرو فرسوده بسیار بیشتر است و باید بیمه شخص ثالث خودروها با افزایش عمر آنها بیشتر شود و دارنده خودروهای نو نیز بیمه کمتری را پرداخت نمایند.

دولت باید تردد خودروهای فرسوده را در کلان شهرها محدود کنند

وی تاکید کرد : علاوه بر هزینه بیمه شخص ثالث، شهرداری ها نیز باید عوارض سالانه خودروها را متناسب با سن آنها افزایش دهند تا نگهداری خودرو فرسوده به صرفه نباشد ضمن اینکه دولت باید تسهیلات ارزان قیمتی را برای دارندگان این خودروها اختصاص دهد تا دارندگان آنها این خودروها را با خودروهای نو جایگزین نمایند و همزمان نیز تردد خودروهای فرسوده را در کلان شهرها محدود کنند.

نظرات
نام :
ایمیل:
متن نظر:
سوال امنیتی * = 5 + 1
ارسال
نمایش نظرات